Vanhempien saikuttaminen, kun +8 vuotias lapsi on sairaana?
Meillä on työyhteisössä lukuisia, joilla lapset ovat jo niin isoja, että vaikka olisivat sairaana, eivät he tarvitse jatkuvaa valvontaa. Lapseni ollessa sairaana olen etätyössä. Hän sairastaa toisessa huoneessa, jossa käyn välillä katsomassa häntä. Ei minun tarvise olla poissa.
Meillä töissä osa on alkanut systemaattisesti käyttämään hyväksi +8 vuotiaan lapsensa sairastumista, että voivat olla poissa työstä. Mielestäni tätä asiaa olisi hyvä tutkia, jos työpaikoilla on etätyön mahdollisuus ja jompi kumpi vanhempi voi lapsen perään katsoa ne lyhyet hetket mitä tarvitsee. Ei lapsen sairauden hoito ole kovin intensiivistä. Siinä pystyy hyvin hoitamaan työt samalla.
Miksi saikutat, jos sinulla on etätyön mahdollisuus ja lapsesi on jo +8 vuotias koululainen, eikä erityislapsi?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan alle 10-vuotiasta saa jäädä hoitamaan lapsen sairastuessa.
Julkisella ikäraja on 12-vuotta.
Hmm, selittää jotain julkisen työntekijöiden tasosta, jos heidän 11v lapsi ei selviä nuhakuumeesta ilman 24h huolenpitoa.
Kyllä se yksityisenkin lapsen nuhakuumeeksi luultu voi päivän aikana kehittyä henkeä uhkaavaksi sairaudeksi. Ai, mutta yrittäjän lapsethan eivät sairasta, tai ovatkohan vaan korvattavissa, kuten muutkin asiat sillä, mikä eniten merkitsee.
Kai se yrittäjä voi hoitaa lastaan vai mikä taho tätä valvoo? Ainakin meidän yrittäjäperheessä kipeät lapset hoidetaan kuten muissakin perheissä. Joskus joutuu jotain perumaan eikä sille voi mitään. Tulonmenetyksiä saattaa tulla, mutta kuuluu pelin henkeen. Myös voitot jäävät yrittäjälle.
Saanko kysyä mistä tiedät onko jonkun lapsi erityislapsi vai ei? Miksi sun työkaverit kertois sulla lapsensa terveystietoja?
Lapset on muutenkin erilaisia.
Miksi sä kyttäät muiden tekemisiä ylipäätään? Ehkä ne sun työkaveris " saikuttaa " siksi että he ovat uupuneita kun kyttäät heitä ja töissä on huono ilmapiiri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap totuuksia ei saa sanoa. Saat näiden muiden hyyäksikäyttäjien vihat niskaan. Kukaan, joka käyttää sairauslomia oikein asiaan kuuluvalla tavalla, ei mene puolustuskannalle.
Mistä ap tietää toisten työntekijöiden poissaolot? Ei mistään. Vain esimies tietää todellisen syyn. Itse teen etätöitä ja olen usein Teamsissä offline kun pitää tehdä töitä häiriöittä.
Totta tämäkin, sairaana poissaolevaksi ilmoittaudutaan lähiesihenkilölle, jonka ei pitäisi poissaolon syytä kommentoida työkavereille. Ei edes sitä, onko itse sairaana, vai lapsi sairaana, puhumattakaan, että kuinka pahasti sairaana. Näin ollen Ap:lla ei kyllä pitäisi olla perusteita syyllistää ketään turhasta saikuttamisesta
Ehkä se jonka lapsi on sairaana on kertonut siitä itse joko työyhteisössä tai somessa.
Itse ainakin käytän systeemiä hyväkseni ja olen usein sairaslomalla tai hoidan sairaita lapsiani. Tyhmä se on joka ei typerää systeemiä hyödyntäisi. Aivan älytöntä, että sairaana ollessa maksetaan korvaus😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtisanomissuojaa heikennetään tammikuussa myös julkisella. Irtisanomiseen riittää asiallinen syy, enää ei tarvitse painavaa syytä irtisanomiseen.
Saikuttajat irtisanotaan.
Lapsen sairastamisen vuoksi poissaolo ei ole saikuttamista. Vanhempi ei ole silloin saikulla. Poissaolo voi olla tarpeellinen ja perusteltu, nämä ovat tapauskohtaisia asioita. Yksikään työnantaja ei pidä lapsestaan hyvin huolehtivaa aikuista pois potkittavana saikuttajana.
No eihän se omankaan sairastumisen vuoksi poissaoleminen ole saikuttamista, jos oikeasti on työkyvytön.
Enpä niin väittänytkään.
Siksi varmaan moni saikuttaa että lapsi on sairas, eikä etätöitä voi tehdä. Tai jos voi niin menee puuhasteluksi muksun kanssa. Selkeempi että on poissa kokonaan. Eikä leiki stahanovilaista työn sankaria
Eiköhän jokainen tiedä muksunsa ja työnsä itse. Joten jos lapsi on kipeä niin sitten on oikeus olemaan saikulla. Menee mutkikkaaksi jos sitä enemmän ruvetaan kyttäämään. VARSINKAAN kollegoiden toimesta.
Lasten varjolla lintsataan paljon töistä. Ysärillä yhdessä firmassa oli työnjohtaja joka teki pistotarkastuksia jos työmies lähti kotiin sairaan lapsen takia niin piaan pomo soitti työntekijän kotipuhelimeen. Jos puhelimeen vastasi vaimo niin työmies kärähti!
Vierailija kirjoitti:
Lasten varjolla lintsataan paljon töistä. Ysärillä yhdessä firmassa oli työnjohtaja joka teki pistotarkastuksia jos työmies lähti kotiin sairaan lapsen takia niin piaan pomo soitti työntekijän kotipuhelimeen. Jos puhelimeen vastasi vaimo niin työmies kärähti!
Ja vaimo oli lähdössä vaikka iltavuoroon tehtaalle tai ravintolaan tms? Kaikkea sitä... Mutta saahan sitä tarinoita iskeä.
Kyllä se yksityisenkin lapsen nuhakuumeeksi luultu voi päivän aikana kehittyä henkeä uhkaavaksi sairaudeksi. Ai, mutta yrittäjän lapsethan eivät sairasta, tai ovatkohan vaan korvattavissa, kuten muutkin asiat sillä, mikä eniten merkitsee.