koska lapsesi on ekan kerran nähnyt sinut humalassa?
meillä ei ikinä, mutta nyt täytän kohta 40vee ja ajattelin että isoimmat saavat olla illan kotona vaikka täällä on juhlat. Ja nyt ovat 11,13 ja 15v, saako tästä traumoja?
Kommentit (30)
Hiprakassa olen kyllä ollut isommissa juhlissa. En osaa rentoutua sillä tavalla kun lapseni ovat läsnä.
Lapset (3) ovat alakouluikäisiä.
Olen ollut raskaana tai imettänyt aika pitkät ajat siis ja silloin en ole juonut oikeastaan ollenkaan, varsinkaan raskaana ollessa en juonut ollenkaan. Muutoin olen saattanut joskus pari lasia viiniä ottaa tai saunalonkeron, siinä kaikki. Join tarpeeksi ennen lapsia, ajatus humalasta ei houkuta pätkääkään.
Valitettavasti mieheltä kerran mopo karkasi ja yli lasten nähden änkyräkännissä :(
Lapset 3, 8 ja 10
ei ole nähnyt kummankaan meistä juovan yhtä olutta tai viinilasia enempää. Silloin joskus välillä, kun lapsi ei ole näkemässä vaan mummilla tms, maistuu kyllä useampikin kalja, jos vaikka on kamuja kylässä:)
15v alkoholi on varmaan tuttu aine jo. Ehkä myös 13vuotiaalle. Ja 11v on kans iso laps ymmärtämään. Jos ette ihan örmykännejä vedä niin ei minusta ole paha asia jos lapset ovat juhlissasi :) Eivät nääs ole ihan snadeja enää.. :)
Vierailija:
meillä ei ikinä, mutta nyt täytän kohta 40vee ja ajattelin että isoimmat saavat olla illan kotona vaikka täällä on juhlat. Ja nyt ovat 11,13 ja 15v, saako tästä traumoja?
Vastahan iltalehti otsikoi että joka kolmas lapsi on nähnyt vanhempansa humalassa.
Meillä on juotu poikapuolen nähden siitä asti kuin poika oli 9 vuotias, mutta ei meistä kumpikaan itke/örvellä/sekoile/oksentele/kaatuile humalassakaan. Juomme max. 6 annosta illan aikana eli emme ole pahasti humalassa, mutta kuitenkin tuo jo tuntuu jossakin. Minun käytöksessäni humalan huomaa siitä että olen puheliaampi ja nauran enemmän.. en ymmärrä mitä haittaa siitä voisi lapselle olla.
Kun lapset olivat pienempiä, en koskaan ottanut mitään lasten läsnäollessa.
Kerran kun lapset olivat 8- ja 9- vuotiaita naukkailin kotona vähän viiniä, olikin melko vahvaa ja tulin humalaan. Lapset kyllä huomasivat, että äiti on kännissä. Puhekkin vähän sammalsi yms.
Nyt otan jo muutamat lasten nähdenkin. En kuitenkaan kaatokännejä. Joskus lapset sanovat, että äiti taitaa olla vähän kännissä. Olemme paljon puhuneet alkoholista ja juomisesta ja alkoholin kohtuukäytöstä. Mielestäni lapseni (nyt 10- ja 11- vuotiaat) osaavat suhtautua alkoholiin " terveesti" . Absolutisteja en ole heistä kasvattamassa. Enkä toivottavasti alkoholistejakaan...
jonka mukaan pieni lapsi voi kärsiä jo vanhempien pienestäkin päihtymisestä. Käytös muuttuu jo vähäisestäkin juomisesta ja lapsi tuntee olonsa turvattomaksi. Mitä pienempi lapsi sitä tärkeämpää siis olla selvin päin.
Itse en koskaan ota lasten nähden kuin sen yhden lasin siideriä tms. juuri tästä syystä.
Kuusi annosta illassa ja olen kyllä ihan todella päihtynyt, eikä taatusti ole lapset näkemässä!
Nyt kun lapset ovat jo koululaisia, ollaan joskus erikoistilanteissa naukkailtu lastenkin läsnäollessa, mutta ei humalaan saakka.