Oraksen tiedotteen mukaan suomalaisen keskimääräinen suihku kestää neljä minuuttia ja kuluttaa 50 litraa vettä. Oikeasti? 4 minuuttia?
Hyvä vertaus on se, että monelle suomalaiselle riittää mökillä peseytymiseen yksi ämpäri eli 10 litraa. Eli jos tilastojen perusteella kotona kuluu keskimäärin yli 50 litraa per suihku, se olisi aikamoinen rivi ämpäreitä mökkisaunassa.
https://www.is.fi/asuminen/art-2000011591690.html
Itselläni menee aina 15 minuuttia. Eihän sitä neljässä minuutissa kerkiä mitään pesemään kunnolla. Saunassa käydessä tuo 5 sangollista riittää kyllä ihan hyvin. Mutta yksi sangollinen ei riittäisi mihinkään.
Kommentit (35)
Noin 5 min menee. Kastelu, suihku kiinni, shamppoo päähän ja samalla suihkusaippua pesusieneen, suihku auki ja pesu.
Mulla menee 22 minuuttia, mutta en laske vettä koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee 4-7 minuuttia. Tähän kuuluu hiusten ja kropan pesu. Mitä sä siellä suihkussa teet?
En tiedä hänestä, mutta minulla menee aikaa rentoutumiseen.
Meitä on taloudessa 5 pitkähouksista naista/(lasta ja yksi lyhyt hiuksinen. Ei riitä 4min kenellekkään. Mökillä menee myös useampi ämpärillinen peseytymiseen.
-neljän äiti
Kylven kolme kertaa viikossa ja kylpy ottaa 400l 41C lämpöistä vettä kerralla. Lisäksi otan muina päivinä n. puolen tunnin suihkun.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee 4-7 minuuttia. Tähän kuuluu hiusten ja kropan pesu. Mitä sä siellä suihkussa teet?
Kastelen kunnolla, pesen hiukset huuhtelen kunnolla. Laitan hoitoaineen, pesen kunnolla, huuhtelen kunnolla. Joskus raakaan karvat. Ei riitä 4min. 7 voi riittää jos on kiire mutta siinä kyllä joskus huomaa ettei ole jostain kunnolla huuhtonut tai pessyt. Esim. Perse haisee tai rinnan alla saippuaa tai hiuksissa hoitoaineen jäämiä. Ai niin joskus raavin myös kantapää nahkaa.
Mulla menee paljon kauemmin. Mulla on sitäpaitsi luonnonkiharat paksut hiukset jotka takkuuntuvat helposti niin joudun pakosti käyttämään hoitoainetta ja sen pitää antaa vaikuttaa. Laitan aina välissä suihkun kiinni. Ihmettelen itsekin miten joillakin menee vain 4 minuuttia. Siis kuinka nopeaa jotkut suhaa shampoota päähän ja hiuksiin ja saako muka noin nopeasti edes huuhdeltua hiukset pesuaineesta? Itse joudun huuhtelemaan hiukset tosi hyvin ettei niihin jää shampoota.
Veden hinnan kallistuessa olen alkanut kiinnittää tähän huomiota ja todennut, että 4-5 min veden laskemista riittää, että suihkssa tulee puhdas olo ja hiukset saa kunnolla huuhdottua. Shampoon laiton ja saippuoinnin ajaksi suljen hanan. Joskus olen seurannut kellosta, kauanko mies on suihkussa ja usein hänellä menee kauemmin kuin minulla.
Rantasaunoessa kyllä pärjää yksi ihminen yhdellä ämpärillisellä, mutta sen lisäksi käydään järvessä uimassa, jos siis on kesä ja sinne tarkenee mennä. Suihku on kuitenkin vähän eri juttu kuin saunominen ilman juoksevaa vettä.
Mä kaselen ensin itseni vedellä. Sammutan suihkun. Laitan shampoota hiuksiin, vaahdota ja hana päälle huuhtelua varten. Hana kiinni ja hoitoaineen levitys. Hana auki ja huuhtelu. Hana kiinni ja kasvojen/meikin pesuaineen levytys. Hana auki ja huuhtelu. Hana kiinni ja suihkusaippuan levytys. Hana auki ja huuhtelu. Ei riitä 4min mitenkään kaikkeen kun pitkistä hiuksista ei aineet lähde niin nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Veden hinnan kallistuessa olen alkanut kiinnittää tähän huomiota ja todennut, että 4-5 min veden laskemista riittää, että suihkssa tulee puhdas olo ja hiukset saa kunnolla huuhdottua. Shampoon laiton ja saippuoinnin ajaksi suljen hanan. Joskus olen seurannut kellosta, kauanko mies on suihkussa ja usein hänellä menee kauemmin kuin minulla.
Rantasaunoessa kyllä pärjää yksi ihminen yhdellä ämpärillisellä, mutta sen lisäksi käydään järvessä uimassa, jos siis on kesä ja sinne tarkenee mennä. Suihku on kuitenkin vähän eri juttu kuin saunominen ilman juoksevaa vettä.
On se hienoa että maassa missä muuta ei riitäkään kuin vettä on saatu sillekin korkea hinta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kastelen kunnolla, pesen hiukset huuhtelen kunnolla. Laitan hoitoaineen, pesen kunnolla, huuhtelen kunnolla. Joskus raakaan karvat. Ei riitä 4min. 7 voi riittää jos on kiire mutta siinä kyllä joskus huomaa ettei ole jostain kunnolla huuhtonut tai pessyt. Esim. Perse haisee tai rinnan alla saippuaa tai hiuksissa hoitoaineen jäämiä. Ai niin joskus raavin myös kantapää nahkaa.
Okei, en käytä itse hoitoainetta. Sheivaan joskus, siihen menee nuo +3 minuuttia. Kaksi minuuttia menee yleensä hiusten pesuun, ja kaksi kropan saippuointiin + huuhteluun.
Eikö tuossa kää inhottavaa kylmä ja nihkee olo kun hätäseen kastelee? Iho ei edes kerkeä pehmetä.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä siitä, että saunominen on eri asia. Se on vielä kalliimpaa kuin suihkussa käyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se hienoa että maassa missä muuta ei riitäkään kuin vettä on saatu sillekin korkea hinta :D
Ja uuvatit vielä kilpailee kuka käyttää vähiten vettä...
Mä käyn joka päivä suihkussa. Jos en pese hiuksia, todellakin se viitisen minuuttia riittää. Ei mulla kauaa mene kyllä hiustenkaan pesussa. Laitan hoitoaineen latvoihin ennen pesua ja laitan hiukset löysälle sykerölle pesun ajaksi. Huuhdellessa vasta avaan.
Ja tasan ei neljässä minuutissa kulu niin paljoa suihkun kautta kun hanastakin saa kymmeneen litraan laskea vettä minuuttitolkulla.
Retkisuihkulla riittää 2 ämpärillistä pitkään pesuun ja jos on oikein nopea niin 1 ämpärillinen riittää just.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tmi, tmi, tmi 🙈🙉
Mä en usko tuohon neljään minuuttiin, jos siinä on koko suihkussa vietetty aika, siis siitä hetkestä kun sinne astuu siihen hetkeen kun astuu ulos. Neljä minuuttia on oikeasti tosi lyhyt aika. Jos ihmisiltä on vain kysytty sitä, he arvioivat, pyöristävät tai valehtelevat ajan alakanttiin, koska he tietävät, että ns. oikea vastaus on jotain 3-5 minuutin väliltä.
Vierailija kirjoitti:
Ja tasan ei neljässä minuutissa kulu niin paljoa suihkun kautta kun hanastakin saa kymmeneen litraan laskea vettä minuuttitolkulla.
Retkisuihkulla riittää 2 ämpärillistä pitkään pesuun ja jos on oikein nopea niin 1 ämpärillinen riittää just.
15 min. menee täyttää 400l amme että kyllä siinä vettä kuluu. Mutta antaa kulua vaan sillä meiltä ei vesi lopu.