Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako työssä käyvä vanhempi jäädä palkallisesti hoitamaan lasta kotiin, jos

Vierailija
16.04.2007 |

se vanhempi joka hoitaa kotona lasta (ja saa siitä kodinhoidontukea) sairastuu?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
16.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sovittuna niin saako sitä palkkaa silloin jos on tällainen tilanne, että toinen vanhemmista saa kodinhoidon tukea ja sairastuu niin ettei voi hoitaa lastaan, niin saako tämä työssä käyvä tältä 3.päivältä palkan?



edelleen tyhmänä kyselee

Vierailija
2/11 |
16.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaan lapsen hoitovapaa koskee sairasta lasta, ei aikuista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
16.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


on sovittuna niin saako sitä palkkaa silloin jos on tällainen tilanne, että toinen vanhemmista saa kodinhoidon tukea ja sairastuu niin ettei voi hoitaa lastaan, niin saako tämä työssä käyvä tältä 3.päivältä palkan?

edelleen tyhmänä kyselee

Vierailija
4/11 |
16.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla pääsee pitkälle ja tuo oli juuri se mitä tarvitsin. Kiitos

Vierailija
5/11 |
16.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


sairaan lapsen hoitovapaa koskee sairasta lasta, ei aikuista.

Ihan vaan kokemuksesta, kun vauvan syntymän jälkeen sain pahan rintatulehduksen ja 2 päivää oli kuume 40 asteessa ja joka paikkaa särki. Ei onnistunut lasten hoito kun ei pystyssä pysynyt siinä kuumeessa. Että oli pakko jäädä toisen auttamaan.

Vierailija
6/11 |
16.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos paikallisesti ei ole muuta sovittu niin kotona olevan vanhemman sairastuessa töissä käyvä vanhempi ei saa jäädä hoitamaan tervettä lasta kotiin, huolimatta siitä mikä on sairauden syy. Jos kotona oleva vanhempi ja kotona oleva lapsi sairastuvat molemmat, ei silloinkaan, sillä sairaan lapsen hoitovapaata voi pitää vain toinen vanhemmista kerrallaan, eli toisen pitää silloin olla töissä. TES:stä ja työnantajasta riippuu se, kuinka pitkään sairasta lasta saa ylipäätään hoitaa kotona, palkalla vai ilman palkkaa ja täytyykö siitä toimittaa lääkärintodistus. Laissa taikka TES:ssä (en nyt muista kummassa enkä pääse sitä tähän hätään tarkistamaan) on kyllä viimeisenä takaporttina mahdollisuus saada palkatonta vapaata perheasioiden akuuttiin hoitoon " kriisi-" tai " poikkeustilanteissa" . Tällä tarkoitetaan esimerkiksi juuri tuollaisia tilanteita, että äiti (tai muu lasta vakituisesti työaikana hoitava henkilö) joutuu äkillisesti sairaalaan tai on muuten pidempään kykenemätön lasta hoitamaan ja isän (tmv) täytyy nopeasti löytää hoitopaikka lapselle. Se ei siis ole tarkoitettu tilanteisiin, jolloin äiti on kipeänä kotona. Tiedän tapauksen, jossa hoitotäti oli kuollut ja vanhemmat saivat k. o. syyn vuoksi vapaata töistä.



Kuten alussa sanoinkin, on toki työnantajan kanssa mahdollista sopia lähes mitä tahansa, jos osapuolet siihen suostuvat (lakia kunnioittaen toki).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/11 |
16.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni korjaus tekstiisi:



Metallin TES:n mukaan sairasta lasta saa jäädä hoitamaan toinen vanhempi, jos se normaalisti lasta hoitava vanhempi on sairas. Siinä tapauksessa vaan pitää tuoda työnantajalle lääkärintodistus sekä lapsesta että siitä sairaasta vanhemmasta.

Ja minun työpaikallani palkka tulee kolmelta päivältä, muista metallialan yrityksistä en tiedä.

Vierailija
8/11 |
16.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan 0-4pv vapaata sairaan lapsen hoidon järjestämiseksi.

Eli vastaus riippuu työnantajasta mutta tuskinpa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/11 |
16.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toinen vanhempi joutuu sairaalaan esimerkiksi ennen aikaisen synnytyksen riskis vuoksi tai jotain vastaavaa, niin miten se voi olla epäreilua? Eihän se sellainen tilanne vaikuta millaan yksityisen kodinhoidon tukeenkaan ja molemmat saisivat siinä tapauksessa sairaslomarahaa?



Vierailija
10/11 |
16.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sairaanlapsen kotonahoitamisesta makseta koskaan palkkaa? vaan se on aina vain " omaalomaa" ?



täällä tyhmä kyselee

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/11 |
16.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


että sairaanlapsen kotonahoitamisesta makseta koskaan palkkaa? vaan se on aina vain " omaalomaa" ?

täällä tyhmä kyselee

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän