Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mihin meidän suomalaisten oikein pitäisi sitä rahaa kuluttaa?

Vierailija
05.11.2025 |

Sen lisäksi että maksamme itsemme kipeäksi pelkästä asumisesta ja elämisestä? Mihin sinä kulutat?

Itse kulutan:

Asuntolaina, remppalaina, autolaina, vakuutukset, jätevesi ja vesilaskut, jätemaksut, sähkölaskut, auton huollot, bensat, lasten ja aikuisten vaatteet ja kengät, ruoka, ruokaa kissalle ja koiralle, harrastusvälineet, parturit, hygieniatarvikkeet.

Mitä vielä pitäisi tuon lisäksi? Käydä kauneushoitoloissa ja kahviloissa, elokuvissa ja teattereissa? Mitä luulette, paljonko noista jää jäljelle kun perheen käteen jäävät tulot yhteensä 3000e luokkaa?

Kommentit (111)

Vierailija
1/111 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palveluihin varmaan pitäisi kuluttaa. Kyllä minä mielelläni kävisin kampaajalla, kahviloissa ja ravintoloissa ja hankkisin elämyksiä. Ei vain ole varaa, vaikka kokopäivätyössä käyn. Kampaajalla käyn kerran vuoteen tasoittamassa latvat. Kahvilassa olen tänä vuonna käynyt ehkä viisi kertaa. Mielelläni kävisin useammin. 

Vierailija
2/111 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/111 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomesta tuli maailman kallein maa suhteessa tulotasoon 2020-2025. Ei ole varaa mihinkään muuhun kuin laskujen maksaminseen / pakollisiin menoihin.

Vierailija
4/111 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palveluihin mut ei oo varaa

Vierailija
5/111 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoon kuluu mitä kuluu, ei ole lainaa siitä eikä mistään muustakaan. Sähkölasku, matkavakuutus.

Ruokaan kai eniten menee, ulkona syömiseen + juomiseen aika paljon. Koiran ruoka ja ell, on sellainen vaiva että aina välillä tulee kalliiksi. Vaatteita en nyt tarvitse pitkään aikaan ja esim sisustuskrääsää en osta ikinä. Matkustetaan muutaman kerran vuodessa ulkomaille, jonkun verran kotimaassakin. 

Kosmetologi ja kampaaja muutaman kerran vuodessa. 

Tuloja ei tällä hetkellä ole. Puolison kanssa omat/erilliset rahat ja tilit.

Vierailija
6/111 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomailla tietenkin kotimaisissa ylihintaisissa turistikohteissa, ostaa siivoukset ja remontit, käydä ravintoloissa, kahviloissa, kampaajalla, ym. ym. ym...

Ilmeisesti se fakta unohtui että koronavuosina moni jo rakensi ja remppasi mökkinsä ja terassinsa ja reissasi kotimaan turistikohteet läpi ja nyt ei ole enää varaa eikä haluja kuluttaa ylimääräistä. 

Vierailija
7/111 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jokseenkin samat käteen jäävät tulot nyt kun toinen on työttömänä ansiosidonnaisten varassa ja vain yksi töissä. Lainoja tai lemmikkejä ei enää ole ja lapset muuttaneet jo omilleen.

Rahaa menee myös puutarhan laittamiseen, mökkiin, veneeseen ja matkusteluun. Jää säästöönkin. 

Ei paljon kuitenkaan matkustella vapaa-ajalla, koska työssä käyvä joutuu työn puolesta matkustelemaan ja olemaan pois kotoa. Ollaan vähäinen vapaa-aika mieluummin kotona tai mökillä. Ei meitä myöskään kiinnosta kahviloissa istuskeleminen, ja elokuvissa tai teatterissa käydään vain harvoin, silloin kun siellä on jotain oikeasti kiinnostavaa. 

Vierailija
8/111 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lomailla tietenkin kotimaisissa ylihintaisissa turistikohteissa, ostaa siivoukset ja remontit, käydä ravintoloissa, kahviloissa, kampaajalla, ym. ym. ym...

Ilmeisesti se fakta unohtui että koronavuosina moni jo rakensi ja remppasi mökkinsä ja terassinsa ja reissasi kotimaan turistikohteet läpi ja nyt ei ole enää varaa eikä haluja kuluttaa ylimääräistä. 

Jep, ei huvita mennä edes hotelliin kun yhdelle yölle tulee hintaa 150-200e. Remonttien teettäminen on törkykallista, siivoojaan ei ole varaa kuin hyvätuloisille. Mistään kahviloista ja ravintoloista nyt puhumattakaan. Laskekaa niitä hintojanne, niin ehkä keskituloisillakin rahat riittäisi muuhun kuin välttämättömään!

Vierailija
9/111 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisissa teattereissa ei ole yhtään mitään katsomisen arvoista, joten rahat jää tiukasti lompsaan.

Suomalaiset ravintolat kautta linjan meni halpuuttamaan ruokansa syömäkelvottomaksi moskaksi samaan aikaan kun hinna raketoi, rahat jää tiukasti lompsaan ja teen itse omat muonani.

Kahvikuppi maksaa yhden kahvipaketin hinnan verran, rahat jää lompsaan.

Olut-tuoppi maksaa yhden sixpackin verran, rahat jää lompsaan.

Se on Suomessa ihan unohtunut että kulutus-yhteiskunnassa se kuluttaja odottaa sille rahalle jotain vastinettakin eikä niin että tuntee itsensä joka kerta räikeästi huijatuksi kun jotain palvelua käyttää. Korkeaa hintaa vastaan pitää saada priimaa. Nyt suomessa on tupla-puijaus. Nyhdetään korkeaa hintaa kaikesta mutta halpuutetaan myös laatu.

Vierailija
10/111 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palveluihin varmaan pitäisi kuluttaa. Kyllä minä mielelläni kävisin kampaajalla, kahviloissa ja ravintoloissa ja hankkisin elämyksiä. Ei vain ole varaa, vaikka kokopäivätyössä käyn. Kampaajalla käyn kerran vuoteen tasoittamassa latvat. Kahvilassa olen tänä vuonna käynyt ehkä viisi kertaa. Mielelläni kävisin useammin. 

Minä käyn 5-6 viikon välein kampaajalla. On varaa kun ei tuhlaa muihin turhuuksiin. Kahvilassa olen käynyt tänä vuonna ehkä kahdesti, lähinnä jos on kaupungilla halunnut tavata tuttavia. Ravintolat ovat jääneet vähiin, koska eivät yleensä tarjoa elämyksiä, useimmiten on tunne että maksoi vähän turhasta ja olisi kotona saanut parempaa. 

Vierailija
11/111 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä käyn 5-6 viikon välein kampaajalla. On varaa kun ei tuhlaa muihin turhuuksiin. Kahvilassa olen käynyt tänä vuonna ehkä kahdesti, lähinnä jos on kaupungilla halunnut tavata tuttavia. Ravintolat ovat jääneet vähiin, koska eivät yleensä tarjoa elämyksiä, useimmiten on tunne että maksoi vähän turhasta ja olisi kotona saanut parempaa. 

Ja tämä suomalaisten ankea asenne "useimmiten on tunne että maksoi vähän turhasta ja olisi kotona saanut parempaa." 

Me käydään paljon ulkona syömässä, ei odotetakaan mitään "elämyksiä", vaan kivaa yhdessäoloa ja helppoutta. 

Vierailija
12/111 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnat nousee, laatu huononee ja koko pienenee.

Mikä teitä vaivaa, kun hilloatte rahojanne?

Vierailija
13/111 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai ihmiset joilla on varaa kuluttavat, ostavat ja kuluttavat ulkomaan matkoillaan ja tilaavat nettin kautta kaiken mahdollisen. Kotiin kannettuna. Ostavat kotimökin lisäksi villan Espanjasta tai Kreikasta. 

Osa porukasta taas itkee nälkäänsä, kun rahat menevät ties mihin, edes omia lapsia ei kyetä elättämään. 

Pappa jolla on kaikkea, se hakku ja harava miksi hän ostaisi joka vuosi uuden hakun ja haravan,  kun entinen pelittää hyvin?

Vierailija
14/111 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, ei huvita mennä edes hotelliin kun yhdelle yölle tulee hintaa 150-200e. Remonttien teettäminen on törkykallista, siivoojaan ei ole varaa kuin hyvätuloisille. Mistään kahviloista ja ravintoloista nyt puhumattakaan. Laskekaa niitä hintojanne, niin ehkä keskituloisillakin rahat riittäisi muuhun kuin välttämättömään!

Ei niitä voi laskea kun kulurakenne Suomessa on hirvittävä. Veroja ja työnanajamaksuka on aivan liikaa. 

Vierailija
15/111 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Lisäksi laatu noissa kaikissa myös laskenut kuin lehmän häntä. Ravintoloissa saa parhaimmillaankin vain keskinkertaista ruokaa hirveällä hinnalla. Ei mitään sellaista joka houkuttelisi menemään uudelleen. 

Vierailija
16/111 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä suomalaisten ankea asenne "useimmiten on tunne että maksoi vähän turhasta ja olisi kotona saanut parempaa." 

Me käydään paljon ulkona syömässä, ei odotetakaan mitään "elämyksiä", vaan kivaa yhdessäoloa ja helppoutta. 

Meillä on kotonakin tilaa olla yhdessä, ja on myös helpompaa. Jos ruoanlaittoon viittasit, niin jos ei nauti kokkaamisesta, voi woltata. 

Vierailija
17/111 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa a. En tiedä, kun itselläni on niin kovin halvat huvit.

Vierailija
18/111 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes keksi mitään ostettavaa. Ostin talvitakin ja se oli ainoa tarpeellinen hankinta. Vaatteita on moneksi vuodeksi. Kampaajalla en käy koska leikkaan itse. En käy kosmetologilla, hierojalla tai ulkona syömässä. 

Vierailija
19/111 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata kuluttaa, kannattaa säästää. Tulee aika, jolloin lähes kaikki köyhtyvät, elintaso laskee tuntuvasti. Suomi on pahoin velkaantunut ja valtiolle tulee uusia menoja nopeasti.

Vierailija
20/111 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti halutaan suomalaisten kuluttavan, vaikuttavan ilmastoon ja tekevän asiat paremmin yhteiskunnan kannalta niin silloin pitää laskea verotusta reilusti. Ylin arvonlisävero 20 prosenttiin. Muut 10 prosenttiin. Autoilun ja joukkoliikenteen kustannukset kohtuullisimmiksi. Siten on joku mahdollisuus tällä yhteiskunnalla pyöriä. Ihmisillä ei ole rahaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme