Auton sisätilanlämmittimen vaihto
Haluaisin vaihtaa mun auton sisätilanlämmittimen tehokkaampaan. Ongelma on, etten löydä pistorasiaa mistään! Defan lämmittimen johto menee hanskalokeron alle. Purin sen verran että näin sen johdon kiemurtelevan siellä hanskalokeron alla olevassa tilassa ja menevän sitten niin korkealle, ettei mun käsi enää yltänyt sinne asti. Onko tuollainen sitten ihan kiinteästi kiinni autossa? Mulla ei oo ikinä aiemmin ollut autoa jossa sisätilanlämmitintä ei kytkettäis töpselillä pistorasiaan. Ja tuo on ihan perus sähkökäyttöinen lämmitin.
Pyydän, ei vinoiluja tähänkin ketjuun. Ihan oikeasti kysyn tuota.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Nyky sisätilalämppärit ihan surkeita kun ne ptc-vastusket säätyy itekseen ja nollan lähestyvillä teho on murto-osa siitä mitä pakkasella. Lasit joutuu silti putsaamaan vaikka miten lämmittää.
Sit joku 80-luvun lämppäri vaikka olis nimelliswatteja vähempi painaa täydellä höökillä lämpöä niin kauan kun sähköä saa. Lasit on ihan puhtaat lumesta ja jäästä.
Olisko yksilövika? Mitannut pari tuollaista PTC vastuksilla olevaa eikä pari sataa wattia enempää pudota tehoa huoneenlämmössä.
Vierailija kirjoitti:
Nyky sisätilalämppärit ihan surkeita kun ne ptc-vastusket säätyy itekseen ja nollan lähestyvillä teho on murto-osa siitä mitä pakkasella. Lasit joutuu silti putsaamaan vaikka miten lämmittää.
Sit joku 80-luvun lämppäri vaikka olis nimelliswatteja vähempi painaa täydellä höökillä lämpöä niin kauan kun sähköä saa. Lasit on ihan puhtaat lumesta ja jäästä.
Joo, huomattu on: nämä woke-lämmittimet tulivat joskus 20 vuotta sitten ja ovat aivan mitääntekemättömiä.
Ostin sähköpatterin auton sisätilanlämmittimeksi niin jo tarkenee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pihdeillä johto poikki. Uuden lämppärin johto myös poikki ja yhdistät johdot 👍
Älä ehdota edes vitsillä johtojen poikkasua. Noi on pahimipia tee-se-itse viritysiä, mitä voi olla. Tietyissä tilanteissa voi olla ihan ok, mutta ei siinä, että johdoissa kulkee 230V -jännite. Mikäli itse tarvinnut yhdistää johtoja toisiinsa, niin teen sen juottamalla, ja lopulta kutistesukkaa päälle.
Olen kuule sähköpuolen käynyt amiksessa ja noin niitä johtoja korjataan. Onhan sähköjohtokin kelalla mistä vain katkaistaan oikea mitta ja päihin pistotulppa. Ei tuo mitään ydinfysiikkaa ole.
Niin varmaan, mutta räpellys on räpellys..
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei laiteta enää erillistä pistorasiaa jalkatilaan. Lämmittimen johto menee suoraan pistokkeeseen.
AIka huono uudistus kosks ei voi käyttää muita pistorasiaan liitettäviä sähkölaitteita esim pölynimuria tai hiustenkuivaajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliks tää vitsi? Vai oikeesti?
Ap
No ei helvetissä ole oikeasti! Siinä johdossa on verkkojännite 230Vac ja hengenvaarallinen. Pahimmillaan saat koko auton rungon jännitteiseksi jos tuota uskot.
*tut siinä mitään verkkojännitettä ole jos se ei ole kytketty sieltä puskurita päällä olevaan pistorasiaan.
Kiitos kommenteista! Joku täällä kommentoi munkin puolesta, oikeasti mun viimeisin kommentti oli nro 6. Mä tutkin tuota johtoasiaa vielä lisää. Mut en uskalla yhdistää johdonpäitä toisiinsa itse.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei laiteta enää erillistä pistorasiaa jalkatilaan. Lämmittimen johto menee suoraan pistokkeeseen.
AIka huono uudistus kosks ei voi käyttää muita pistorasiaan liitettäviä sähkölaitteita esim pölynimuria tai hiustenkuivaajaa.
Mulla on siellä klitoriskiihottimen laturi...
Vierailija kirjoitti:
Mene autolla sähköasennusliikkeen pihaan. Sähkäri katkaisee lämmittimen johdon sisätilasta ja laittaa sinulle sisäpistokkeen sinne autoon.
Häh? Eikö se liitin auton puolelta mihin lämmittimen johto on kytketty sillä minitermiinaliittimellä muka sovi sellaiseen sisäpistorasian johdossa olevaan liittimeen.
Tuossahan on ollut tsvoitteena säästää yksi johtoelementin pätkä ja siihen pikaliitettävä pistorasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Defa myy johtosarjoihinsa sopivia pistorasioitakin.
Ei välttämättä ole oikein hyvä idea käyttää imuria tms. siitä auton sisäpistokkeesta kun samalla lämpiää se moottorin lämmitin myöskin ja todennäköisesti turhaan. Jos vielä olet juuri ajanut moottorin kuumaksi, ei se välttämättä tee hyvää sille lämpövastukselle rueta vielä lisää lämmittämään. Itse olen aina esim. imuroinut auton käyttäen eri jatkojohtoa joko taloyhtiön lämpötolpasta tai asunnon ulkopistokkeesta tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oujee🥰🥳
Viime talvena asennutin sisäpistokkeen ja kyllä sinne aivan tavakkinen pistorasia tuli.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa sit mitata että molempien lämppärien lineaariset vastusarvot on samat ettei koko kärri kärähdä.
Sanni16kerava
Consulissa oli rasia asennettu hanskalokeron sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei sun autossa ole virran ulosottoa? Jopa mun halvassa kiinalaisessa räppänässä on...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene autolla sähköasennusliikkeen pihaan. Sähkäri katkaisee lämmittimen johdon sisätilasta ja laittaa sinulle sisäpistokkeen sinne autoon.
Häh? Eikö se liitin auton puolelta mihin lämmittimen johto on kytketty sillä minitermiinaliittimellä muka sovi sellaiseen sisäpistorasian johdossa olevaan liittimeen.
Tuossahan on ollut tsvoitteena säästää yksi johtoelementin pätkä ja siihen pikaliitettävä pistorasia.
Eiköhän tässä se tärkein kysymys ole missä tuo miniterm -liitin sijaitsee, jotta lämmittimen pystyy itse vaihtamaan. Fiksuinta olisi jos liitin kiinnittyy suoraan lämmittimeen, niin se on helppo vaihtaa. Jos taas on ollut tyhmä sähkäri niin tunkenut sen liittimen jonnekin kojelaudan sisälle jolloin lämmittimen vaihtaminen sen vikaantuessa on hankalaa ja kallista. Vai onko tässä taas ollut ideana saada lisätuloja korjaamoille ja taistella halpoja tarvikelämmittimiä vastaan? Siihen ainakin viittaa tuo liittimen vaihtaminen etteivät tarvikelämppärit sovi siihen helposti vaikka sekin lienee vaan ajan kysymys kun tulee sopivaa tarviketta myyntiin.
EU puuttui tällaiseen autojen ajovalojen kohdalla kun joissain autossa piti polttimon vaihtaakseen purkaa irti koko puskuri ja erinäisiä apulaitteita. Sääli kun ettei tämä varmaan kiinnosta heitä kun on niin marginaalisen alueen asia.
Vierailija kirjoitti:
Kätevä sähkömies tekee rasian taakse tuen ja koolingin puusta samalla kun syöttää johtoja muoviputken sisässä konehuonetta kohti, kuten omakotitalotyömaalla :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oujee🥰🥳
Mä liitän savukkeen sytyttimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just joo.
https://www.defa.com/fi/tuote/termini-sisatilanlammittimen-jatkojohto/
Eikös toi pienenpi pää vaan tökätä sisätilanlämmittimen liitäntään.
Defa varmistellut ettei käytetä muun merkkisiä sisätilanlämmittimiä kuin sen liitäntäjohtoon sopivia ja sen valmistamia vaikka joutus vaihtamaan lämmittimen toiseen.
Se on varmaankin sillä pienellä termini-pistokkeella. Lämmittimen pystyy kyllä itsekin vaihtamaan.
https://www.motonet.fi/tuote/defa-termini-ii-1900-sisatilanlammitin-011…