Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 59 v ja pyöräilen muulloin paitsi hyvin liukkailla tai auraamattomilla keleillä yhteensä yli 5000 km vuodessa

Vierailija
10.11.2025 |

Paljolti hyötyajoa, sillä pyörän sivulaukut toimivat myös kauppakasseinani. Matkamittari  on. Osaan huoltaa pyöräni itse.

Vastatuuli on kovin vastus. Mäet nousen kyllä kevyesti.  Sähköpyörää en edellenkään tarvitse. Suorastaan pelottaisi mennä (kaupunkiliikenteessä) helposti lujempaa. Monesti sään ollessa heikompi ajan nytkin hitaammin kuin kuntoilu vaatisi. Vauhti on sopeutettava olosuhteisiin. Olisiko sähköistyksestä siis hyötyä, jos oikesti alkaisit huolehtimaan kunnostasi? Talvella liukkailla ajan raskaammalla vaihteella ylämäkiä vain siksi, että saisin kuntoliikuntaa enemmän ilman että vauhti lisääntyisi. 

Eihän tämä paljoa ole, mutta pitää kuntoani yllä. Joskus eri elämäntilanteessa olen ohittanut 10 000 km  vuodessa pyökinkin, mutta ei sekään mahdottoman paljoa ole, sillä tunnen ihmisiä, jotka ajavat 15-20 000 km vuodessa.

Kerron vain, että harkitse kaksi kertaa, että kaipaatko sähköjä pyörääsi. Kunto kasvaa myös polkiessa ja kun se on hyvä, en näe muuta kuin vastatuulen, joka voisi estää etenemistä. Vai oletko vauhtihirmu? Ja etkö pelkää onnettomuutta?

Sähköpyörän akkuja joutuu lataamaan ja pyörä on painava liikuttaa, jos akku onkin tyhjä. Mieluummin omistan 11 kg painavan  (ei ole pyöräksi kevyt, löydät 6-8 kiloisenkin, mutta on kestävä teräsrunkoinen, alumiininenkin tosin monelle riittää) kuin 2 tai jopa 3 kertaa painavamman sähköpyörän.

Sähköpyörät kuluttavat tavallista pyörää enemmän luonnonvaroja, mutta jos joku sellaisen tarvitsee, niin mieluummin mielestäni sellainen kuin auto. Ja osa tarvitsee oman autonkin. Moni käy kuntosalilla tai liikuntaryhmissä, koska ei autolla liikkuessa saa liikuntaa tarpeeksi, mutta itse tykkään liikkua itsenäisesti ulkona, ottaa liikunnan osaksi arkeani ilman, että täytyy henkisesti ponnistella itseänsä siirtymään autolla liikuntapaikkaan.

Jos kunto laskee on lähteminen vaikeampaa. Hyvä kunto muuttaa olotilaa niin, että ei huomaakaan, kun on polkaissut pyörällä taas matkan. Autoilija miettii, että mitä liikuuntaa ottaisi osaksi elämäänsä vai jatkaisiko töiden jälkeen kotitöiden ja/tai sohvalla makailun parissa vain. Näkemykseni mukaan auton pito maksaa ja sitten saa maksaa lisää liikuntaharrastuksista, jotka monesti tapahtuvat huonosti ilmastoiduilla ja meluisilla sisäiikuntapaikoilla, joilla joku ohjaa eli käskyttää liikkumaan. Mieluummin säästän nämä rahat muuhun.

n59

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei rupsahdeta kun pyöräillään:) Parempi mieli ja terveys, kun kunto on hyvä:) Muistetaan ajovalot!

Vierailija
2/7 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin on yksipuolista liikuntaa, kannattaisi käydä myös salilla ennen kuin alkaa hyvällä kunnollaan rehentelemään. Myös muut argumenttisi voi laskea yhdestä korvasta sisään toisesta ulos, et sinä tiedä muiden elämästä mitään tai sitä mikä on kenellekin parasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vi###aa itseensä tyytyväiset , omahyväiset ja hymyilevät pyöräilijät. Nyt on pimeää, tuulista, sateista  ja kylmää p##kele. Menkää peiton alla odottamaan kevättä!

Vierailija
4/7 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko se ihana ja rasvaton spändexi? +45?

Vierailija
5/7 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau, haluatko mitalin ja papukaijamerkin?

Vierailija
6/7 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se sähköpyörä nyt niin lujaa mene, max 25 ja avustus lakkaa. Se on kyllä totta, että sähköpyörällä ajotuntuma ei ole niin hyvä kuin tavallisella pyörällä.

Vierailija
7/7 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköpyörä etenee kaupunkiliikenteessä liian lujaa, jos  uskoo saavansa siitä jotain hyötyä liikkumiseensa ja menee esim. 25 km/h, vaikka sopiva tilannenopeus olisi puolet, jos vain olisi arviointikyky tallella.

Olen polkenut  45 km/h  ilman sähköä, kun ympäristö on sen sallnut ja on ollut mukava myötätuuli ja tähän nopeuteen ei laillisella sähköpyörällä pääse. Eli vauhtia on tarjolla ilman sähköä, mutta oikeilla paikoilla. Sähköpyöräily veisi kunnon ylläpidon pois talvista, kun ei tulisi ajattua tarkoituksella yksivaihteisesti ylämäkiä myöten ,vaan luonnottomasti avustaen vain himmailisi menemään. Kesäoloissa minulla on vaihteet ja vauhti kiihtyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan