Mun koulutus meni täysin hukkaan. Onnea vaan yhteiskunnalle!
En pääse mihinkään töihin, en enää edes "hanttihommiin".
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Miksi et opiskellut vaikka lääkäriksi? Suomessa on kuitenkin ilmainen koulutus joten oma valinta opiskella joku ei työllistävä ala.
Sain tietää aikanaan kesken kuvataideopintojen, että tukisysteemi on muuttunut, enkä voi enää koskaan opiskella toista tutkintoa yliopistossa.
-eri
Orpo haukkujat mänkee töehin, suatte elämäänne sisältövä ja rahhoo nii voitte ostoo vaekka sitä peukkuva ja lopettoo sen kiljun kittoomisen.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ehdottomasti muuttaa ulkomaille jos on mahdollisuus. Tämä konkka suomi on jo mennen talven lumia. Ajatelkaa että kohta eläkeläisetkin hoitavat toisiaan 😆
Ei minulla ainakaan ole realistista mahdollisuutta tai rahaa muuttaa ulkomaille, erikoistumisalanikin on hyvin suomi-spesifi. Joutuisin myös eroamaan miehestäni ja en koe että on moraalisesti oikein mennä jonnekin viemään paikallisten työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Sama täälläkin. Velkaa paljon, töitä ei yhtään. Yhtä hyvin olisi voinut istua neljä vuotta himassa, mutta halusin yrittää edetä elämässä niin kuin nyt kai suurin osa ihmisistä.
Vielä on toivo päästä ulkomaille töihin mutta lähtemiseenkin tarvitsisi rahaa.
Tai voinut hyvin istua neljä vuotta linnassa. Parempi toimeentulo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae uudestaan johonkin toiseen tutkintoon.
Korkeakoulu ja yliopistotutkintoja saa käydä opintotuella vain yhden.
Ja voisi vähän perustella alapeukkua!
Tämä on fakta, eikä mikään mielipide!
Olen kouluttautunut kahdelle "hyvin työllistävälle" duunarialalle. Töitä ei ole lukuunottamatta satunnaisia keikkahommia surkealla tuntipalkalla.
Opiskelun aikana olen tehnyt käytännössä ilmaista tuottavaa työtä n. 5 vuotta, lisänä 3 vuotta ilmaisduunia erilaisissa työkkärin järjestämissä "työllisyyttä edistävissä" projekteissa.
Menkää töihin. Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini aloitti juuri toisen korkeakoulututkintonsa ja saa kyllä opintotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja koulutus oli mikä?
Peruskoulu, ammattikoulu, amk ja yliopiston sivuaineopinnot.
Ap
kukaan ei voi luvata töitä, vaikka mitä opiskelisi. Toisaalta iso osa porukasta opiskelee jotain vain siksi, koska se sattuu henkilökohtaisesti kiinnostamaan. Pitäisi oikeasti ymmärtää, että työlle täytyy olla kysyntää ja sitä kannattaa ainakin jollakin tasolla pohtia alaa valitessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asian voit tarkistaa Kelasta. Ei saa. Tukikuukaudet ei riitä kahteen kokonaiseen tutkintoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asian voit tarkistaa Kelasta. Ei saa. Tukikuukaudet ei riitä kahteen kokonaiseen tutkintoon.
Voihan se sitä saada jos on jäänyt alkuperäisestä tutkinnosta kuukausia käyttämättä. Itsellänikin jäi neljä, mutta ei niillä tosiaan kokonaista tutkintoa rahoiteta, ellei ole ollut kokonaan käyttämättä niitä alunperin.
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa pitäisi opettaa, että keplottelemalla ja puoluekirjalla pääsee esim. johtamaan HUSia, niinkuin Risto Rautava (70 v) on pelkkä ylioppilas!
Ristoa ei paljon potilaat kiinnosta, sairaaloita alas ja hoitajat ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et opiskellut vaikka lääkäriksi? Suomessa on kuitenkin ilmainen koulutus joten oma valinta opiskella joku ei työllistävä ala.
Sain tietää aikanaan kesken kuvataideopintojen, että tukisysteemi on muuttunut, enkä voi enää koskaan opiskella toista tutkintoa yliopistossa.
-eri
Mihin tarvitset tukia? Voit käydä töissä opintojen ajan, niin kuin kaikki muutkin tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ehdottomasti muuttaa ulkomaille jos on mahdollisuus. Tämä konkka suomi on jo mennen talven lumia. Ajatelkaa että kohta eläkeläisetkin hoitavat toisiaan 😆
Ei minulla ainakaan ole realistista mahdollisuutta tai rahaa muuttaa ulkomaille, erikoistumisalanikin on hyvin suomi-spesifi. Joutuisin myös eroamaan miehestäni ja en koe että on moraalisesti oikein mennä jonnekin viemään paikallisten työpaikkoja.
Tämän vuoksi en opiskellut mitään tuollaista suomi-spesifiä vaikka esimerkiksi suomen kieli olisi henkilökohtaisesti kiinnostavaa. Ei vain ole ollut vuosikausiin luottamusta tämän maan tulevaisuuteen ja nyt ajateltuna hyvä niin.
Tavoite on muuttaa maahan jossa on työvoimapula ja minulla on taitoja joita tarpeeksi monella paikallisella ei.
Sama. Silti moneen työhön kelpaa kouluttamaton tai osaamaton, jos sattuu olemaan tuttu. Muualta tulleet menee hanttihommissa ohi, koska ovat halpoja työntekijöitä. Heillä, varsinkin pikkukunnat, törkeästi rahastaa.Tutkintoja tuotetaan myös rahankiilto silmissä. Osaamisella ja työllistymisellä ei ole mitään väliä.
Vierailija kirjoitti:
Useat lääkärit eivät tee lääkärin työtä, vaan pyörittelevät papereita sairaaloissa. Koulutukseen löytyisi parempia osaajia, jos hieman nähtäisiin vaivaa ja lisättäisiin koulutusmääriä. Silloin osa olisi niitä, jotka kantavat vastuun potilastyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Mihin tarvitset tukia? Voit käydä töissä opintojen ajan, niin kuin kaikki muutkin tekee.
Sanot tämän ketjussa jossa keskustellaan koulutettujen työttömyydestä. Haloo, aivot hoi, onko siellä ketään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin olet nyt käsittänyt väärin. Tunnen todella paljon akateemisesti koulutettuja kulttuuri ja taidealojen ihmisiä, jotka olisivat mielellään opiskelleet toisen ns. "Leipätyön" jos se vaan olisi mahdollista. Vain toisen asteen ammattikouluun saa opintotukea rajattomasti.
Olen tarkistanut tämän asian Kelasta jopa useita kertoja, koska aina välillä joku viitsii alkaa vänkäämään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kans. 7 vuotta puualaa, raksaa ja sisustusta. Kaikki jäi kesken koska oon hullu,eikä sitä kukaan äkännyt. Pitäs nyt 39-vuotiaana alkaa tekemään jotain? Ja oon mennyt vaan hullummaksi.
Töihin menisin, mutta ei mua kukaan halua.
Et sitten osaa yritystä perustaa ? Tai kevytyrittäjäksi ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin olet nyt käsittänyt väärin. Tunnen todella paljon akateemisesti koulutettuja kulttuuri ja taidealojen ihmisiä, jotka olisivat mielellään opiskelleet toisen ns. "Leipätyön" jos se vaan olisi mahdollista. Vain toisen asteen ammattikouluun saa opintotukea rajattomasti.
Olen tarkistanut tämän asian Kelast
Onko näissä jotain sellaista sääntöä että jos on opiskellut ekan tutkinnon ennen tuota muutosta, voi vielä opiskella tuilla toisen tutkinnon?
Sama. Maisterintutkinto ja alalla piti olla hyvin töitä.