Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Kolumbialainen Sebastian Sánchez ei kelpaa työhön edes ilmaiseksi Helsingissä

Vierailija
11.11.2025 |

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011606319.html

Valitettavasti nykyiset amk- ja yliopisto-opiskelijatkaan ei kelpaa. Lopputyöpaikat on kortilla.

Lapeni on jo vuoden etsinyt lopputyön tekemiseen paikkaa.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuu siis vaimon rahoilla Jätkäsaaressa. Kolumbialaisista moniosaajista tulee lähinnä mieleen huumediilerit ja prostituoidut, mutta tässä tapauksessa ei tietenkään siitä ole kyse.

Vierailija
42/63 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olen perussuomalainen, niin toivoisin noin fiksulle kaverille töitä.

Jos joku on tänne pakko ottaa, niin yliopiston käynyt.

Älkää nyt tuolle mitään p**** duuneja ehdottako.

Äkkiä tuo on muualla, kun kerran englantia osaa.

Niin, englanninkielen taito on niin harvinaista...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kansainvälisten suhteiden kandi. Mihin työtehtäviin tuolla tutkinnolla pätevöityy ?

Nää odottaa sitä, että wokettajat pääsevät valtaan Suomessa ja säätävät lain pakkodiversiteetistä, jonka perusteella on pakko palkata myös kielitaidottomia ja hyödyttömiä ulkomaalaisia.

Kandi on Suomessa välitutkinto eli EI MITÄÄN. Pyrkiköön maisteriopintoihin.

Vierailija
44/63 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Hesarista löytyisi työpaikkaa?

Vierailija
45/63 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä kelvannut minäkään. Ja olen sentään suomalainen suomalaiset koulut käynyt.

En ihan tajua miksi jotkut ulkkikset kuvittelee, että niillä olisi täällä joku ihme ohituskaista? Eihän me kaikki suomalaisetkaan päästä mihinkään.

Vierailija
46/63 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistyisikö suomalainen, maan kieltä osaamaton kandi kovinkin hyvin Kolumbiassa?

Vierailija
47/63 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osaa suomea.

Tarjoaa töihin itseään ilman palkkaa. Pelko ihmiskaupasta.

Menepä ottamaan töihin ja hän ei olekaan hyvä. Miten pääset eroon ilman rasismikohua?

Vierailija
48/63 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

uli uli. eihän täällä saa suomalaisetkaan töitä. miksi muiden pitäisi saada.

Vierailija
49/63 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vävy opiskelee viimeistä vuotta ja hän ei ole saanut ainoatakaan vaadittavaa työkokemuskuukautta. 

Jän ei valmistu, jollei saa alansa työkokemusta, mikä vaaditaan valmistumiseen. 

Amk:ssa on. On tehnyt ihan muun alan hommia opiskelunsa rahoittaakseen. 

Itse ratkaisin ongelman niin, että kirjoitan kaikissa yhteyksissä olevani maisteri, vaikka harjoittelu ja oppari jäi tekemättä. Eipä ole kukaan papereiden perään kysellyt.

Vierailija
50/63 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin vientialalla tarvitaan suomea?

Vierailija
51/63 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en enää edes avaa noita olen kotoisin maasta x enkä saa töitä Suomesta, koska niiden lopputulema on aina se, että henkilö ei puhu suomen kieltä.

Sitten valitetaan ettei tarjolla ole suomen kielen kursseja. No ehkä voit itse marssia kirjastoon, lainata suomen kielen kirjan sekä ladata puhelimeen Duolingon ja alkaa opiskelemaan kieltä itsenäisesti.

Tämä henkilö ninenomaan on kokoaikaisella suomen kielen kurssilla. Mutta siihen kurssiin kuuluu muutaman viikon palkaton työharjoittelu. Paikkaa ei vain meinaa löytyä, vaikka hän on hakenut paikkoja kaikkialta.

Vierailija
52/63 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin vientialalla tarvitaan suomea?

Mitä ajattelit viedä Suomesta? Kyllä vientialan myynti tapahtuu suomenkielisten kanssa.

Vierailija
53/63 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko Herra Sanchez sitten vaikka poistua Suomesta? Mikä tämä juttu nykyään on, että "huippuosaajat" rutisevat työpaikkojen saamisen vaikeudesta Suomessa? Ei täällä ole pakko olla.

Vierailija
54/63 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en enää edes avaa noita olen kotoisin maasta x enkä saa töitä Suomesta, koska niiden lopputulema on aina se, että henkilö ei puhu suomen kieltä.

Sitten valitetaan ettei tarjolla ole suomen kielen kursseja. No ehkä voit itse marssia kirjastoon, lainata suomen kielen kirjan sekä ladata puhelimeen Duolingon ja alkaa opiskelemaan kieltä itsenäisesti.

Tämä henkilö ninenomaan on kokoaikaisella suomen kielen kurssilla. Mutta siihen kurssiin kuuluu muutaman viikon palkaton työharjoittelu. Paikkaa ei vain meinaa löytyä, vaikka hän on hakenut paikkoja kaikkialta.

Eli: vaaditaan suomen kielen taitoa työllistymiseen, tarjotaan siihen ilmainen kielikoulutus, mutta siihen sisältyy pakollinen palkaton työharjoittelu? Jos ei löydä harjoittelupaikkaa, miten työpaikan? Ensi vuonna astuu voimaan 3 kk työttömyyssääntö ja kotiinpaluu odottaa.

Vierailija
55/63 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko Herra Sanchez sitten vaikka poistua Suomesta? Mikä tämä juttu nykyään on, että "huippuosaajat" rutisevat työpaikkojen saamisen vaikeudesta Suomessa? Ei täällä ole pakko olla.

Kolmen viikon palkattomasta harjoittelupaikasta, joka kuuluu suomen kielen koulutukseen oli kyse.

Jälkimmäistä suosittelen sinulle.

Vierailija
56/63 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli: vaaditaan suomen kielen taitoa työllistymiseen, tarjotaan siihen ilmainen kielikoulutus, mutta siihen sisältyy pakollinen palkaton työharjoittelu? Jos ei löydä harjoittelupaikkaa, miten työpaikan? Ensi vuonna astuu voimaan 3 kk työttömyyssääntö ja kotiinpaluu odottaa.

Kolmen kuukauden sääntö koskee työperusteisen oleskeluluvan saaneita sen jälkeen kun työ jonka perusteella oleskelulupa on saatu loppuu.

Tässä tapauksessa henkilön puoliso on suomalainen ja koska hän on tällä hetkellä koulutuksessa, ei liity mitenkään tuohon. 

Vierailija
57/63 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoituspailat pitää kyllä koulu järjestää tai pitäisi. Johan on että pitää ihan tarjota itseään.  

Vierailija
58/63 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teknillisellä yliopistossa teki mun kanssa samassa huoneessa keskeisestä Afrikasta tullut väitöskirjaansa. (Ei osannut suomea)

Sai väitöskirjansa valmiiksi. Kyseli yliopistosta töitä. Kertoi professorin vastanneen, että suomalaisiakin tohtoreita on liikaa työttöminä. 

Sanoi minulle alkavansa hakea englannista ja kotimaastaan töitä. Harmi vaan, että perheensä jäi tänne, jos lähti. (2 lasta äiteineen)

Tästä on kyllä vuosia aikaa. 

Vierailija
59/63 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä kelvannut minäkään. Ja olen sentään suomalainen suomalaiset koulut käynyt.

En ihan tajua miksi jotkut ulkkikset kuvittelee, että niillä olisi täällä joku ihme ohituskaista? Eihän me kaikki suomalaisetkaan päästä mihinkään.

Enkä minäkään kelvannut tuoreena maisterina mihinkään 10v sitten. Myös suomalainen ja suomalaiset koulut käynyt. Bonuksena sujuva englanti ja muutama muukin kieli. Yritin kaupata itseäni ilmaiseen harjoitteluun. Enpä kelvannut. Nykyään työssä, johon olisi riittänyt alempikin tutkinto.

Vierailija
60/63 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo Sanchez ite sitä mieltä et jos samaa työpaikkaa hakee Suomen armeijan käyny ja suomea äidinkielenään puhuva mies niin työnantajien pitäs silti palkata se? Joka puhuu luolamiessuomea

Hänhän ei tässä nyt hae vakityöpaikkaa, vaan nimenomaan harjoittelupaikkaa, joka on osa kotouttamiskoulutusta jossa opetetaan suomen kieltä. Ja palkkaa siitä harjoittelusta ei makseta ollenkaan. Pääasia että pääsee käyttämään suomen kieltä työelämässä muutaman viikon.

Harvassa työpaikassa työ on niin yksinkertaista, että voisit esim päivän kouluttamisella saada uudesta työntekijästä hyödyllisen apurin. Varsinkaan, jos tässä työssä pitäisi päästä käyttämään suomenkieltä (joku palveluammatti?). 

Ongelma näissä työharjoitteluissa on se, että henkilö tekee töitä vain 3 viikkoa - useimmissa töissä se tarkoittaa sitä, että yhden vakkarin pitää omistaa aikaa hänen valvomiseen ja perehdyttämiseen koko työharjoittelun ajan sillä tässä ajassa et opi mitään monimutkaisempia hommia niin, että sinun voisi antaa tehdä niitä valvomatta. Meidän työpaikalla työharjoitteluun on tästä syystä otettu vain vakkareiden omia lapsia (TET-harjoittelijoille on maksettu pientä palkkaakin) kun vanhempi on itse lupautunut ohjeistamaan ja valvomaan.