Miten 130 m2 talon rakennuttaminen voi maksaa 250 te?
Olen ihan maassa. Ihana tontti on, mutta ilmeisesti ei rahaa taloon. Tulot bruttona yhteensä 4500 e ja omaisuutta noin 60 000. Silti pitäisi ottaa lainaa liki 200 000 e. Tuloillamme laina ei lähtisi edes lyhenemään. Onko jossain laskuvirhe vai ovatko " kaikki muut" ökyrikkaita?
Kommentit (24)
minusta siinä on virhe, ei se noin paljoa tule maksamaan..
ja miten teettää. Todennäköisesti jokainen homma eri urakoitsijalla eikä itse tee mitään ja talossa paljon jotain erikoisuuksia jo pohjan muodoissa voi tulla maksamaan noinkin paljon, mutta kyllä sen halvemmallakin saa.
Talopeli ja OP:n laskuri antoivat samansuuntaisen tuloksen.
Työmaan siivous, maalaus ja pihatyöt laskettu omaksi työksi.
1300-1500 egee/1m2 Rippuen oman työn määrästä. Mitä enemmän pystyy/osaa tehdä sen halvemmaksi kustannukset saa. Eli kalliimmankin laksunmukaan alle 200 000 pitäs riittää.
niillä, joilla on nuo isot lainat on myös vähän isommat tulot. Helposti jos on kaksi edes kohtuuhyvätuloista vanhempaa, bruttotulot nousevat yli 7000 e, kyllä näitä perheitä on paljon. Eikä kaikki pienituloiset taloja rakentele.
jollekin talo tuohon hintaan niin tiedät miksi...
Kaikki ylimääräinen on voittoa grynderille tai myyjälle. Näin on ja ken muuta väittää huijaa itseään.
jää voittoa??? 10 vuoden lakisääteiset yms päällä ja ihan 0-katteella pitäs tehdä?
Kukaan ei koskaan kritisoi vaikkapa Nokian voitto prosenttia tai pankkien.... ne saa tehdä voittoa mutta rakentaminen pitäs olla hyväntekeväisyyttä..
te puhuitte rakennuttamisesta eikä rakentamisesta. Me rakensimme itse n. 50% ja talomme neliöhinnaksi tuli 1700¿, tosin materiaalit vähän keskitasoa kalliimmat, kivitalo ja hankalat perustusolosuhteet.
Rakennuttaessa (siis joku muu tekee sen ja itse vain siivoaa) saa laskea melkein 2000¿/m2 täällä pk-seudulla. Itse tehtynä voi juuri ja juuri päästä 1500¿ jos perheestä löytyy myös LVIS tekijät. Paketista jos tekee itse niin paketin hinta x 4
t. 2 taloa rakentanut
20-30 te tekemällä itse sen, minkä pystyy. Sen jälkeen pitäisi olla jo erityisosaamista. Aikaa tuokin vie noin 2200 h / 130 m2 talo. Jos mies ottaisi puolikin vuotta vapaata työstä auttaakseen raksalla, säästö kuluisi palkan menetykseen. Vuorotteluvapaa olisi tietty " puolivälin" ratkaisu. Aika tekijä saa olla, jos rakentaa talon itse työn ohella. Ap
Ja toki kyse on myös talon tasosta, halvan paketin tai itse pitkästä tekemällä saa edullisesti, tuohon 100.000 e en tänä päivänä enää usko elleivät puut ole omasta metsästä ja kaikki putkitöitä myöten tehty itse.
Puhuit harkkotalosta, eli Jämerä, Lammi tms. Kivitalon rakennuttaminen on kallista koska muurausta on niin paljon ja tulee hirveästi kalliita tunteja. Samoin rappaus on kallista. Erityisesti kivitalossa säästää itse tekemällä.
Puutaloonkin saa uppoamaan kivasti rahaa, meillä meni 155 m2 melkein 300.000e, tehtiin itse tuo mitä olette tekin ajatelleet tekevänne. Meillä Kannustalo rakennutettuna. Tutut rakensivat vastaavan itse perustuksista alkaen ja säästivät meihin nähden 40.000 e.
Meillä oli talon valmistuttua lainaa 230.000 e, talon arvo tontteineen varovaisesti arvioiden 380.000 e tämän hetken hintatasolla.
Tulomme ovat brutto 9.000 e ja nettona n. 5500 e. Laina lyhenee vauhdilla isoissa erissä ja ylimääräisillä lyhennyksillä.
me siis rakensimme itse kaiken minkä pystyimme - ensin anturan ja perustan, sitten kaiken mahdollisen elementtien pystyttämisen jälkeen. Minä, mies ja appiukko vietimme tasan vuoden vielä elementtien pystytyksen jälkeen kaikki illat ja viikonloput raksalla. Äkkiä laskettuna n 4000 miestyötuntia yhteensä. Ja tää talo maksoi jo 9 vuotta sitten 200k¿ ilman tonttia.
Toisessa talossa rungon teki urakoitsija (kivitalo) ja ennen ja jälkeen kaiken mahdollisen mitä voitiin niin taas itse. Mies oli poissa töistä lähes 5kk (sopivasti työttömänä...) joten tunteja kertyi mukavasti vaikken minä lapsilta raksalle päässytkään tarpeeksi useasti. Silti hintaa tuli se 1700¿ neliölle ilman tonttia
Asutteko pk-seudulla? Miten tuo voi olla mahdollista, että tulis noin kalliiksi? Luulin, että teettämälläkin saisi alle 200 000e. Asia kiinnostaa, koska aihe meilläkin lähellä sydäntä. ; )
Alle 200.000 e vaikka kuinka hyvin kilpailuttaa. Mahdollisesti Älvsby tai max. joku Designtalo vaoi onnistua.
Kannattaa muistaa että pihatöihinkin uppoaa helposti 10.000 e vaikka laittaisi ihan vaan nurmikon ja vähän pensasaitaa ympärille.
ovat kyllä puutaloja, että sikäli hieman eri asia.
Me asumme Itä-Suomessa haja-asutusalueella, halvimmassa mahdollisessa paikassa.
Sitten muutetaan " melkein" valmiiseen taloon jota hinkataan vielä yksi vuosi ja sittenkin puuttuu vielä ulkomaalaus ja piha ja autokatos ja roskis ja polttopuut on pölleinä kolmatta kesää takapihalla eilä takassa ole poltettu yhtään pesällistä...
Että semmoista säästöä oman ja perheen mielenterveyden kustannuksella...
Siis I-Suomeen, haja-asutusalueelle, missä rakentamiskustannusten pitäisi olla halvimpia. Tontti on aivan mahtava. Tuskin tulee samanlaista eteen.