Miten 130 m2 talon rakennuttaminen voi maksaa 250 te?
Olen ihan maassa. Ihana tontti on, mutta ilmeisesti ei rahaa taloon. Tulot bruttona yhteensä 4500 e ja omaisuutta noin 60 000. Silti pitäisi ottaa lainaa liki 200 000 e. Tuloillamme laina ei lähtisi edes lyhenemään. Onko jossain laskuvirhe vai ovatko " kaikki muut" ökyrikkaita?
Kommentit (24)
perusta + 120+30m² paketti talo + tontti + pihatyöt
Oma työ osuus oli kyllä vaatimaton, jos järjestely ei lasketa työksi.
Nytt voisin kyllä samasta projektista puristaa 20t¿ pois. Toisin tonttit on noussut sen 20t¿
Silloinhan ei ole mitään takuita että saatte omanne pois myytäessä.
Mitä halutumpi alue, sitä enemmän asunnon arvo nousee. Tietenkin työn hinnassa on jonkun moinen ero mutta silti.
Kastellin tavara tuli puuläjänä pihaan ja itse tehtiin alusta loppuun. Sähkömies ja takan muurari oli ulkopuolisia.
Mies rakensi töiden ohella isänsä apunaan. Viikonloppuisin oli minun isäni välillä mukana. Yhteensä rakentamiseen kului 7kk.
Minä vein joka ilta lasten kanssa kahvit raksalle ja viikonloppuisin tein myös ruoan sinne.
Yhteensä kaikki maksoi 160 000 ¿ ja lainaa on n. 130 000.
Itse tekemällä säästää. En uskalla edes ajatela mitä kaikki olisi tullut maksamaan jos olisi teetetty. Mutta kivitalot maksavat enemmän kuin puutalot.
Sekin kannattaa muistaa, että pitää jotain osatakin, jos alkaa itse tehdä. Muuten menee ikä ja terveys jos jokainen rakennusvaihe menee siihen , että ensin rakennetaan ja sitten puretaan...
Aivan varmasti saatte halvemmalla, varsinkin kun kyse ei ole pääkaupunkisuomesta!!!! Pyytäkää tarjouksia vaan rohkeasti eri firmoista.