Miten saamme vanhan äitimme hoitokotiin? Emme halua maksaa
Kommentit (77)
Mun äiti ei ole muistisairas, välillä jossain tulhduksussaan kotonä näki kyllä harhoja. Oli fyysisesti niin huonossa kunnossa ja ilkeä kotihoidolle, löi ja yritti purra. Joku 6kk jonottamista eri laitoksissa ja eduvalvojan haku. Sit pääty hoitokotiin. Siellä nyt tappelee ja riitelee. Edunvalvoja hoitaa maksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on hyvä vaikka samoja asioita kysytään usein. En minä täällä joka päivä pyöri lukemassa aloituksia enkä niitä löydä sitten myöhemmin kun ei tiedä millä sanoilla etsiä. Kyllä se on ihan järkevä kysymys, oli se sitten koska ei ole rahaa tai ei halua syystä x tai y maksaa. Jos ei ole kokemusta niin mistä näitä voi tietää. Muakin pelottaa meneekö kaikki rahat ensimmäisen vanhemman hoivaan niin millä toisen hoiva maksetaan?
Voi hyvä ihme. Toistaiseksi vielä vanhuksen tulosta 85 %. Tosin sen jälkeen ei enää asuntoa pysty pitämään tai kotiin jäävän rahatilanne huononee kun on vain yksi elämisen maksaja
Omaisuutta ei viedä.
Mikä ihme? Mihin sinä pistät vanhempasi kun ei niitä paikkoja ole paitsi yksityisillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitimme pääsi yksityiseen hoitokotiin. Jouduin maksamaan kaikki kulut kun äidillä ei ollut rahaa eikä sisarukset maksaneet mitään. En ole 20 vuoteen voinut tehdä muuta kun maksanut hänen kulujaan. Henkisesti olen aivan loppu kun muut eivät auta. Toinen on rikas. Toinen ei vaan auta.
On todella raskasta.
Sanot sitten että sisarukset maksaa hautajaiset. Edes.
Kyl sossu maksaa.
"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella. Antila uskoo, että osaltaan hoivavastuuta lisää Petteri Orpon (kok) hallituksen julkiseen talouteen kohdistamat säästöt. Taustalla on ikääntyvä väestö ja heikkenevä huoltosuhde sekä siitä johtuva julkisen talouden kestävyysvaje. "
Vierailija kirjoitti:
Äitimme pääsi yksityiseen hoitokotiin. Jouduin maksamaan kaikki kulut kun äidillä ei ollut rahaa eikä sisarukset maksaneet mitään. En ole 20 vuoteen voinut tehdä muuta kun maksanut hänen kulujaan. Henkisesti olen aivan loppu kun muut eivät auta. Toinen on rikas. Toinen ei vaan auta.
On todella raskasta.
No, et sinä ole velvollinen maksamaan äitisi hoitokodin kustannuksia. Se, että äitisi pääsi yksityiseen hoitokotiin ja haluat maksaa laskut, on ihan sun oma asia. Ei kukaan ole velvollinen maksamaan toisen kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on hyvä vaikka samoja asioita kysytään usein. En minä täällä joka päivä pyöri lukemassa aloituksia enkä niitä löydä sitten myöhemmin kun ei tiedä millä sanoilla etsiä. Kyllä se on ihan järkevä kysymys, oli se sitten koska ei ole rahaa tai ei halua syystä x tai y maksaa. Jos ei ole kokemusta niin mistä näitä voi tietää. Muakin pelottaa meneekö kaikki rahat ensimmäisen vanhemman hoivaan niin millä toisen hoiva maksetaan?
Voi hyvä ihme. Toistaiseksi vielä vanhuksen tulosta 85 %. Tosin sen jälkeen ei enää asuntoa pysty pitämään tai kotiin jäävän rahatilanne huononee kun on vain yksi elämisen maksaja
Omaisuutta ei viedä.
Mikä ihme? Mihin sinä pistät vanhempasi kun ei niitä paikkoja ole paitsi yksityisillä?
Meinasin ettei joku tiedä. Kotihoitajien varassa, kälykin oli ihsn vihannes kun paikka järjestyi, neljästi kävi kotihoito ja sitten istui telkun eessä vaikkei tajunnut mitään. Unohti puhelimenkin käytön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaisuutta ei viedä.
Kun hoitoarvio tehdään, siinä katsotaan, mikä on hoidon tarve ja paikka järjestyy sen mukaan - ei toki seuraavana päivänä tai viikkoinakaan Jos haluaa hoitoa nopeammin, silloin on yksityinen vaihtoehtona ja silloin maksatte ihan itse siitä.
Vierailija kirjoitti:
"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella. Antila uskoo, että osaltaan hoivavastuuta lisää Petteri Orpon (kok) hallituksen julkiseen talouteen kohdistamat säästöt. Taustalla on ikääntyvä väestö ja heikkenevä huoltosuhde sekä siitä johtuva julkisen talouden kestävyysvaje. "
Lue: odotetaan ei pakoteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On todella raskasta.
No, et sinä ole velvollinen maksamaan äitisi hoitokodin kustannuksia. Se, että äitisi pääsi yksityiseen hoitokotiin ja haluat maksaa laskut, on ihan sun oma asia. Ei kukaan ole velvollinen maksamaan toisen kuluja.
Miten olet edes ruvennut maksamaan? Jos ei julkista hoivapaikkaa on terveyskeskussairaalat jos ihminen ei pärjää kotonaan. Se voi olla raskas tie kotihoidon kautta mutta silloin riittää eläke.
Palvelukoti, täytyy olla suht itsenäinen, hoivakoti on taas heille jotka ei pysty tulemaan toimeen omin avuin vaikka kävisi 3 kertaa hoitaja päivässä. Eläke otetaan kokonaisuudessaan, jää jotain n 160 euroa. Mikäli on omaisuutta niin kannattaa jo jakaa, ts tuottavaa.
Tuo joka 20 vuotta maksanut. Kai olette edes äitinne omaisuuden myyneet, rahathan kuuluisivat äidillesi ja hänen hoitoonsa. Jos siis oli asunto tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VANHEMMAN rahat siihen menee, ei sinun. Mistä tämä kuvitelma tulee, että Suomessa olisi omaiset velvollisia maksamaan hoidon?
eläke, täytyy jäädä n 160 euroa, palveluseteli vähätuloisille
Vierailija kirjoitti:
Hoidettava itse maksaa eläkkeestään ja maksujen jälken hänelle on vielä jäätävä pieni käyttöraha. Useimpien eläke ei riitä hoitomaksuun ja yhteiskunta maksaa loput. Jos lapset ja muut sukulaiset eivät halua maksaa omaisensa hoiosta heitä ei voida siihen velovittaa.
vanhuksella jos pääomatuloja niin ne otetaan huomioon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidettava itse maksaa eläkkeestään ja maksujen jälken hänelle on vielä jäätävä pieni käyttöraha. Useimpien eläke ei riitä hoitomaksuun ja yhteiskunta maksaa loput. Jos lapset ja muut sukulaiset eivät halua maksaa omaisensa hoiosta heitä ei voida siihen velovittaa.
vanhuksella jos pääomatuloja niin ne otetaan huomioon
Niin, kaikista tuotoista se jotain 85 %. Jollain on pelkkä kansaneläke, jollain sijoitusten tuottoja. Miksi te omaiset niuhotatte, ette halua/voi itse hoitaa mutta mamman rahoja ei saisi kulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnalta ensin hoitotarpeen arviointi. Jos ei pärjää enää kotona, niin kunta alkaa järjestämään hoitoa. Muuten se jää itse kustannettavaksi.
Kunnallinen hoitokotikin maksaa. Ei sitä ilmaiseksi saa
Jos vanhuksen tulona on pelkkä takuueläke tai tulot on yksinkertaisesti nolla mikä on nykyisin aika mahdotonta kun kaikki saa vähintääntakuueläkkeen, hoivan maksaa kotikunta ja Kela. Omaisten ei siis tarvitse maksaa. Mutta silloin vanhus menee hoivaan sinne mihin kotikunta käskee ja se voi olla vaikka ostopaikka Inarin perukoilla eikä omaisten auta niuhottaa. Sillä ei kuitenkaan nykyisin ole mitään eroa laadun kannalta onko hoivapaikka julkinen vai yksityinen. Molemmissa hoiva on silkkaa paskaa ja vanhukset ovat heitteillä kunnes kuolevat.
<
Et siis tiedä armon vuonna 2025 ,voi allekirjoittaa tärkeitä asiakirjoja digitaalisesti. Näin olen tehnyt ,,muori 79v.. Sivistäppäs hiukan itseäsi ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnalta ensin hoitotarpeen arviointi. Jos ei pärjää enää kotona, niin kunta alkaa järjestämään hoitoa. Muuten se jää itse kustannettavaksi.
Kunnallinen hoitokotikin maksaa. Ei sitä ilmaiseksi saa
Jos vanhuksen tulona on pelkkä takuueläke tai tulot on yksinkertaisesti nolla mikä on nykyisin aika mahdotonta kun kaikki saa vähintääntakuueläkkeen, hoivan maksaa kotikunta ja Kela. Omaisten ei siis tarvitse maksaa. Mutta silloin vanhus menee hoivaan sinne mihin kotikunta käskee ja se voi olla vaikka ostopaikka Inarin perukoilla eikä omaisten auta niuhottaa. Sillä ei kuitenkaan nykyisin ole mitään eroa laadun kannalta onko hoivapaikka julkinen vai yksityinen. Molemmissa hoiva on silkkaa paskaa ja vanhukset ovat
Ja jos vanhus kaukana ei ome enää oikeustoimikelpoinen hänen ei tarvitse itse allekirjoittaa mitään. Viranomaisten kanssa sujuu digitaalisesti kuten joku mainitsi. Jopa kaupanvahvistus toimii kuulemma. Kohta edessä ja näen miten se toimii.
Vanhus ja vauva? Aika harvinaista? Kälyni kuoli äsken 83 hoitokodissa, lastenlapsista nuorinkin 28.