Jouluhelvetti
Itselläni tai perheelläni ei ole mitään jouluperinnettä. Nähdään joskus joulun aikoihin jos ei olla töissä (yleensä ollaan), mutta ei ole mitenkään pakollista, kun kaikki asuu muutenkin pitkien välimatkojen päässä. Olen 36-vuotias ja en ole aikuisena enää joulua ylipäätänsä viettänyt, ei varmasti lahjoja jne.
Mieheni perheellä on taas ihan eri systeemi. Joka vuosi kokoonnutaan saman katon alle päiviksi. Hänellä on neljä sisarusta (ja heidän puolisot), joilla kahdella on alle vuotias vauva, vanhemmat ja isovanhemmat. Pitäisi matkustaa 10h matkan päähän ja olla vähintään 4 yötä saman katon alla kaikkien muiden kanssa. Tämä kuulostaa aivan helvetilliseltä, varsinkin kun vauvat on siellä ja jotkut joutuu nukkumaan patjoilla lattialla. Lisäksi on ahdistavia jouluperinteitä, kuten lahjojen jako, jossa jokaiselle annetaan yksitellen lahja, se täytyy avata kaikkien nähden ja sitten reagoida siihen. Voi jeesus sentään.
Kaiken lisäksi mieheni on ollut työttömänä vuoden ja olen kirjaimellisesti elättänyt häntä. Sanoin, että en maksa tätä helvetin matkaa ja hän sanoi että vanhemmat maksaa koko hoidon. En todellakaan halua, että kukaan maksaa matkaa, varsinkaan hänen vanhemmat, jota en halua edes tehdä. Sanoin, että hän voi mennä sinne ihan vapaasti, mutta uhkailee, että jos en mene, niin hänkään ei mene ja tämä ei taas sovi perheelle. Minä taas se pahis koko tarinassa.
Huhhuh. Kiitos kun sain avautua. Kertokaa ihmeessä, varsinkin jouluvihaajat, millaista paskaa joudutte tänä jouluna sietämään.
Kommentit (145)
Luokaa oma jouluperinne ..Mekin mentiin eka joulu 700 km päähän taaperon kanssa sukulaisiin.Ei sen jälkeen kertaakaan, ei jakseta ajaa työviikon jälkeen väsyneenä huonoissa keleissä ja ruuhkassa pimeällä pohjoiseen.Siitä asti vietetty joulut kotona oman perheen kesken tai ulkomailla.Paras ratkaisu ikinä.Veikkasn että jos nyt aloitatte joulun vietin siellä , niin saat jatkaa sitä koko ikäsi.Hirveä ajatus nukkua isolla porukalla toisten nurkissa ja elää suunnitellun ohjelman mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset nauttivat suvun yhdessäolosta, ja näin niitä perinteitä ja lapsuudenmuistoja luodaan. Lasten ilon takiahan moni joulujaan järjestelee.
Miksi ihmeessä siellä kyläpaikassa pitäisi olla neljä yötä? Hyvin voisi olla vain jopa yhden yön tai kaksi ja sanoa, että loppujoulu vietetään oman perheen kanssa rauhassa kotona.Siellä on kaksi alle vuoden ikäistä vauvaa, nämä ei tule mistään mitään muistamaan. Loput on 27-vuodesta ylöspäin.
Jotkut on kyselleet että ei voi tulla yllätyksenä, no ei tullutkaan, ollaan oltu miehen kanssa 8v yhdessä. Ollaan onnistuttu välttämään suurin osa olemalla ulkomailla tai töissä. Nyt en voi käyttää työtä tekosyynä, kun on sellainen paikka että pyhät ja viikonloput vapaat. Miestä ahdistaa mennä myös, mutta koska on tärkeää hänen perheelleen niin kokee velvollisuutta mennä ja lisäksi on loukkaavaa kieltäytyä. -ap
Aikuinen mies voisi nyt ryhdistäytyä ja sanoa äitille, että nyt ei tulla. Kun ei itsekään sinne halua lähteä. Teette myöhemmin kotimaan reissun ja sen ohella käytte vanhuksilla päivävierailulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei ap, toi sun miehen suku on niin kaukana, että vaikka ne vetäisivät kilon herneitä nokkaan jokainen, ei se vaikuta sun arkeen mitenkään. Ethän sä tule tuolla välimatkalla niitä näkemään missään tilanteessa. Tuskin kukaan peräänkään soittelee ja vaatii sulta selitystä. Miehen voit käskeä sanoa, että sulla on ollut tosi rankka syksy töissä ja tarvitset kunnolla lepoa (ja menee siksi yksin?).
Voi kun kaikki asuisivatkin noin kaukana. Kyseessä on kuitenkin mieheni isoveli, joka asuu kaukana ja kenen luona tänä jouluna joulu vietetään (heidän perheessä joulu kiertää aina toiselta toiselle). Muut asuvat lähellä, eli menemättä jättäminen aiheuttaa kyllä eripuraa ja draamaa.
En usko, että mitenkään voin jättää menemättä tänä vuonna. Miehen koko perhe ei ole nähnyt miestä pitkään aikaan, niin on erityisen tärkeää nyt kun kaikki saadaan vihd
Tuota sun sepustusta ei usko vanha erkkikään. Sun työtön mies ei ole nähnyt sukua ,eikä suku heitä,,,miksiköhän. Jos ninpajonhauavat nähdä niin maksakoot työttömälle ressukalle linkkari tai junalipun ,että näkevät rakkaansa. Ja alussa ap kirjoitit ketä kaikkia siell on vähintään 4 pv. Täytyy olla hulppea talo kun ,,laskin kaikki ketä luettelit- teitä on siis 16 henkeä vähintään 4 päivää. On varakas isäntäperhe vai nyyttärijouluko teillä on. Hah hah- mikään ei täsmää.
Ja mitä sitten tapahtuu, kun et mene sinne. Yhden joulun känisevät ,jos se heille iloa tuottaa,, seuraavana jouluna tietävät jo ,ettet tule . Se on sillä siisti. Mies menee, ja sekin on sillä siisti.
Kunhan kitiset täällä. Kyllä aikuisen ihmisen täytyy tietää mitä elämässään tekee, eikä tanssia muiden pilkin mukaan!
Vierailija kirjoitti:
Tämmöisiä pakkoja on kaikilla elämässä. Ja lohdutuksena, että eihän ne appivanhemmat ikuisesti siinä hengissä pötkötä eli jonain päivänä sekin jouluralli varmasti loppuu.
Me tehtiin virhe siinä, että on käyty kummankin vanhemmilla jouluna. Ensin lapsettomana pariskuntana, sitten lasten kanssa. Jossain vaiheessa alkoi tulla syyllistämistä, että totta kai te tulette, viimeistä joulua tässä vietetään. Sekä minun että miehet isät on kuolleet, äidit on elossa. Mies jää kohtapuoliin eläkkeelle eikä minullakaan enää kauaa ole eläkepäiviin. Saas nähdä milloin me vietetään joulu ihan kahdestaan.
Tuo syyllistäminen on kyllä sanonko mitä. Meillä appivanhemmat kerran sanoivat, että kai te nyt tulette silloin ja silloin uudelleen. Kyllä ne toiset isovanhemmat pärjäävät, ovat niin nuoriakin. Meni puoli vuotta niin minun nuori isä oli kuollut, niistä toisista appivanhemmista toinen porskutti vielä 16 vuotta ja toinen porskuttaa edelleen. Ei koskaan voi tietää tuollaista.
Ei mieskään halua mennä, koska uhkaa jättää menemättä, jos rouva ei ole 4vrk. Kesällä voi olla helpompaa majoittua jonnekin eli sopikaa mieluummin kesätapaaminen suvulle.
Vai onko tuolla isoveljellä jokin vanha kansakoulu, jonne suku mahtuu? Ruuan säilytys? Tiskikone pyörii koko ajan? Vuokrattu astiasto martoilta? Johan tuossa pitää pyykkiäkin pestä! Joku saa vielä sydämin..
Siis joku saa sydärin, pelkään.
Onpa ikävää kuulla (ja usein kuulee) pariskuntien riitelevän jouluna missä joulu vietetään. Eikö löydy sopuratkaisua, esim. vuorotellen eri paikoissa joulun vietto. Jos sukulaiset loukkaantuivat siitä, ettei olla joka joulu yhdessä, niin siitä vaan, lapsellista 😄
Ihmettelen sitä, että eikö aloittajan miehen sisarukset halua viettää joulua oman perheen kesken, kun on ihan pienet lapset... Tai että sisarusten puolisot suostuvat joka joulu tulemaan anoppilaan 😅 Epäreilua myös puolisoiden perheille, ehkä hekin toivoisivat joskus joulun viettoa yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Onpa ikävää kuulla (ja usein kuulee) pariskuntien riitelevän jouluna missä joulu vietetään. Eikö löydy sopuratkaisua, esim. vuorotellen eri paikoissa joulun vietto. Jos sukulaiset loukkaantuivat siitä, ettei olla joka joulu yhdessä, niin siitä vaan, lapsellista 😄
Ihmettelen sitä, että eikö aloittajan miehen sisarukset halua viettää joulua oman perheen kesken, kun on ihan pienet lapset... Tai että sisarusten puolisot suostuvat joka joulu tulemaan anoppilaan 😅 Epäreilua myös puolisoiden perheille, ehkä hekin toivoisivat joskus joulun viettoa yhdessä.
Olen täysin samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei ap, toi sun miehen suku on niin kaukana, että vaikka ne vetäisivät kilon herneitä nokkaan jokainen, ei se vaikuta sun arkeen mitenkään. Ethän sä tule tuolla välimatkalla niitä näkemään missään tilanteessa. Tuskin kukaan peräänkään soittelee ja vaatii sulta selitystä. Miehen voit käskeä sanoa, että sulla on ollut tosi rankka syksy töissä ja tarvitset kunnolla lepoa (ja menee siksi yksin?).
Voi kun kaikki asuisivatkin noin kaukana. Kyseessä on kuitenkin mieheni isoveli, joka asuu kaukana ja kenen luona tänä jouluna joulu vietetään (heidän perheessä joulu kiertää aina toiselta toiselle). Muut asuvat lähellä, eli menemättä jättäminen aiheuttaa kyllä eripuraa ja draamaa.
En usko, että mitenkään voin jättää menemättä tänä vuonna. Miehen koko perhe ei ole nähnyt miestä pitkään aikaan, niin
Miehen suku on todella rikas. Veljellä tosiaan on hulppea talo. Ei olla kyllä siellä vielä käyty, kuvista vaan nähnyt. Ja kuten sanoin, kaikille ei ole makkaria vaan osa joutuu nukkumaan patjoilla. Tämä on kuitenkin ok perheelle. Heille kaikille tuntuu tosi tärkeältä olla yhdessä, myös sisaruksille. Itse en ymmärrä tällaista ollenkaan ja siksi olenkin ulkopuolinen ja ainut joka tätä vastustaa. Kyllähän minä nyt aika itsekkään kuvan itsestäni antaisin, jos päättäisin ettei mennä.
Ollaan asuttu ulkomailla, siksi on pitkä aika että ei olla nähty ja sen takia on niin tärkeää koko perheelle, että saavat kaikki samaan aikaan saman katon alle kun se on niin harvinaista. Me ollaan kumppanin kanssa tällaisia että asutaan milloin missäkin eikä välttämättä nähdä perhettä jopa vuosiin.
Ollaan keskusteltu miehen vanhempien ja sisaruksien kanssa tästä jo pitkään, koska kuten sanoin, jokainen vuorollaan on yhteydessä ja painostaa tästä asiasta. Heidän mielestään ei ole hyvää syytä sanoa ei. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että mitenkään voin jättää menemättä tänä vuonna. Miehen koko
Syyn määrittelette te itse. Eikä sen riittävyydestä järjestetä suvun äänestystä.
Voihan tälläisen kun joulutarina kirjoittaa. Nyt on rikas suku,veljellä hulppeat talo yms. AP tarina vaan poukkoilee liikaa ollakseen totta. Ikävä jos yksinäinen joulu tulossa.
Olo kyseessä sama AP joka kirjoittaa teini raiskauksista,teinin poikaystävä jää yöksi. Ym muita samankaltaisia,päättyvät juuri tekstiin,kiitos ja anteeksi kun sain avautua helpotti. Ihan vaan mietin yhtäläisyyksiä
Ottakaa hotellihuone läheltä voitte yöpyä ja aamiaisen nauttia rauhassa. Päiväkylässä käydä anoppilassa. Kyllä sinunkin pitää joustaa ja tajuta.
Minulla tökkisi tuo yökyläily että lattioilla nukutaan vieraassa paikassa. En nukkuisi silmän täyttä. Ystäväni pyytää minua monesti kylään, eikä ymmärrä etten saisi siellä nukuttua. Ilo vierailusta olisi kaukana. Jopa vieraassa hotellissa nukkuminen on minulle vaikeaa, vaikka olisi kuinka pehmeä sänky.
Tuossa ap:een sepustuksessa ei ole päätä ei häntää.
Vierailija kirjoitti:
Voihan tälläisen kun joulutarina kirjoittaa. Nyt on rikas suku,veljellä hulppeat talo yms. AP tarina vaan poukkoilee liikaa ollakseen totta. Ikävä jos yksinäinen joulu tulossa.
Tämä nyt sattuu olemaan totta. En todellakaan halua kertoa kaikkia yksityiskohtia ihan suojellakseni yksityisyyttäni. Nimenomaan haluaisin sen yksinäisen joulun. Minulle joulu on yhtäkuin maanantai. Päivä muiden joukossa. Siksi tämä miehen perheen tapa on painajainen maan päällä. Oon stressanut kaikkea, esim vessaan menemistä, kun on niin paljon porukkaa. Ja lisäksi perhe on sellaisia suorapuheisia. En osaa selittää. Rääväsuisia. Itte oon tällanen omissa oloissaan olija, en ole perhe-ihminen.
Tein tän keskustelun ison riidan päätteeksi. Aika tunnekuohuissa oon tänne kirjoitellut ja oon asiasta vieläkin vihainen, koska minut kirjaimellisesti pakoitetaan tähän. Ja mitään kompromissia ei ole. Hotelli ei edelleenkään ole mahdollinen vaihtoehto. En ole varakas että olisi laittaa tosta vaan tonni johonkin joulun ajan hotellimajoitukseen, ja en anna muiden maksaa.
En menisi, mies menköön yksin. Aika saamaton mies, kun ei yksin saa aikaiseksi mennä. Ei hän taida muuten työllistyäkään ikinä tuolla asenteella.
En joudu sietämään mitään paskaa, etkä sinäkään, jos niin haluat. Tarvitsee vain lausua ne taikasanat, eli et osallistu tänä jouluna. Ilmoitustyyliin, levollisesti ja perustellen. Siitä ei sitten pakiteta. Ratkaisu on nyt sulla. Minä osoitin oven, sinä päätät itse, avaatko sen oven.
Ei hitto miten avutonta sakkia, en todellakaan vastentahtoisesti menisi, loukkaantuvat jos loukkaantuvat.