Oraksen tiedotteen mukaan suomalaisen keskimääräinen suihku kestää neljä minuuttia ja kuluttaa 50 litraa vettä. Oikeasti? 4 minuuttia?
Hyvä vertaus on se, että monelle suomalaiselle riittää mökillä peseytymiseen yksi ämpäri eli 10 litraa. Eli jos tilastojen perusteella kotona kuluu keskimäärin yli 50 litraa per suihku, se olisi aikamoinen rivi ämpäreitä mökkisaunassa.
https://www.is.fi/asuminen/art-2000011591690.html
Itselläni menee aina 15 minuuttia. Eihän sitä neljässä minuutissa kerkiä mitään pesemään kunnolla. Saunassa käydessä tuo 5 sangollista riittää kyllä ihan hyvin. Mutta yksi sangollinen ei riittäisi mihinkään.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli vesi halpaa ja kuului vuokran hintaan, sitten tuli Eu pakollisine vesimittareineen ja nyt maksat joka ainoasta litrasta erikseen...
No luojan kiitos. Oli kurjaa maksaa vastikkeessa vettä, jota ei käytä, kun naapuri piti talopesulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee 4-7 minuuttia. Tähän kuuluu hiusten ja kropan pesu. Mitä sä siellä suihkussa teet?
Kastelen kunnolla, pesen hiukset huuhtelen kunnolla. Laitan hoitoaineen, pesen kunnolla, huuhtelen kunnolla. Joskus raakaan karvat. Ei riitä 4min. 7 voi riittää jos on kiire mutta siinä kyllä joskus huomaa ettei ole jostain kunnolla huuhtonut tai pessyt. Esim. Perse haisee tai rinnan alla saippuaa tai hiuksissa hoitoaineen jäämiä. Ai niin joskus raavin myös kantapää nahkaa.
Valutatko vettä koko tuon ajan?
Olen nopeuttanut suihkujani laittamalla ensin hoitoaineen, vartalon pesu, lopuksi shampoo ja huuhtelu.
Vierailija kirjoitti:
Sormet pimpis parikytä minsaa ja ei riitä??
Onko tosiaan sormet "siellä"??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli vesi halpaa ja kuului vuokran hintaan, sitten tuli Eu pakollisine vesimittareineen ja nyt maksat joka ainoasta litrasta erikseen...
No luojan kiitos. Oli kurjaa maksaa vastikkeessa vettä, jota ei käytä, kun naapuri piti talopesulaa.
Jännä juttu että kuitenkin ennen kaikilla vesimaksut olivat vähemmän kuin ennen. Eiköhän tässä ole loppujen lopuksi kysymyksessä bisneksistä. Valtio yrittää keinolla millä hyvänsä saada rahaa rikkaille ja sijoittajille.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee 22 minuuttia, mutta en laske vettä koko ajan.
Minulla menee kanssa noin 20 minuuttia ja annan veden valua. Ihanaa seistä lämpimässä suihkussa rankan päivän jälkeen. Vesimaksu tasasumma joten en välitä vaikka lorisee.
Taitaa olla oraksella erikoinen tietolähde tuolle mökeillä peseytymiseen.
Yhdellä ämpärillisellä ei kyllä peseydy kukaan. Korkeintaan vasta kastelee itsensä.
Mistä näin harhaisia möläytyksiä sikiää ilman piemintäkään järjen hiventä
Vierailija kirjoitti:
Olen nopeuttanut suihkujani laittamalla ensin hoitoaineen, vartalon pesu, lopuksi shampoo ja huuhtelu.
Minä kaadan ensiksi hiuksiini pään ja olkapäiden pesuun tarkoitettua ainetta, sitten suihku auki ja pesuaine valuu veden mukana ylhäältä alas..
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä ämpärillisellä ei kyllä peseydy kukaan. Korkeintaan vasta kastelee itsensä.
Mulla on mökillä kaksi vatia. Molempiin laitan ison kauhallisen kuumaa ja pari kauhallista kylmää vettä. Toinen vati on pesemiseen, toinen huuhteluun. Näin meni peseytymiset vapusta pyhäinpäivään. Saunomisen yhteydessä peseydyin.
Kyllä se yksi sangollinen riittää aika hyvin, kun se pitää itse kantaa jostakin sadan metrin päästä mökkisaunaan. Myös suihkun teho vaikuttaa siihen, kuinka pitkään ämpärillinen riittää.
Kuinka tarkkaan sinä hinkkaat itseäsi, jos 15 minuuttia jökötät suihkussa? Eikä koskaan ole juolahtanut mieleesi, että suihkun voi sulkea siksi aikaa, kun laitat shampoota, saippuaa tai mitä ikinä laitatkaan ja raspaat jalkoja. Jos joka päivä peseytyy, niin 4 minuuttia riittää tavalliselle terveelle kansalaiselle oikein hyvin. Silloin aikaa menee enemmän, kun on sheivausta, jalkojen hoitoa ym. mutta eihän niitäkään joka päivä tarvitse tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä peseytyy. Varma tieto, kun meillä on ollut käytössä retkisuihku ja hyvin riitti ämpärillinen / saunoja. Siinä pesussa ei tosin tuljattu kaikkea muuta ja suihku oli sekä akun että veden säästämiseksi kiinni sen aikaa, kuin laittoi shampoota, saippuaa ja hoitoainetta.
Mulla menee viisi minuuttia, mutta jos isäntä on lemmekkäällä tuulella ja haluaa suihkuseksiä, niin sitten menee kuusi minuuttia.
5 ämpärillistä vettä. Hinta sekavedestä 0,5 - 1 euroa riippuen taloyhtiön laskutuksesta.
Mä olen suihkussa 10-15min. Vesi on mun elementti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on mökillä kaksi vatia. Molempiin laitan ison kauhallisen kuumaa ja pari kauhallista kylmää vettä. Toinen vati on pesemiseen, toinen huuhteluun. Näin meni peseytymiset vapusta pyhäinpäivään. Saunomisen yhteydessä peseydyin.
Näin toimittiin mummolan saunassa, jossa ei ollut vesijohtoa eikä sähköä. Eikä edes retkisuihkua vaan ihan vadissa peseydyttiin ja huuhteluvettä kaadettiin kauhalla pään päälle niin, että valui koko vartalolle.
Silloin oli käytössä pesusieni, lieneekö sillä vaikutusta veden käyttöön. Eihän silloin tarvitse valuttaa vettä, kun saippuoi itseään, joko sienellä tai ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä peseytyy. Varma tieto, kun meillä on ollut käytössä retkisuihku ja hyvin riitti ämpärillinen / saunoja. Siinä pesussa ei tosin tuljattu kaikkea muuta ja suihku oli sekä akun että veden säästämiseksi kiinni sen aikaa, kuin laittoi shampoota, saippuaa ja hoitoainetta.
Peseytyy yhdellä, mutta ei pese hiuksia sillä yhdellä ellei ole kalju.
Mulla menee pitkän tukan kanssa vähintään 10min, koska vedenpaine on niin huono. Kylpyamme tulisi halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 220 litran lämminvesivaraaja. Joskus se on suihkuteltu kylmäksi. Siinä saa lorotella aika paljon pidempään kuin 4 minuuttia.
Olen useamman kerran elämässäni asunut asunnossa, jossa on ollut reilusti alle sadan litran lämminvesivaraaja. Eräässä asunnossa se vesi ei ollut edes kovin kuumaa, joten ei todellakaan oltu suihkussa kymmeniä minuutteja. Eikä varsinkaan ammekylvyssä, vaikka siinä asunnossa amme oli.