Miksi sienet ovat nykyään joulukoriste?
Viime vuosina on joulukoristeissa näkynyt sieniä koristeina. Esim ihan joulukuusenkoristeina. Onko tapa levinnyt jostakin muusta maasta?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Mun isoäiti teki itse joulukoristeita ja joulukukkakoreja lahjaksi 70-luvulla.. niissä oli mm. kärpäsieniä koristeena. Et ei nyt mikään ihan uusi juttu kyllä ole...
Olin 20 vuotta sitten kukkakaupassa joulun alla töissä ja tehtiin kymmenittäin kukka-asetelmia, joihin tökittiin koristeeksi pieniä kärpässieniä. Mitähän se materiaali oli, jotain styroxin tapaista? Muistan nämä kärpässienet myös omasta lapsuudesta -80-90-luvuilta. Tiimarissakin niitä myytiin. Joulukukkakorien koristeet otettiin aina talteen ja seuraavana jouluna ne lisättiin kuusen oksille koristeeksi. 10-15 vuotta sitten sienet tuli ehkä pienen tauon jälkeen taas trendikkäiksi erilaisten jouluasetelmien koristeina. Silloin oli muitakin sieniä kuin kärpässieniä ja materiaali jonkinlaista keramiikkaa ja koko huomattavasti isompi. Itsekin jostain verkkokaupasta tilasin sellaisia puutikulla varustettuja. Ovat edelleen tallessa ja välillä niitä olen käyttänytkin. Näihin tämän tyylin kukka-, kynttilä tms. asetelmiin käytettiin myös Schleichin metsäneläin hahmoja: pupuja, bambeja, siilejä... Tuohon aikaan myös virkattiin kärpässieni "pehmoleluja", jotka voi ripustaa kuusen oksille. Kuului silloin suosittuun jonkinlaiseen maalaisromattiseen sisustustyyliin.
Eikö Joulu itsessään ole aika psykedeelinen juhla, lentäviä poroja, pukki kulkee savupiipun kautta, tonttuja, puu tuodaan sisälle yms.
Vierailija kirjoitti:
Eikö Joulu itsessään ole aika psykedeelinen juhla, lentäviä poroja, pukki kulkee savupiipun kautta, tonttuja, puu tuodaan sisälle yms.
Kun nän ajattelee, niin kyllä. 😂
Niistä tulee niin hyvä olo. Ilmava olo ja päässä alkaa surisemaan
70-luvulla oli vielä myös. Kuusenkoristeina ei ainakaan meillä ollut.