Taloudellinen väkivalta
Miksi miehet alistavat naisia taloudellisesti yhdessä ollessa ja vielä senkin jälkeen naisia ja heidän yhteisiä lapsia?
Olen itse kokenut tämän ja moni muukin nainen ympärilläni. En oikeastaan tiedä yhtään naista, joka ei olisi joutunut miehen tai lasten isän taloudellisen väkivallan alle..
Suurin osa naisista ei edes tunnista tätä, kun vasta siinä vaiheessa, kun on jo liian myöhäistä.
Taistelu tilanteesta irtipääsemiseen ja asian julki tuominen on lähes mahdotonta ja aiheuttaa vaaraa niin lapsille kuin naisille.
Miksi yhteiskunta ei tunnista tätä ja puutu siihen?
Ei ole mitään oikeaa paikkaa, joka antaisi naisille neuvoja ja palveluja näissä tilanteissa.
Kuulisin mielelläni naisten omia kokemuksia aiheesta ja mikä tilanne on nyt ja miten selvisi ?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Miksi sulla ei ole omaa rahaa? Kun on, niin ei tarvitse olla kenenkään alistettavana. Jos maksavat toisella sun elämän, niin se vähän niinkuin menee niin, että toinen määrää. Minulla ollut aina omat rahat. En ole koskaan kokenut em.
Sama myös. En ole ikinä ymmärtänyt miksi nainen ei pidä huolta siitä että on ns omaa rahaa. Vaikka on parisuhteessa on oltava oma tili josta käyttää rahaa perheen hyväksi ja tai itselle. Mutta oma raha ja tili on ehdoton. Myös miehellä. Ja olen jo aika vanha, liki 70 v joten kokemus puhuu. Eikä rahaa ole koskaan ollut liikaa kun olen ollut pienituloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on turvakodit. Mutta silloin ollaan valitettavasti jo pitkällä suossa ja on tapahtunut pahoja. Sitten rasitetaankin yhteiskunnan palveluja urakalla: mm. lääkäri, poliisi, lastensuojelu, perheterapia, sosiaalitoimisto, asuntotoimisto, oikeusapu ja eri oikeusasteet tulevat tutuiksi.
Näitä ainakin itse jouduin käyttämään vuosikausia eron yhteydessä narsistimiehestä, josta paljastui asteittain paheneva hirviö neljännestä raskauskuukaudesta lähtien (laskelmoi varmaan, että raskautta ei voinut enää keskeyttää).
Oikeassa olet, asia on tärkeä, ja asia pitäisi tunnistaa paljon aikaisemmin ja opettaa naiset pitämään puolensa. Olisi perheiden ja lasten etu. Monen monta täysin diipadaapa -tutkintoa ja -koulutusta olen tehnyt ja käynyt, mutta näitä asioita ei opeteta missään, vaan olen joutunut ne oppimaan kantapään kautta. Miksi yhteiskunta toimii tässä asiassa näin järjettö
Voi hyvä luoja. Mistä kaikesta yhteiskuntaa voisi vielä vastuuttaa? Sinä valitsit kumppaniksesi kusipään ja se on yhteiskunnan vika? Haloo nyt.
Ja sinunko mielestäsi se on yhteiskunnalle hyväksi, että asioiden pitää mennä niin pitkälle? Aloituksessa on oikea pointti, vaikka sinä et sitä ymmärtäisikään. Ei kaikilla vanhemmat ole osanneet opettaa näitä asioita, vaan jo kasvatus on voinut olla monella tavoin väkivaltaista. Sekö on silloin täysin sen kasvatuksen tuotoksen oma vika, että valitsee tiedostamattaan narsistin kumppaniksi? Ei se nyt ihan niinkään ole, että oma vika ja kärsi hiljaa. Kyllä aloituksen asioista pitäisi enemmän puhua ja kouluissakin olisi hyvä olla jotain opetusta aiheesta, ja tehdä asiaa tietoisemmaksi. Mitä se on sinulta pois?
Mutta ethän sinä tarvitse elämässä enempää kuin villalankaa ja kirjaston kirjat!