Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasketaanko sairausloman alkaneen aina heti lääkärin määräämästä päivästä alkaen?

Vierailija
07.11.2025 |

Aika oli iltapäivällä ja vasta normaalin työpäivän lopussa olin saanut kiinni kaikki tahot, jolle sairastumisesta piti ilmoittaa.

Voiko sairasloman ensimmäinen päivä todella olla päivä, jolloin olet tehnyt koko normaalin työpäivän ajan töitä?

Vai lasketaanko sairasloman alkaneen tällöin seuraavasta arkipäivästä?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos sä olit töissä, niin se oli työpäivä. Jos olit pois töistä, niin sitten se oli ensimmäinen sairauslomapäivä. Lääkäri kirjoittaa todistuksen aina siitä päivästä, kun sairaus on todettu.

Vierailija
2/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on kaksi kertaa käynyt niin, että olen saanut lääkäriajan vasta työpäivän päättymisen jälkeen. Lääkärit laittoi kummallakin kerran sairausloman alkamaan siitä päivästä. Ilmeisesti sairauslomaa ei voi laittaa alkamaan ennakkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jos sä olit töissä, niin se oli työpäivä. Jos olit pois töistä, niin sitten se oli ensimmäinen sairauslomapäivä. Lääkäri kirjoittaa todistuksen aina siitä päivästä, kun sairaus on todettu.

Näin itsekin asian käsitän. Jouduin sairasloman ajaksi siirtämään tehtäviä muille enkä heti päässyt aloittamaan lääkärin määräämää sairaslomaa. Mutta voiko tulla jälkikäteen jotain ongelmia jos järjestelmiin merkitsee sairasloman aloitetuksi päivä myöhemmin kuin miten lääkäri on sen määrännyt?

Vierailija
4/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on kaksi kertaa käynyt niin, että olen saanut lääkäriajan vasta työpäivän päättymisen jälkeen. Lääkärit laittoi kummallakin kerran sairausloman alkamaan siitä päivästä. Ilmeisesti sairauslomaa ei voi laittaa alkamaan ennakkoon.

Miten jälkikäteen hait sairasloman työnantajan järjestelmässä? Seuraavasta päivästä alkaenko? Tuntuisi hassulta hakea sairaspäiväksi päivää, jolloin on tehnyt normaalin työpäivän.

Vierailija
5/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo taitaa olla eri asia kuin ap:lla, joka on jo sen työpäivänsä tehnyt. Ilmeisesti sinun tapauksessasi sinä olit jo päivän kipeänä pois töistä, vaikkakin pääsit lääkäriin vasta illalla.

Vierailija
6/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko työnantaja saada kelan korvauksen sairaslomasta sellaiselta päivältä, jolloin työntekijä on oikeasti työskennellyt? Lääkäri käsittääkseni suosittelee sairaslomaa, ei voi velvoittaa sen pitämiseen.

Vierailija
7/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo taitaa olla eri asia kuin ap:lla, joka on jo sen työpäivänsä tehnyt. Ilmeisesti sinun tapauksessasi sinä olit jo päivän kipeänä pois töistä, vaikkakin pääsit lääkäriin vasta illalla.

Ei vaan olin kumpanakin päivänä työpäivän loppuun asti töissä.

Vierailija
8/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten jälkikäteen hait sairasloman työnantajan järjestelmässä? Seuraavasta päivästä alkaenko? Tuntuisi hassulta hakea sairaspäiväksi päivää, jolloin on tehnyt normaalin työpäivän.

Toimitin sairauslomatodistuksen palkanlaskentaan, siinä se.

Vierailija
9/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko työnantaja saada kelan korvauksen sairaslomasta sellaiselta päivältä, jolloin työntekijä on oikeasti työskennellyt? Lääkäri käsittääkseni suosittelee sairaslomaa, ei voi velvoittaa sen pitämiseen.

Kelalle pitää ilmoittaa, jos työntekijä on silloin töissä, niin Kela ei maksa siltä/niiltä päivältä sairauspäivärahaa.

Vierailija
10/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinulla sairauslomaksi merkittiin myös työpäivä? Vai ohjeistitko jotenkin erikseen?

Vierailija
11/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tässä nyt siis kyse siitä tulkinnasta, että montako päivää ap voi olla töistä pois sairauslomalla, jos lääkäri määrää vaikkapa 3 pv sairauslomaa? Eli tiistaina tekee koko päivän töitä, mutta menee työpäivän jälkeen lääkäriin ja saa 3 päivää sairauslomaa. Eli että lasketaanko ti, ke, to sairauslomaksi ja pe pitäisi mennä töihin vai ke, to, pe ja vasta maanantaina töihin?

Mutta eikö sairauslomatodistuksessa pitäisi näkyä päivämäärä, mihin asti työkyvyttömyys on voimassa eikä mitään monitulkintaista "X päivää"?

Vierailija
12/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinulla sairauslomaksi merkittiin myös työpäivä? Vai ohjeistitko jotenkin erikseen?

Työntekijä ei ohjeista palkanlaskentaa. Minulle oli yksi lysti miten asia merkittiin järjestelmään, kun joka tapauksessa sairausloma oli palkallista.

Vierailija
13/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai se sairausaika lasketaan lääkäriin menemisestä. Näin esim. vuorotyöläinen ei joudu enää lääkärikäynnin jälkeen ilta- tai yövuoroon, koska sairasloma alkaa heti.

Ja osa on jo ollut pois töistä sen lääkärikäynnin takia, niin senkin takia se lääkärissäkäyntipäivä merkitään sairaslomapäiväksi.

Mutta jos on vasta työpäivän jälkeen päässyt lääkäriin ja seuraava työpäivä olisi vasta seuraavana päivänä, niin voihan sitä koittaa sanoa lääkärille, ettei tätä päivää tarvitse merkitä sairaslomapäiväksi, koska olet ollut normaalisti töissä.

Vierailija
14/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tässä nyt siis kyse siitä tulkinnasta, että montako päivää ap voi olla töistä pois sairauslomalla, jos lääkäri määrää vaikkapa 3 pv sairauslomaa? Eli tiistaina tekee koko päivän töitä, mutta menee työpäivän jälkeen lääkäriin ja saa 3 päivää sairauslomaa. Eli että lasketaanko ti, ke, to sairauslomaksi ja pe pitäisi mennä töihin vai ke, to, pe ja vasta maanantaina töihin?

Mutta eikö sairauslomatodistuksessa pitäisi näkyä päivämäärä, mihin asti työkyvyttömyys on voimassa eikä mitään monitulkintaista "X päivää"?

Ei ole tuosta kyse. Lääkäri määräsi sairausloman tietylle ajalle, mutten heti ensimmäisenä päivänä pystynyt aloittamaan sitä, kun jouduin iltapäivällä olleen lääkärinajan jälkeen tavoittelemaan ihmisiä tiedottaakseni sairaslomasta ja delegoidakseni työt eteenpäin siksi ajaksi. Siinä vaiheessa oltiin jo pitkällä iltapäivällä, kun olin saanut nämä asiat hoidettua.

Vierailija
15/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerroitko lääkärille selvästi, että olet ollut koko päivän töissä ja tarvitset sairausloman vasta huomisesta lähtien? Kai se lääkäri näkee, ettet ehdi parantua aamuun mennessä. 

Vierailija
16/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ihan sairasloman pitämistä silti on, vaikka olet joutunut tavoittelemaan työpaikan ihmisiä. Sairaslomalla saa käydä kaupassakin ynnä muuta. 🤭 Sairasloma tarkoittaa vain sitä, ettet työskentele.

Vierailija
17/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se ihan sairasloman pitämistä silti on, vaikka olet joutunut tavoittelemaan työpaikan ihmisiä. Sairaslomalla saa käydä kaupassakin ynnä muuta. 🤭 Sairasloma tarkoittaa vain sitä, ettet työskentele.

Töiden delegoiminen sähköpostilla on mielestäni työskentelyä.

Vierailija
18/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimieheltä ei varmasti kannata kysyä.

Onneksi voi.

Jos teen 5 tuntia töitä. Loukkaan itseni ja joudun päivystykseen. Jossa menee 1h-12h että pääsee tutkittavaksi.

Enköhän siinä odotellessa ole kuitannut työaikajärjestelmään 5 h töitä ja sairas loppupäivälle.

Ei se työajan kirjaaminen voi noin vaikeata olla. Ensisijaisesti juttelisin tai viestittäisin esimiehen kanssa. Jos töitä on tehty. Kyllä niistä rahan saa.

Vierailija
19/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimieheltä ei varmasti kannata kysyä.

Onneksi voi.

Jos teen 5 tuntia töitä. Loukkaan itseni ja joudun päivystykseen. Jossa menee 1h-12h että pääsee tutkittavaksi.

Enköhän siinä odotellessa ole kuitannut työaikajärjestelmään 5 h töitä ja sairas loppupäivälle.

Ei se työajan kirjaaminen voi noin vaikeata olla. Ensisijaisesti juttelisin tai viestittäisin esimiehen kanssa. Jos töitä on tehty. Kyllä niistä rahan saa.

Olisikin sellainen esimies, jonka tavoittaa helposti. Meillä joutuu sairaanakin varmistamaan intrasta miten asiat hoidetaan, kun esihenkilö ei ohjeista.

Vierailija
20/58 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tuosta kyse. Lääkäri määräsi sairausloman tietylle ajalle, mutten heti ensimmäisenä päivänä pystynyt aloittamaan sitä, kun jouduin iltapäivällä olleen lääkärinajan jälkeen tavoittelemaan ihmisiä tiedottaakseni sairaslomasta ja delegoidakseni työt eteenpäin siksi ajaksi. Siinä vaiheessa oltiin jo pitkällä i

No onko sillä suuremmin väliä, lasketaanko se sairastumispäivä työpäiväksi vai sairauslomaksi? Jos ei siis ole kyse siitä, että alkaa tulla sairauslomapäivien maksimimäärä täyteen ja on vaarassa joutua Kelan sairauspäivärahalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi