Miten saamme vanhan äitimme hoitokotiin? Emme halua maksaa
Kommentit (37)
Hoidettava itse maksaa eläkkeestään ja maksujen jälken hänelle on vielä jäätävä pieni käyttöraha. Useimpien eläke ei riitä hoitomaksuun ja yhteiskunta maksaa loput. Jos lapset ja muut sukulaiset eivät halua maksaa omaisensa hoiosta heitä ei voida siihen velovittaa.
Vierailija kirjoitti:
Hoidettava itse maksaa eläkkeestään ja maksujen jälken hänelle on vielä jäätävä pieni käyttöraha. Useimpien eläke ei riitä hoitomaksuun ja yhteiskunta maksaa loput. Jos lapset ja muut sukulaiset eivät halua maksaa omaisensa hoiosta heitä ei voida siihen velovittaa.
Emme tietysti maksa mitään. Miten saamme hoitopaikan? Äkkiä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Kuka teitä on hoitanut kun olette olleet hoidon ja huolenpidon tarpeessa. Vai oletteko jo syntyessänne olleet täysin omavaraisia ja elättäneet itsenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Kuka teitä on hoitanut kun olette olleet hoidon ja huolenpidon tarpeessa. Vai oletteko jo syntyessänne olleet täysin omavaraisia ja elättäneet itsenne.
Mitä sönkötät?
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Aloittakaa tekemällä huoli-ilmoitus, jos äitinne ei ennestään ole esimerkiksi kotihoidon asiakas. Hoitopaikan saa, jos on hoitopaikan tarpeessa. Näin tosin vasta sen jälkeen, kun henkilö ei autettunakaan enää pärjää omassa asunnssaan. Neljä hoitokäyntiä vuorokaudessa on aikaisemmin ollut raja mutta nyt kuulin että kotihoidossa on jopa sellaisia, jotka tarvitsevat apua eli hoitajan kynnin 5 kertaa vuorokaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos äitisi saa palvelutarpeen arvioinnissa päätöksen palvelukoti jonoon pääsemisestä. Kotipalvelu on hyvä ensin saada hoitamaan häntä.
Jos se äiti nyt haluaa aikaan mihinkään palvelukotiin? Aika huonosti pitää pärjätä mieli edes jonoon pääsisi. Ensin yleensä kotihoitaja ja omaiset huolehtivat normaalisti vanhuksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on hyvä vaikka samoja asioita kysytään usein. En minä täällä joka päivä pyöri lukemassa aloituksia enkä niitä löydä sitten myöhemmin kun ei tiedä millä sanoilla etsiä. Kyllä se on ihan järkevä kysymys, oli se sitten koska ei ole rahaa tai ei halua syystä x tai y maksaa. Jos ei ole kokemusta niin mistä näitä voi tietää. Muakin pelottaa meneekö kaikki rahat ensimmäisen vanhemman hoivaan niin millä toisen hoiva maksetaan?
Onkohan tämä ap itse...No, aloitus on kuitenkin vikapää trollin jankutus johon ei enää kannata reagoida.
Vierailija kirjoitti:
Huoli-ilmoituksia kunnalle. Sieltä ne rattaat lähtee käyntiin, jos kunnalliseen hoivaan haluaa.
Ei kunnallinenkaan ole ilmainen.
Vierailija kirjoitti:
Porvoolainen trolli vaihteeksi heräsi tähän iltaan.
Huomenta vaan sinnekin. Me muut ollaan jo menossa yöpuulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Lue edelliseen spämmiisi saamasi vastaukset.
Tuleeko sitä kunnon vastausta vai ei?
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Mitä sönkötät?
AP
Samaa voidaan kysyä itseltäsi, mitä vi**ua sä taas koitat sönköttää tätä keksittyä paskaa?
Että mitenkä.
Hoitokoti hakee max.hoito- asumistuet.
Lisäksi osa eläkkeestä.
En ole ap, mutta minua aidosti kiinnostaa millaiset kriteerit pitää olla, että vanhus pääsisi kunnalliseen hoitokotiin?
Joku sanoi joskus, että jos vanhus löytyy yöpuku päällä jostain kadulta eikä enää tiedä kuka on/minne menossa, niin sitte saatettaisiin jo harkita hoitopaikkaa. Onko näin?
Mmm tota miten olisi laajennettu edunvalvonta?
Ettehän te omaiset hänen hoitokotimaksujaan maksa, vaan hän itse, joten en oikein ymmärrä kysymystä alkujaankaan.
Jos on kertynyttä varallisuutta niin ennakkoperintönä jakoon pesästä niin paljon kuin pystytte. Eläkkeestä hoitokodin viemään osuuteen ette pysty vaikuttamaan. Joten huolehditte siitä ettei hoitoon päätyvällä ole muita tuloja kuin Eläke. Ei korko/osinko/vuokra/tmv-tuloja jotka laskettaisiin hänelle tuloksi. Tai suurin osa niistä otetaan.