HS: Kelan työntekijät saaneet 2023 jälkeen niin paljon tappouhkauksia, että nimet on pakko poistaa päätöksistä
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011601614.html
Tästä edespäin päätös on vain nimetön anonyymi paperi jossa esim. ilmoitusluontoisesti kerrotaan leikkauksesta perusturvaan eikä siinä ole mitään muuta yhteystietoa kuin Kelan yleinen postiosoite.
Kommentit (286)
Jatkossa kela saa itse pyytää tilotetteet pankista.
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa kela saa itse pyytää tilotetteet pankista.
Siis tiliotteet.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä olen keskellä sellaista paperisotaa Kelan kanssa, että olen alkanut vähän ymmärtää noita uhkaajiakin.
Toimeentulotuki kuusi viikkoa käsittelyssä. Kolme kertaa toimittanut liitteitä. Mikään ei riitä. Hermot alkaa mennä.
Syy ei silti ole käsittelijöiden vaan maan hallituksen, joka syystä tai toisesta haluaa kiusata kansaa.
Laittaa ne "kiitosviestit" Kelan johtajalle ja maan hallitukselle.
Asiakkaita helpottaa, kun ei tarvitse kohta toimittaa enää tiliotteita kelaan. Kela saa tiliotteet pankeista itse pyytämällä.
Irtisanomissuojaa heikennetään tammikuussa myös julkisella. Irtisanomiseen riittää asiallinen syy.
Kesämökki estää toimeentulotuen saamisen. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001951186.html
"Yhtiölaina / rahoitusvastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle."
"Irtisanomissuojan heikkeneminen on uhkana myös naisvaltaisilla JULKISILLA aloilla, kuten esimerkiksi lähi- ja lastenhoitajilla."
Vierailija kirjoitti:
"Irtisanomissuojan heikkeneminen on uhkana myös naisvaltaisilla JULKISILLA aloilla, kuten esimerkiksi lähi- ja lastenhoitajilla."
En ole julkisen alan työntekijä. Mistä sulla on tullut mieleen, että olen esim. lähi-tai lastenhoitaja? Jos kävelee kadulla lähihoitajan kanssa niin ei se vielä tarkoita, että itse on lähihoitaja. Jos tuntee jonkun, joka on lastenhoitaja niin ei se vielä tarkoita, että itse on lastenhoitaja.
Vähän tarkkuutta tuon yleistämisen kanssa. Jos yksi nainen on alle 25v niin ei se sitä tarkoita, että KAIKKI naiset ovat alle 25v. Jos yhdellä on kesämökki niin ei se sitä tarkoita, että KAIKILLA suomalaisilla on kesämökki. Jos yksi henkilö on poliitikko niin ei sitä tarkoita että KAIKKI suomalaiset ovat poliitikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vähän tarkkuutta tuon yleistämisen kanssa. Jos yksi nainen on alle 25v niin ei se sitä tarkoita, että KAIKKI naiset ovat alle 25v. Jos yhdellä on kesämökki niin ei se sitä tarkoita, että KAIKILLA suomalaisilla on kesämökki. Jos yksi henkilö on poliitikko niin ei sitä tarkoita että KAIKKI suomalaiset ovat poliitikkoja.
No, ei kukaa ole niin kirjoittanutkaan. Onpas sulla kummallinen pää.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa työssä ei tulisi olla jos ei ota vastuuta, osunut kohdalle ilkeä nimetön kela virkailija. Hän teki kaikkeen kielteiset, esti mm. työttömyyskorvaus saamisen ja jälkeen kun huomattu hän teki virheen niin tuki palautui. Jäin melkein ulos anonyymin takia, koska hän teki virheet nimettömänä jätti ilman rahaa. Sitten aina vähentää myös. Ja hän kävi etänä myös yöllä tekemässä kielteiset päätökset. Nimi tulisi olla. Virkailija saa tehdä kiusaa ilman nimeä sitten.
En tiedä, miten joustavat työajat kelan etätyöntekijöillä on, mutta ihan virka-aikaankin tehdyt päätökset näkyvät vasta seuraavana arkipäivänä kelan oma.sivuilta. Esimerkiksi perjantaina tehty päätös ei näy kelan oma.sivuilla perjantaina, lauantaina eikä sunnuntaina, mutta maanantaina muutama tunti vuorokauden vaihtumisesta päätös on asiakkaankin luettavissa.
Kelan asiakkaan luettavissa olevat tiedot eivät ole reaaliaikaiset vaan ne päivittyvät viipeellä.
Eihän Kelan työntekijä voi muuta kuin noudattaa saamiaan ohjeita ja lakia. Hän ei ole sitä lakia laatinut.
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaita helpottaa, kun ei tarvitse kohta toimittaa enää tiliotteita kelaan. Kela saa tiliotteet pankeista itse pyytämällä.
Ensinnäkään en usko tähän. Ei pankkisalaisuutta voi rikkoa edes Kansan(vttu mikä vitsi) eläkelaitos. Toisekseen, on uskomattoman helppoa avata uusi tili uuteen pankkiin. Kela ei mitenkään saa tietää asiasta jos itse ei kerro. Vai meinaatteko, että Kelasta soitellaan jokaiseen pankkiin Suomessa ja kysellään, onko Niemisen Lissulla tili siellä?
Kunhan nyt sanon, että turhaa paskaa taas.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti uhkauksia on tullut aina. Viha valtion viranomaisia kohtaan lienee geeneissä.
Tai siinä, että ne kyseiset viranomaiset eivät hoida työtään oikein.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa työssä ei tulisi olla jos ei ota vastuuta, osunut kohdalle ilkeä nimetön kela virkailija. Hän teki kaikkeen kielteiset, esti mm. työttömyyskorvaus saamisen ja jälkeen kun huomattu hän teki virheen niin tuki palautui. Jäin melkein ulos anonyymin takia, koska hän teki virheet nimettömänä jätti ilman rahaa. Sitten aina vähentää myös. Ja hän kävi etänä myös yöllä tekemässä kielteiset päätökset. Nimi tulisi olla. Virkailija saa tehdä kiusaa ilman nimeä sitten.
Anonyymi sisältö paljastaa aina joidenkin ihmisten pahansuopaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä olen keskellä sellaista paperisotaa Kelan kanssa, että olen alkanut vähän ymmärtää noita uhkaajiakin.
Toimeentulotuki kuusi viikkoa käsittelyssä. Kolme kertaa toimittanut liitteitä. Mikään ei riitä. Hermot alkaa mennä.
Syy ei silti ole käsittelijöiden vaan maan hallituksen, joka syystä tai toisesta haluaa kiusata kansaa.
Laittaa ne "kiitosviestit" Kelan johtajalle ja maan hallitukselle.
Lopettakaa jo asiattoman toiminnan oikeuttaminen.
N*tsitkin aikoinaan vain tottelivat käskyjä ja yksikään ei omasta mielestään ollut syyllinen. - N:lla todellakin oli vaihtoehtona totella tai kuolla. Ja ellei ole uutisointia seurannut, niin viimeisimmässä n*tsioikeudenkäynnissä tuomion sai kirjanpitäjä, koska hän osallistui järjestelmän toimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Eihän Kelan työntekijä voi muuta kuin noudattaa saamiaan ohjeita ja lakia. Hän ei ole sitä lakia laatinut.
Ei ole laatinut ei. Eikä myöskään noudata.
Minusta oli kirjattu Kelan päätöksen oheen että olen ollut humalassa kun olen laittanut hakemuksen menemään. Miksei tuollaiset ihmiset mene poliisille töihin, niin ei tarvitsisi puhalluttaa ihmisiä kun he vaistoavat telepaattisesti että "tuo on humalassa"? Jos olisin ollut humalassa laittaessani hakemuksen niin kertoisin sen tässä. Mutta kun en ollut. Ja jos olen humalassa niin Kelan hakemuksien tekeminen on viimeinen asia jota silloin teen. En kirjoitellut asiattomuuksia enkä mitenkään sen enempää epäselvästi kuin tätäkään viestiäni.
Äitini joskus vuosia sitten meni Kelaan selvittelemään jotain eläkeasioita siihen luukulle johon mennään vuoronumerolla. Silloin oli vielä puhelinkoppeja. Kela virkailija oli ihan "kauhuissaan" että "et sinä tänne voi tulla, sinun pitää soittaa tästä asiasta!" Äitini kysyi että menenkö minä tuohon puhelinkoppiin (joka näkyi ikkunasta), ja soitan sinulle? Piti hakea oikein kokeneempi virkailija tulkitsemaan tämän pilkunviilaajan lain noudattamisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkään en usko tähän. Ei pankkisalaisuutta voi rikkoa edes Kansan(vttu mikä vitsi) eläkelaitos. Toisekseen, on uskomattoman helppoa avata uusi tili uuteen pankkiin. Kela ei mitenkään saa tietää asiasta jos itse ei kerro. Vai meinaatteko, että Kelasta soitellaan jokaiseen pankkiin Suomessa ja kysellään, onko Niemisen Lissulla tili siellä?
Kunhan nyt sanon, että turhaa paskaa taas.
Mitä sä sillä uudella tilillä sit teet, jos et tulojasi eli tukia sinne voi hakea, koska Kela saisi tietää? Ja jos taas on palkkatuloja, niin Kela hoksaa siitä, että ne eivät tule vanhalle tilillesi. Ja jos taas siirrät vanhalta tililtäsi rahaa uudelle tilille, niin senkin Kela näkee tiliotteilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Toimeentulotuen hakijalle säädettäisiin aiempaa vahvempi velvoite hakea ensisijaisia etuuksia toimeentulotuen sijaan. Ensisijaisia etuuksia ovat mm työttömyysturvaetuudet ja opintotuki. Koskee myös YRITTÄJIÄ joiden yritystoiminta ei ole kannattavaa."
https://valtioneuvosto.fi/-/1271139/toimeentulotuen-kokonaisuudistus-la…
Alle 25-vuotias ei saa työttömyyskorvausta, jos ei ole tutkintoa. Ylioppilastutkinto ei käy. Eli jos ei saa töitä pitää hakea yhteishaussa 2 opiskelupaikkaa vähintään ja mennä, jos pääsee. Jos pääsee opiskelemaan eikä mene niin ei saa toimeentulotukea jatkossa.
Opiskelija ei saa toimeentulotukea ennenkuin kaikki opintolainat on nostettu.
Hallitus säästää toimeentulotuesta 74 miljoonaa euroa.
Kyllä saa, mutta perusosaa alennetaan roimasti.
Valitettavasti uhkauksia on tullut aina. Viha valtion viranomaisia kohtaan lienee geeneissä.