Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jouluhelvetti

Vierailija
06.11.2025 |

Itselläni tai perheelläni ei ole mitään jouluperinnettä. Nähdään joskus joulun aikoihin jos ei olla töissä (yleensä ollaan), mutta ei ole mitenkään pakollista, kun kaikki asuu muutenkin pitkien välimatkojen päässä. Olen 36-vuotias ja en ole aikuisena enää joulua ylipäätänsä viettänyt, ei varmasti lahjoja jne.

Mieheni perheellä on taas ihan eri systeemi. Joka vuosi kokoonnutaan saman katon alle päiviksi. Hänellä on neljä sisarusta (ja heidän puolisot), joilla kahdella on alle vuotias vauva, vanhemmat ja isovanhemmat. Pitäisi matkustaa 10h matkan päähän ja olla vähintään 4 yötä saman katon alla kaikkien muiden kanssa. Tämä kuulostaa aivan helvetilliseltä, varsinkin kun vauvat on siellä ja jotkut joutuu nukkumaan patjoilla lattialla. Lisäksi on ahdistavia jouluperinteitä, kuten lahjojen jako, jossa jokaiselle annetaan yksitellen lahja, se täytyy avata kaikkien nähden ja sitten reagoida siihen. Voi jeesus sentään. 

Kaiken lisäksi mieheni on ollut työttömänä vuoden ja olen kirjaimellisesti elättänyt häntä. Sanoin, että en maksa tätä helvetin matkaa ja hän sanoi että vanhemmat maksaa koko hoidon. En todellakaan halua, että kukaan maksaa matkaa, varsinkaan hänen vanhemmat, jota en halua edes tehdä. Sanoin, että hän voi mennä sinne ihan vapaasti, mutta uhkailee, että jos en mene, niin hänkään ei mene ja tämä ei taas sovi perheelle. Minä taas se pahis koko tarinassa.

Huhhuh. Kiitos kun sain avautua. Kertokaa ihmeessä, varsinkin jouluvihaajat, millaista paskaa joudutte tänä jouluna sietämään.

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3. Jos päätät olla menemättä, et mene. Mies voi sitten päättää mitä mieltä siitä on

4. Jos päätät olla menemättä, otat tietoisen riskin että parisuhteesi päättyy. Ja hyväksyt sen

Ei helvetti. Ihan oikeastiko eroaisit, jos puoliso ei suostu lähtemää loisimaan sinun vanhempien luokse?

Hä?

Eihän ap ole eroamassa. Mutta jos oikeasti ei halua sinne mennä, mutta miehensä haluaa että menevät, niin voihan se olla hankala paikka ukkelille. Jos ukkeli tuumii että tää oli sit tässä, jos ja kun nainen ei lähde. Se riskihän tuossa on.

On kyllä varsinainen mieslapsi, jos jättää puolisonsa sen vuoksi, ettei hän lähde yökyläilemään sukulaisten luo. 

Vierailija
42/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sitä ihmiset angstisia ja epäsosiaalisia. Kaikki on vaikeaa ja ongelmallista ja maailmanloppu.

Ap, keskustele sen puolisosi kanssa ja etsikää puolivälin ratkaisu, jonka kanssa kaikki voivat elää. Ei teidän ole pakko mennä viikoksi yöpymään lattioille, eikä ole pakko mennä aattona, jos lahjashow pännii. Mutta olisi epäkohteliasta muita kohtaan, ja kohtuutonta puolisoasi kohtaan, että ette menisi lainkaan. Jos menisitte joulupäivänä syömään ja kahville? Se ei voine olla liikaa?

On liikaa, kun ajomatka on kymmenen tuntia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita miehelle matkarahat tilille ja sano että voi vapaasti mennä, mutta sinä jäät kotiin viettämään vapaapäiviä rauhassa. Joudut maksamaan vain yhdet matkat ja saat olla joulun just kuten haluat.

Mitään rahaa ei anneta loisille! Ja vielä kiittämättömille sellaisille.

Vierailija
44/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että on kaikkien voitto, jos mies menee vanhemmilleen jouluksi ilman sinua, ap.

Vierailija
45/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on itsekäs. Onko mammanpoika?

Vierailija
46/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan yllättäen on tullut tääkin tapa perheeseen. 

fiksu olis jo eka kerrasta reagoinut mutta kun ei niin ei. 

Vierailija
47/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tulee ilmeisesti poikien perheet ja saavat halutessaan tullakin tai olla tulematta, en loukkaannu ja osaan työssäkäyvänä ihmisenä nauttia kyllä ja levätä jouluna ilman muiden passaamistakin , vaikka iloinen toki olen, jos käyvät luonamme, toivottavasti kukaan ei koe, että tänne on pakko tulla. Minun roolini on miettiä joulun ruokia ja juomia sen mukaan keitä meille mahtaa tulla. Tässä vähän äidin/ anopin näkökulmaa.

Vierailija
48/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on ihanaa aikaa. Olen jo katsellut reseptejä, mitä tekisin tulevaksi jouluksi ja joululahjojakin olen miettinyt. Sinun kaltaisesi tiukkapipot voivat painua hevonkuuseen.

Vierailija
49/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakolliset jouluvierailut voi tunkea sanonko minne. Kukaan ei oikeasti halua sukulaislaumaa kotiinsa lojumaan.

Vierailija
50/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulu on ihanaa aikaa. Olen jo katsellut reseptejä, mitä tekisin tulevaksi jouluksi ja joululahjojakin olen miettinyt. Sinun kaltaisesi tiukkapipot voivat painua hevonkuuseen.

Todella tiukkapipoista, kun haluaa viettää joulun kotona, eikä makoilemaan lattialle toisten nurkkiin.

Vierailija
51/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on että naiset aina vihaa miehensä perhettä? Aina! Jouluna ja juhannuksena. Pakolla mennään ja joka käänteessä näytetään että mieluummin olisin muualla. Kaikesta loukkaannutaan vaikka mitä ja miten sanoisi. Oman suvun kanssa ollaan vaikka viikko yhdessä ja eipä kiinnosta kysellä onko miehellä siellä kivaa. Jos mies tekisi samoin, huokailisi ja mulkoilisi, eroa jo suunniteltais. Nyt suosittelen ap että pidät mölyt mahassa ja menet sinne miehesi joulunviettoon. Se on vain päivä tai pari sun vuodesta. Ole iloinen että löytyy vielä tuollaista yhteisöllisyyttä. Ei sekään ikuisesti kestä.

Minä ainakaan en halua viettää joulua omankaan sukuni kanssa yhtään sen enempää kuin miehenikään suvun. Haluan viettää joulun rauhassa omassa kodissani. Miksi pitäisi olla iloinen jostain yhteisöllisyydestä, jos ei itse edes kaipaa sellaista?

Vierailija
52/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit olevasi yleensä jouluna töissä. Tee joku työkaverisi ikionnelliseksi ja vaihda hänen kanssaan aaton työvuorot eli mene töihin. Tällöin sinulla on täysin pätevä syy olla lähtemättä reissuun ja saat tuplapalkan, jos jouluperinteet eivät kerran sinuulle merkitse mitään. 

Vierailija
53/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Aikuisena ihmisenä ihan itse voit päättää minne menet ja minne et.

2. Parisuhteessa on hyvä tehdä kompromissejä jotta suhde pysyy hyvänä ja säilyy. Aikuisena ihmisenä itse päätät mihin kompromisseihin pystyt.

3. Jos päätät olla menemättä, et mene. Mies voi sitten päättää mitä mieltä siitä on

4. Jos päätät olla menemättä, otat tietoisen riskin että parisuhteesi päättyy. Ja hyväksyt sen

Löysissä kantimissa on jo ennestään, jos tuon takia parisuhde päättyy.

Vierailija
54/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en lähtisi, ja jos mies ei mene yksinään, niin se on hänen asiansa. Minkä se suku sille voi. 

Samaa mieltä. Ja sitte ap, et oo vastuussa muiden mielenpahoituksesta. Miehesi vastaa omista päätöksistä. Ja jos joulu kovin vituiks menee miehen kotiin jäädessä, anna vaihtoehdoksi hiljaisuus tai 5 hirttä poikki. Näin se menee. Meillä luojan kiitos joulu menee oman perheen kans. Pojat miniöineen käyvät syömässä ja pelataan ym. kivaa. Yönsä viettävät kotonaan ku lähellä asuvat. 

Vierailija
55/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intersektionaalien sota Joulua kohtaan alkoi jo hyvissä ajoin tänä vuonna😂

Vierailija
56/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on että naiset aina vihaa miehensä perhettä? Aina! Jouluna ja juhannuksena. Pakolla mennään ja joka käänteessä näytetään että mieluummin olisin muualla. Kaikesta loukkaannutaan vaikka mitä ja miten sanoisi. Oman suvun kanssa ollaan vaikka viikko yhdessä ja eipä kiinnosta kysellä onko miehellä siellä kivaa. Jos mies tekisi samoin, huokailisi ja mulkoilisi, eroa jo suunniteltais. Nyt suosittelen ap että pidät mölyt mahassa ja menet sinne miehesi joulunviettoon. Se on vain päivä tai pari sun vuodesta. Ole iloinen että löytyy vielä tuollaista yhteisöllisyyttä. Ei sekään ikuisesti kestä.

Kait sinä luit millä poppoolla siskonpedillä nukutaan?! Voi taivas! Ei se tarkoita, että appivanhempia tai sukua vihataan, mutta tuo joka vuotinen traditio matkoineen. Kyllä siinä tunnelma latistuu. Joulu on joillekin se rauhoittumisen aika, joka ei tarkoita hirveää lössiä. Kaikki nyt vaan ei siitä pidä! Syyllistäminen ei kaikkiin tehoa. -eri 

Vierailija
57/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on vaan päättänyt keksiä kaikki selitykset jottei tarvis mennä. Edes käymään. Maalailee siitä kaikkea mitä se nyt olisi, vaikka ihan itsestä on kiinni, millaiseksi sen tekee. Voishan siihen yhdistää jotain kivaa, jos vähän miettisi.

Vierailija
58/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ollaan vuorotellen jonkun sisaruksen t isovanhempien luona toistakymmentä henkeä ja koirat? Onko kaikilla noin iso asunto vai joutuuko joku parvekkeelle? Ei herrantähden. Puolijoukkueteltta pihassa?

Ja lisäksi olet elättänyt miestä? Ja hän sanelee että 4vrk oltava. Onko tää provo? Ei tuollaista voi ollakaan. No, ymmärrän kyllä ettei ole varaa hotelliin.

Vierailija
59/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä minä minä! Mitäpä jos kerrankin ajattelisit muita kuin itseäsi. 

Mitä vit-tua just luin 😂 

Vierailija
60/90 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, ettet pidä joulusta. Jäät kyllä paljosta paitsi. Parempi silti, että pidät oman pääsi ja teet niinkuin parhaaksi näet. Pahempi on jos menet "pakotettuna" joulunviettoon ja sitten katkerana myöhemmin muistelet niitä jouluhelvettejä. Se ei olisi reilua kenellekään.