Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

moniteholasit joilla ei näe lukea?

Vierailija
07.11.2025 |

Olen hankkinut elämäni ensimmäiset moniteholasit - optikon suosituksesta. No niitä on tehty jo kahdet mutta edelleenkin minulla on ongelma lukemisen ja lähinäön kanssa. Kaukonäkö tuntuu asteen verran paremmalta niillä kuin ilman mutta lähelle katsottaessa en näe koko riviä edes palstan leveydeltä, kirjaimet sumenevat ja vääristyvät. Vaikea uskoa että tällaiseen tottuisi - sillä kun vaihdan lukulasit nenälle koko kirja tai lehti on näkyvillä selvästi ja kirkkaasti. Miten saan optikon uskomaan että näillä todellakaan en totu lukemaan? Pystyykö monitehoja edes tekemään niin että niillä näkee sekä lähelle että kauas suhteellisen hyvin? Optikon kanssa tulee taas vaikeuksia kun tätä selittää. Vika on heidän mielestään täällä päässä.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monitehoilla lukiessa nosta leuka ylös  ja katso alas, niin lukeminen onnistuu.  Optikon pitäisi osata neuvoa tämä. 

Vierailija
22/24 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet on kommentoineet että laitan lasit väärin nenälleni. Eikö optikko katso sovittaessa ja mittaamalla että lukualue tulee sopivaan kohtaan? Eikö laseja luovuttaessa katsota miten ne istuvat nenälle ja ovatko sangat korvien takana oikein - eivät hankaa ja linssit on siinä etäisyydellä silmistä kuin oli tarkoitus? Omituistahan tässä onkin se, että käyttäjänä en saa laseistani sitä kohtaa ollenkaan millä olisi edes välttävä näkö lukiessa. Voinhan kokeilla nostaa ja laskea näitä mahtavia monitehojani ja vaikka tiirata linssin alalaidasta lukiessa, mutta onpahan kanssaihmisillä hauskaa. Onko tämä normaalia monitehojen käyttöohjetta, en ole monenkaan kyllä nähnyt noin tekevän. Ja siihen kommenttiin minkälaiset lasit olen tilannut, no "monitehot" eikä erikseen kävely- toimisto- pääte- ompelu- luku- autoilu -ulko ja sisälaseja. Jotenkin minulla oli se käsitys että moniteholasit on myös monikäyttölasit. Olin kai väärässä siinäkin.

Et ole väärässä.

Olen 20 v käyttänyt moniteholaseja ja uusittu muutaman vuoden välein. Näen niillä kaikissa oloissa. Aina käyn silmälääkärillä, kun tarviin uudet. En usko opitkoiden kykyyn tässä asiassa. Kalliiksi tulee, mutta halvemmaksi kuin joka asiaan eri lasit😅

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos menisit silmälääkärille etkä optikolle? Voisi löytyä erilaisia vaihtoehtoja näön/tilanteen korjaamiseen.

Vierailija
24/24 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa satsata kunnolliseen hiontaan, vaikka se onkin kallista. Hyvissä monitehoissa ei ole mitään "siirtymiä" vaihdettaessa kaukokatsomisesta lähikatsomiseen.