On väärin, että Suomessa lääkäri voi määrätä elvytyskiellon
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti se ihminen on jo kertaalleen kuollut ja elvyttäminen on sanan mukaisesti elvyttämistä takaisin henkiin. Aika luonnotonta, en ottais riskiä jäädä aivovammaiseksi.
Usein elvyttämiseen perimmäinen tarkoitus on pitää verenkiertoa yllä sen verran, että elimet saadaan pysymään luovutuskelpoisina. Mulle tämä sopii, mutta toivottavasti en palaa henkiin jäädäkseni eloon vihanneksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sen päätöksen muka tekisi? Valitettavasti hoitaja ei sitä saa tehdä. Omaiset? Ei hyvä aina. Menevät liian tunne edellä, kun pitäisi ajatella järjellä. Nyky systeemi on hyvä
Potilas itse tietysti.
Potilas saa itse päättää. Käy omakannassa ruksimassa kohdan dnr. Silloin ei elvytetä. Vain jos sattuu onnettomuus ja elvytys alkaa esim ambulanssissa. Heillä ei ole aikaa tutkia potilaan hoitotahtoa
Mutta jos haluan, että minut elvytetään, lääkäri voi silti määrätä elvytyskiellon tahtoni vastaisesti.
Miten tämä voi olla jonkun mielestä oikein?
Hoidosta saa kieltäytyä, mutta tiettyä hoitoa ei voi vaatia. Jos pitäisi hoitaa ihan niin kuin i
En voi vaatia, että lääkäri käyttää kaikki käytössä olevat keinot pitääkseen minut elossa, vaan saa itse päättää mitä käyttää ja mitä ei?
Tällä perusteellahan esim. syöpähoidot ja sydänleikkaukset voidaan evätä potilaalta. Ai niin, niin taidetaan jo tehdäkin. Olet liian vanha = sinua ei kannata hoitaa, jos se maksaa liikaa vaivaa ja rahaa.
Sairaanhoitojärjestelmämme on sairas. Hippokrateen vala ei merkitse enää mitään. Lääkärit eivät enää suojele elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sen päätöksen muka tekisi? Valitettavasti hoitaja ei sitä saa tehdä. Omaiset? Ei hyvä aina. Menevät liian tunne edellä, kun pitäisi ajatella järjellä. Nyky systeemi on hyvä
Potilas itse tietysti.
Potilas saa itse päättää. Käy omakannassa ruksimassa kohdan dnr. Silloin ei elvytetä. Vain jos sattuu onnettomuus ja elvytys alkaa esim ambulanssissa. Heillä ei ole aikaa tutkia potilaan hoitotahtoa
Mutta jos haluan, että minut elvytetään, lääkäri voi silti määrätä elvytyskiellon tahtoni vastaisesti.
Koska todennäköisesti kuolisit siihen elvytykseen ja/tai hyvin pian sen jälkeen. Eli se ei muutta
Voiko lääkäri päättää jättää tekemättä hätäleikkauksen vaikkapa liikenneonnettomuuden uhrille sillä perusteella, että "hän todennäköisesti kuolee"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potilas itse tietysti.
Hoidosta saa kieltäytyä, mutta tiettyä hoitoa ei voi vaatia. Jos pitäisi hoitaa ihan niin kuin i
Jos on presidentti niin takuulla elvytetään, vaikkei olisi mitään takeita selviytymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potilas itse tietysti.
Hoidosta saa kieltäytyä, mutta tiettyä hoitoa
Niinpä. Jakamaton ihmisarvo on totta puheissa, ei teoissa.
Useimmat vanhusten elvytyskiellot on potilaan ja lääkärin kanssa yhdessä sopimia. Tärkeintä on se, hyötyykö potilas elvytyksestä. Elvytys ei läheskään aina tuota tulosta ja esim. sairautta elvytys ei paranna.
Hoidosta saa kieltäytyä, mutta tiettyä hoitoa ei voi vaatia. Jos pitäisi hoitaa ihan niin kuin ihmiset itse haluavat niin ei siitä tulisi mitään. Pitää hoitaa niin kuin on järkevää. Jos elvytys ei ole potilaan kannalta järkevää, niin ei sitä pidä tehdä.