Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jouluhelvetti

Vierailija
06.11.2025 |

Itselläni tai perheelläni ei ole mitään jouluperinnettä. Nähdään joskus joulun aikoihin jos ei olla töissä (yleensä ollaan), mutta ei ole mitenkään pakollista, kun kaikki asuu muutenkin pitkien välimatkojen päässä. Olen 36-vuotias ja en ole aikuisena enää joulua ylipäätänsä viettänyt, ei varmasti lahjoja jne.

Mieheni perheellä on taas ihan eri systeemi. Joka vuosi kokoonnutaan saman katon alle päiviksi. Hänellä on neljä sisarusta (ja heidän puolisot), joilla kahdella on alle vuotias vauva, vanhemmat ja isovanhemmat. Pitäisi matkustaa 10h matkan päähän ja olla vähintään 4 yötä saman katon alla kaikkien muiden kanssa. Tämä kuulostaa aivan helvetilliseltä, varsinkin kun vauvat on siellä ja jotkut joutuu nukkumaan patjoilla lattialla. Lisäksi on ahdistavia jouluperinteitä, kuten lahjojen jako, jossa jokaiselle annetaan yksitellen lahja, se täytyy avata kaikkien nähden ja sitten reagoida siihen. Voi jeesus sentään. 

Kaiken lisäksi mieheni on ollut työttömänä vuoden ja olen kirjaimellisesti elättänyt häntä. Sanoin, että en maksa tätä helvetin matkaa ja hän sanoi että vanhemmat maksaa koko hoidon. En todellakaan halua, että kukaan maksaa matkaa, varsinkaan hänen vanhemmat, jota en halua edes tehdä. Sanoin, että hän voi mennä sinne ihan vapaasti, mutta uhkailee, että jos en mene, niin hänkään ei mene ja tämä ei taas sovi perheelle. Minä taas se pahis koko tarinassa.

Huhhuh. Kiitos kun sain avautua. Kertokaa ihmeessä, varsinkin jouluvihaajat, millaista paskaa joudutte tänä jouluna sietämään.

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Sinua ei huvita mennä niin et mene. Sillä sipuli.

Vierailija
2/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en lähtisi, ja jos mies ei mene yksinään, niin se on hänen asiansa. Minkä se suku sille voi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan menisi, huh huh.

Vierailija
4/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo siinä iässä ettei joulusirkusta tarvitse sietää.

Vierailija
5/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokaa ihan omat jouluperinteet.

Vierailija
6/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on että naiset aina vihaa miehensä perhettä? Aina! Jouluna ja juhannuksena. Pakolla mennään ja joka käänteessä näytetään että mieluummin olisin muualla. Kaikesta loukkaannutaan vaikka mitä ja miten sanoisi. Oman suvun kanssa ollaan vaikka viikko yhdessä ja eipä kiinnosta kysellä onko miehellä siellä kivaa. Jos mies tekisi samoin, huokailisi ja mulkoilisi, eroa jo suunniteltais. Nyt suosittelen ap että pidät mölyt mahassa ja menet sinne miehesi joulunviettoon. Se on vain päivä tai pari sun vuodesta. Ole iloinen että löytyy vielä tuollaista yhteisöllisyyttä. Ei sekään ikuisesti kestä.

Vierailija
7/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisellä on vapaa tahto, ihminen tekee itse mitä haluaa!

Älä mene, älä maksa!

Vierailija
8/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun ei tarvitse lähteä miehen suvun luokse joulun viettoon. Jos mieskään ei halua lähteä ilman sinua, se on hänen oma päätöksensä. Antaa sukulaisten ajatella, mitä haluavat.

Vierailija
9/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä minä minä! Mitäpä jos kerrankin ajattelisit muita kuin itseäsi. 

Vierailija
10/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Aikuisena ihmisenä ihan itse voit päättää minne menet ja minne et.

2. Parisuhteessa on hyvä tehdä kompromissejä jotta suhde pysyy hyvänä ja säilyy. Aikuisena ihmisenä itse päätät mihin kompromisseihin pystyt.

3. Jos päätät olla menemättä, et mene. Mies voi sitten päättää mitä mieltä siitä on

4. Jos päätät olla menemättä, otat tietoisen riskin että parisuhteesi päättyy. Ja hyväksyt sen

Vierailija
11/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on että naiset aina vihaa miehensä perhettä? Aina! Jouluna ja juhannuksena. Pakolla mennään ja joka käänteessä näytetään että mieluummin olisin muualla. Kaikesta loukkaannutaan vaikka mitä ja miten sanoisi. Oman suvun kanssa ollaan vaikka viikko yhdessä ja eipä kiinnosta kysellä onko miehellä siellä kivaa. Jos mies tekisi samoin, huokailisi ja mulkoilisi, eroa jo suunniteltais. Nyt suosittelen ap että pidät mölyt mahassa ja menet sinne miehesi joulunviettoon. Se on vain päivä tai pari sun vuodesta. Ole iloinen että löytyy vielä tuollaista yhteisöllisyyttä. Ei sekään ikuisesti kestä.

Aikuisen ihmisen ei tarvitse mennä oleskelemaan vieraiden katon alle. Miehen perhe on vieras, oma on oma. Niin se on, vaikka oltaisiin naimisissa.

Vierailija
12/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä minä minä! Mitäpä jos kerrankin ajattelisit muita kuin itseäsi. 

Tsiisus mikä ääliö. Niinhän aloittaja on monena vuonna tehnytkin, nyt ei vaan nappaa lähteä tänä jouluna. Ja ap, en lähtisi minäkään,  sulla on oikeus ajatella vain itseäsi,  kukaan muukaan ei sitä sinun puolestasi tee.

Vierailija
13/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Aikuisena ihmisenä ihan itse voit päättää minne menet ja minne et.

2. Parisuhteessa on hyvä tehdä kompromissejä jotta suhde pysyy hyvänä ja säilyy. Aikuisena ihmisenä itse päätät mihin kompromisseihin pystyt.

3. Jos päätät olla menemättä, et mene. Mies voi sitten päättää mitä mieltä siitä on

4. Jos päätät olla menemättä, otat tietoisen riskin että parisuhteesi päättyy. Ja hyväksyt sen

Ei helvetti. Ihan oikeastiko eroaisit, jos puoliso ei suostu lähtemää loisimaan sinun vanhempien luokse?

Vierailija
14/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisen ihmisen ei tarvitse mennä oleskelemaan vieraiden katon alle. Miehen perhe on vieras, oma on oma. Niin se on, vaikka oltaisiin naimisissa.

Ja vieraana pysyy hamaan loppuun asti jos tuolla asenteella elää. Miksi ylipäätään menee naimisiin tai on parisuhteessa jos ei siedä miestä eikä tämän perhettä?

Vierailija
15/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kärsin kaksi joulua ja sen jälkeen ilmoitin suoraan, että vietän joulun vaikka kotona yksin. En todellakaan aikuisena ihmisenä yökyläile toisten luona, niin kuin teinit konsanaan.

Vierailija
16/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sinne ole pakko mennä. Ei kukaan pakota. Menköön miehesi. Jää sinä kotiin. Ei minuakaan kiinnosta enää olla kenenkään nurkissa montaa päivää. Pari tuntia kahvilla riittää. Omat kodit kaikilla on. Lähtekää ulkomaille jouluksi. 

Vierailija
17/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi, mies saisi mennä yksin. Pidä pintasi. 

Vierailija
18/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vieraana pysyy hamaan loppuun asti jos tuolla asenteella elää. Miksi ylipäätään menee naimisiin tai on parisuhteessa jos ei siedä miestä eikä tämän perhettä?

Tottakai siedän miestäni, mutta en mene kenenkään luokse oleilemaan päivätolkulla. Aikuiset ihmiset yöpyvät hotellissa.

Vierailija
19/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vieraana pysyy h

Miksi sinne kauas kylään pitää lähteä just pimeinpään vuodenaikaan ja huonoimpaan ajokeliin?

Vierailija
20/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen neljän aikuisen pojan äiti. Perheellisiltä pojilta olen kieltänyt Joulunajan kyläilyt. Saavat suunnata vaimojensa kotiin tai voivat olla kotonaan.