Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun koulutus meni täysin hukkaan. Onnea vaan yhteiskunnalle!

Vierailija
11.11.2025 |

En pääse mihinkään töihin, en enää edes "hanttihommiin".

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valmistuin opistosta juuri "sopivasti" samoihin aikoihin, kun maailmanlaajuinen taantuma iski.

Vierailija
82/105 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta idiootti kun olin, tein kouluja pitkälle opintolainalla ja pari lastakin tein välissä. Nyt sitten ei ole kuin tuulen huuhtoma perse ja velkaa. 

Se on muuten tän opintolainajärjestelmän yks tärkee pointti, että ihminen saadan velkaannutettua. Orjaa on paljon helpompi kontrolloida ja piiskata, kun se ei ole edes tyhjätasku vaan tukevasti miinuksella. Perusta siinä sitten perhettä ja moneltahan se jääkin haaveeksi tänä päivänä. Tällä on uskomattoman raskaat seuraukset jälkikäteen. Sinulta se sentään onnistui mikä on aidosti hatunnoston arvoinen ja kunnioitettava suoritus! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maksanut koulutuksestani 6000 euroa enkä saa silti töitä. 3 tutkintoa ja monenlaisia kursseja käyty tietotekniikastakin. Olen jo 45 v eikä töihin pääse. Olen telakalle hakenut monta kertaa mutta ilmeissesti ulkomaalaist on paremmin koulutettuja.

Vierailija
84/105 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on ylikouluttanut vuosikaudet. Mutta vaikea siihen on puuttua ilman vasemmistolissujen itkuvirttä, että kaikille pitää antaa mahdollisuus kouluttautua. Fakta on että esim. kulttuuriantropologien työt ei kuitenkaan lisäänny kouluttamalla lisää alan ihmisiä. Jos paikkoja on neljä ja koulutetaan neljän sijasta kuusi, niin sitten meillä on vain 2 kulttuuriantropologia paistamassa hodareita gigantin tuulikaapissa nälkäisille digiboxin ostajille. 

Vierailija
85/105 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja koulutus oli mikä?

Peruskoulu, ammattikoulu, amk ja yliopiston sivuaineopinnot.

Ap

kukaan ei voi luvata töitä, vaikka mitä opiskelisi. Toisaalta iso osa porukasta opiskelee jotain vain siksi, koska se sattuu henkilökohtaisesti kiinnostamaan. Pitäisi oikeasti ymmärtää, että työlle täytyy olla kysyntää ja sitä kannattaa ainakin jollakin tasolla pohtia alaa valitessa

Kyllä myös valtion pitäisi ottaa vastuuta siitä, mitä koulutuksia tarjotaan nuorille. Ei pidä tarjota nollakoulutuksia yksilön vahingoksi.

Vierailija
86/105 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse valmistuin opistosta juuri "sopivasti" samoihin aikoihin, kun maailmanlaajuinen taantuma iski.

Mä valmistuin maaliskuussa 2020 juuri kun koko Suomi laitettiin säppiin.

Ap

Vierailija
87/105 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja koulutus oli mikä?

Peruskoulu, ammattikoulu, amk ja yliopiston sivuaineopinnot.

Ap

kukaan ei voi luvata töitä, vaikka mitä opiskelisi. Toisaalta iso osa porukasta opiskelee jotain vain siksi, koska se sattuu henkilökohtaisesti kiinnostamaan. Pitäisi oikeasti ymmärtää, että työlle täytyy olla kysyntää ja sitä kannattaa ainakin jollakin tasolla pohtia alaa valitessa

Kyllä myös valtion pitäisi ottaa vastuuta siitä, mitä koulutuksia tarjotaan nuorille. Ei pidä tarjota nollakoulutuksia yksilön vahingoksi.

Niinpä laitetaan tänne ketjut mitä ei kannata opiskella ja koulut voi lopettaa ja opettajat työttömäksi.

Vierailija
88/105 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon ollut pätkätöitä raksalla. Olen ollut varmaan 40 eri raksafirmassa töissä.

Vierailija
89/105 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on ylikouluttanut vuosikaudet. Mutta vaikea siihen on puuttua ilman vasemmistolissujen itkuvirttä, että kaikille pitää antaa mahdollisuus kouluttautua. Fakta on että esim. kulttuuriantropologien työt ei kuitenkaan lisäänny kouluttamalla lisää alan ihmisiä. Jos paikkoja on neljä ja koulutetaan neljän sijasta kuusi, niin sitten meillä on vain 2 kulttuuriantropologia paistamassa hodareita gigantin tuulikaapissa nälkäisille digiboxin ostajille. 

Luepa IMF:n raportti. Siellä tulee sapiskaa Suomelle putoavasta koulutustasosta. 

Jopa tämän kaiken työttömyyden aiheuttanut Purra on huolissaan asiasta. 

Älä nolaa itseäsi puhumalla asioista mistä et ymmärrä mitään. Ja kulttuuriantropologit, ne revitään käsistä maailmalle, muille kyllä kelpa meidän verorahoilla koulutetut. 

Vierailija
90/105 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minä valmistuin ekan kerran korkeakoulusta 2009 finanssikriisin aikaan. Silloinkin koulutettiin liikaa ja hankalasti työllistäville aloille. Silloinkin näistä asioista puhuttiin, mutta muutoksia parempaan ei ole tullut. Opiskelin puhelinmyynnin lomassa uuden tutkinnon, ja hitaasti pääsin lopulta eteenpäin. Tsemppiä kaikille!

Vierailija
91/105 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama. Silti moneen työhön kelpaa kouluttamaton tai osaamaton, jos sattuu olemaan tuttu. Muualta tulleet menee hanttihommissa ohi, koska ovat halpoja työntekijöitä. Heillä, varsinkin pikkukunnat, törkeästi rahastaa.Tutkintoja tuotetaan myös rahankiilto silmissä. Osaamisella ja työllistymisellä ei ole mitään väliä.

Tämä!

Vierailija
92/105 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4b4c163c-6786-4e01-8a7f-3ba0088d4…

OAJlta tuli hyvä keskustelunavaus tähän koulutusasiaan. Systeemiä on pakko muuttaa jotenkin! 

Vierailija
93/105 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
94/105 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae uudestaan johonkin toiseen tutkintoon.

Korkeakoulu ja yliopistotutkintoja saa käydä opintotuella vain yhden.

Ja voisi vähän perustella alapeukkua! 

Tämä on fakta, eikä mikään mielipide!

Kaverini aloitti juuri toisen korkeakoulututkintonsa ja saa kyllä opintotukea.

Asian voit tarkistaa Kelasta. Ei saa. Tukikuukaudet ei riitä kahteen kokonaiseen tutkintoon. 

Sitten voit opiskella toimeentulotuella, kuten itsekkin tein.

Vierailija
95/105 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et opiskellut vaikka lääkäriksi? Suomessa on kuitenkin ilmainen koulutus joten oma valinta opiskella joku ei työllistävä ala.

Sain tietää aikanaan kesken kuvataideopintojen, että tukisysteemi on muuttunut, enkä voi enää koskaan opiskella toista tutkintoa yliopistossa.

-eri 

Mihin tarvitset tukia? Voit käydä töissä opintojen ajan, niin kuin kaikki muutkin tekee.

Esim. missä töissä?

50 000 vapaata työpaikkaa suomessa, sieltä vaan valitsemaan.

Vierailija
96/105 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae uudestaan johonkin toiseen tutkintoon.

Korkeakoulu ja yliopistotutkintoja saa käydä opintotuella vain yhden.

Ja voisi vähän perustella alapeukkua! 

Tämä on fakta, eikä mikään mielipide!

Kaverini aloitti juuri toisen korkeakoulututkintonsa ja saa kyllä opintotukea.

Asian voit tarkistaa Kelasta. Ei saa. Tukikuukaudet ei riitä kahteen kokonaiseen tutkintoon. 

Voihan se sitä saada jos on jäänyt alkuperäisestä tutkinnosta kuukausia käyttämättä. Itsellänikin jäi neljä, mutta ei niillä tosiaan kokonaist

Työttömyyskorvauksella ja toimeentulotuella voi myös opiskella jos ei muita tukia saa.

Vierailija
97/105 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4b4c163c-6786-4e01-8a7f-3ba0088d4…

OAJlta tuli hyvä keskustelunavaus tähän koulutusasiaan. Systeemiä on pakko muuttaa jotenkin! 

Tämä ei helpota työttömien opiskelua mitenkään. 

Vierailija
98/105 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et opiskellut vaikka lääkäriksi? Suomessa on kuitenkin ilmainen koulutus joten oma valinta opiskella joku ei työllistävä ala.

Sain tietää aikanaan kesken kuvataideopintojen, että tukisysteemi on muuttunut, enkä voi enää koskaan opiskella toista tutkintoa yliopistossa.

-eri 

Mihin tarvitset tukia? Voit käydä töissä opintojen ajan, niin kuin kaikki muutkin tekee.

Sanot tämän ketjussa jossa keskustellaan koulutettujen työttömyydestä. Haloo, aivot hoi, onko siellä ketään?

Niin, miten sitten ne sadat tuhannet muut on saneet töitä opiskelun ajaksi? Se on ihan itsestä kiinni.

Vierailija
99/105 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa. Itsellä ei ole muodollista koulutusta ollenkaan ja silti olen töitä saanut.

Ettei vaan olisi vika hakijassa?

Vierailija
100/105 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minä valmistuin ekan kerran korkeakoulusta 2009 finanssikriisin aikaan. Silloinkin koulutettiin liikaa ja hankalasti työllistäville aloille. Silloinkin näistä asioista puhuttiin, mutta muutoksia parempaan ei ole tullut. Opiskelin puhelinmyynnin lomassa uuden tutkinnon, ja hitaasti pääsin lopulta eteenpäin. Tsemppiä kaikille!

Olen tehnyt muuten täsmälleen samat ja samaan aikaan. Tarvittaessa pakkaan kyllä lapset mukaan ja lähden vaikka Puolaan, tämä maa on paskottu ja huolellisesti onkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi