Vanhempien saikuttaminen, kun +8 vuotias lapsi on sairaana?
Meillä on työyhteisössä lukuisia, joilla lapset ovat jo niin isoja, että vaikka olisivat sairaana, eivät he tarvitse jatkuvaa valvontaa. Lapseni ollessa sairaana olen etätyössä. Hän sairastaa toisessa huoneessa, jossa käyn välillä katsomassa häntä. Ei minun tarvise olla poissa.
Meillä töissä osa on alkanut systemaattisesti käyttämään hyväksi +8 vuotiaan lapsensa sairastumista, että voivat olla poissa työstä. Mielestäni tätä asiaa olisi hyvä tutkia, jos työpaikoilla on etätyön mahdollisuus ja jompi kumpi vanhempi voi lapsen perään katsoa ne lyhyet hetket mitä tarvitsee. Ei lapsen sairauden hoito ole kovin intensiivistä. Siinä pystyy hyvin hoitamaan työt samalla.
Miksi saikutat, jos sinulla on etätyön mahdollisuus ja lapsesi on jo +8 vuotias koululainen, eikä erityislapsi?
Kommentit (89)
Lakia voisi muuttaa niin että jos on mahdollista tehdä etätöitä ei kouluikäisen lapsen sairastelu ole syy poissa ololle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap totuuksia ei saa sanoa. Saat näiden muiden hyyäksikäyttäjien vihat niskaan. Kukaan, joka käyttää sairauslomia oikein asiaan kuuluvalla tavalla, ei mene puolustuskannalle.
Mistä ap tietää toisten työntekijöiden poissaolot? Ei mistään. Vain esimies tietää todellisen syyn. Itse teen etätöitä ja olen usein Teamsissä offline kun pitää tehdä töitä häiriöittä.
Totta tämäkin, sairaana poissaolevaksi ilmoittaudutaan lähiesihenkilölle, jonka ei pitäisi poissaolon syytä kommentoida työkavereille. Ei edes sitä, onko itse sairaana, vai lapsi sairaana, puhumattakaan, että kuinka pahasti sairaana. Näin ollen Ap:lla ei kyllä pitäisi olla perusteita syyllistää ketään turhasta saikuttamisesta
Joissain työyhteisöis
Tai joku tuntee tuttujensa tavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän lapset mene työn edelle, sanoi Petteri Urpo ta Riikka Purra mitä vain.
Miten Orpo tai Purra liittyvät tähän aiheeseen? Pitäskö dun hakea jo apua ammattilaiselta tuohon pakkomielteeseesi.
Muuten itse aiheeseen, kukapa näihin työpaikan vapaamatkustajiin ei olisi törmännyt. Tietyt tyypit entisellä työpaikalla joutui toimittamaan puolison työnantajalta todistuksen että puoliso on ollut töissä samalla kun toinen on palkallisella hoitovapaalla. Osa kun tykkäs ilmottaa lapsensa sairaaksi ja pitää puolison kanssa omaa lomaa. Palkallisena tietenkin. Jos todistusta ei näkynyt, palkattomana meni.
Sitten ne joiden lapset mystisesti oli jatkuvasti perjantaina kipeinä. Ei koskaan mikään toinen päivä 🧐 Seuraavalla viikolla jatkettiin kun itsellä flunssainen olo. Ihan varmasti joo ja
Tuossa vaiheessa epäilisin koulun sisäilmaa, altistuu muutaman päivän ja sairastuu, kotona oireet häviää kun terve sisäilma.
Vierailija kirjoitti:
Lakia voisi muuttaa niin että jos on mahdollista tehdä etätöitä ei kouluikäisen lapsen sairastelu ole syy poissa ololle.
Tottakai! Kouluikäiset voidaan käyttää terveyskeskuksen sijaan päivystyksessä virka-ajan ulkopuolella. Äiskä voi siivota oksennuksia teams-palaverin lomassa, norossa vahinkoja voi sattua. Kivusta itkevä lapsi voi toki odottaa aikuisen huomiota viiteen. Eiku...
Samallahan sitten sovitaan kaikille toimistotyöläisille rajaton etätyö-oikeus?
Vähemmistössä varmaan ne, jotka pitävät koko päivän vapaana isomma sairaan lapsen takia. Ainakin ne kiireellisimmät hoidetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan alle 10-vuotiasta saa jäädä hoitamaan lapsen sairastuessa.
Julkisella ikäraja on 12-vuotta.
Hmm, selittää jotain julkisen työntekijöiden tasosta, jos heidän 11v lapsi ei selviä nuhakuumeesta ilman 24h huolenpitoa.
Aikoinaan työnantaja vaati lääkärintodistusta kun oli lapsen sairauden vuoksi töistä pois ja tk raahaamaan oksentavan lapsen näytille. Mentiin sitten 8v kansa muovikassi mukana, päästiin lääkärin huoneeseen niin lapsi oksensi lääkärin käsienpesualtaaseen ennen kuin päivää ehdittiin sanoa. Ei siinä montaa sanaa vaihdettu kun todistus oli kädestä.
Eiköhän se ole vanhempi, joka arvioi lapsensa kunnon ja kehitystason eikä työnantaja. Sehän on hoitovapaa ja se on pari päivää. Loput pitää ottaa palkatta tai lomista. Turhaa ruikutusta taas.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän lapset mene työn edelle, sanoi Petteri Urpo ta Riikka Purra mitä vain.
Lapsivihamielinen yhteiskunta saa mitä ansaitsee. Kokevat sen omakohtaisesti muutaman kymmenen vuoden kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Mun 12 v oli viimeksi niin kovassa kuumeessa että talutin hänet vessaan ja takaisin. Onneksi en ollut töissä silloin todellakin olisin jäänyt kotiin hoitamaan häntä.
Ja kyseessä oli noro, kovat kivut ja lähes 40 kuumetta. Oksenteli usein plus ripuli. Sen jälkeen sairastuin minä ja konttasin vessaan. Poika saa myös flunssan yhteydessä kovan kuumeen ja oksentaa.
Nuo pitäisi ehdottomasti kaikki laittaa palkattomiksi päiviksi.Ei nuo ole mitään työhön liittyviä poissaoloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri yritti olla pois 14-vuotiaan tyttärensä flunssan takia. :D
Meni sitten palkattomana se päivä.
Kyllä mä teininkin kohdalla ymmärrän, jos siihen sairauteen liittyy lääkärikäynti. Millä se sairas lapsi yksin menee, julkisilla, kipeänäkö? Itse hakee ja maksaa apteekista reseptilääkkeensä?
Ja ennenkuin joku hermostuu, minä en rasita ainuttakaan työnantajaa lasten sairasteluiden aiheuttamilla poissaoloilla.
Miksi teinin pitäisi mennä flunssassa lääkäriin? Ja 14-vuotias selviää siitä jo kyllä ihan omin avuin, ellei ole kehitysvammainen.
Kyllä isompikin ihminen voi tarvita hoitoa ja hoivaa sairaana. Takavuosinahan pääsi käräjille tällainenkin surullinen tapaus:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/15-vuotiaana-kuolleen-pojan-isa-il-…
Olen miettinyt tuon lapsen viimeisiä päiviä. Sillä välin kun hän kuolee todennäköisesti hoidettavissa olevaan sairauteen, äiti ja isäpuoli keskittyvät tv:n katsomiseen ja pikkusisaruksiin. Surullinen mieli tulee.
Minä vein eilen 13-vuotiaan tyttöni lääkäriin kun loukkasi itsensä koulussa. Olen hänet tähän maailmaan tuonut niin minä huolehdin. Töissä ehdin käydä vielä 25 vuotta sen jälkeen kun hän kotoa muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri yritti olla pois 14-vuotiaan tyttärensä flunssan takia. :D
Meni sitten palkattomana se päivä.
Kyllä mä teininkin kohdalla ymmärrän, jos siihen sairauteen liittyy lääkärikäynti. Millä se sairas lapsi yksin menee, julkisilla, kipeänäkö? Itse hakee ja maksaa apteekista reseptilääkkeensä?
Ja ennenkuin joku hermostuu, minä en rasita ainuttakaan työnantajaa lasten sairasteluiden aiheuttamilla poissaoloilla.
Miksi teinin pitäisi mennä flunssassa lääkäriin? Ja 14-vuotias selviää siitä jo kyllä ihan omin avuin, ellei ole kehitysvammainen.
Kyllä isompikin ihminen voi tarvita hoitoa ja hoivaa sairaana. Takavuosinahan pääsi käräjille tällainenkin surullinen
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sairasta-15-vuotiasta-ei-viety-laak…;
Vierailija kirjoitti:
Tilapäistä hoitovapaata sairastuneen lapsen hoidon järjestämiseksi saa pitää vain neljä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Kaksitoistavuotiaskin on vielä lapsi. Sairaana ollessaan ja sairaudesta riippuen tarvitsee aikuisen turvakseen. Kovassa kuumeessa, vatsataudissa tai vaikkapa influenssassa yksin sairastavalla aikuisellakin voi olla turvaton olo. Oma lapseni sairastui rajuun vatsatautiin 12-vuotiaana. Parissa tunnissa vointi romahti niin, etä vietiin ambulanssilla sairaalaan. Onneksi tämä tapahtui myöhään illalla ja pääsin normaalisti aamulla töihin valvotun yön jälkeen. Työkaverini oli juuri näitä tyyppejä, joiden mielestä jokaikinen lapsen sairauden takia poissa oltu työpäivä oli lintsaamista. Aikanaan hänen oma tyttärensä sai lapsen ja sitten alkoi mummolla olla parin päivän poissaoloja, joista selvisi, että kun ei äiti voinut aina olla töistä pois, niin mummo auttaa. Piti ne tietenkin omina sairaspäivinä
Ei kai kukaan lähde lähitöihin, jos perheessä on normaali, influenssaa tms muutenkaan? Jos siis on etämahdollisuus. Itse ainakin toivoisin työkavereiden pysyvän kotona siinä tapauksessa ja voin jonkun homman toimistolla hoitaa ihan siitä maksuna, ettei tarvitse noita tauteja sairastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtisanomissuojaa heikennetään tammikuussa myös julkisella. Irtisanomiseen riittää asiallinen syy, enää ei tarvitse painavaa syytä irtisanomiseen.
Saikuttajat irtisanotaan.
Lapsen sairastamisen vuoksi poissaolo ei ole saikuttamista. Vanhempi ei ole silloin saikulla. Poissaolo voi olla tarpeellinen ja perusteltu, nämä ovat tapauskohtaisia asioita. Yksikään työnantaja ei pidä lapsestaan hyvin huolehtivaa aikuista pois potkittavana saikuttajana.
Kirkasotsaista ideologiaa! Uskoa ja toivoa hallituksen jaarittelun toistoa. Lapsen/lasten sairastelun vuoksi poissaolojahan ei tarvitse esittää potkujen syyksi. Takuulla tätä tulee tapahtumaan ja lisää lapsiperheitä joutuu köyhyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisella ikäraja on 12-vuotta.
Hmm, selittää jotain julkisen työntekijöiden tasosta, jos heidän 11v lapsi ei selviä nuhakuumeesta ilman 24h huolenpitoa.
Toivon, että karma (tai lapsia rakastava Jeesus) laittaa nämä lapsivihaajat elämään Päiväni murmelina tyyliin, sairaana lapsena, ilman hoitajaa. Vasta, kun ymmärrys on kasvanut inhimilliselle tasolle pääsee jatkamaan kukin omaan paratiisinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai! Kouluikäiset voidaan käyttää terveyskeskuksen sijaan päivystyksessä virka-ajan ulkopuolella. Äiskä voi siivota oksennuksia teams-palaverin lomassa, norossa vahinkoja voi sattua. Kivusta itkevä lapsi voi toki odottaa aikuisen huomiota viiteen. Eiku...
Samallahan sitten sovitaan kaikille toimistotyöläisille rajaton etätyö-oikeus?
Vähemmistössä varmaan ne, jotka pitävät koko päivän vapaana isomma sairaan lapsen takia. Ainakin ne kiireellisimmät hoidetaan.
Juuri näin! Siitähän se huuto alkaisi, jos lapsen sairauden takia saisi tehdä etätöitä. Kyllä lapsettomien parku kuuluisi kauas. Meille myös etätyöoikeys. Samat oikeudet kuuluu kaikille, ei vain lapsellisille! Varmaan laskettaisiin tarkkaan oikeuspäivät!
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan työnantaja vaati lääkärintodistusta kun oli lapsen sairauden vuoksi töistä pois ja tk raahaamaan oksentavan lapsen näytille. Mentiin sitten 8v kansa muovikassi mukana, päästiin lääkärin huoneeseen niin lapsi oksensi lääkärin käsienpesualtaaseen ennen kuin päivää ehdittiin sanoa. Ei siinä montaa sanaa vaihdettu kun todistus oli kädestä.
Nykyään terveysaseman ovella on lappu: Älä tule sairaana. Tuohan se on ylikuormitetulle terveydenhoidolle mannaa, että työnantajat vaativat lääkärintodistusta, selkeästi parissa päivässä ohimenevistä tartuntataudeista. Siellä sitten saavat mahdollisesti kaikki odotushuoneessa parin viikon ajan oleskelevat virustartunnan. Heikoimmille voi olla kohtalokas. Kunnolliseen siivoukseen ja siivoojiin ei ole enää varaa HA:lla. Viekää ne sairaat lapset työpaikoille työkavereiden tutkittaviksi. Toivottavasti levittävät paljon eritteitä.
Joissain työyhteisöissä voi olla niinkin, että kollegat viestivät keskenäänkin. Esimerkiksi koska ovat kavereita myös vapaa-ajalla.