Sinä joka et käy kirkossa mutta jolle Raamattu ja usko on kuitenkin tärkeä. Miten luet Raamattua (itseksesi)? Eikö tunnu yhtään vaikealta?
Minä uskon ja tiedän Raamatun sisällöstä paljon mutta en mitenkään jaksa lukea Raamattua esim päivittäin. Se tieto että muka pitäisi lukea ahdistaa ihan hirveästi. Vuosisatoja ihmiset olivat lukutaidottomia ja silti uskoivat Jumalaan. Jumalan olemassaolosta ja uskosta saivat esim tietoa taiteen kautta eli kuvat kertoivat Raamatun ja uskon tarinaa. Pyhäkoulu ja koulu antoivat muinoin hyvän perustan ja tiedon Raamatun ja uskon sisällöstä eikä ollut mitään eikä minkäänlaista aivopesua.
Mitä tehdä että pääsen eroon ahdistuksesta. Minusta se on oikeastaan turha ahdistus mutta vaivaa kovasti.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tehdä että pääsen eroon ahdistuksesta. Minusta se on oikeastaan turha ahdistus mutta vaivaa kovasti.
Lopeta hihhulointi ja vie raamattusi paperinkeräykseen. Pelkkä lammaspaimenten kyhäämä primitiivinen ja patriarkaalinen satukokoelma, joka aiheuttaa sääntöineen ja pelotteineen nimenomaan sitä sinun ahdistustasi.
Monta faktavirhettä. Haukut asiaa, josta sinulla on pelkästään virheellistä tietoa.
Raamattu on kirjasto. Vt on historiaa, lakia, runoutta, profeettoja ja paljon muuta.
Uudessa Testamentissa Vanha Testamentti sitten täyttyy. Evankeliumit, Apostolien teot, kirjeet, ilmestykset.
Kirjain kuolettaa.
Kaivele kommentaareja lukemisen tueksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö siihen voi suhtautua kuin mihin tahansa kirjaan ja lukea sen verran kun kulloinkin huvittaa? Ei kai nyt minkään kirjan sisältöön ole täydellistä yleispätevää tulkintaa vaan lukija tulkitsee lukemansa tekstin itse niinkuin tulkitsee.
Ei enää kirjaimen vanhassa . Ole vapaa. Usko ainoastaan.
Olen ateisti ja olen lukenut Raamatun kannesta kanteen. Olihan se vaikeaa. Etenkin sukuluettelot, ei niitä selvin päin jaksanut kahlata.
Eihän fariseus voi uskoa vaikka lukee yöt päivät ei näe ei usko.
Lapsena laulettiin sitä laulua ; Hän on pyyhkivät kaikki kyyneleet heidän silmistään .
Sitäkin ; enkeli taivaan lausui näin .
Jos käsi ei enkelin kädessä ois . Suojelusenkeli laulua.
Suomalaisten alkukristittyjen yleisiä lauseita . Voi Luoja. Luojan kiitos. Voi Herra varjele. Jeesus sentään. Kristus varjele. Siunaa ruokamme. Jeesus auta. Jo se perkele taas tän teki. Mikä perkele näitä riivaa. Herra armahda. Siunatkoon! Terveydeksi. Olkaa kunnolla . Järjestys olla pitää.
Historiaa . Google Pontius Pilatus .
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle . Usko ei tule väkisin eikä sitä voi itse tehdä . Se joko on tai ei ole.
Ilman Jumalaa ei usko voi tulla. Jumala kysyy ihmistä kahdesti tai jopa kolmesti "etsikkoaika", sen jälkeen on myöhäistä, ellei ota tilanteesta vaarin.
Oletko tutustunut johonkin lasten Raamattuun tai Jeesuksen elämästä kertovaan kirjaan? Mitä mieltä 'Suomen Lasten Raamatun' kuvista? Suomen Lasten Raamatun kuvat ovat aika järkyttäviä eli ihan sopimattomia Raamattuun ja vielä lapsille. Suosittele 'hyvää' kun aikuisetkin voivat tietysti lukea lapsille kirjoitettua Raamattua - on kevyempää luettavaa!
en käy kirkossa enkä lue ko. satukirjaa !
En pääse kovinkaan usein kirkkoon,mutta aina olen lukenut otteita Raamatusta. Minulle tulee ilmaiseksi viestinä päivän sana joka on Raamatusta. Sillä päiväni alkaa. 🌿🍃
En lue yksin koskaan vaan on opettaja tai muu opetus mukana. Luento yleensä. Netistä löytyy ja myös verkkokursseja pystyy tilaamaan. Jos on kielitaitoa, valinnanvaraa on valtavasti.
Kuolleiden kielten (varsinkin sanskrit ja Raamatun heprea) fanittajana innostuin lukemaan tanakkia netissä samalla kuunnellen hepreankielistä tekstiä ilman kantillaatiota, melkein arkipuheenomaisesti. 2. Mooseksen kirja vasta "työn alla". Välillä teksti on ihmeen "töksähtelevää", esim. 2. Moos, 4 : 24 - 26
22 Sano silloin faraolle: 'Näin sanoo Herra: Israel on minun esikoispoikani;
23 sentähden minä sanon sinulle: Päästä minun poikani palvelemaan minua. Mutta jos kieltäydyt päästämästä häntä, niin katso, minä tapan sinun esikoispoikasi.'"
24 Ja matkan varrella yöpaikassa tapahtui, että Herra kävi hänen kimppuunsa ja tahtoi surmata hänet.
25 Silloin Sippora otti terävän kiven ja leikkasi pois poikansa esinahan, kosketti sillä Moosesta alhaalta ja sanoi: "Sinä olet minun veriylkäni".
26 Niin hän jätti hänet rauhaan. Silloin Sippora sanoi: "Veriylkä ympärileikkauksen kautta".
27 Ja Herra sanoi Aaronille: "Mene Moosesta vastaan erämaahan". Ja hän meni ja kohtasi hänet Jumalan vuorella ja suuteli häntä.
Usko ei vaadi käymistä kirkossa eikä myöskään sen kirjan lukemista. Se tulee sisältäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta hihhulointi ja vie raamattusi paperinkeräykseen. Pelkkä lammaspaimenten kyhäämä primitiivinen ja patriarkaalinen satukokoelma, joka aiheuttaa sääntöineen ja pelotteineen nimenomaan sitä sinun ahdistustasi.
ja sinä uskottelet itsellesi, ettet usko mihinkään? anna kun arvaan: riippumattomuuteen, itsenäisyyteen, omaan arvostelukykyyn riippumatta kulttuurista jne. hohhoijaa. onnellisia ovat he, jotka eivät tiedä...
Eikö siihen voi suhtautua kuin mihin tahansa kirjaan ja lukea sen verran kun kulloinkin huvittaa? Ei kai nyt minkään kirjan sisältöön ole täydellistä yleispätevää tulkintaa vaan lukija tulkitsee lukemansa tekstin itse niinkuin tulkitsee.