Vanhempien saikuttaminen, kun +8 vuotias lapsi on sairaana?
Meillä on työyhteisössä lukuisia, joilla lapset ovat jo niin isoja, että vaikka olisivat sairaana, eivät he tarvitse jatkuvaa valvontaa. Lapseni ollessa sairaana olen etätyössä. Hän sairastaa toisessa huoneessa, jossa käyn välillä katsomassa häntä. Ei minun tarvise olla poissa.
Meillä töissä osa on alkanut systemaattisesti käyttämään hyväksi +8 vuotiaan lapsensa sairastumista, että voivat olla poissa työstä. Mielestäni tätä asiaa olisi hyvä tutkia, jos työpaikoilla on etätyön mahdollisuus ja jompi kumpi vanhempi voi lapsen perään katsoa ne lyhyet hetket mitä tarvitsee. Ei lapsen sairauden hoito ole kovin intensiivistä. Siinä pystyy hyvin hoitamaan työt samalla.
Miksi saikutat, jos sinulla on etätyön mahdollisuus ja lapsesi on jo +8 vuotias koululainen, eikä erityislapsi?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri yritti olla pois 14-vuotiaan tyttärensä flunssan takia. :D
Meni sitten palkattomana se päivä.
Kyllä mä teininkin kohdalla ymmärrän, jos siihen sairauteen liittyy lääkärikäynti. Millä se sairas lapsi yksin menee, julkisilla, kipeänäkö? Itse hakee ja maksaa apteekista reseptilääkkeensä?
Ja ennenkuin joku hermostuu, minä en rasita ainuttakaan työnantajaa lasten sairasteluiden aiheuttamilla poissaoloilla.
Ja flunssaakin on monenlaista. Voi nenä vuotaa ja vähän yskittää ja päivä mennä mukavasti videopelejä pelaillen, tai sitten voi olla kuumetta lähemmäksi 40 astetta ja maata vain sängyssä. Mun puolisolla on ollut sellainen flunssa (joka sittemmin diagnosoitiin influenssaksi), etten uskaltanut jättää häntä yksin kotiin. Ihan hyvin näen, että lapsellakin voisi olla, toivottavasti tietenkään ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä teininkin kohdalla ymmärrän, jos siihen sairauteen liittyy lääkärikäynti. Millä se sairas lapsi yksin menee, julkisilla, kipeänäkö? Itse hakee ja maksaa apteekista reseptilääkkeensä?
Ja ennenkuin joku hermostuu, minä en rasita ainuttakaan työnantajaa lasten sairasteluiden aiheuttamilla poissaoloilla.
14 vuotias osaa ihan itse mennä lekuriin ja apteekkiin
Itse läksin 15 vuotiaana maailmalle
Joo, toki osaa mennä lääkäriin ja apteekkiin, jos sellaiset ovat lähietäisyydellä. Mutta lähdepä kipeänä vaikkapa 5 km tai enemmän pyöräilemään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja flunssaakin on monenlaista. Voi nenä vuotaa ja vähän yskittää ja päivä mennä mukavasti videopelejä pelaillen, tai sitten voi olla kuumetta lähemmäksi 40 astetta ja maata vain sängyssä. Mun puolisolla on ollut sellainen flunssa (joka sittemmin diagnosoitiin influenssaksi), etten uskaltanut jättää häntä yksin kotiin. Ihan hyvin näen, e
Influenssa 8 kertaa vähintään vuodessa näillä joillakin. Lomirn lisäksi mukava 8 viikon lisäloma, kun muut töissä tekee hommat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan alle 10-vuotiasta saa jäädä hoitamaan lapsen sairastuessa.
Julkisella ikäraja on 12-vuotta.
Tuota en tiennytkään, luulin että se ikäräaja on se 10 vuotta.
Ap totuuksia ei saa sanoa. Saat näiden muiden hyyäksikäyttäjien vihat niskaan. Kukaan, joka käyttää sairauslomia oikein asiaan kuuluvalla tavalla, ei mene puolustuskannalle.
Minun ystävälläni esim. on kahdeksanvuotias lapsi, joka ei todellakaan kykenisi olemaan yksin sairaana päivää kotona. Pienetkin yksinolot ovat hänelle vielä vaikeita. Ystäväni työtä ei myöskään voi tehdä etänä, joten sairastelut toki ovat hänelle stressaavia.
Oma lapseni taas varmasti kykenisi tuollaiseen mitä ap ehdottaa ja oma työnikin sen sallisi.
Mutta lapset, yllätys yllätys, ovat yksilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Ap totuuksia ei saa sanoa. Saat näiden muiden hyyäksikäyttäjien vihat niskaan. Kukaan, joka käyttää sairauslomia oikein asiaan kuuluvalla tavalla, ei mene puolustuskannalle.
Mistä ap tietää toisten työntekijöiden poissaolot? Ei mistään. Vain esimies tietää todellisen syyn. Itse teen etätöitä ja olen usein Teamsissä offline kun pitää tehdä töitä häiriöittä.
Vierailija kirjoitti:
Minun ystävälläni esim. on kahdeksanvuotias lapsi, joka ei todellakaan kykenisi olemaan yksin sairaana päivää kotona. Pienetkin yksinolot ovat hänelle vielä vaikeita. Ystäväni työtä ei myöskään voi tehdä etänä, joten sairastelut toki ovat hänelle stressaavia.
Oma lapseni taas varmasti kykenisi tuollaiseen mitä ap ehdottaa ja oma työnikin sen sallisi.
Tässä viestiketjussa on kyse etätyöstä. Kukaan ei sano, että lapsen tulee olla yksin kotona. Tiedätkö mitä etätyö tsrkoittaa?
Itse olin tuon ikäisen kanssa pääsääntöisesti kokonaan pois vain, jos piti käydä lääkärissä kesken päivän tai jos lapsi oli valvonut/valvottanut koko yön. Muuten tein etätöitä niin kuin nyt teen muutenkin. Mutta se oli minun päätös. Kun on mahdollisuus olla pois lapsen sairauden vuoksi, niin jokainen perhe arvioi sen tarpeen ihan itse.
Olen muuten myös tehnyt nyt jo isomman lapsen kanssa etätöitä esim. sieltä lääkäriasemalta. Ei mitään herkkua eikä mitään kunnollista saa aikaiseksi, kun ajatus ja keskittyminen katkeaa jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ap tietää toisten työntekijöiden poissaolot? Ei mistään. Vain esimies tietää todellisen syyn. Itse teen etätöitä ja olen usein Teamsissä offline kun pitää tehdä töitä häiriöittä.
Jos hän onkin esihenkilö. Ei näissä viestiketjuissa kannata spekuloida muuta kuin itse aihetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja flunssaakin on monenlaista. Voi nenä vuotaa ja vähän yskittää ja päivä mennä mukavasti videopelejä pelaillen, tai sitten voi olla kuumetta lähemmäksi 40 astetta ja maata vain sängyssä. Mun puolisolla on ollut sellainen flunssa (joka sittemmin diagnosoitiin influenssaksi), etten uskaltanut jättää häntä yksin kotiin. Ihan hyvin näen, e
Näin just, on aivan eri asia, jos lapsi potee pientä nuhakuumetta, vain onko sitten vaikka 40 asteen kuumessa tai muuten niin kipeänä, että olet hänestä oikeasti huolissani, etkä halua jättää yksin ilman tarkkailua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla ap oikeasti lapsi? Eikös se ikäraja ole 10 vuotta, siihen asti saa olla saikulla lapsen takia?
Joten 8 ikäisen kanssa tottakai voi ottaa vapaata. Ja sairaus voi vaatia lääkärikäyntiä, istutkö päivystyksessä montakin tuntia sen läppärisi kanssa ja etäilet kun lääkäri tutkii lasta?
Niin, siis oletko oikeasti koskaan ollut sairaan lapsen kanssa kotona? Voi onnistua työnteko, tai sitten todellakaan ei.
Meneekö sulla monta päivää siellä lääkärissä?
Miten intensiivisesti hoidat sitä lastasi hänen sairastaessaan?
En ole hän keneltä kysyit, mutta minä olin 9 vuotiaan kanssa 13 yötä ja päivää sairaalassa osastolla kun oli niin sairas ettei sieltä voinut poistuakaan kuin hetkittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä viestiketjussa on kyse etätyöstä. Kukaan ei sano, että lapsen tulee olla yksin kotona. Tiedätkö mitä etätyö tsrkoittaa?
Tiedän, teen kokoajan etätyötä. Oma työni on sellaista, että pienempien lasten kanssa en voi tehdä sitä hetkeäkään vaikka teen etänä. Kahdenksanvuotias varmaan jo osaisi olla eri huoneessa ja häiritsemättä, mutta esim. se ystäväni kahdeksanvuotias ei osaisi. Koska lapset ovat erilaisia. Ja toki riippuu taudistakin. Jos vaikka mahatauti, jossa oksennus ja ripuli lentää, niin tuon ikäinen voi vielä tarvia paljon seuraa. Joitain etätöitä voi tehdä toisella silmällä lapsia katsoen ja joitain ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla ap oikeasti lapsi? Eikös se ikäraja ole 10 vuotta, siihen asti saa olla saikulla lapsen takia?
Joten 8 ikäisen kanssa tottakai voi ottaa vapaata. Ja sairaus voi vaatia lääkärikäyntiä, istutkö päivystyksessä montakin tuntia sen läppärisi kanssa ja etäilet kun lääkäri tutkii lasta?
Niin, siis oletko oikeasti koskaan ollut sairaan lapsen kanssa kotona? Voi onnistua työnteko, tai sitten todellakaan ei.
Meneekö sulla monta päivää siellä lääkärissä?
Miten intensiivisesti hoidat sitä lastasi hänen sairastaessaan?
En ole hän keneltä kysyit, mutta minä olin 9 vuotiaan kanssa 13 yötä ja päivää sairaalassa osastolla kun oli niin sairas ettei sieltä voinut poistuakaan kuin hetkittäin.
Miksi vastaat, kun kyse ei ole sinusta tai tuollaisesta tilanteesta. Viet asiaa aiheesta väärille raiteille. Mutta ilmeisesti olet näitä, joka lievissäkin tilanteissa lintsaa etätyöstä lapsi verukkeella monta päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta tämäkin, sairaana poissaolevaksi ilmoittaudutaan lähiesihenkilölle, jonka ei pitäisi poissaolon syytä kommentoida työkavereille. Ei edes sitä, onko itse sairaana, vai lapsi sairaana, puhumattakaan, että kuinka pahasti sairaana. Näin ollen Ap:lla ei kyllä pitäisi olla perusteita syyllistää ketään turhasta saikuttamisesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teinin pitäisi mennä flunssassa lääkäriin? Ja 14-vuotias selviää siitä jo kyllä ihan omin avuin, ellei ole kehitysvammainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta tämäkin, sairaana poissaolevaksi ilmoittaudutaan lähiesihenkilölle, jonka ei pitäisi poissaolon syytä kommentoida työkavereille. Ei edes sitä, onko itse sairaana, vai lapsi sairaana, puhumattakaan, että kuinka pahasti sairaana. Näin ollen Ap:lla ei kyllä pitäisi olla perusteita syyllistää ketään turhasta saikuttamisesta
Mikä narsismi ihmisissä saa ymmärtämään asioita näin? Pelottavaa, että meillä toimii näin vajavaisella älyllä porukkaa päättämässä muiden asioista.
Miksi ei voi vain pysyä aiheessa ja olettaa, että kaikki tarvittava fakta on annettu keskusteluun. Se mistä ap tietää asian, ei liity keskustelun aiheeseen, eikä sitä tarvitse spekuloida.
Valehtelijat, epärehelliset ja muut vilpilliset käyttävät tätä taktiikkaa, jossa keksitään kaikenlaista kommentoitsvaa asian ympäriltä. Hyökkäys on heistä paras puolustus. Sellainen, jossa vääristellään tuetysti asioita.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mahdollisuudet olla poissa töistä käytetään tietysti hyväksi niin kauan kuin se on mahdollista. Houdetaan 15 vuotiasta intensiivisesti kotona, jos nuhakuume iskee.
Meillä töissä yksi henkilö hautasi äitinsä kolmeen kertaan?
Jos etätyö vaatii puheluita esim. miten sitä hoidat asiakkaan kanssa jos on pieni kämppä,kaikissa kerrostaloissa tuntuu olevan huonot äänieristykset myös toiseen asuntoon,niin miten samassa kämpässä hoidat työt jos toisella pieni kipukynnys ja huutaa,valittaa,itkee,oksentaa. Ja riippuu saikusta. Ja jos oikeus on olla sairaan lapsen kanssa pois töistä niin miksi ei.
Tosin itse en muista omasta lapsuudesta,sairastelinko omassa huoneessa " lukkojen takana" kun äiti oli perhepäivähoitaja, et ottiko se ihan reippaana vaan lapset hoitoon kun minä oksentelin?
Ennen pidin etäpäivän / etäpäiviä, kun lapset sairasti, mutta kun firmassa tuli käytäntö, jonka mukaan etäpäiviä saa olla max 4 kpl/kk, niin ymmärsin, että ei kannata. Lapsen flunssa veisi 3 kpl etäpäivistä, joustovaraa ei ole. Siksi haetaan sairauslomalappu, olen hyvällä omallatunnolla päivät kotona ja ne lapsiperheessä kullanarvoiset etäpäivät säästyvät (ja pääsen kuljettamaan esikoisen torstaisin klo 16.15 alkaviin treeneihin, mikä ei olisi mahdollista toimistotyöpäivänä).