Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lapsi on ollut 7v kun hänen isänsä on kuollut niin muistaako hän isäänsä enää 50 vuotiaana?

Vierailija
08.11.2025 |

Vai pystyykö noin pieni lapsi tallettamaan muistoja?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyy jos ei trauma sulje muistoja.

Vierailija
2/12 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsesta Ja kuin paljon oltu yhdessä 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isoisäni kuoli kun olin 5 v, ja muistan hänet vieläkin, 61 vuoden jälkeen.

Vierailija
4/12 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoriassa ihminen voi muistaa asioita 2v alkaen, silloin aivot ovat tarpeeksi kehittyneet siihen hommaan.

Vierailija
5/12 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Lapsuusmuistot painuvat mieleen n. kolmevuotiaasta alkaen, eivätkä ne siitä haalistu vuosien myötä. Päin vastoin lapsuusmuistot säilyvät kirkkaimpina muistisairaillakin ihmisillä.

Vierailija
6/12 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän. Meidän mummo, joka asui meidän yläkerrassa, kuoli syksyllä kun olin kuusivuotias.  Mummo myös oli viimeiset kuukaudet sairaalassa ja muistan niitä sairaalareissujakin hämärästi.  Muistan sen kuinka mummon luokse sai mennä vain luvan kanssa ja ryömin portaita ylös kun en vielä osannut kävellä portaita, eli aika varhaisiakin muistoja on.  

Vierailija
7/12 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isäni kuoli kun olin 6v ja edelleen muistan kyllä hänet. Hän tosin sairasti pitkään ja muistan hänet sairaana, en terveenä.

N49

Vierailija
8/12 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

10v olin kun kuoli. Muistan.

Vierailija
9/12 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 6-vuotias isäni kuollessa. Minulla on monta muistoa hänestä. Kokonaiskuvaa persoonallisuudesta ja käyttäytymisestä tai hänen suhteestaan muihin ihmisiin kuten äitiini, ei ole. Omatkin muistot vain liiallisesti vahvistuvat, jos niitä kerronnallisesti toistaa, kun uutta kokemuksellista aineistoa ei ole kuoleman vuoksi voinut kertyä.

Vierailija
10/12 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin viisi vuotiaana isän kanssa ostamassa ikioman puukon, oltiin saaressa ja tein isän puukolla kaarnalaivoja. Päätti sitten että osaan tarpeeksi hyvin puukkoa käyttää ja lähdettiin kahdestaan ostamaan minulle oma, valitsin hienon punaisen Moran. Muistan myös kun isän kanssa 3-4 vuotiaana tehtiin ikiomaa lintulautaa, oli tehnyt vanhempien sisarusten kanssa jo aiemmin. Opetti käyttämään työkaluja. Eli vaikka olin alle kouluikäinen, isäkin jo kuollut ja itse olen yli 50 vuotias, muistan kyllä nämäkin asiat 

Vierailija
11/12 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pappa kuoli, kun olin neljä vuotias ja vielä muistan jotain hetkiä hänestä, kuten polttamassa tupakkaa omassa huoneessaan. Olin taas kuusi vuotias, kun mummo kuoli ja muistan hänestakin jotain. 

Vierailija
12/12 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mummoni kuoli kun olin 6. Tosi paljon on muistoja hänestä ja muistan miten rakas ja turvallinen ihminen hän mulle oli. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi