Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lounaiden hinnat

Vierailija
05.11.2025 |

Kenellä on enää varaa? Itse kävin, todella harvoin tosiaan käyn kun jo 14-15 euron kieppeillä alkaa olemaan hinnat. Sen sijaan olen huomannut, että suurin asiakaskunta ei enää olekaan työlounastajat vaan hyvin toimeentulevat eläkeläiset syövät sankoin joukoin lounasbuffetissa.

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli puolet eläkeläisistä saa enemmän kuin 2100€/kk. Ei ole köyhiä nähnytkään. Monen palkka on sen sijaan 2100€/kk tai alle

Suomessa on aika vähän rikkaita ja köyhiä, suurin osa on siinä keskipaikkeilla. Onneksi näin.

Väärin, Suomessa on tapahtunut kahtiajako, hyväosaisiin ja huono-osaisiin ja hallitus lyö lisää löylyä kiukaalle jatkuvasti siltä osin. Eläkeläiset on varakkain kansanosa ja miksei olisi, koska eläkkeet on suurempia kuin tavallisten työntekijöiden palkat.

On oikein loogista, että eläkeläiset ovat varakkain kansanosa koska he ovat tehneet pitkän työuran. Miten 30-vuotias olisi ehtinyt samalla tavalla kerryttää omaisuutta? Kuitenkin suurin osa nykyisten eläkeläisten varallisuudesta siirtyy nuoremmalle sukupolvelle aikanaan perintönä.

Tämä on totta.

Millä logiikalla eläkeläiset eivät olisi varakkain kansanosa? Mulla ainakin varallisuus karttuu joka kuukausi lisää ja vähemmän yllättäen mitä vanhemmaksi elän, sitä enemmän varallisuutta on.

Jos säilyn työkykyisenä ja työllisenä, on täysin varmaa, että olen eläkkeellä varakkaampi kuin koskaan aiemmin.

Vierailija
62/83 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo 15€ ole kuin puolen tunnin palkka

Harvalla on. Ainakaan käteen asti.

Kyllä jokaisella edes amiksen käyneellä ja pari vuotta kokemusta omaavalla on 30€/tuntipalkka.

4500/kk? Ei ole. 

30e tuntipalkalla kuukausipalkka on pikemminkin noin 4800e. Harvalla amiksen käyneellä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, mutta ei kiitos! Eläkeläisenä en todellakaan käy lounasbuffeteissa, haluan, että tarjoilija hoitaa ruoan minulle pöytään, joten á la carte-ravintoloissa yleensä syön.

Vierailija
64/83 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, mutta ei kiitos! Eläkeläisenä en todellakaan käy lounasbuffeteissa, haluan, että tarjoilija hoitaa ruoan minulle pöytään, joten á la carte-ravintoloissa yleensä syön.

Onneksi suuressa osassa lounasravintoloita onkin lautasannoksia.

Vierailija
65/83 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli puolet eläkeläisistä saa enemmän kuin 2100€/kk. Ei ole köyhiä nähnytkään. Monen palkka on sen sijaan 2100€/kk tai alle

Suomessa on aika vähän rikkaita ja köyhiä, suurin osa on siinä keskipaikkeilla. Onneksi näin.

Väärin, Suomessa on tapahtunut kahtiajako, hyväosaisiin ja huono-osaisiin ja hallitus lyö lisää löylyä kiukaalle jatkuvasti siltä osin. Eläkeläiset on varakkain kansanosa ja miksei olisi, koska eläkkeet on suurempia kuin tavallisten työntekijöiden palkat.

On oikein loogista, että eläkeläiset ovat varakkain kansanosa koska he ovat tehneet pitkän työuran. Miten 30-vuotias olisi ehtinyt samalla tavalla kerryttää omaisuutta? Kuitenkin suurin osa nykyisten eläkeläisten varallisuudesta siirtyy nuoremmalle

Niin, paitsi jos saat potkut ja yleistuen tullen syöt ensin omaisuutesi. Onko senkin jälkeen vielä mielestäsi oikein ja loogista?

Vierailija
66/83 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli puolet eläkeläisistä saa enemmän kuin 2100€/kk. Ei ole köyhiä nähnytkään. Monen palkka on sen sijaan 2100€/kk tai alle.

Yli puolet saa palkkaa (mediaanipalkka 2024) 3325e/kk tai enemmän. 

Monen eläke (joka kolmannen siis, eli oikeasti monen) sen sijaan on alle 1500e/kk.

Näin sitä sanoilla voidaan kikkailla.

Tottakai TYÖNTEOSTA kuuluukin saada suurempaa tuloa kuin vastikkeettomasta VUOSIKYMMENIÄ KESTÄVÄSTÄ SENIORILOMASTA. Näin kerrotaan oikeudenmukaisuudesta.

Kommenttini ei ottanut varsinaisesti kantaa siihen, mitä kenenkin kuuluu saada. Kommentoin harhaanjohtavasti esitettyyn väitteeseen, jossa annettiin ymmärtää, että eläkeläiset yleisesti olisivat hyvätuloisia verrattuna työläisiin. Sehän ei tietenkään pidä paikkaansa.

Vierailija
67/83 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jokaisella edes amiksen käyneellä ja pari vuotta kokemusta omaavalla on 30€/tuntipalkka.

4500/kk? Ei ole. 

30e tuntipalkalla kuukausipalkka on pikemminkin noin 4800e. Harvalla amiksen käyneellä on.

Ja koska puhutaan puolen tunnin palkasta joka siihen lounaan maksuun menee, pitää käytännössä puhua netosta.

Eli ollaan jo 8000 euron paikkeilla bruttopalkassa.

On harvassa amiksen käyneet parin vuoden kokemuksella, jotka tuohon palkkaan yltää

Vierailija
68/83 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, paitsi jos saat potkut ja yleistuen tullen syöt ensin omaisuutesi. Onko senkin jälkeen vielä mielestäsi oikein ja loogista?

Kannattaa varmaan lukea mihin kommentoi.

Miten minä voisin saada potkut ja miten yleistuki voisi syödä mun omaisuuden, jos olen työkykyinen ja työllinen eläkkeelle asti?

Vierailija
69/83 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus valittaa etteivät kansalaiset kuluta ja Ap valittaa kun eläkeläiset sitten kuluttavat.

No kyllä olen ihmetellyt, kun lapsiani haen soittotunneilta (musiikkiopisto). Kumpaakin lasta edeltävästi tai heidän jälkeensä on eläkeläinen soittamassa, samoin näen toisenakin päivänä eläkeläisiä soittimet kourassa, kun omilla lapsilla orkesteriharkat. Ihmetyttää, kun kuitenkin ensisijaisesti oppilaspaikat on tarkoitettu lapsille ja nuorille. Liekö sitten monelle perheelle sen verran isot maksut (meilläkin on nikottelua aina kun lasku tulee, mutta lapsille mieluisa harrastus, joten nipistetään muusta), että eläkeläiset tulevat tilalle. Saa kivittää, mutta mielestäni se on väärin ja lapset ja lapsiperheet kärsivät. Ihan sama, vaikka eläkeläinen maksaakin oman maksunsa ja sitä kautta "kuluttaa". 

Vierailija
70/83 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4500/kk? Ei ole. 

No minulla on ja olen pelkän kansakoulun käynyt

No johan sä kohta oletkin eläkkeellä, good for you. Vai ootko niitä jotka väkisin jatkaa töitä yli eläkeiän? 

Vierailija
71/83 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta on, että etä työt koronan jälkeen veivät työssä käyvät lounastajat pois. Jäljelle jäivät vain eläkeläiset, niihin  ruokaloihin, joissa on eläkeläis alennus. 

Tänään kävin Avan lounasravintolassa, ja siellä kyllä oli lääkärit ja muu henkilökunta syömässä tilan täydeltä. Hoitotyötä, kun on etänä vaikea tehdä. 

Vierailija
72/83 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 eurolla saa kaupasta sen verran elintarvikkeita että elän sillä useamman päivän. En viitsisi hassata moista summaa YHTEEN ateriaan. Ravintoloitsijat voivat rauhassa kitistä kun ei ole asiakkaita. 

Vierailija
73/83 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat eväät. Näin olen toiminut jo yli 10 v. Rahat säästyy tärkeämpiin kohteisiin.

Temu-tilauksiin?

Vierailija
74/83 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmaksi osaksi syönkin omia eväitä. Kyllä ne seniorikansalaiset nyt tunnistaa, ketkä eivät enää ole työelämässä. Porukalla tulevat lounastamaan, pariskuntia.

Oletko meille kateellinen? 

Vierailija
75/83 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömänä kun käy lounaalla, niin on ainoa joka maksaa täyden hinnan. Työihmiset ketjuttavat lounasetuaan etäpäiviltä niin että syövät käytännössä ilmaiseksi kun käyvät, ja eläkeläiset saavat Helsingissä usein kolmen euron alennuksen. 

Miten lounasetua voi ketjuttaa etäpäiviltä? Kerro mullekin, mä haluan myös syödä ilmaiseksi toimistopäivinä!

Vierailija
76/83 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleisesti ottaen en ymmärrä noiden boomereiden etuja ja alennuksia joka paikkaan. Onneksi edes junaliput ei enää ole ilmaisia. Heillä on ollut varma työsuhde ja leppoisa työtahti. Ja eläke hyvä ja kaikkeen alennukset. Nykyään saa akateemisenakin rimpuilla pätkätöissä ja mistään alennuksista ei toivoakaan. 

Esimerkkinä boomerista, mun eno pääsi armeijasta eläkkeelle vähän päälle nelikymppisenä.

No sekin oli vain ammatinvalintakysymys.

Vierailija
77/83 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raxissa eläkeläiset saa 10% hinnasta pois.

Vierailija
78/83 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömänä kun käy lounaalla, niin on ainoa joka maksaa täyden hinnan. Työihmiset ketjuttavat lounasetuaan etäpäiviltä niin että syövät käytännössä ilmaiseksi kun käyvät, ja eläkeläiset saavat Helsingissä usein kolmen euron alennuksen. 

Miten lounasetua voi ketjuttaa etäpäiviltä? Kerro mullekin, mä haluan myös syödä ilmaiseksi toimistopäivinä!

Ei lounasetu tarkoita ilmaista ääliö.

Vierailija
79/83 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lounasetu tarkoita ilmaista ääliö.

Ei inkkeli ymmärrä semmoista.

Vierailija
80/83 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas ihmettelen miten nuo lounasravintolat pyörii edes tollaisilla 12-14€ hinnoilla. Pari tuntia päivässä kun asiakkaita oikeasti käy ja sillä rahalla pitäisi maksaa vuokrat, sähköt, eläkevakuutukset, palkat ja kaikki. Moni duunari äkkiä syö siitä seisovasta pöydästä jo reippaasti päälle vitosen edestä pelkkiä tukkuhintaisia ruoka-aineksia, kun on kukkurallinen lihapataa ja perunaa ja toinen kukkurallinen tuoretta salaattia, kaksi lasia kotikaljaa ja vielä jälkiruoka ja kahvi päälle.

Aamusta iltaan auki olevat kahvilat eivät kuulemma kannata, jos pullakahvien bruttohinta jää alle 8 euron. Jokin tässä matematiikassa mättää, mutta en onneksi ole ravintola-alan yrittäjä. Kaikki kiitos niille jotka vielä tässä maassa yrittävät yrittää. Tuen minkä pystyn (eli näillä hinnoilla en ainakaan liian usein, valitettavasti)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän