Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pirkanmaan hyvinvointialue aikoo periä 150 euron maksua vainajasäilytyksestä

Vierailija
05.11.2025 |

Kallista on elää ja kuolla.

https://www.tyrvaansanomat.fi/uutiset/art-2000011607310.html

"PIRKANMAAN hyvinvointialue aikoo ottaa käyttöön kokonaan uuden maksun. Vainajasäilytyksestä halutaan periä 150 euron maksu.

Aluehallitus päättää asiasta ensi viikolla. Maksua aletaan periä heti, kun laskutuskäytännöt mahdollistavat sen. Vainajan säilyttämisestä aiheutuvat kustannukset menevät esityksen mukaan kuolinpesälle."

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään laki ei määrää, että kuollut pitäisi viedä kylmiöön. 

Olen sopinut omaisteni kanssa että minut pitää hakea sairaalasta (jos sairaalaan kuolen) kotiin ruumislaudoille josta hautaustoimisto noutaa. Minua ei saa sairaalan kylmiöön laittaa.

Ihmisten täytyy tässä asiassa toimia niin kuin oikeaksi tuntevat. Kaikkea ei pidä ottaa vastaan edes hyvinvointialueelta, etenkään perusteettomia, keksittyjä maksuja. Kun hyvinvointialue rahastaa tuolla hävyttömällä ja perusteettomalla tavalla, minulla oli oikeus tehdä  eläessäni omaisteni kanssa em. diili. Kehoitan samaan muitakin joilla mahdollisuus vainajan asianmukaiseen säilyttämiseen kotona on.

Onko sinulla tähän tarkoitukseen kylmäsäilytystilat?

Ruumislaudoille - hän haluaa että ruumista käsitellään vanhojen perinteiden mukaisesti. Ei ennenkään ollut kylmiöitä ja tiettävästi kaikki onnistuttiin hautaamaan.

Vierailija
22/57 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolleetkin voi ryöstää reilummin. T:sdp

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sopinut omaisteni kanssa että minut pitää hakea sairaalasta (jos sairaalaan kuolen) kotiin ruumislaudoille josta hautaustoimisto noutaa. Minua ei saa sairaalan kylmiöön laittaa.

Ihmisten täytyy tässä asiassa toimia niin kuin oikeaksi tuntevat. Kaikkea ei pidä ottaa vastaan edes hyvinvointialueelta, etenkään perusteettomia, keksittyjä maksuja. Kun hyvinvointialue rahastaa tuolla hävyttömällä ja perusteettomalla tavalla, minulla oli oikeus tehdä  eläessäni omaisteni kanssa em. diili. Kehoitan samaan muitakin joilla mahdollisuus vainajan asianmukaiseen säilyttämiseen kotona on.

On. Mm. jääpalakone. Ilmatiivis arkku on myös järkevä ostos "pahanpäivän" varalle.

Vierailija
24/57 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruumislaudoille - hän haluaa että ruumista käsitellään vanhojen perinte

Aivan. Vanhat perinteet kun ovat kiinnostaneet minua jo eläessäni, niin miksi tekisin poikkeuksen etenkin kun joku taho rahastaa sillä että ruumiini odottaa sairaalan kylmiössä haustauslupaa (jonka hyvinvointialueen pitää tehdä HETI, kun lääkäri on todennut kuolemani etteivät millään perusteella voi laskuttaa kylmiön käytöstä) sekä hautaustoimiston kuljetusta.

Vierailija
25/57 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaa että omaiset saa päättää missä vainaja säilytetään. Suoraan kuolinvuoteelta krematorioon vaan. Se joka päättää viedä kropan välissä kylmiöön, se maksaa laskun.

Kuollut viedään kylmiöön heti kun kuolema on todettu jotta sairaalasänky/hoivakodin sänky vapautuu seuraaalle hoidettavalle. Ellei vainajaa ei omaiset hae, kyllä se sinne kylmiöön viedään vaikka tuhkattaisiin seuraavana päivänä.

Vierailija
26/57 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kuolla lopulta niin, että kuolinpesä on vahvastivelkainen. Ei kukaan tuotakaan laskua silloin sitten maksa.

Ei maksa niin. Varat kannattaa tuhlata eläessään. Eräs pesänjakaja sanoi osuvasti että "silloin on elämä hyvin eletty, kun perukirjassa viivan alla on nolla". 

Vierailija
27/57 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaa että omaiset saa päättää missä vainaja säilytetään. Suoraan kuolinvuoteelta krematorioon vaan. Se joka päättää viedä kropan välissä kylmiöön, se maksaa laskun.

Kuollut viedään kylmiöön heti kun kuolema on todettu jotta sairaalasänky/hoivakodin sänky vapautuu seuraaalle hoidettavalle. Ellei vainajaa ei omaiset hae, kyllä se sinne kylmiöön viedään vaikka tuhkattaisiin seuraavana päivänä.

Ongelma käsittääkseni liittyy siihen, että omaisilla kestää viikkoja saada sopiva hautauspäivä sovittua. Kun on Kallen potkupalloturnaus ja Pirkon Teneriffanmatka ja muuta tärkeää ensin hoidettavana. Tämän vuoksi siellä kylmiössä säilötään vainajia useita viikkoja, mikä luonnollisesti maksaa.

(Omasta mielestäni ei ole kovinkaan kunnioittavaa vainajaa kohtaan, että hillotaan kylmäsäiltyksessä kauan. Itse ainakin toivoisin, että mahdollisimman pian polttoon.).

Vierailija
28/57 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiijättekö mitä se elävän säiltys maksaa?

Vierailija
29/57 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätetään säilytys pois. 

Vierailija
30/57 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se vaihtelua kun naapurit valittaisivat mädän hajusta ainaisen tupakankäryn ja grillauksen sijaan.

Vierailija
31/57 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako ruumiin kotiin jos ei halua maksaa.

Vierailija
32/57 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikki kulut pitää sysätä jonkun muun maksettaviksi?

Vierailija
33/57 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sysätään ruumis joukkohautaan.

Vierailija
34/57 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maksu on 1500€, niin sitten ei hautauksella ole kiire. Säilytysmaksulle tulee saada katetta.

Vierailija
35/57 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap avaa vähän tarkemmin, kun en ole Tyrvään sanomien tilaaja. Meneekö maksu samana riippumatta ajasta vai onko vain jos hautaus viivästyy vai miten?

Vierailija
36/57 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla joku ohituskaista krematorioon? Ilmeisesti niissäkin on ruuhkaa. Ja hautajaiset pitäisi välissä pitää.

Vierailija
37/57 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruumislaudoille - hän haluaa että ruumista käsitellään vanhojen perinte

Yleensä olivat jossain ulkorakennuksessa kuten saunassa. Otatko kerrostaloasuntoon haisemaan?

Vierailija
38/57 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako tämän palvelun alennuksen sitten vähentää veroissa?

Vierailija
39/57 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kuolla vain, jos olet joko tosi rikas tai tosi köyhä. Rikkaalla on varaa ja tyhjätaskulle maksetaan Kelasta.

Ei se lasku tai loppukekkerit ole millään tavalla enää vainajan riesa. Kaikki raha- ym. muut huolet päättyvät sillä sekunnilla, kun henki lähtee. Että ei kenenkäännkankata sen takia ennakkoon omaa kuolemaansa murehtia.

Vierailija
40/57 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma käsittääkseni liittyy siihen, että omaisilla kestää viikkoja saada sopiva hautauspäivä sovittua. Kun on Kallen potkupalloturnaus ja Pirkon Teneriffanmatka ja muuta tärkeää ensin hoidettavana. Tämän vuoksi siellä kylmiössä säilötään vainajia useita viikkoja, mikä luonnollisesti maksaa.

(Omasta mielestäni ei ole kovinkaan kunnioittavaa vainajaa kohtaan, että hillotaan k

Ne vetelätät omaiset on viittelyineen ryssineet tämänkin asian ja siksi asiansa hyvin ja ajallaan hoitavat joutuvat jälleen kerran maksumiehiksi.

Minun mielestäni on kunnioittava ihmisen eläessään toivomaa säilytyspaikkaa ruumiilleen. Samoin kuin hautaustapaa 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi