Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mihin meidän suomalaisten oikein pitäisi sitä rahaa kuluttaa?

Vierailija
05.11.2025 |

Sen lisäksi että maksamme itsemme kipeäksi pelkästä asumisesta ja elämisestä? Mihin sinä kulutat?

Itse kulutan:

Asuntolaina, remppalaina, autolaina, vakuutukset, jätevesi ja vesilaskut, jätemaksut, sähkölaskut, auton huollot, bensat, lasten ja aikuisten vaatteet ja kengät, ruoka, ruokaa kissalle ja koiralle, harrastusvälineet, parturit, hygieniatarvikkeet.

Mitä vielä pitäisi tuon lisäksi? Käydä kauneushoitoloissa ja kahviloissa, elokuvissa ja teattereissa? Mitä luulette, paljonko noista jää jäljelle kun perheen käteen jäävät tulot yhteensä 3000e luokkaa?

Kommentit (164)

Vierailija
121/164 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten, joilla on vähänkin siihen varaa, tulee kuluttaa sitä palveluihin ja investointeihin. Täytyy ostaa kotimaisia tuotteita, teettää remontteja, metsänhoitotöitä jne, Erityisesti katseeni kääntyy näissä asioissa vauraiden eläkeläisten puoleen.

Kuinka paljon se palveluihin kuluttaminen sitten lopulta auttaisi rahan kiertoa. Kampaaja tai ravintoloitsija vain hilloiaisi nuokin rahat pankkitililleen muiden joukkoon. Valtio toki saa ALV-siivun, mutta muuten raha voisi ihan yhtä hyvin olla edelleen minun pankkitilillläni.

No se auttaisi vaikka kuinka paljon. Katsos kun se ravintoloitsija ei vain pidä sitä rahaasi vaan maksaa esim. tilansa vuokran, ostaa niitä ruokatarpeita, käyttää sähköä, maksaa siivouksesta, työvaatteiden pesusta ja kunnossapidosta, maksaa palkkoja jne. Se sinun annoksesta maksamasi raha leviää kymmeniin eri suuntiin ja pitää yllä todella montaa eri alaa.

Vierailija
122/164 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei Suomess myydä mitään laatumerkkeja vaan kaikki parempi tavara on tilattava ulkomailta. "

Tietenkin myydään. Ja jos ei kivijalassa niin saat jonkun ihan suomalaisen nettikaupan kautta.

Mutta kun et ole vain valmis maksamaan vitosta tai kymppiä enempää niin tílaat suoraan ulkomailta.

Mä en edes ymmärrä miten ihmiset osaavat tilata vaatteita sovittamatta niitä ensin. Mistä sen tietää miten vaate istuu tai miltä se oikeasti näyttää päältä jos ei ole kokeillut sitä? Tai ehkä kaikki täällä ulkomailta vaatteensa ostavat käyvät itse paikan päällä ne ostamassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/164 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tilattiin viime vuonna 28,2 miljoonaa pikkupakettia EU:n ulkopuolelta, ja määrä on kasvanut 35-kertaiseksi kahdessa vuodessa.

Tilauksista 98 prosenttia tehdään kiinalaisista verkkokaupoista, kuten Temusta, Sheinista ja Aliexpressistä.

Suosituimpien tuotteiden joukossa on esimerkiksi päähineitä, epäaitoja koruja ja vaatteita.

Niin kauan kun suomalaisilla on varaa tuohon luokattoman paskaan krääsään, ei sillä ole taloudellisesti mitään hätää. Sanotaan, ettei köyhällä ole varaa ostaa huonoa, joten Suomessa ei tuon temukrääsä tulvan perusteella ole köyhiä. Voi siis leikata tukia turhina vielä lisää, sillä ne päätyy kiinaan.

Vierailija
124/164 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tilattiin viime vuonna 28,2 miljoonaa pikkupakettia EU:n ulkopuolelta, ja määrä on kasvanut 35-kertaiseksi kahdessa vuodessa.

Tilauksista 98 prosenttia tehdään kiinalaisista verkkokaupoista, kuten Temusta, Sheinista ja Aliexpressistä.

Suosituimpien tuotteiden joukossa on esimerkiksi päähineitä, epäaitoja koruja ja vaatteita.

Tulli voisi laittaa näihin jonkun käsittelymaksun 20 euroa per paketti.

Trumpin tyyliin 100% tulli yksityisiltä, ja siihen alvit ja kotimaiset toimituskulut päälle.

Vierailija
125/164 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sängyn ostoa olen miettinyt. Mutten raaski tuhlata 1500-2000 eur tässä epävarmassa tilanteessa, kun ei koskaan tiedä mitä hallitus seuraavaksi keksii leikata.

Itse maksoin kotimaisesta sängystä juuri 1000 euroa, mikä oli sekin oli yli oman kipurajani ja töissä oli muutosneuvottelut tulossa. Oli silti kyllä täysin rahan arvoinen hankinta. Hyviin yöuniin kannattaa aina panostaa.

Vierailija
126/164 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei Suomess myydä mitään laatumerkkeja vaan kaikki parempi tavara on tilattava ulkomailta. "

Tietenkin myydään. Ja jos ei kivijalassa niin saat jonkun ihan suomalaisen nettikaupan kautta.

Mutta kun et ole vain valmis maksamaan vitosta tai kymppiä enempää niin tílaat suoraan ulkomailta.

Mä en edes ymmärrä miten ihmiset osaavat tilata vaatteita sovittamatta niitä ensin. Mistä sen tietää miten vaate istuu tai miltä se oikeasti näyttää päältä jos ei ole kokeillut sitä? Tai ehkä kaikki täällä ulkomailta vaatteensa ostavat käyvät itse paikan päällä ne ostamassa?

Kokemus auttaa. Tiedät, että tietyn liikkeen ja valmistajan koot sopivat. Kääntöpuolena hankinnat ykspuolistuvat. Mutta kun elämä ei ole muutamasta eurosta kiinni, eikä tarvitse juosta tarjousten perässä, niin ajan ja energian säästyminen on sen arvoista.

Vierailija
127/164 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten, joilla on vähänkin siihen varaa, tulee kuluttaa sitä palveluihin ja investointeihin. Täytyy ostaa kotimaisia tuotteita, teettää remontteja, metsänhoitotöitä jne, Erityisesti katseeni kääntyy näissä asioissa vauraiden eläkeläisten puoleen.

Kuinka paljon se palveluihin kuluttaminen sitten lopulta auttaisi rahan kiertoa. Kampaaja tai ravintoloitsija vain hilloiaisi nuokin rahat pankkitililleen muiden joukkoon. Valtio toki saa ALV-siivun, mutta muuten raha voisi ihan yhtä hyvin olla edelleen minun pankkitilillläni.

No se auttaisi vaikka kuinka paljon. Katsos kun se ravintoloitsija ei vain pidä sitä rahaasi vaan maksaa esim. tilansa vuokran, ostaa niitä ruokatarpeita, käyttää sähköä, maksaa siivouksesta, työvaatteiden pesusta ja kunnossapidosta, maksaa palkkoja jne. Se sinun annoksesta maksamasi raha

Mutta ensin pitäisi saada perskokkarehallituksen kuluttajilta viemät rahat takaisin, ja työpaikka takaisin niille 100000 purrapetterin aiheuttamalle työttömälle. Sitä odotellessa ravintoloitsija voi sidosryhmineen laskea aamuja konkurssipäiväänsä. Miksi se prosentin suurituloisin veroeliitti nyt hummaa sitä orpolta ja riikalta saamaansa miljardia palveluihin?

Vierailija
128/164 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus ja persutkin kehtaavat yrittää estää köyhtyneiden suomalaisten Temu-tilaukset. Kaikki tavara pitäisi ostaa kokkareiden kavereiden putiikeista, jotta kokkareiden kavereiden pankkitilit lihoisivat.

Nyky-Suomi alkaa olla vinksahtanut versio Pohjois-Koreasta.

Vierailija
129/164 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kun suomalaisilla on varaa tuohon luokattoman paskaan krääsään, ei sillä ole taloudellisesti mitään hätää. Sanotaan, ettei köyhällä ole varaa ostaa huonoa, joten Suomessa ei tuon temukrääsä tulvan perusteella ole köyhiä. Voi siis leikata tukia turhina vielä lisää, sillä ne päätyy kiinaan.

Minä ainakaan en ole tilannut krääsää, vaan ihan hyvälaatuista käyttötavaraa moneen eri tarkoitukseen. Luuletko, etteivät suomalaiset kaupat hanki myytävää nimenomaan Kiinasta? Menee siitä Tokmannin tai Prisman kautta ostetustakin kiinatavarasta rahaa Kiinaan. Sinun mielestä Kela-tukia pitäisi käyttää Mister Tokmannin, herra Kärkkäisen ja Vesa Keskisen elättämiseen.

Vierailija
130/164 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakaan en ole tilannut krääsää, vaan ihan hyvälaatuista käyttötavaraa moneen eri tarkoitukseen. Luuletko, etteivät suomalaiset kaupat ha

Jos Temusta tilaamasi sähkölaite aiheuttaa tulipalon niin vastaat tuotteen turvallisuudesta itse. Ei riitä että kiinantuotteessa on CE -merkki. Se tarkoittaa temuroinassa pelkästään Chinese Exportia. Vastuu seurauksista on siis itselläsi, eikä esim. kotivakuutuksesi korvaa mitään.

Vierailija
131/164 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari viikkoa sitten oli ketju missä etsittiin esim kotimaisia naistenvaatteita.

Arvioisin että 9/10 "kotimaista laatua" olevista nettisivustoista paljastui että vaatteet kuitenkin tehtiin esim Portugalissa varmaan sikäläisistä tai kiinalaisista kankaista! Marimekko ei edes kerro missä vinkuintiassa kaapunsa valmistuttavat!

Lisäksi niin kammottavan rumia ja jalliita kaikki! 

Olisikin vain kymppi tai pari - itse ostan pellavamekkoni italialaiselta torilta 15e/kpl ja oken törmännyt täysin samaan ns kivijalkaliikkeessä yli 100e:n hintaan!

Vierailija
132/164 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampaajalla käyntiin voisin kuluttaa, mutta en ole löytänyt kuin yhden, jonka penkistä ei tarvitse lähteä pettyneenä. Hän asuu vain valitettavan kaukana ja paikassa, jossa ei ole juuri muuta käyntiä, joten ei tule käytyä varsinkaan kun olosuhteiden takia täytyi opetella tekemään itsekin.

Vierailija
133/164 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysyttelen suurimmaksi osaksi niissä malleissa ja merkeissä, joiden tiedän sopivan kropalleni.

Vierailija
134/164 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on pari merkkiä joista ole todennut että heidän leikkauksensa sopivat minulle, pitkälle ja hoikalle, mutta muodokkaalle naiselle. 

Karen Millen on esim vakimerkkejä. Ei tule hutiostoksia oikeastaan koskaan, ja laatuvaatetta myös kannattaa käyttää ompelijalla jos joskus myöhemmin muokkausta tarvii. 

Vierailija
135/164 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

moni tavara on siellä parempilaatuinen kuin suomesta ostettu ja moninkertaisesti halvemmalla. En ostaisi elektroniikkaa, mutta kaikki muu kodintavara on ollut asiallista tähän asti. 

Vierailija
136/164 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Asuntolaina. Maksoi mitä maksoi. 

2. Kodinkoneet (jopa vuokra-asuntoon) piha välineet. 

3. Ulkoiluhousut. 

4. AlkoholI

5. Mökin kunnostus 

Vierailija
137/164 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin ihmisten mieliin iskottettu vihreää siirtymää ja kierrätyksen lisäämistä ja yleensä huonoa omaatuntoa kuluttamisesta.

Jotakin 80 lukua enään turha haikailla jonkin hillittömän kulutuksen suhteen.

Vierailija
138/164 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakaan en ole tilannut krääsää, vaan ihan hyvälaatuista käyttötavaraa moneen eri tarkoitukseen. Luuletko, etteivät suomalaiset kaupat ha

Suomalaisissa kaupoissa myytävät asiat ovat hyväksyttyjä Eurooppalaisilla standardeilla. Niissä esim ei ole myrkkyjä. Kaikki varmastikin muistaa kiinalaisen äidinmaitokorvikeskandaalin; jos siellä ollaan valmiita myymään vauvoille myrkkyä niin mitäköhän sitten lie aikuisille tarkoitetuissa tuotteissa. Esim vaatteista on löydetty huolestuttavia määriä kiellettyjä aineita. 

Minä ainakin mielelläni maksan siitä, että tuote on myrkytön. Varsinkaan lapsilleni en yhtään mitään kiinasta tilaisi joka ei ole EU:n tuotekriteereitä läpäissyt. Enkä kyllä itsellenikään. 

Vierailija
139/164 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira sai infektion korvaan. Ei ollut varaa eläinlääkäriin joten vietiin lähimetsään. 

Uuteen koiraan aloitettiin säästäminen. Tällä kertaa halutaan terve yksilö

Vierailija
140/164 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

moni tavara on siellä parempilaatuinen kuin suomesta ostettu ja moninkertaisesti halvemmalla. En ostaisi elektroniikkaa, mutta kaikki

Onko mukavaa nojailla myrkyillä kyllästettyyn tyynyyn, tai leikata kurkkua myrkkymuovista tehdyn tai myrkkykyllästetyn leikkuulaudan päällä?

Teemusta tilatessa ei voi tietää mitä materiaaleja on käytetty, ja siellä tunnetusti näille asioille ei paljoa painoarvoa anneta.

Minulle kaveri antoi sormikkaat kun oli tilannut niitä halvalla viisi paria. Saimme molemmat niistä todella ikävää ihottumaa, tuntuivat liki palovammoilta. Ei enää ikinä mitään Temusta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä