Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saamme vanhan äitimme hoitokotiin? Emme halua maksaa

Vierailija
08.11.2025 |

Miten onnistuu? Vain asialliset vastaukset. 

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidettava itse maksaa eläkkeestään ja maksujen jälken hänelle on vielä jäätävä pieni käyttöraha. Useimpien eläke ei riitä hoitomaksuun ja yhteiskunta maksaa loput. Jos lapset ja muut sukulaiset eivät halua maksaa omaisensa hoiosta heitä ei voida siihen velovittaa.

Emme tietysti maksa mitään. Miten saamme hoitopaikan? Äkkiä.

AP

Kuka teitä on hoitanut kun olette olleet hoidon ja huolenpidon tarpeessa. Vai oletteko jo syntyessänne olleet täysin omavaraisia ja elättäneet itsenne.

Mitä sönkötät?

AP

Ei hän mitään sönkötä! Nyt on TEIDÄN vuoro hpoitaa, äiti hoiti kun olitte vauvoja.

Vierailija
42/77 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoksessa peritään maksuna 80% äitisi tuloista, jos hän tarvitsee ympärivuorokautista hoitoa. Ei sinun tarvitse mitään maksaa.

Jos on omaisuutta esim asunto niin se velvoitetaan myymään kulujen kattamiseksi. Toki jos puoliso asuu vielä kotona, ei varmaankaan siinä tapauksessa velvoiteta myymään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidettava itse maksaa eläkkeestään ja maksujen jälken hänelle on vielä jäätävä pieni käyttöraha. Useimpien eläke ei riitä hoitomaksuun ja yhteiskunta maksaa loput. Jos lapset ja muut sukulaiset eivät halua maksaa omaisensa hoiosta heitä ei voida siihen velovittaa.

AP

Kuka teitä on hoitanut kun olette olleet hoidon ja huolenpidon tarpeessa. Vai oletteko jo syntyessänne olleet täysin omavaraisia ja elättäneet itsenne.

Kukaan ei pyydä saada syntyä tähän raadolliseen maailmaan. Orjaksi synnymme?

Vierailija
44/77 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta minua aidosti kiinnostaa millaiset kriteerit pitää olla, että vanhus pääsisi kunnalliseen hoitokotiin?

Joku sanoi joskus, että jos vanhus löytyy yöpuku päällä jostain kadulta eikä enää tiedä kuka on/minne menossa, niin sitte saatettaisiin jo harkita hoitopaikkaa. Onko näin?

Jotakuinkin näin. Helsingissä omat vanhemmat päätyivät hoitoon kun tilanne oli jo täysin toivoton. Kotikäyntejä oli jatkuvasti, minkä päälle lapset joutuivat paikkaamaan myös joka välissä. Täysin vaaka-tasossa olevan kuntokaan ei tunnu ole riittävä peruste, jos puoliso 'omaishoitajana' pystyy vielä jotenkuten konttamaan jääkaapille ja vessaan.

'Hei nyt meidän äiti hoitokotiin ja äkkiä, mikä siinä vielä maksaa?' toivomukset ovat yhtä realistisia kuin kysyä lentoemännältä cocktailbaaria ja makuuosastoa turistiluokassa.

Vierailija
45/77 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnalta ensin hoitotarpeen arviointi. Jos ei pärjää enää kotona, niin kunta alkaa järjestämään hoitoa. Muuten se jää itse kustannettavaksi.

Kunnallinen hoitokotikin maksaa. Ei sitä ilmaiseksi saa

Jos vanhuksen tulona on pelkkä takuueläke tai tulot on yksinkertaisesti nolla mikä on nykyisin aika mahdotonta kun kaikki saa vähintääntakuueläkkeen, hoivan maksaa kotikunta ja Kela. Omaisten ei siis tarvitse maksaa. Mutta silloin vanhus menee hoivaan sinne mihin kotikunta käskee ja se voi olla vaikka ostopaikka Inarin perukoilla eikä omaisten auta niuhottaa. Sillä ei kuitenkaan nykyisin ole mitään eroa laadun kannalta onko hoivapaikka julkinen vai yksityinen. Molemmissa hoiva on silkkaa paskaa ja vanhukset ovat heitteillä kunnes kuolevat.

Vierailija
46/77 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärrätkää mummo sinne ovelle ja häipykää.

Vierailija
47/77 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin omista tuloista ne maksetaan, ei perillisten. Todellinen ongelman hoitopaikan saamisessa on se, että ei paikkoja enää ole. Pitää ensin maata kuukausia jossakin vuodeosastolla jonossa ennen kuin saa paikan.

Vierailija
48/77 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Mitä sönkötät?

AP

Ei hän mitään sönkötä! Nyt on TEIDÄN vuoro hpoitaa, äiti hoiti kun olitte vauvoja.

Aika monella on se oma vauva hoidettavana. Yritätkö sanoa, että pitäisi lapset jättää hoitamatta ja lähteä hoitamaan omaa vanhempaa? Molempien hoito samaan aikaan ei oikein onnistu, vaikka asuttaisi samassa taloudessa.

Nimim. Kokemusta on.

Vierailija
49/77 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnalta ensin hoitotarpeen arviointi. Jos ei pärjää enää kotona, niin kunta alkaa järjestämään hoitoa. Muuten se jää itse kustannettavaksi.

Kunnallinen hoitokotikin maksaa. Ei sitä ilmaiseksi saa

Jos vanhuksen tulona on pelkkä takuueläke tai tulot on yksinkertaisesti nolla mikä on nykyisin aika mahdotonta kun kaikki saa vähintääntakuueläkkeen, hoivan maksaa kotikunta ja Kela. Omaisten ei siis tarvitse maksaa. Mutta silloin vanhus menee hoivaan sinne mihin kotikunta käskee ja se voi olla vaikka ostopaikka Inarin perukoilla eikä omaisten auta niuhottaa. Sillä ei kuitenkaan nykyisin ole mitään eroa laadun kannalta onko hoivapaikka julkinen vai yksityinen. Molemmissa hoiva on silkkaa paskaa ja vanhukset ovat heitteillä kunnes kuolevat.

Emme tietysti suostu siihen, että se olisi kaukana se paikka. Saattaa tulla tarve allekirjoittaa papereita!

AP

Vierailija
50/77 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on hyvä vaikka samoja asioita kysytään usein. En minä täällä joka päivä pyöri lukemassa aloituksia enkä niitä löydä sitten myöhemmin kun ei tiedä millä sanoilla etsiä. Kyllä se on ihan järkevä kysymys, oli se sitten koska ei ole rahaa tai ei halua syystä x tai y maksaa. Jos ei ole kokemusta niin mistä näitä voi tietää. Muakin pelottaa meneekö kaikki rahat ensimmäisen vanhemman hoivaan niin millä toisen hoiva maksetaan?

VANHEMMAN  rahat siihen menee, ei sinun. Mistä tämä kuvitelma tulee, että Suomessa olisi omaiset velvollisia maksamaan hoidon?

Vierailija
51/77 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Aloittakaa tekemällä huoli-ilmoitus, jos äitinne ei ennestään ole esimerkiksi kotihoidon asiakas. Hoitopaikan saa, jos on hoitopaikan tarpeessa. Näin tosin vasta sen jälkeen, kun henkilö ei autettunakaan enää pärjää omassa asunnssaan. Neljä hoitokäyntiä vuorokaudessa on aikaisemmin ollut raja mutta nyt kuulin että kotihoidossa on jopa sellaisia, jotka tarvitsevat apua eli hoitajan kynnin 5 kertaa vuorokaudessa.

Miksi aloittaa huoli-ilmoituksella? Esim Pirhalla voi pyytää palvelutarpeen kartoitusta soittamalla Palveluneuvontaan, jossa tehdään alkukartoitus, ja sieltä ohjataan sitten oikealle taholle riippuen asiasta. Näin asia saadaan hoidettua.

Vierailija
52/77 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kriteerien kiristyminen ja säästöt aiheuttaa,että hoivapaikkoihin ei pääse.

Kotiin kotihoidon avulla tai sairaalan päivystykseen kuollaan sitten.

Siitä vaan tappelee sosiaaliohjaajan kanssa. Kovimmat taistelijat voi saada paikan.

Kokemusta on.

Omalla rahalla voi mennä yksityiselle ja toivoa, että kuolee juuri silloin kun rahat loppu.

Vierailija
53/77 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on hyvä vaikka samoja asioita kysytään usein. En minä täällä joka päivä pyöri lukemassa aloituksia enkä niitä löydä sitten myöhemmin kun ei tiedä millä sanoilla etsiä. Kyllä se on ihan järkevä kysymys, oli se sitten koska ei ole rahaa tai ei halua syystä x tai y maksaa. Jos ei ole kokemusta niin mistä näitä voi tietää. Muakin pelottaa meneekö kaikki rahat ensimmäisen vanhemman hoivaan niin millä toisen hoiva maksetaan?

VANHEMMAN  rahat siihen menee, ei sinun. Mistä tämä kuvitelma tulee, että Suomessa olisi omaiset velvollisia maksamaan hoidon?

Mun kohdalla se tulee siitä että mun mummo joutui odottamaan paikkaa monta kuukautta. Naapurit löysivät hänet ulkoa yöllä monta kertaa. Olen ymmärtänyt niin että rahalla olisi päässyt johonkin yksityiseen. En tarkoita että olisi joku lain mukainen velvollisuus vaan moraalinen, kuka nyt haluaa heitteille jättää ketään sitten omaa vanhempaa? Ja nyt mun vanhempi on kertonut muistihoitotiimille kuinka hän eniten pelkää että joutuu hoitokotiin (on itse nyt muistisairas) ja vastaus oli että sitä ei tarvitse pelätä koska ei joudu koska paikkoja ei ole. Ettekö te itse haluaisi vanhemmalle hoitopaikan keinolla millä hyvänsä kun siihen tulee tarve vaan mietitte vaan että ei ole minun velvollisuus? 

Vierailija
54/77 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvä ihme.  Toistaiseksi vielä vanhuksen tulosta 85 %.   Tosin sen jälkeen ei enää asuntoa pysty pitämään tai kotiin jäävän rahatilanne huononee kun on vain yksi elämisen maksaja 

Omaisuutta ei viedä.

Vierailija
55/77 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kohdalla se tulee siitä että mun mummo joutui odottamaan paikkaa monta kuukautta. Naapurit löysivät hänet ulkoa yöllä monta kertaa. Olen ymmärtänyt niin että rahalla olisi päässyt johonkin yksityiseen. En tarkoita että olisi joku

Sitten maksat jos haluat  ilman jonotusta tai muutat mummolle tai otat kotiisi.

Vierailija
56/77 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoksessa peritään maksuna 80% äitisi tuloista, jos hän tarvitsee ympärivuorokautista hoitoa. Ei sinun tarvitse mitään maksaa.

Jos on omaisuutta esim asunto niin se velvoitetaan myymään kulujen kattamiseksi. Toki jos puoliso asuu vielä kotona, ei varmaankaan siinä tapauksessa velvoiteta myymään.

Ei mitään tommosta velvollisuutta ole.  Usein se kuitenkin myydään siksi kun rahaa ei enää jää asunnon ylläpitoon.  Yleensä joutuu läheiset hakemaan myyntiluva dvv , jos muistisairaus.

Vierailija
57/77 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen toistuvasti otsikon väärin sivusilmällä. Miten saamme vanhan äidin holokaustiin? Heh. Pitäisi olla Großmutterpolizei.

Vierailija
58/77 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan höpöhöpöä. Tehostetun palveluasumisen maksut:

Tehostetun palveluasumisen maksu määräytyy vuonna 2025 asiakkaan maksukyvyn mukaan, ja se on enintään 85 % asiakkaan nettokuukausituloista (vähennysten jälkeen). Jos asiakas on ennen asumispalvelua elänyt yhteistaloudessa puolison kanssa ja tulot ovat suuremmat kuin puolison, maksu määräytyy puolisoiden yhteenlaskettujen tulojen mukaan, ollen enintään 42,5 %. Asiakkaalle on jäädävä vähintään 182 €/kk käyttörahaa pitkäaikaisessa palveluasumisessa. 

Maksun määräytyminen

Yksin asuva: Maksu on enintään 85 % asiakkaan nettokuukausituloista, joista on tehty säädetyt vähennykset.

Yhteistaloudessa asuva puoliso:

Jos tulot ovat suuremmat kuin puolison tulot, maksu määräytyy puolisoiden yhteenlaskettujen nettokuukausitulojen perusteella ja on enintään 42,5 % niistä.

Jos molemmat puolisot ovat pitkäaikaisessa palveluasumisessa, maksu määräytyy molempien osalta erikseen ja on enintään 85 % omista nettokuukausituloista.

Vähimmäiskäyttövara: Asiakkaalle on jäätävä vähintään 182 euroa kuukaudessa käyttörahaa. Käyttövaran määrää tarkistetaan kahden vuoden välein indeksiin sidottuna. 

Miten maksu lasketaan

Laskelmassa huomioidaan asiakkaan nettokuukausitulot (esim. palkka, eläke, tietyt etuudet verojen ja ennakonpidätyksen jälkeen).

Tuloista vähennetään tietyt vähennykset (esim. pakolliset sosiaalivakuutusmaksut).

Maksu määräytyy näiden vähennysten jälkeen jäljelle jäävän summan perusteella. 

Omaisuus (kuten asunto) ei vaikuta maksuihin, mutta omaisuuden tuotto voi vaikuttaa esim. jos on pörssiosakkeita, metsää tai vuokratuloja.

Vierailija
59/77 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä suotta vanhasta ämmästä maksamaan!

Vierailija
60/77 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette siis varattomia nahjuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi