Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sienet ovat nykyään joulukoriste?

Vierailija
07.11.2025 |

Viime vuosina on joulukoristeissa näkynyt sieniä koristeina. Esim ihan joulukuusenkoristeina. Onko tapa levinnyt jostakin muusta maasta?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärpässieniä. En ymmärrä minäkään. Minusta sienet on muutenkin yököttäviä ja rumia. Myrkkysienet erityisesti kuten kärpässieni. Ei sovi jouluun yhtään.

Vierailija
2/25 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ne ihan söpöjä mielestäni, mutta liitän ne tosi vahvasti syksyyn, en talveen ja jouluun...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä, eikä kiinnosta. Ostan sellaisia koristeita jotka mua kiinnostaa. Esim. itse en koe et harmaa olis mikään joulun väri. Ja valkoinen on tylsä. Mulla on kaikkea punaista,mut niihin ei lukeudu mitkään kärpässienet.

Vierailija
4/25 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taikasienet on kivoja! <3

Vierailija
5/25 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieniä jostakin massasta muovattuja kärpässieniä oli yleisesti joulukukka-asetelmien somisteena lapsuudessani 60-luvulla. Sittemmin ne katosivat kuvasta, mutta ovatko ne nyt sitten tulleet takaisin?

Vierailija
6/25 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on elänyt aikuisena kauemmin kuin pari vuotta, tietää, että sienet ovat hyvin vanhoja joulukoristeita. Viimeksi tämä vanha joulukoristeperinne oli trendikä noin 15 vuotta sitten. 

Vierailija
7/25 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 60-70-luvun koristeita joissa on kärpässieniä.

Vierailija
8/25 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärpässienellä on vahva yhteys jouluun ja mytologiaan, erityisesti yhdistettynä joulupukin ja shamanistisiin uskomuksiin. Punakärpässieni saattaa olla peräisin pohjoismaisesta mytologiasta, ja sen myrkylliset ominaisuudet ovat saattaneet inspiroida shamanistisia rituaaleja ja tarinoita. Joulupukin punainen puku voi myös olla yhteydessä kärpässienen myrkyllisiin ja hallusinogeenisiin ominaisuuksiin.

Kärpässieni ja mytologia

Shamanistiset rituaalit: Shamaanit ovat saattaneet käyttää kärpässieniä rituaaleissa, jotka liittyvät transsiin ja henkimaailmaan. Uskomusten mukaan kärpässienen käyttö voi auttaa erilaisten henkien maailmojen kokemiseen.

Joulupukin myytti: Punakärpässienen myrkylliset ominaisuudet saattavat liittyä joulupukin myyttiin, joka on yleinen Pohjoismaissa. Joissain tarinoissa joulupukki on saattanut olla yhteistyössä shamanististen ihmisten kanssa.

Yhteys joulukoristeisiin: Kärpässieniä on myös käytetty joulukoristeissa, ja niiden on uskottu tuovan onnea ja ylennystä henkisessä merkityksessä. Koristeet voivat symboloida joulun henkistä merkitystä. 

Vierailija
9/25 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieniä jostakin massasta muovattuja kärpässieniä oli yleisesti joulukukka-asetelmien somisteena lapsuudessani 60-luvulla. Sittemmin ne katosivat kuvasta, mutta ovatko ne nyt sitten tulleet takaisin?

Ahaa, eli ovatkin ehkä retroa!

10/25 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksykoristeita ovat jos minulta kysytään. Olen huomannut että niitä ujutetaan nykyään joskus joulukoristeiden joukkoon. Ehkä siksi että ovat jääneet syksyn koristeista myymättä? Kärpässienet punaisuuden takia menevät joidenkuiden mielestä joulukoristeesta?

Vierailija
11/25 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isoäiti teki itse joulukoristeita ja joulukukkakoreja lahjaksi 70-luvulla.. niissä oli mm. kärpäsieniä koristeena. Et ei nyt mikään ihan uusi juttu kyllä ole...

Vierailija
12/25 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Syksykoristeita ovat jos minulta kysytään. Olen huomannut että niitä ujutetaan nykyään joskus joulukoristeiden joukkoon. Ehkä siksi että ovat jääneet syksyn koristeista myymättä? Kärpässienet punaisuuden takia menevät joidenkuiden mielestä joulukoristeesta?

Nykyään? Lue aiemmat viestit. 

Vierailija
13/25 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni lähinnä vanhoissa ulkomaisissa joulukorteissa näitä näki, eli uskoisin, että paremminkin keski-eurooppalaista kuvastoa ovat sienet joulukoristeina. Suomessa kun jää jouluisin sienisato aika vähälle, mutta ehkäpä eteläisemmässä euroopassa niitä tuohon aikaan kasvaa? Sama juttu on muuten punarinnan (lintu) kohdalla, kuten myös mistelinoksat yms. Nämä eivät ole suomalaisia jouluperinteitä, mutta etenkin joulukorteissa niitä usein näkee. T: korttien keräilijä.

Vierailija
14/25 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sama mitä myydään, eihän niitä ole pakko ostaa.

Vierailija
15/25 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olivat joulu koristeita jo 100 vuotta sitten ja viimeksi joskus 1980-luvulla Suomessa. Ehkä punaisen värin vuoksi?

Perinteita on ollut erilaisia eri aikoina, kuten eri maiden liput kuusessa ja joulu- lintu kuusessa. 

Vierailija
16/25 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas? Massasienet, jotka  tökättiin rautalangalla kukka-asetelmiin olivat 70-luvun juttu.

Välimeren maissa sienikausi tosiaan jatkuu talvellakin, ja kärpässienet ovat yleisiä ihan siksi, että ne jätetään rauhassa kasvamaan. Samahan se täälläkin on.

Vierailija
17/25 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään? Sieniä käytettiin joulukoristeina jo vuosikymmeniä sitten. Syytä en tiedä.

Vierailija
18/25 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni lähinnä vanhoissa ulkomaisissa joulukorteissa näitä näki, eli uskoisin, että paremminkin keski-eurooppalaista kuvastoa ovat sienet joulukoristeina. Suomessa kun jää jouluisin sienisato aika vähälle, mutta ehkäpä eteläisemmässä euroopassa niitä tuohon aikaan kasvaa? Sama juttu on muuten punarinnan (lintu) kohdalla, kuten myös mistelinoksat yms. Nämä eivät ole suomalaisia jouluperinteitä, mutta etenkin joulukorteissa niitä usein näkee. T: korttien keräilijä.

Minulla on jotain isoisovanhempien perua olevia joulukuuseen ripustettavia sienikoristeita.

Vierailija
19/25 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo 1800-luvun joulukoristeissa oli kärpässieniä.

Vierailija
20/25 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtöisin Saksasta tuo perinne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme