80-luvulla oli asiat paljon paremmin.
Oli turvallista. Huumeita ei ollut läheskään siinä määrin kuin nykyään. Lapsia sai vielä komentaa(lue kasvattaa) eikä koko ajan oltu nenä kiinni näytössä. Lisäksi liki kaikille oli työpaikka, jos vain töihin kykeni. Nykyään kaikki on toisin. 70-80 luvulla oli paremmin. Silloin hallituksessa oli lähinnä sdp ja/tai keskusta sekä pari pienempää puoluetta. Ei ollut persuja eikä vihreitä ja asiat oli hyvin toisin kuin nyt. Tästä on helppo vetää johtopäätöksiä.
Kommentit (44)
Ihmiset olisivat toljottaneet kännyköitä silloinkin, jos niitä olisi silloin ollut. Ja toljotettiinhan silloin teeveetä. Huumeet rehottivat Yhdysvalloissa ja muuallakin, silloiset rokkibändithän olivat näkyvimpiä narkkareita mediassa. Työpaikkoja oli nykyistä enemmän vain, koska tekniikka ei ollut vielä yhtä kehittynyttä eikä tuotantoa oltu vielä täysin siirretty halpamaihin Aasiaan.
Mitä johtopäätöksiä? Eiköhän asia ole vähän monitahoisempi kuin annat ymmärtää. Politiikka muuttuu maailman mukana siinä missä maailma politiikan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä johtopäätöksiä? Eiköhän asia ole vähän monitahoisempi kuin annat ymmärtää. Politiikka muuttuu maailman mukana siinä missä maailma politiikan.
On toki, mutta ihan saman tason argumentteja nämä molemmat populistipuolueet käyttävät, joten antaa mennä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset olisivat toljottaneet kännyköitä silloinkin, jos niitä olisi silloin ollut. Ja toljotettiinhan silloin teeveetä. Huumeet rehottivat Yhdysvalloissa ja muuallakin, silloiset rokkibändithän olivat näkyvimpiä narkkareita mediassa. Työpaikkoja oli nykyistä enemmän vain, koska tekniikka ei ollut vielä yhtä kehittynyttä eikä tuotantoa oltu vielä täysin siirretty halpamaihin Aasiaan.
Älä jossittele kun näin ei ollut, kukaan ei puhunut paska usasta mitään eikä kiinasta.
No jaa. Itse olin silloin kouluikäinen/teini, enkä muista aikaa noin ruusuisena ollenkaan. Aika köyhää oli useimmilla. Ei mitään tekemistä, kun telkkarissakin oli vain 2-3 kanavaa, ei nettiä, ei puhelimia. Itse sitten olin nenä kirjassa, mitä en näe mitenkään sen parempana kuin että on nenä kiinni näytössä. En minä meinaan mitään kaunokirjallisuuden helmiä lukenut, vaan puhdasta eskapismia ties minkä Harlekiini hömppien parissa.
Lisäksi naisen asema oli melkoisen karmea. Yleinen näkemys oli, että nainen ei sovi esim. teknisiin tai enemmän älyä vaativiin töihin. Naisen logiikka oli naurun aihe. Samoin naisten autonajotaidot. Perhelehdissäkin oli piirrettyjä sarjakuvia, joissa naiset esitettiin minihameisina, pallotissisinä sihteerikköinä, jotka istuskelivat viekottelevasti johtajan pöydänkulmalla. Itse halusin opiskella diplomi-insinööriksi kuten isäni oli. Isänikin sanoi, että ei ikinä palkkaisi naista, koska naisen aivot ei vaan sovi mihinkään tekniseen tai matemaattiseen. Opinto-ohjaaja vähän lievemmin sanoin vihjasi samaa. Minäpä kuitenkin opiskelin haluamalleni alalle, mutta oli siinä taistelemista ensimmäiset 15 vuotta, että sai setämiehet uskomaan, että olen oikeasti DI suunnittelutehtävissä, enkä maskotti, sihteerikkö tai kahvipullien tilaaja.
Vierailija kirjoitti:
Liki kaikki opiskelijat asui halvoissa soluasunnoissa. Nyt oltava 700€/kk asunto paraatipaikalla.
Vähän kärjistät, mutta on tässä totuuden siemen. Nykyään pitäisi kaikki saada helposti ja heti, eikä mikään saisi olla hankalaa tai epämukavaa. Kaikki pitää olla kivaa ja ihanaa tai muuten menee heti kuppi nurin.
Ap:lta on tainnut muisti mennä. 80-luvulla Suomi oli väkivaltaisempi paikka ja rikoksia tehtiin enemmän. Rasismissaan pedopersut vain pyrkivät luomaan kuvaa turvattomuudesta. Kenties he vain itse pelkäävät ihmisiä?
80-luvulla altistui tupakansavulle jatkuvasti kaikkialla. Lisäksi känniääliöitä oli enemmän kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lta on tainnut muisti mennä. 80-luvulla Suomi oli väkivaltaisempi paikka ja rikoksia tehtiin enemmän. Rasismissaan pedopersut vain pyrkivät luomaan kuvaa turvattomuudesta. Kenties he vain itse pelkäävät ihmisiä?
Näinkin. Nykyään kaikki väkivalta päätyy heti mediaan. Kasarilla ei tiedetty mitään naapurikaupungin nakkikioski tappeluista yms. Perheväkivaltaa oli toki tilastollisesti vähemmän, koska ei siitä juuri koskaan mihinkään ilmoitettu, eikä sitä edes oikein rikoksena pidetty.
no joo ja ei. Elämä oli yksinkertaisempaa, hyvässä ja pahassa. Mutta tosi moni asia ei ole muuttunut, jollei itse niin halua. Voi edelleen elää pientä elämää omass lähiympäristössä jos niin haluaa. Käy ap kävelyillä, katso kuinka päiväkotien ja alakoulujen pihoilla on samat leikit menossa kuin 80-luvulla, yläkoulun pihalla samannäköiset teinit (tosin ilman tupakkarinkiä), kohta vaihdat talvirenkaat, käyt lähikaupassa ostamassa kahvit, jauhelihat ja pullapitkon. Joulun alla voit käydä laulamassa kirkossa joululauluja. Telkkarista voit katsella samantyyppisiä ohjelmia, niitä löytyy edelleen (tietovisoja, saippuasarjoja), kirjastosta saa kirjoja, puhelinta voi käyttää vielä soittamiseen. Ei sun ole pakko pyöriä netissä, tekoälyssä, huumejengissä eikä lennellä kaukomatkoille tämän tästä.
Kuinka moni teistä oli 80-luvulla aikuinen? Kuinka moni teistä muistaa AIDS-hysterian?
Vierailija kirjoitti:
No jaa. Itse olin silloin kouluikäinen/teini, enkä muista aikaa noin ruusuisena ollenkaan. Aika köyhää oli useimmilla. Ei mitään tekemistä, kun telkkarissakin oli vain 2-3 kanavaa, ei nettiä, ei puhelimia. Itse sitten olin nenä kirjassa, mitä en näe mitenkään sen parempana kuin että on nenä kiinni näytössä. En minä meinaan mitään kaunokirjallisuuden helmiä lukenut, vaan puhdasta eskapismia ties minkä Harlekiini hömppien parissa.
Lisäksi naisen asema oli melkoisen karmea. Yleinen näkemys oli, että nainen ei sovi esim. teknisiin tai enemmän älyä vaativiin töihin. Naisen logiikka oli naurun aihe. Samoin naisten autonajotaidot. Perhelehdissäkin oli piirrettyjä sarjakuvia, joissa naiset esitettiin minihameisina, pallotissisinä sihteerikköinä, jotka istuskelivat viekottelevasti johtajan pöydänkulmalla. Itse halusin opiskella diplomi-insinööriksi kuten isäni oli. Isänikin sanoi, että ei ikinä palkkaisi naista, koska naisen aivot
On naisen asema parantunut siinäkin mielessä, että tasa-arvoisessa maassa hän saa mennä armeijaan tai olla menemättä ihan oman mielensä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Komppaan Ap, ta !
T. Syntynyt 1970
Olit siis lapsi etkä tajunnut maailman menosta mitään.
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla altistui tupakansavulle jatkuvasti kaikkialla. Lisäksi känniääliöitä oli enemmän kuin nykyään.
Ja ne känniääliöt oli oikeasti kännisiä ääliöitä, kun viinaa vedettiin suhteessa nykyistä enemmän kuin mietoja. Sitten vedettiin toisia turpaan ja suututtiin jostain liian pitkistä hiuksista, väärästä urheilujoukkueen logosta jne.
Ei siitä silloin otettu salamannopeasti somevideoita tai raportoitu whatsappilla iltapäivälehdille.
Vierailija kirjoitti:
Ja känniääliöiltä puuttui ne alkeellisimmatkin käytöstavat! Naisia sai läpsiä perseelle, eikä siitä saanut mieltään pahoittaa, kun toinen "vaan leikillään vähän".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinkin. Nykyään kaikki väkivalta päätyy heti mediaan. Kasarilla ei tiedetty mitään naapurikaupungin nakkikioski tappeluista yms. Perheväkivaltaa oli toki tilastollisesti vähemmän, koska ei siitä juuri koskaan mihinkään ilmoitettu, eikä sitä edes oikein rikoksena pidetty.
presidentti s.n. ei pitänyt vielä ysärilläkään avioliiton sisäistä raiskausta rikoksena... parempaan on menty, toki metoo läikkynyt jo yli sitten toiseen suuntaankin
Liki kaikki opiskelijat asui halvoissa soluasunnoissa. Nyt oltava 700€/kk asunto paraatipaikalla.