Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Kelan työntekijät saaneet 2023 jälkeen niin paljon tappouhkauksia, että nimet on pakko poistaa päätöksistä

Vierailija
05.11.2025 |

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011601614.html

Tästä edespäin päätös on vain nimetön anonyymi paperi jossa esim. ilmoitusluontoisesti kerrotaan leikkauksesta perusturvaan eikä siinä ole mitään muuta yhteystietoa kuin Kelan yleinen postiosoite.

Kommentit (137)

Vierailija
121/137 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotan todella innolla, että jotkut epätoivoiset ihmiset tappavat ensin nämä Kelqit ja sosiaalityöntekijät ja nauttivat sitten ruoasta ja majoituksesta vankilassa.😄

Näin sen pitäisi olla.

Ohita uhkaukset ja toteuta ne suoraan.

Pitää aloittaa huipulta.

Vierailija
122/137 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä saa, mitä tilaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/137 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle jää tonni enemmän kuin mulle, saakelin kroisos!

Vierailija
124/137 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Tuota se on nyt. Minulta vaadittiin neljän kuukauden tiliotteet jatkohakemukseen. 

Vierailija kirjoitti:

Olet ilmeisesti jättänyt aiemmin ne sitten toimittamatta.  Ja ne kannattaa tosiaan toimittaa pyydetyssä muodossa ja pyydettyyn aikaan. 

Tuokin on yksi keino simputtaa. Päätökseen kirjataan, että toimita seuraavan hakemuksen yhteydessä tiliotteet tästä päivämäärästä eteenpäin. Hakemustasi ei käsitellä 7 arkipäivän kuluessa, koska saat 7 arkipäivän kuluttua lisäselvityksen toimittaa tiliotteet pidemmältä ajalta. Sitten kun tuohon lisätään se liitteiden toimittamisaika ja pari välipäivää, jonka jälkeen päätös tehdään Kelan laskentyylin 7 arkipäivänä... niin siinä on aiheutettu toimeentulotuella elävälle muutaman viikon paasto ja tarpeeton stressi. Ja sitten ihmetellään kuin tällaisesta pienestä hauskanpidosta asiakkaat suuttuu.

Vierailija
125/137 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkö? Enpä ihmettele, mulla on varmaan 20 paperia tallessa, ku julkaisis ne täällä ni saatas nauraa ja itkee kaikki niitten typeriä päätöksiä. Eräänkin kerran mun piti puhelimessa lukea neidille mitä heidän omassa julkisessa jaossa olevassa ohjekirjassaan ko. asiasta lukee. Se oli hauska hetki kun neiti oli hiljaa ja noin kahdeksan sekunnin kuluttua kuului kuiskaus: niin, kyllä mullekkin on näin opetettu, vasta tämän jälkeen suostui pyyntööni liittyen asian uudelleen käsittelyyn ja sain typeryyden oikaistua. Se vaan johti siihen että olin lähes kolme kuukautta ilman toimeen tuloa heidän virheitten takia ja mulla oli kolme pientä lasta kotona ruokittavana. Ne virheet oli kaiken lisäksi aivan päivän selviä...onneks oli säästöjä, en tiedä mitä olis tapahtunut ilman niitä! Mutta pitää ottaa huomioon että heidän koulutus on puolitoista kuukautta etä ja lähi opiskelua. Sillä tieto-taidolla sitten saa ryhtyä suorittamaan Suomalaista sosiaali puolen lainsäädäntöä. Vertoarvona voin keroa että esimerkiksi varatuomari seitsämän vuoden koulutuksella ei saa...tiedän tämän koska keskustelin erään varatuomarin kanssa asiasta.

Vierailija
126/137 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Orpon hallitus THL:n tutkijan mukaan tiputtanut jo vähintään 100 000 suomalaista köyhyyteen joista 40 000 yksinhuoltajia. Kyllä siinä saattaa hermot olla hyvin kireällä kun rahaa ei näy ja vatsa kurnii eikä töitä ole.

Omaisuusrikollisuus tulee lisääntymään näiden oikeistolaisten empatiakyvyttömän politiikan seurauksena. Tai on jo lisääntynyt, kun myymälävarkaudet ovat nousseet 400% hyvin lyhyessä ajassa (!). Monista kaupoista on jouduttu jo poistamaan itsepalvelukassat ja tavallisia jauhelihojakin on varustettu hälytystarroilla.

Itse katsoin kaupassa, että leivissä oli punaiset tarrat ja ihmettelin, miksi alennusprosenttia ei näkynyt. Lopulta tajusin, että niissä leivissä oli hälytystarrat. Ihmiset ovat näköjään kovin epätoivoisia.

Itse ostan leipää pakkaseen. Leivon myös paljon sämpylöitä, mutta pelkästään niiden jauhopakettien raahaaminen kotiin on raskasta hommaa.

Vierailija
127/137 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä saa mitä tilaa

Köyhän väitetään aina saavan mitä tilaa. Kun kaltoinkohdeltu köyhä vähän puhuu asiattomia, niin simputtaja ja muut hyvätuloiset alkaa ulvomaan poliisia paikalle ja vaatimaan kollektiivista rangaistusta kaikille köyhille.

Vierailija
128/137 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä olen keskellä sellaista paperisotaa Kelan kanssa, että olen alkanut vähän ymmärtää noita uhkaajiakin.

Toimeentulotuki kuusi viikkoa käsittelyssä. Kolme kertaa toimittanut liitteitä. Mikään ei riitä. Hermot alkaa mennä.

sama täällä. Kohdallani puhutaan noin 3+ viime vuodesta. Olen monisairas ja ollut jo monta vuotta. Olen yrittänyt hakea lain mukaan minulle kuuluvia etuuksia tämän sairauden perusteella, mutta tuloksetta. Kun niitä pykäliä tavaa, niin mitään epäselvää ei ole. Paitsi Kelalle, joka tahallaan väärinymmärtää. Niitä päätöksiä lukee ihan huuli pyöreänä, että miten tämänkin asian on edes voinut tuolla tavalla tulkita. Ja sota jatkuu.

Minä sain laillisen päätöksen tapauksessa, jossa kaikki Kelan vaatimat asiat täyttyivät ja Kela teki laittomia päätöksiö, vasta kun kirjoitin hakemukseeni ottavani yhteyttä oikeusasiamieheen, jos päätös on laiton.

Vierailija
129/137 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

päätöksessä pitää olla nimi,jos kehtaa tehdä laittoman päätöksen niin kantaa vastuun myös.olen ilahtunut että suomalaiset pitää puolensa,vastuu sinne minne se kuuluu eli kelalle.

kannattaako sortaa ihmisiä.sais kela kalkkuna miettiä kannattaako tappaa ihminen nälkään vai ei.

Kyllähän siellä on tekijä päätöksen takana, vaikka päätöksessä ei olisi nimeäkään. Kelalla on tietojärjestelmissään kyllä jälki, kuka päätöksen on tehnyt. Ja kuka mitäkin työvaihetta tehnyt sekunnin tarkkuudella.

Oletko koskaan törmännyt väitteeseen, että kommentit on ala-arvoisia, koska niitä saa kirjoittaa nimettömänä. Miksi oletat, että ne päätökset olisivat asiallisia nimettöminä? Johan se kokeilun aikana havaittiin, että epäasialliset päätökset vain lisääntyi.

Vierailija
130/137 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse evään kaikki päätökset ja vaadin aina lisäselvityksiä. Heillä on siihen aikaa ja pysyvät virkeänä.

Pitää tehdä töitä tukien eteen 

Näin muuten tapahtuukin. Kukaan ei vain välitä siitä, että näin toimivan työntekijän aiheuttaman raivon joutuu vastaanottamaan syytön taho - usein se kelan toimiston asiakaspinnassa työskentelevä työntekijä tai puhelimeen vastaava henkilö.

Kelan olisi tehokkainta turvata työntekijöiden asemaan antamalla potkut kaikille Tampereen ja Lahden opeilla päätöksiä tekevät, jolloin aggressiivisten asiakkaiden määrä vähenee. Päätöksen tekijän nimen poistaminen on asiatonta ja lisää asiallistenkin ihmisten aggressioita Kelan työntekijöitä kohtaan -- ja huom. kaikkia kelan työntekijöitä ei vain toimeentulotukipäätöksiä tekeviä.

Vierailija
131/137 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela potkii mielivaltaisesti ja joskus laittomasti päähän, ja sitten ihmettelee kun ihmiset pistää vastaan?

Kyllä ne päätökset ihan lakiin perustuu.

Mitä ihmettä me teemme poliisilla ja oikeusjärjestelmällä kun kirjattu laki riittää. Samalla logiikalla kukaan ei uhkaile ketään, koska siihen ei laki anna oikeutusta.

Vierailija
132/137 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin käy kun ihmisapinoiden yhteisö muovautuu sellaiseksi, että yksi apina kertoo toiselle, että sinä et saa ruokaa tässä kuussa.

Koko järjestelmä on sairas ja yleistuki jota Kokoomus kaavailee pitäisi kattaa myös harkinnanvaraiset tuet, ja niiden tulisi olla automaattisia jos tulot ovat esim. 0e, sen sijaan että esitellään kaiken maailman tiliotteita ja muita nöyryytysrituaaleja.

Tämä.

Kyllä valtion rahahanojen tulee aueta silloin kun sanon että nyt tarvitsen rahaa. Ei siinä mitään kuitteja tai tiliotteita saa kysellä, se on nöyryyttävää ja ihmisarvoa alentavaa toimintaa!

Automaattisesti jokaiselle rahaa tilille, pulinat pois!

Leikitkö tyhmää vai sivuutatko tahallaan sen, että tulotietorekisteristä näkyy nykyään reaaliajassa onko kenelläkään sitä

Miks niitä tiliotteita sitten kysellään?

Vierailija
133/137 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa työssä ei tulisi olla jos ei ota vastuuta, osunut kohdalle ilkeä nimetön kela virkailija. Hän teki kaikkeen kielteiset, esti mm. työttömyyskorvaus saamisen ja jälkeen kun huomattu hän teki virheen niin tuki palautui. Jäin melkein ulos anonyymin takia, koska hän teki virheet nimettömänä jätti ilman rahaa. Sitten aina vähentää myös. Ja hän kävi etänä myös yöllä tekemässä kielteiset päätökset. Nimi tulisi olla. Virkailija saa tehdä kiusaa ilman nimeä sitten. 

Vierailija
134/137 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuinka moni näistä Kelan työntekijöistä on tapettu?

Tuskin vielä ketään. Seurasin vierestä Kelatuttavaani, joka vei uhkailun oikeuteen asti. Hänellä oli sen verran harvinainen sukunimi että oli paine että hänen kotiinsa todella joku menee. Kun uhka kohdistuu omaa kotia, omaa arkea ja omaan minää kohtaan niin turvallisuudentunne katoaa ja se on aivan hirveää. Itse kerran sen kokeneena tiedän.

Niin, onko se oikein, että asiattomasti uhkaillaan/kepitetään/rangaistaan/koulutetaan köyhää ja hänen perhettään? Kelan työntekijästä paljastuu vain nimi, mutta tukea hakevasta paljastuu pahatahtoiselle kelan työntekijälle kaikki tuen hakijan henkilötiedot ja tilitiedoista Kelan työntekijä näkee, missä köyhä liikkuu ja harrastaa.

Vierailija
135/137 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näistä uhkailijoistahan voi tehdä rikosilmoituksen. Viranomaisen uhailu on kovennettu rikos. Itse sosiaalityöntekijänä olen kerran joutunut tekemään rikosilmoituksen asiakkaasta, kyllä se ihan vakavasti otettiin. 

Miten on mahdollista, että Kela vuotaa asiakkaiden yksityisyystietoja, eikä asiakas edes tiedä, kuka hänen tietojaan käsittelee?

Sosiaalityöntekijät tekevät samoin ja käyttävät jopa asiakkaiden tilanteita koskevia keskusteluja saadakseen huomiota sosiaalisessa mediassa.

Sossut myös jakelee asiakas tietoja sukulaisille ja te-toimistolle keksivät mitä haluavat, itse olen mm. Kuullut olevani sairas, olen terve. Ja sossut ulkoistaa paljon omaa työtä avustajille jotka tulostaa ja tekee päätöksiä virkailijan puolesta, se tulisi kieltää. Palkkaa myös suoraan muiden hakijoiden ohi omia sukulaisia. Ja ottavat itselleen köyhien ruoka kupongit, nähty kaupassa. 

Vierailija
136/137 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tapahtui vuonna 2023? Miksi siis silloin tätä alkoi tapahtumaan?

Vierailija
137/137 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtui vuonna 2023? Miksi siis silloin tätä alkoi tapahtumaan?

Jännästi osuu yhteen Petturin ja saksinaisen kauden alun kanssa. Varmaan pelkkä yhteensattuma.