Oraksen tiedotteen mukaan suomalaisen keskimääräinen suihku kestää neljä minuuttia ja kuluttaa 50 litraa vettä. Oikeasti? 4 minuuttia?
Hyvä vertaus on se, että monelle suomalaiselle riittää mökillä peseytymiseen yksi ämpäri eli 10 litraa. Eli jos tilastojen perusteella kotona kuluu keskimäärin yli 50 litraa per suihku, se olisi aikamoinen rivi ämpäreitä mökkisaunassa.
https://www.is.fi/asuminen/art-2000011591690.html
Itselläni menee aina 15 minuuttia. Eihän sitä neljässä minuutissa kerkiä mitään pesemään kunnolla. Saunassa käydessä tuo 5 sangollista riittää kyllä ihan hyvin. Mutta yksi sangollinen ei riittäisi mihinkään.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylven kolme kertaa viikossa ja kylpy ottaa 400l 41C lämpöistä vettä kerralla. Lisäksi otan muina päivinä n. puolen tunnin suihkun.
Mää lämmitän mun pihalla olevaa uima-allasta koko talven kuuman kylvyn lämpöiseksi. En tiedä meneekö energiaa hukkaan vai ei...
Tuskin menee jos on hyvä eristys. Ne lämmittää kellä on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en usko tuohon neljään minuuttiin, jos siinä on koko suihkussa vietetty aika, siis siitä hetkestä kun sinne astuu siihen hetkeen kun astuu ulos. Neljä minuuttia on oikeasti tosi lyhyt aika. Jos ihmisiltä on vain kysytty sitä, he arvioivat, pyöristävät tai valehtelevat ajan alakanttiin, koska he tietävät, että ns. oikea vastaus on jotain 3-5 minuutin väliltä.
En nyt ihan ymmärrä logiikkaasi. 3 minuuttia tai 5 minuuttia on ihan realistista, mutta 4 ei? :D
Meillä on 220 litran lämminvesivaraaja. Joskus se on suihkuteltu kylmäksi. Siinä saa lorotella aika paljon pidempään kuin 4 minuuttia.
Mulla menee 2-3 minuuttia, olen kellottanut. Pese n hiukset, joskus laitan hoitoainetta, useimmiten en, käytän hiuksiin jätettävää. En hinkkaa itseäni millään sienellä vaan otan hiukan suihkusaippuaa käsiin ja pesen kainalot, jalat ym. Sit äkkiä pois. Inhoan suihkussa käyntiä, se on mulle rasite. Saunon kyllä mielelläni ja siellä menee puolikin tuntia.
Mulla suihkupäässä mittari. Sen mukaan normaalisuihkukäyntini kuluttaa vettä n. 40-50 lit. Lämpötila vedellä, jota käytän on 40-42 astetta. Käyntiaika riippuu tehosta, jota käytän. Mittarin mukaan itsellä n. 6-7 lit/min.
Vierailija kirjoitti:
Mä kaselen ensin itseni vedellä. Sammutan suihkun. Laitan shampoota hiuksiin, vaahdota ja hana päälle huuhtelua varten. Hana kiinni ja hoitoaineen levitys. Hana auki ja huuhtelu. Hana kiinni ja kasvojen/meikin pesuaineen levytys. Hana auki ja huuhtelu. Hana kiinni ja suihkusaippuan levytys. Hana auki ja huuhtelu. Ei riitä 4min mitenkään kaikkeen kun pitkistä hiuksista ei aineet lähde niin nopeasti.
Turhaa huuhtelua. Hoitoaineen levityksen jälkeen kropan saippuointi ja meikkien pesu ja sitten vasta huuhtelu.
Minä en pysty millään olemaan 5 minuuttiakaan suihkussa, koska sydämen vajaatoiminta. Kun vointini oli pahimmillaan, pari minuuttiakin oli melkein liikaa. Nuorempana kyllä viihdyin pitkäänkin suihkussa, varsinkin lapsuuden kodissa, missä suihku oli kylmässä kellarissa ja oli jäätävää lopettaa lämmin suihku.. Joskus lämminvesivaraaja tyhjeni ja siitäkös isä suuttui, kun omalla vuorollaan tuli vain kylmää vettä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en usko tuohon neljään minuuttiin, jos siinä on koko suihkussa vietetty aika, siis siitä hetkestä kun sinne astuu siihen hetkeen kun astuu ulos. Neljä minuuttia on oikeasti tosi lyhyt aika. Jos ihmisiltä on vain kysytty sitä, he arvioivat, pyöristävät tai valehtelevat ajan alakanttiin, koska he tietävät, että ns. oikea vastaus on jotain 3-5 minuutin väliltä.
En nyt ihan ymmärrä logiikkaasi. 3 minuuttia tai 5 minuuttia on ihan realistista, mutta 4 ei? :D
Et ymmärtänyt, mitä ajoin takaa. Tarkoitan siis sitä, että jos katugallupissa kysytään, kauanko olet suihkussa, keskivertoihminen vastaa sen vastauksen, jonka tietää olevan ns. hyvän, ekologisesti ajattelevan ihmisen vastaus, eli n. 3-5 minuuttia. Todellisuudessa monet ihmiset lutraavat suihkussa huomattavasti kauemmin, mutta eivät kehtaa kertoa sitä. Väitän siis, että 4 min on alakanttiin ja todellinen keskiarvo voisi olla jossain 7-15 minuutin välimaastossa, kun otetaan huomioon myös ne, jotka suihkuttelevat vaikka sen 30 min kerrallaan. 4 min tai sitä vähemmän suihkuttelevat on vähemmistö.
Niille, jotka sanovat, ettei vesi lopu, niin se on se lämmin/ kuuma vesi, joka on kallista ja joka voi hetkellisesti loppua riippuen, minkälainen vesisysteemi kenenkin kotona on. Esim. lämminvesivaraajasta voi se lämmin vesi loppua. Kylmästä vedestä ei pitäisi Suomessa olla pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ymmärtänyt, mitä ajoin takaa. Tarkoitan siis sitä, että jos katugallupissa kysytään, kauanko olet suihkussa, keskivertoihminen vastaa sen vastauksen, jonka tietää olevan ns. hyvän, ekologisesti ajattelevan ihmisen vastaus, eli n. 3-5 minuuttia. Todellisuudessa monet ihmiset lutraavat suihkussa huomattavasti kauemmin, mutta eivät kehtaa
Tuossa uutisessa ei muuten sanottu, että kyseessä olisi kyselytutkimus.
Minuutti vedenvalutusta riittää, kun en pese hiuksia. Lasken lämmintä vettä ammeeseen vähän ja pesen sillä. Lopuksi pikahuuhtelu. Kerran viikossa hiustenpesuun menee noin kolme minuuttia. Säästän sähkössä ja vesilaskussa :)
Se suihkunhan kuuluu laittaa pois päältä kun saippuaa itseänsä ja pään. Turhaa lorotat vettä sinä aikana
Paljonko menee vettä jos pesee pelkästään alakainalon?
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee 4-7 minuuttia. Tähän kuuluu hiusten ja kropan pesu. Mitä sä siellä suihkussa teet?
No hieron pesuaineet kunnolla vartaloon ja hiuksiin ja huuhtelen ne kunnolla pois. Ap
Mää lämmitän mun pihalla olevaa uima-allasta koko talven kuuman kylvyn lämpöiseksi. En tiedä meneekö energiaa hukkaan vai ei...