Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaikuttaako henkilön ammatti mielestäsi ensivaikutelmaan ihmisestä?

Vierailija
07.11.2025 |

Jos ammattina on esim. aikuisviihdetähti, ammattirikollinen, työtön jne.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön ei ole ammattinimike, vaan elämäntilanne. 

Vierailija
2/21 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä oikeastaan. Ehkä joku rikollisuus sellainen, että ammatin perusteella välttelisin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa, mutta enemmänkin niin että pidän esimerkiksi politiikkaa opiskelleita rasittavina. Jouduin käymään samoilla kursseilla heidän kanssaan, kun sivuaineen perusopinnot niin vaativat. 

Vierailija
4/21 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin ap on tietovuotorikollinen. Sinäkin joutaisit saada potkut tietovuotorikoksien takia. Ammatissasi on salassapitovelvollisuus. Olet nyt rikkonut selkeästi salassapitosopimusta. Et selkeästi sovi ammattiisi.

Vierailija
5/21 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain määrin joo. Myös toisinpäin. Naapuriin muutti mielestäni vähän homssuinen, lihava nainen, joka toisinaan kaupasta näytti iltaisin juuri ennen klo 9 ostavan muutamaa kaljaa. Mietin joskus että mitähän tuokin tekee työkseen jos mitään. Kun kuulin, että on varsin arvostettu erikoislääkäri, niin muuttuihan se mielipide positiivisempaan suuntaan.

Vierailija
6/21 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai vaikuttaa. Siksi en koskaan kysele ammattia ensimmäiseksi vaan haluan muodostaa käsitykseni ihan perustuen omiin havaintoihini. Ehkä myöhemmin kysyn mutta en ensitreffeillä. Jos jokukysyy itseltäni ammattia ensitreffeillä tai varsin ennen niitä niin se on jonkin sortin red flag vaikka itsellä on hyvä ammatti ja koulutus.

Vierailija
7/21 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietenkin,  toinen on professori ja toinen roskakuski?

Ei mitenkään vaikuta?

Vierailija
8/21 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varsinaisesti. Ei ole tapana kysyä ihmisiltä ensimmäisenä mikä heidän ammatti on. 

Vierailija
9/21 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakosti se vaikuttaa jotakin, mutta tietoisesti pyrin ikäänkuin väistämään sitä vaikutusta. En muutenkaan kovin nopeasti tee päätöstä tapaamieni ihmisten suhteen. Olen hyvin hidas tutustumaan ja ystävystymään. Ihminen on niin monimutkainen kokonaisuus.

Joitakin poikkeuksia on, joissa on tullut paha aavistus henkilöstä. Ei kylläkään ammatin tms. perusteella. Vaan olen ikäänkuin haistanut epärehellisyyttä ja oman edun tavoittelua. Olen oppinut luottamaan vaistooni, koska poikkeuksetta ovat sitten paljastuneet petollisiksi opportunisteiksi nämä muutama. 

Vierailija
10/21 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson heti onko hlö besserwisser vai rento.

Vierailija
11/21 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa. Siksi yritän vältellä tätä aihetta tavatessa no uusia ihmisiä. En halua, että minusta muodostetaan mielikuvaa sen mukaan, enkä myöskään halua itse muodostaa ihmisistä mielikuvaa ammatin mukaan.

Vierailija
12/21 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on useampi ammatti. Se on aika hauskaa, kun jotkut kysyy ammattia heti kättelyssä. Olen oikeastaan aika kiero ja ilkeä tyyppi, kun teen tätä, mutta ammatteihini kuuluu mm. Kosmetologi ja sitten minulla on lisäksi eräältä kulttuurialalta asiantuntijakoulutus. Joskus kiusallani mainitsen nopeasti vain kosmetologin ja ikäänkuin harhaudun vaihtamaan aihetta. Jotkut ihmiset suhtautuu minuun kosmetologina siten, että minun on pakko olla jotenkin vähä-älyinen ja sivistymätön. On hauskaa nähdä miten naama venähtää, nämä samat tyypit saakin tietää, että olenkin akateemisesti koulutettu ja toiminut mm. opetustyössä kulttuurialalla.  

Vierailija
13/21 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään vaikuta?

Molemmat voivat olla vakoojia. Sekä proffa että roskakuski.

Vierailija
14/21 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on useampi ammatti. Se on aika hauskaa, kun jotkut kysyy ammattia heti kättelyssä. Olen oikeastaan aika kiero ja ilkeä tyyppi, kun teen tätä, mutta ammatteihini kuuluu mm. Kosmetologi ja sitten minulla on lisäksi eräältä kulttuurialalta asiantuntijakoulutus. Joskus kiusallani mainitsen nopeasti vain kosmetologin ja ikäänkuin harhaudun vaihtamaan aihetta. Jotkut ihmiset suhtautuu minuun kosmetologina siten, että minun on pakko olla jotenkin vähä-älyinen ja sivistymätön. On hauskaa nähdä miten naama venähtää, nämä samat tyypit saakin tietää, että olenkin akateemisesti koulutettu ja toiminut mm. opetustyössä kulttuurialalla.  

Sulla on jokin piilopätemisen tarve. Mulle on yks hailee mitä muut minusta ajattelevat.

Vierailija
15/21 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensivaikutelma tukee 7 sekunnin aikana, vaikkei puhuisi vielä mitään. Mutta vaikutelma jostain, miten kohtaa, mitä puhuu. Jos on tarve nostaa itseään kertomalla heti kaikki, ei hyvä. Myöskin kyylät ei ole hyvä. On ihmistyyppi joka miettii vain miten muista voisi hyötyä ja ovat uteliaita. 

Nykyään ei pelkästään vaatteista voi päätellä mitään. Joillakin on töissä työvaatteet eikä muuten mieti vaatteita. Jos esim haisee, kertoo paljon. Joku yksityiskohta, kengät tai reppu tai iPhone. Olemus. Konteksti. Onneksi ei tarvi tuntea kaikkia.

Vierailija
16/21 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työ miestä/naista pahenna jos ei mies/nainen sitä itse tee.

Vierailija
17/21 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on jokin piilopätemisen tarve. Mulle on yks hailee mitä muut minusta ajattelevat.

No jotain kieroutunutta siinä on, myönnän. Kuvittelen antavani tarpeellisen opetuksen ja tykkään kun näen, että kun "statukseni" ja sosioekonominen oletus minusta muuttuu, se saa joiltakin ihmisiltä pasmat ihan sekaisin. Ihmiset ikäänkuin "jäätyy" ja oikein näkee, kun siellä aivoissa alkaa kela pyörimään, että mitä tulikaan sanottua ja miten käyttäydyttyä. 

Vierailija
18/21 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
19/21 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään vaikuta?

No miten ne sinuun vaikuttaa? Ainaki mulle on se ja sama mitä ammattia kukanenki harjoittaa. 

Vierailija
20/21 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta ensivaikutelmaan jossei se ole se asia joka tulee ensimmäiseksi ilmi.