Vanhempien saikuttaminen, kun +8 vuotias lapsi on sairaana?
Meillä on työyhteisössä lukuisia, joilla lapset ovat jo niin isoja, että vaikka olisivat sairaana, eivät he tarvitse jatkuvaa valvontaa. Lapseni ollessa sairaana olen etätyössä. Hän sairastaa toisessa huoneessa, jossa käyn välillä katsomassa häntä. Ei minun tarvise olla poissa.
Meillä töissä osa on alkanut systemaattisesti käyttämään hyväksi +8 vuotiaan lapsensa sairastumista, että voivat olla poissa työstä. Mielestäni tätä asiaa olisi hyvä tutkia, jos työpaikoilla on etätyön mahdollisuus ja jompi kumpi vanhempi voi lapsen perään katsoa ne lyhyet hetket mitä tarvitsee. Ei lapsen sairauden hoito ole kovin intensiivistä. Siinä pystyy hyvin hoitamaan työt samalla.
Miksi saikutat, jos sinulla on etätyön mahdollisuus ja lapsesi on jo +8 vuotias koululainen, eikä erityislapsi?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän lapset mene työn edelle, sanoi Petteri Urpo ta Riikka Purra mitä vain.
Miten Orpo tai Purra liittyvät tähän aiheeseen? Pitäskö dun hakea jo apua ammattilaiselta tuohon pakkomielteeseesi.
Muuten itse aiheeseen, kukapa näihin työpaikan vapaamatkustajiin ei olisi törmännyt. Tietyt tyypit entisellä työpaikalla joutui toimittamaan puolison työnantajalta todistuksen että puoliso on ollut töissä samalla kun toinen on palkallisella hoitovapaalla. Osa kun tykkäs ilmottaa lapsensa sairaaksi ja pitää puolison kanssa omaa lomaa. Palkallisena tietenkin. Jos todistusta ei näkynyt, palkattomana meni.
Sitten ne joiden lapset mystisesti oli jatkuvasti perjantaina kipeinä. Ei koskaan mikään toinen päivä 🧐 Seuraavalla viikolla jatkettiin kun itsellä flunssainen olo. Ihan varmasti joo ja aina samat tyypit. Osa kehtasi vielä kiukutella kun työkaverit ei olleet tehneet heidän töitä omiensa lisäksi. Ilman korvausta, tietenkin. On se kumma juttu 😠
Oli mulla semmonenkin työkaveri jonka lapsi oli oikeasti jatkuvasti sairaana ja siksi kehityksestä jäljessä. Tyyppi oli jatkuvasti poissa, jopa viikkoja. Jäi sitten lopulta kokonaan kotiin että tilanne rauhoittuisi. Se mikä ihmetytti oli että lapsen isä ei kertaakaan jäänyt kotiin näissä tapauksissa. Ei kuulemma osaa olla sairaan lapsen kanssa. Käännös, oli totaalinen kuspää. Erosivat lopulta, yllättävää kyllä. Isä samassa työpaikassa eli kaikki tiesi kuvion.
Vähän ohis, mutta ihme valitusta, jos ihmiset on oman flunssan takia pois heti lapsen jälkeen. Aika luontevaa, että se tauti tarttuu. Ja aikuisissakin on ihmisiä, joilla on terveysongelmia ja pienikin flunssa voi olla tosi vaikea. Ei se nyt silti tarkoita, että sen takia pitäisi olla työttömänä. Tai puolikuntoisena töissä.
Ainakin tällä palstalla on todella nihkeä suhtautuminen sairaspoissaoloihin. Ehkä pieni prosentti saikuttaa huvikseen, mutta suomalaiset on niin tunnollisia, että suurimmalla osalla on varmasti saikkuunsa ihan syy.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mahdollisuudet olla poissa töistä käytetään tietysti hyväksi niin kauan kuin se on mahdollista. Houdetaan 15 vuotiasta intensiivisesti kotona, jos nuhakuume iskee.
hehe ei saa enää palkkaa koska +12 vai onko peräti +10 v, sen alle niin voi olla poissa
Nyt kun irtisanomiseen riittää asiallinen syy kohta niin varmaan irtisanotaan niitä joilla lapsia ja tilalle lapsettomia. Ei tarvitse maksaa sijaisia.
Mä joskus aikanaan kysyin silloiselta työnantajalta, voinko lapsen sairastaessa merkata tuntikirjauksiin osan päivää lapsen hoitoa ja osan päivää sitten töitä. Kun tunnit piti aina muutenkin siis kirjata puolen tunin tarkkuudella, kun ne laskutettiin sitten asiakkaalta.
Niin ei voinut, se oli joko tai: joko olet koko päivän hoitamassa lasta tai koko päivän töissä. Ja jos olet koko päivän töissä, on oletus että pystyt sen koko päivän tekemään töitä siinä aikataulussa kuin normaalistikin...
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun irtisanomiseen riittää asiallinen syy kohta niin varmaan irtisanotaan niitä joilla lapsia ja tilalle lapsettomia. Ei tarvitse maksaa sijaisia.
Lapsettomat sairastaa ja saikuttaa kyllä myös. Sijaisia ei lyhyisiin saikku poissaoloihin saa, eikä nykyään kyllä kovin helposti pidempiinkään, joten ei niitä sijaiskuluja paljoa taida tulla. Äitiyslomat ja vanhempainvapaat on sitten toinen asia.
Mun 12 v oli viimeksi niin kovassa kuumeessa että talutin hänet vessaan ja takaisin. Onneksi en ollut töissä silloin todellakin olisin jäänyt kotiin hoitamaan häntä.
Meillä pojalla astma ja keuhkot huonot, syntynyt keskosena. Yläasteellakin ollessaan kun oli kipeä niin toinen meistä oli kotona. Henki kun meni ahtaalle niin poika ei sitä itse enää tajunnut kun oli pahasti ahtaalla ja tarvi valvontaa. Keuhkokuume oli useamman kerran. Onneksi oli työnantajat niin ymmärtäväisiä että voitiin olla kotona. Ei ulkopuolinen voi tietää miten vakavaa voi lapsen flunssa olla ja arvostella selän takana.
Se on 8+, ei mikään +8! Lapsen ikä ei ole mikään lämpötila.
Vierailija kirjoitti:
Mä joskus aikanaan kysyin silloiselta työnantajalta, voinko lapsen sairastaessa merkata tuntikirjauksiin osan päivää lapsen hoitoa ja osan päivää sitten töitä. Kun tunnit piti aina muutenkin siis kirjata puolen tunin tarkkuudella, kun ne laskutettiin sitten asiakkaalta.
Niin ei voinut, se oli joko tai: joko olet koko päivän hoitamassa lasta tai koko päivän töissä. Ja jos olet koko päivän töissä, on oletus että pystyt sen koko päivän tekemään töitä siinä aikataulussa kuin normaalistikin...
Meillä kyllä pystyy. Ollaan monesti miehen kanssa tehty ns.puoliksi niitä päiviä, kun lapset kipeänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän lapset mene työn edelle, sanoi Petteri Urpo ta Riikka Purra mitä vain.
Miten Orpo tai Purra liittyvät tähän aiheeseen? Pitäskö dun hakea jo apua ammattilaiselta tuohon pakkomielteeseesi.
Muuten itse aiheeseen, kukapa näihin työpaikan vapaamatkustajiin ei olisi törmännyt. Tietyt tyypit entisellä työpaikalla joutui toimittamaan puolison työnantajalta todistuksen että puoliso on ollut töissä samalla kun toinen on palkallisella hoitovapaalla. Osa kun tykkäs ilmottaa lapsensa sairaaksi ja pitää puolison kanssa omaa lomaa. Palkallisena tietenkin. Jos todistusta ei näkynyt, palkattomana meni.
Sitten ne joiden lapset mystisesti oli jatkuvasti perjantaina kipeinä. Ei koskaan mikään toinen päivä 🧐 Seuraavalla viikolla jatkettiin kun itsellä flunssainen olo. Ihan varmasti joo ja aina samat tyypit. Osa kehtasi vielä kiukutella kun
Meillä yksi lapsi sairastui aina loppuviikosta.
Keskiviikkona tuli yleensä ensimmäiset oireet ja opettaja lähetti kotiin kesken päivän. Torstaina meni vielä kouluun, mutta taas lopettaja lähetti kotiin kesken päivän. Perjantaina oli jo niin kipeä että pidettiin kotona koko päivän. Viikonloppuna hän toipui ja maanantaina oli taas ihan terve.
Sama kierre jatkui viikosta toiseen ja vuodesta toiseen, eikä missään tutkimuksissa löydetty syytä sairastelulle. Vasta kun eri alojen lääkärit alkoivat tutkimaan lasta yhdessä, paljastui syy toistuvalle sairastelulle. Lapsi olikin autisti. Hän oli niin lahjakkaasti esittänyt normoa, että sitä ei oltu huomattu edes koulussa. Se esittäminen oli lapselle niin kuormittavaa, että hän oireili fyysisesti stressin takia, ja oireilu aina paheni loppuviikkoa kohden.
Vierailija kirjoitti:
Meillä pojalla astma ja keuhkot huonot, syntynyt keskosena. Yläasteellakin ollessaan kun oli kipeä niin toinen meistä oli kotona. Henki kun meni ahtaalle niin poika ei sitä itse enää tajunnut kun oli pahasti ahtaalla ja tarvi valvontaa. Keuhkokuume oli useamman kerran. Onneksi oli työnantajat niin ymmärtäväisiä että voitiin olla kotona. Ei ulkopuolinen voi tietää miten vakavaa voi lapsen flunssa olla ja arvostella selän takana.
Itse olin paljon sairaana lapsena, usein myös hyvin vakavasti. Ei ihme, myöhemmin vasta keski-iässä tehtiin geenitestit ja diagnosoitiin ikävä perinnöllinen geneettinen sairaus, joka vaikuttaa mm. keuhkoihin, sydämeen, sisäelimiin jne.
Äitini oli kotiäitinä, mutta jos ei olisi ollut hän olisi joutunut paljon olemaan töistä poissa, minulla oli pahimmillaan toistasataa sairaspäivää huonoimpana vuotena. Koulu meni silti mukavasti yli kasin keskiarvolla, mutta sen verran paljon sairastin, että jonkun oli pakko kanssani kotona olla, en olisi pärjännyt. Päivystyskin tuli tutuksi monesti.
Eli ihan turha siellä kenenkään kirjoitella, että "taas on joku saikuttamassa turhaan lapsensa takia".
Vierailija kirjoitti:
Irtisanomissuojaa heikennetään tammikuussa myös julkisella. Irtisanomiseen riittää asiallinen syy, enää ei tarvitse painavaa syytä irtisanomiseen.
Saikuttajat irtisanotaan.
Lapsen sairastamisen vuoksi poissaolo ei ole saikuttamista. Vanhempi ei ole silloin saikulla. Poissaolo voi olla tarpeellinen ja perusteltu, nämä ovat tapauskohtaisia asioita. Yksikään työnantaja ei pidä lapsestaan hyvin huolehtivaa aikuista pois potkittavana saikuttajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtisanomissuojaa heikennetään tammikuussa myös julkisella. Irtisanomiseen riittää asiallinen syy, enää ei tarvitse painavaa syytä irtisanomiseen.
Saikuttajat irtisanotaan.
Lapsen sairastamisen vuoksi poissaolo ei ole saikuttamista. Vanhempi ei ole silloin saikulla. Poissaolo voi olla tarpeellinen ja perusteltu, nämä ovat tapauskohtaisia asioita. Yksikään työnantaja ei pidä lapsestaan hyvin huolehtivaa aikuista pois potkittavana saikuttajana.
No eihän se omankaan sairastumisen vuoksi poissaoleminen ole saikuttamista, jos oikeasti on työkyvytön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikalla tilapäiset hoitovapaat eli sairaan lapsen hoitamiseen liittyvät poissaolot ovat romahtaneet laajentuneen etätyön myötä, koska suomalaiset ovat älyttömän tunnollisia työntekijöitä.
Kyllä, niin omallakin kohdalla. Osalla taas ei ja poissaolot ovat ihan henkilökohtaisesta syystä useamman päivän. Jos on niin sairas lapsi, että tarvitsee intensiivistä hoitoa, eikä voi etänä työssä olla, pitää lapsi viedä sairaalaan.
Osa etätyötä tekevistä hyväksikäyttävät systeemiä ja kuormittavat työyhteisöä. Laki on luotu lähityötä varten. Siihen olisi hyvä saada porrastus.
Sairaala ottaa päivähoitoon esim. oksennustautisia lapsia? Kerro toki missä!
Vierailija kirjoitti:
No suurin osa on ihan normaaleja
Vierailija kirjoitti:
Meillä työnantaja tarjoaa lapsen sairastuessa maksutta hoitajan kotiin, vaikka itse olisi etäpäivällä. Tuntilaskutukseni on noin 320 e, joten sillä rahalla kannattaa pitää minut töissä,
Välillä olen ollut pois ja välillä tehnyt töitä lapsen ollessa sairas tuossa iässä. Riippuu niin tilanteesta.
Minä yleensä kirjaan itseni sairaan lapsen hoitopäivälle, jos olen kipeänä lapsen kanssa kotona, mutta teen sitten töitä sen verran kuin pystyy siinä 8-16 välillä etänä. Usein ihan normipäivän verran, joskus menee päivä hukkaan.
Meillä on astmaa sairastava korvaongelmainen 8-vuotias, joka on usein kipeänä. Hänen kanssaan joudun yleensä olemaan enemmän ja käymään lääkärissä. Meillä on myös perusterve 6-vuotias, joka on pahasti kipeänäkin niin täynnä tarmoa, että jaksaa leikkiä ja viihdyttää itseään hyvin. Ihan lapsikohtaista. Tyyliin noroa sairastaessa käy välillä oksentamassa ja palaa sitten jatkamaan leikkiä.
Ei onnistu lainaaminen, mutta olen sen kommentin kirjoittaja, jota yllä haukutaan vajaaälyiseksi ja narsistiksi, suurkiitos tästä analyysistä!
Todella miellyttävää näihin keskusteluketjuihin osallistuminen. Kritiikkiä ei saa esittää, erimieltä ei saa olla. Minusta pelottavaa on se, että ihmiset ei enää osaa keskustella ja osaa olla rakentavasti erimieltä.