Onko sinulle joulu kristillinen juhla?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Ei. Minulle joulu on sadonkorjuujuhla mitä Suomessa juhlittiin ennen kuin tuli råttikansan satu.
Aika myöhäinen sato jos jouluna on korjattu.
Vierailija kirjoitti:
Se on sekä muinqissuomalainen että kristillinen.
Eri kultttuureissa on usein juhlittu vuoden käännekohtia - pohjoisessa vuoden pimeintä ja valoisinta päivää. Toisaalta kristinusko on näppärästi napannut ne Jeesuksen ja Johannes Kastelijan juhliksi.
Jessus puhui ennemmän järkeä kuin koko maailman kristityt yhteensä joten juhlin mielelläni hänen armorikasta syntymäjuhlaansa. Toisaalta en koe mitenkään ristiriitaiseksi juhlia myös perisuomamaista talven juhlaa.
Näitä seisauspäiviä on juhlittu aina, mutta Jeesus toi valon maailmaan opillaan. Molemmista voi iloita.
Onko sinulle joulu kristillinen juhla? Minulle on, vaikka olenkin ateisti.
😂 Ateisti ei taida siinä tapauksessa tietää, mitä kristillinen joulu edes tarkoittaa. Tai sitten olet vain huono trollaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Minulle joulu on sadonkorjuujuhla mitä Suomessa juhlittiin ennen kuin tuli råttikansan satu.
Aika myöhäinen sato jos jouluna on korjattu.
Jospa loput kävyt tippuvat silloin kuusenoksilta lumen painosta...?
Tavallaan on, vietimme joulun perinteisesti siskon perheen kanssa, on myös joulupukki.
Sekäettä.
Toki joulussa on kristillinen puoli, mutta omassa tapakristityssä perheessä se on rajoittunut siihen, että vieraillaan haudoilla ja ennen luettiin jouluevankeliumi. Sitäkään ei ole luettu sen jälkeen kun vaari kuoli ja äiti luovutti, kun minä tai sisarukseni emme suostuneet sitä enää lukemaan. Olemme kaikki eronneet jo kirkosta.
Itselleni joulu merkitsee pimeän ajan juhlaa, joka kivasti katkaisee sitä... no pimeyttä. Ja onhan se talvipävänseisauskin siinä hoodeilla. Juhlistamme sitä yhdessäoloa.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Minulle joulu on joulupukkia ja tonttuja eikä mitään jeesusjuttuja.
Köyhä joulu?
Vierailija kirjoitti:
Ei joululla ole kristinuskon kanssa mitään tekemistä.
Varmaan siul tosi iso shokki mut joulu on Kristuksen syntyjuhla
Nykyisin joulu on ennenkaikkea kaupallinen juhla useimmille.
Köyhille puolestaan useimmiten ei, mutta seurakunta tarjoaa ainakin toistaiseksi vielä jouluaterian.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole. Joulu on joulu, tonttuja, lahjoja, joulupukki, joululahjoja, glögiä ja pipareita. Ei sillä ole mitään tekemistä uskonnon kanssa vaan ikiaikainen pienimmän vuodenajan ilojuhla.
Eipä muinaisuskossakaan haltijat erityisesti jouluun liittyneet vaan jokapäiväiseen elämänmenoon. Kekrinä oli isommat pidot, ehkä jotenkin noteerattiin päivän pidentyminenkin taivaan merkeistä. Joulu on sellainen sekamelska mutta jokaiselle jotain ja mukava juttu.
No ei ole. Se on muinainen keskitalven juhla, vastaavi on juhlittu ja juhlitaan melkein kaikissa kulttuurissa uskonnosta riippumatta.
Kristityt ovat sitä koittaneet omia sen jälkeen, kun kristinusko tänne väkisin levitettiin, tappamalla meidän omat opit ja perinteet. Eli sillä perinteisellä lähi-idän uskontojen levitystavalla.
Jeesus syntyi Raamatun antamien vinkkien mukaan lehtimajanjuhlan 1. päivänä eli Raamatun ja juutalaisen kalenterin mukaan 15. päivä Eetanim-kuuta (Tishrei-kuuta), joka osuu meidän kalenterissamme syys-lokakuun vaihteeseen.
Eli hän sai suunnilleen joulun (tai hanukan) aikaan alkunsa Marian kohdussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan kun ei olekaan. Tämä näemmä sinulle uusi tieto?
Tyhymä.
Sitä ei nyt kysytty, käyttekö tivoolissa vai kirkoossa.