Tiesitkö? Ennen keinotekoista valoa ihmiset nukkuivat kahdessa pätkässä
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut tuosta, mutta en ikinä ole ymmärtänyt sen perustelua. Tai tuossakin sanottiin, että ennen sähkö- ja muita valoja ihmiset menivät auringon laskiessa nukkumaan. Ja valojen ansiosta ihmiset valvovat pidempään. Mutta jos se valon puutteen takia piti mennä aikaisin nukkumaan, niin mitä se uneton väli keskellä yötä auttoi? Keskellä yötä on myös pimeä, joten miten mitkään puuhat onnistuu sen helpommin keskellä yötä kuin juuri auringonlaskun jälkeen?
Jos ihmiset olisivat hereillä eri aikoihin yöstä, niin siinä olisi aikoinaan ollut järkeä. Nukut, heräät vahtivuoroon ja sitten kun seuraavat herää voit mennä takaisin nukkumaan?
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut tuosta, mutta en ikinä ole ymmärtänyt sen perustelua. Tai tuossakin sanottiin, että ennen sähkö- ja muita valoja ihmiset menivät auringon laskiessa nukkumaan. Ja valojen ansiosta ihmiset valvovat pidempään. Mutta jos se valon puutteen takia piti mennä aikaisin nukkumaan, niin mitä se uneton väli keskellä yötä auttoi? Keskellä yötä on myös pimeä, joten miten mitkään puuhat onnistuu sen helpommin keskellä yötä kuin juuri auringonlaskun jälkeen?
"Ihmiset saattoivat nousta yöllä hoitamaan askareita esimerkiksi kohentamaan tulta tai käymään katsomassa kotieläimiä."
Joskus on tullut mieleen että kun vanhemmat ihmiset heräävät aikaisin, niin ehkä he olivat ensimmäiset jotka huolehtivat vauvoista ja pienistä lapsista, silloin kun yhteisö oli tiiviimpi ja kaikki asuivat saman katon alla.
No ohhoh!
Olen pitänyt itseäni epänormaalina.
Nukun päivällä viidestä kahdeksaan, ja yöllä neljästä seitsemään.
Mies ei tosin tykkää, kun haahuilen kolmelta hereillä.
En vaan pysty nukkumaan 8h.
Aina liukuu tähän.
Minäkin nukun ensin 4-5 tuntia, sitten valvon saman verran ja sitten nukun 1-2 tuntia. En siis olekaan outo😀.
Bingo! Osui ja upposi. Kiitos, kun jaoit artikkelin!
Tämähän onkin yllättävän yleistä näköjään vielä nykyäänkin.
"päivällisen" po. lounaan jälkeen, siis päivän tärkeimmän ruoka (päivällinen sitten klo. 16-18 välillä ...).
- sama