Jatkammeko pyöräilyä talvella?
Puolison kanssa pyöräiltiin tänään pari kymmentä kilometriä.
Hankittiin keväällä kaksi sähköpyörää.
Ne on maastopyörä ja fatbike
Näin ollen toisen auton hankinta jäi pois.
Toki parin kilometrin työmatkan taittaa kävellenkin.
Nyt kuiten pitäisi tehdä päätös, jatketaanko pyöräilyä vai ei?
Muutama juttu mietityttää.
- Toimiiko sähköpyörät pakkasessa?
- Kestääkö akku, jos pyörä on talvellakin ulkona kylmässä.
-Pitäisi varmaan hankkia nastarenkaat
- Ja meillä molemmilla on kyllä liian ahtaat pyöräilykypärät.
Kypärät istuu aivan hassun korkealla päälaella, kun laittaa myssyä kypärän alle.
Just lenkille lähtiessä todettiin, ettei nämä kypärät taida paljoa hyödyttää.
Eli uudet kypärätkin pitäisi myös ostaa.
Mutta jäimme miettimään onko järkevää sijoittaa talvipyöräilyyn.
Aikaisempaa kokemusta ei oikein ole talvipyöräilystä.
Joskus opiskelu aikoina totesin ettei polkupyörä toiminut kylmässä.
Jos toimi, kaaduin muutaman kerran liukkaalla. Kypärää en silloin käyttänyt.
Oisko neuvoja, suosituksia!
Kommentit (11)
Kyllä se sähköpyörä toimii myös talvella. Varsinkin, jos akun tuo sisälle.
Talvella vaihteet tietenkin vähän jumittaa, niin kannattaa valita kovilla pakkasilla keskimääräisen hyvä vaihde, joka todennäköisesti sähköpyörällä on helpompaa.
Etupyörään nastarengas, niin ei kaadu niin helposti. Jos on takanakin, niin melkein kuin kesällä ajaisi.
Kylmyys on pukeutumiskysymys. Tavallisella pyörällä tulee itselleni hiki, vaikka olisi 30 astetta pakkasta ja T-paita päällä.
Ajoin viime talvena sähköpyörällä talvella, pitäisin kuitenkin jotain -15 astetta maksimina että viitsii sillä lähteä. En säilyttäisi akkua ulkona. Sain lahjaksi kypärän jossa on sellainen takapuolelta ruuvattava säätö niin sopii päähän kesät talvet. Ilman nastarenkaita en myöskään todellakaan pyöräilisi talvella, en ymmärrä niitä jotka väittää näin tekevänsä, ajavat varmaan sitten sulalla asfaltilla jossain etelässä enimmäkseen.
Irrotettava akku on tavisähköpyörässä hyvä homma. Mulla on talvella eri kypärä kuin kesällä, laskettelukypärä on hyvä vaihtoehto. Pikku pakkasella on paljon parempi ajaa kuin räntäsateessa. Edessä on melkein pakko olla nastarengas, takana on hyvä olla. Jos ajelee hiekoitettuja pyöräteitä ja varovasti niin ehkä joo.
Talvipyöräilyssä vaaditaan välillä sisua mutta ei se mitenkään mahdotonta ole. Ihan samalla lailla ihmiset hiihtävät ja laskettelevat talvella vaikka on pakkasta.
Olen pyöräillyt 11 km per suunta työmatkan vuosikausia, ympäri vuoden. Vain -30 ja sitä kylmemmällä kelillä alkaa pyörä olla kankea, vaihteet eivät jumita koskaan koska pyörä huolletaan säännöllisesti. Ja huom! säilytetään kylmässä varastossa, jolloin kondensiota kertyy vähemmän, kuin sitä kertyisi, jos pyörä olisi lämpimässä-kylmässä-lämpimässä. Hyvät, säähän sopivat vaatteet se vaatii. Talvella hyvä ei ole paksu untuvatakki, vaan kerrospukeutumista (merinovillaa) sekä tuulenpitävää päällysvaatetta. Kypärän päälle kypäräsuojus estämään viimaa, tekninen pipo sekä balaclava, buffi kaulaan. Kunnon nahkarukkaset. Valot eteen ja taakse, heijastimet. Nastanrenkaat on myös hyvät. Riippuen toki talvesta. Jos on normaali luminen talvi, nastoja ei tarvitse. Jos lauha ja jäinen, nastat ovat tarpeelliset.
Miksi pitää olla sähköpyörä? Siinä menee koko liikunnan idea? Polje polje niin 5vuoden päästä on oikeasti huippukunto. Tarkoitan nyt oikeasti ikätasoonsa nähden, enkä joitain painonnostelijoita, jotka vaan luulevat itsestään liikaa. Ja sit kunto onkin ihan ikäistensä :Ddddd
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää olla sähköpyörä? Siinä menee koko liikunnan idea? Polje polje niin 5vuoden päästä on oikeasti huippukunto. Tarkoitan nyt oikeasti ikätasoonsa nähden, enkä joitain painonnostelijoita, jotka vaan luulevat itsestään liikaa. Ja sit kunto onkin ihan ikäistensä :Ddddd
Halpa sähköpyörä on ainakin ihan turha kun ei edes avusta silloin kuin juurikin pitäisi. Vähän pökkää paikaltaan liikkeelle ja avustus loppuu sitten siellä kruisailunopeuksissa kun just olis kiva saada vähän apuja eikä tulis hiki.
Mtb kypärä suojaa paremmin kuin normaali maantiekypärä.
Ainakin antaa enemmän suojaa takaa ja sivuilta.
Suosittelen kokeilemaan.
Talvipyöräilyyn ei kannata käyttää normaalia pipoa vaan kypärähuppua. Tämän näköinen vaate:
https://www.storm-motor.fi/ajovarusteet/kaulurit-ja-kyparahuput/svala-w…
Tuollainen menee kypärän alle, ja on yhdessä kypärän kanssa tarpeeksi lämmin että ainakin mä Etelä-Suomessa asuvana pärjään sellaisen kanssa koko talven läpi, mitään erillistä pipoa en tuollaisen lisäksi tarvitse.
Mä en tiedä kuinka hyvä tuo mun linkkaamani kypärähuppu olisi, mulla ei ole juuri tuosta mitään kokemusta, mä vain linkkasin sen koska se oli mun mielestäni hyvä kuva millaista vaatetta kannattaa etsiä. Noita myydään paljon myös sellaisia joissa on kangasta myös suun edessä, mutta jos pyöräillessä on tarkoitus hengittää suun kautta niin silloin suosittelen etsimään mallin joka jättää suun paljaaksi.
Kysy Sanni naapuriltasi näitä.