Rajattomuudesta toipuneet/toipuvat! Ennen oli suhteet alistavia mutta nyt tapaan pelkästään miellyttäjiä. Ääripäästä toiseen, tavanomaista?
Hei kaikki!
Olen aloittanut terapian pari vuotta sitten ja isoja asioita itsessäni on onnekseni päässyt tapahtumaan. En enää hyväksy epäkunnioittavaa käytöstä enkä alistu tai altista itseäni sellaiselle. Minä ennen annoin toisten kohdella itseäni huonosti, en siis arvostanut itseäni. Suhteet olivat tosi rikkovia mutta ne lopulta olivat hyvin opettavaisia siinä mielessä.
Olen hiljalleen aloittanut uudelleen deittailun, kierrän kaukaa ihmiset, joista huokuu toksisia piirteitä. Nyt näemmä kuitenkin suojelen itseäni jo varman päälle ja näemmä tutustun ihmisiin, jotka ovat sitten hyvin kilttejä ja miellyttämisen haluisia. En pidä sellaisestakaan. Olen itse ollut sellainen myös ja nyt kun kohtaan tällaisia ihmisiä, niin turhaudun. En kuitenkaan tietenkään loukkaa ketään enkä tahdokaan mutta huomaan, etten jaksa olla ihmisten kanssa, jotka tekisivät tai taipuisivat melkein miten vain voidakseen olla kanssani. Toivon löytäväni ihmisen, jonka kanssa voi muodostaa tasa-arvoisen kahden aikuisen ihmisen välisen suhteen.
Oletteko päässeet ihmisten ja itsenne kanssa balanssiin tässä suhteessa? Sekä onko tällainen osa toipumista, että löytää itsensä toisesta "ääripäästä"?
Kommentit (35)
Keskity itsesi kehittämiseen ja tunnusta myös omat toksiset piirteesi. Loppu hoituu itsestään.
Voisi olla minun sanani myös. Noin sen pitäisi mennä. Olen vaan itse aina joutunut tylsistymään niiden kaunopuheisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa enemmän, onko exäsi oppinut kohtelemaan naisia kunnolla.
Minun exät ei kyllä varmastikaan. Vaihtoivat vaan naisiin, jotka sietää tai ovat yksin.
Sulla on vielä ongelmia, jos koet että on paha asia haluta toiselle parasta ja sitä mitä hän haluaa. Kutsut heitä halveksivasti miellyttäjiksi.
Jos vedät puoleesi miellyttäjiä, se tarkoittanee sitä, että olet itse myrkyllinen. Ympäristö reagoi taajuuksiin. Tee perusteellista ja rehellistä tiliä siitä, mitä itse oikeasti olet ja olet ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun exät ei kyllä varmastikaan. Vaihtoivat vaan naisiin, jotka sietää tai ovat yksin.
https://www.vauva.fi/keskustelu/6282064/joskus-musta-tuntuu-etta-oon-va…
Minulla on vain yksi ex, eikä hän löydä ketään muuta naista.
Vierailija kirjoitti:
Keskity itsesi kehittämiseen ja tunnusta myös omat toksiset piirteesi. Loppu hoituu itsestään.
Kyllä näin teenkin ja olen myös rehellisesti katsonut itsessänikin toksisia puolia. Oikeastaan nyt kun minulla on rajat olemassa niin ne ovat erityisesti tulleet esiin. Olen melko vaativa itseäni ja muita kohtaan. Tavoittelen täydellisyyttä vaikka tiedostan ettei sellaista ole olemassakaan. Kuitenkin teen myös työtä, että hyväksyn näitä säröjä itsessäni ja kanssaihmisissä. Hyväksymien on ollut avainsana monessakin asiassa.
Ennen miellytin ja olin kiltti kelvatakseni, sehän oli selviytymiskeino mutta manipulatiivistä enkä ollut silloin aidossa yhteydessä ihmisiin. Siten myöskään kovin hedelmällisiä ihmissuhteita ei päässyt syntymään. Olivat opettavaisia toki ja olen niistä aika ajoin kiitollinen koska ne herättelivät omiin toimintamalleihin. Edelleen huomaan välillä tippuvani automaattisesti kohtaamisissa miellyttämisen rooliin mutta sitten keskityn ja ryhdistäydyn, tarkastelen omaa toimintaani. Yritän olla mahdollisimman rehellinen itselleni ja muille. Miellyttämisen toimintamallin alta on sitten löytynyt tosiaan piirteitä, joita joudun tarkastelemaan ja kohtaamaan itsessäni ja työstämään.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen, että miehesi kirjoitti tämän viestin. Se on uhrien syyllistämiseen perustuva teoria. Vika on silti sinun. Vaikka jättäisit hänet, hän jatkaa käytöksesi ja sosiaalisten kanssakäymisten tuomitsemista, vaikka romanttisella parisuhteellasi ei ole enää mitään tekemistä hänen kanssaan.
Olet ollut pahisten kanssa siksi, ettet olisi itse se pahempi osapuoli. Nyt kyykytät mielistelijöitä kuten heitä halveksien kutsut. Nyt kannattaa rehellisesti miettiä, missä mennään. Kun ihminen haluaa sinulle pelkkää hyvää, et kestä sitä.
Kiltti ja miellyttämisenhaluinen ihminen, mikä karmea kohtalo. Eihän tuollaisesta kuulukaan pitää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen, että miehesi kirjoitti tämän viestin. Se on uhrien syyllistämiseen perustuva teoria. Vika on silti sinun. Vaikka jättäisit hänet, hän jatkaa käytöksesi ja sosiaalisten kanssakäymisten tuomitsemista, vaikka romanttisella parisuhteellasi ei ole enää mitään tekemistä hänen kanssaan.
Kyllä, vaikka löytäisitkin jonkun hänestä poikkeavan, sillä ei ole enää mitään tekemistä hänen kanssaan. Hän alkaa taas syyttää sinua väärin perustein ja väittää, että olet retkahtamassa sairaudestasi.
Puhut paljon, mutta vähän asiaa. Kuulostat eräältä tuttavaltani, jonka ongelma on uhriutuminen ja ainainen olosuhteiden syyttäminen omasta kurjuudestaan. Hän ei myöskään itse kunnioita muiden rajoja. Ihminen on täällä oman onnensa seppä, ja oman elämänsä ohjaaja. Et voi muuttaa muita, eikä sinun pitäisikään. Ratkaisut löytyvät sisältäpäin. Kehon ja mielen tunneyhteys on avainasemassa moneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ky
Eroa tästä miehestä mahdollisimman pian. Tietenkin on myös rahat, joihin sinulla on oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Jos vedät puoleesi miellyttäjiä, se tarkoittanee sitä, että olet itse myrkyllinen. Ympäristö reagoi taajuuksiin. Tee perusteellista ja rehellistä tiliä siitä, mitä itse oikeasti olet ja olet ollut.
Mielenkiintoinen näkökulma.
Olen siis tinderin kautta yrittänyt deittailla ja tutustua ihmisiin. Siellä voi valikoida kenen kanssa matcheista keskustelee. Huomaan, että näemmä jatkan keskustelua heidän kanssaan, jotka varmasti vaikuttavat hyviltä, turvallisilta ihmisiltä. Tutustumisen edetessä ja viikkojen aikana kuitenkin huomaan, että vastapuoli miellyttää aivan liikaa ja se turhauttaa koska en pääse tutustumaan häneen itseensä kunnolla ja näin on tapahtunut nyt useamman kerran. Yritän tässä tarkastella omia reaktioita mitä syntyy.
AP
Ylipäätään se että etsit suhdetta on ongelmallista. Suhteessa ihmisten onnellisuus on vain sitä, miten onnellisia nämä ihmiset ovat yksilöinä. Taidat olla läheisriippuvainen. Suosittelen muutaman vuoden, esim. 3-5 vuoden yksinoloa ja opettelua, miten elämästä nautitaan ilman toisista ihmisistä hyötymistä ja heissä roikkumista. Etsi nautinnon lähteitä omasta kehostasi, luonnosta, ruuasta. Mutta ruuasta ja nautintoaieista rajallisesti, ettet hanki itsellesi samanlaista obsessiota ja tule ruokariippuvaiseksi
Vierailija kirjoitti:
Olet ollut pahisten kanssa siksi, ettet olisi itse se pahempi osapuoli. Nyt kyykytät mielistelijöitä kuten heitä halveksien kutsut. Nyt kannattaa rehellisesti miettiä, missä mennään. Kun ihminen haluaa sinulle pelkkää hyvää, et kestä sitä.
Miten olen halveksinut? Olen tunnistanut itsessäni liiallista miellyttämistä ja ymmärrän mistä se kumpuaa. Olen ollut todella ohjattavissa ennen. Siksi en toivo sitä toiseltakaan, ei siksi, että hänessä olisi varsinaisesti mitään vikaa vaan siksi, että en halua olla epätasa-arvoisessa suhteessa, jossa molemmat kadottavat itsensä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään se että etsit suhdetta on ongelmallista. Suhteessa ihmisten onnellisuus on vain sitä, miten onnellisia nämä ihmiset ovat yksilöinä. Taidat olla läheisriippuvainen. Suosittelen muutaman vuoden, esim. 3-5 vuoden yksinoloa ja opettelua, miten elämästä nautitaan ilman toisista ihmisistä hyötymistä ja heissä roikkumista. Etsi nautinnon lähteitä omasta kehostasi, luonnosta, ruuasta. Mutta ruuasta ja nautintoaieista rajallisesti, ettet hanki itsellesi samanlaista obsessiota ja tule ruokariippuvaiseksi
Olen ollut vuosia yksin ja minusta on ihanaa olla itsekseen. Tottakai kaipaan kuitenkin myös välillä suhteita elämääni ja olisi ihanaa jos tapasin ihmisen, jonka kanssa viihdymme yhdessä. Nimenomaan tahdosta eikä tarvitsemisen kautta. Minä en koe "tarvitsevani" ketään mutta olisi ihanaa jakaa hetkiä, kokemuksia ja elämää toisen ihmisen kanssa. Tietenkin yksilöinä. Riippuvuussuhteita en enää elämääni halua.
AP
Oletko terapiassa tai muuten kohdannut oman "varjosi" (Jung). Syyt siihen miksi miellytit? Minäkin miellytin ja olen toipumassa siitä. En ole uudestaan seurustellut ja erosta on n 15v. En osaa siis vastata kysmykseesi kuin arveluilla. Jos et vieläkään "vetoa" itsesi kaltaisiin ihmisiin niin joku on kesken.
Oletko siis vain muuttanut käytöstäsi vai oletko oikeasti muuttunut?
Ex-mieheni oli tummahiuksinen mies, alle 170 cm pitkä, hento ja sairaalloinen, laiha ja miehisyyden puutteesta kärsivä, pihi, naisia kohtaan epäystävällinen ja äärimmäisen sovinistinen. Etsin nyt pitkää, komeaa miestä, jolla on hyvä luonne, joka on herrasmiesmäinen naisia kohtaan ja antelias.
N45+