Suomi tänään: maisterit työskentelevät siivoojina ja varastohommissa
https://www.ts.fi/ihmisetjailmiot/6786184
Kielitieteilijä pakkaa palapelilaatikoita
Biokemisti tiskaa henkilöstöravintolassa
Oikeustieteilijä on vartijana
Kommentit (140)
Itselläkin koulutusta alalleni 7 vuotta ja olen työtön. Työnantaja savusti ulos kun tein lapsen, vaikka en ollut edes ensisijainen huoltaja, mutta satuin olemaan nainen. Sellaista se on, nyt täytyy vaan nauttia ammattiosaamiesta kerryttäen omaa pääoma... :)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ollut paljon ns. piilotuettua työllistämistä korkeakoulutettujen kohdalla. Edellinen hallitus jakoi verorahoista suuria tukia erilaisille yhdistyshimmeleille, jotka näyttivät olevan yleishyödyllisiä tai edistävän jotain näennäisen humaania asiaa, mutta oikeasti suurin tukirahasta meni henkilökunnan korkeiden palkkojen maksamiseen ja itse toiminta oli lähinnä sivuroolissa olevaa näpertelyä.
Monelle vasemmistolaisella onkin ollut silmiä avaavaa tajuta etteivät ne rahat heidän palkkoihinsa ole tulleet mistä taikaseinasta tai että he olisivat omalla työllään tuottaneet nämä rahat. Samalla aletaan tajuamaan ettei meille todellakaan ole varaa lahjoitella miljardeja etelän maille jotka nauravat partaansa matkalla pankkiin. Usealla on ollut harha, että kun minulla on näin korkea palkka niin meidän taloudella ja maalla menee hyvin ja on runsaasti varaa hyvesignalointiin ja maailmanparantamiseen.
tämä x 1000
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ollut paljon ns. piilotuettua työllistämistä korkeakoulutettujen kohdalla. Edellinen hallitus jakoi verorahoista suuria tukia erilaisille yhdistyshimmeleille, jotka näyttivät olevan yleishyödyllisiä tai edistävän jotain näennäisen humaania asiaa, mutta oikeasti suurin tukirahasta meni henkilökunnan korkeiden palkkojen maksamiseen ja itse toiminta oli lähinnä sivuroolissa olevaa näpertelyä.
Monelle vasemmistolaisella onkin ollut silmiä avaavaa tajuta etteivät ne rahat heidän palkkoihinsa ole tulleet mistä taikaseinasta tai että he olisivat omalla työllään tuottaneet nämä rahat. Samalla aletaan tajuamaan ettei meille todellakaan ole varaa lahjoitella miljardeja etelän maille jotka nauravat partaansa matkalla pankkiin. Usealla on ollut harha, että kun minulla on näin korkea palkka niin meidän taloudella ja maalla menee hyvin ja on runsaasti varaa hyvesignalointiin ja maailmanparantamiseen.
Jep. Sukulaiset rahoittavat oman firman perustamista sen verran, että saa yritystuet ja/tai mennään suhteilla johonkin sisäpiirihimmeliin. Tuottavia yrityksiä ylipäätään on melko vähän enää
Vierailija kirjoitti:
Maisterin tutkinto ei takaa että on älykäs tai hyvä missään työssä. ---
Oikeasti älykkäät ja aikaansaavat (tekniikan puolen) yksilöt kyllä palkataan väitöskirjaa tekemään, ulkomaille tai teolliselle puolelle töihin valmistumisen jälkeen. Tolppia keräävä ö-luokan materiaali, jossa ei ole mitään erityistä, päätyy niihin siivous hommiin.
Sori, ärsyttää aina tuo perustelu. Suurin osa on tavallisia ihmisiä, mutta se näyttää unohtuneen... no, suurimmalta osalta. Meillä on entistä vähemmän keskitason töitä, jotka olisivat hyviä heille. On ihan hölynpölyä ajatella, että jos ihminen ei ole (sanojesi mukaan) oikeasti älykäs huipputyyppi, niin hän olisi automaattisesti hyvä duunariammatissa.
Suomessa on korkeakoulutettuja liian paljon maan kokoon nähden.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on sokeuduttu koulutuksen tärkeydelle. On saatu aikaiseksi tutkintoinflaatio, koulutetaan ihmisiä aloille, joille ei ole kysyntää. Lisäksi koska opetusta tarjoavat tahot saavat rahaa valmistuneista, ei voida vaatia mitään vaan kaikille lyödään paperi kouraan, vaikka ei olisi osaamista.
Seurauksena on joukko ihmisiä, jotka eivät osaa omaa alaansa ja sille alalle ei ole edes kysyntää. Seuraavaksi näemme, miten yksityinen sektori ottaa vastuun osasta opetuksesta. Itse en oikeistolaisena kannata tätä, terveydenhoitoa saisi yksityistää Suomessa paljonkin, mutta ei koulutusta muistivaikutuksen takia.
Ja koskaan sun kaltaiset tyypit ei kerro mikä on vaihtoehto. Minne laitat ne ihmiset, joiden ei mielestäsi pitäisi kouluttautua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on sokeuduttu koulutuksen tärkeydelle. On saatu aikaiseksi tutkintoinflaatio, koulutetaan ihmisiä aloille, joille ei ole kysyntää. Lisäksi koska opetusta tarjoavat tahot saavat rahaa valmistuneista, ei voida vaatia mitään vaan kaikille lyödään paperi kouraan, vaikka ei olisi osaamista.
Seurauksena on joukko ihmisiä, jotka eivät osaa omaa alaansa ja sille alalle ei ole edes kysyntää. Seuraavaksi näemme, miten yksityinen sektori ottaa vastuun osasta opetuksesta. Itse en oikeistolaisena kannata tätä, terveydenhoitoa saisi yksityistää Suomessa paljonkin, mutta ei koulutusta muistivaikutuksen takia.
Mikä on muistivaikutus?
yksityisessä järjestelmässä - tai sekajärjestelmässä, jossa on sekä yksityisiä että julkisia kouluja - korkeakoululla tms on merkitystä tulevaisuuden kannalta. Toisin
Siksi kannatan ehdottomasti, että Suomessa keskiluokka ottaa jatkossa yksityiset vakuutukset eikä julkinen järjestelmä ole enää universaali
Suomi on liian pieni maa jotta täällä voisi olla kattava yksityinen terveydenhuolto. Eihän meillä ole yksityisellä puolella edes yhtä ainutta teho-osastoa, siksi kaikki oikeasti vaativa hoito on edelleen julkisella puolella. Joku työterveyshuolto sopii hyvin yksityiselle puolelle mutta ei esimerkiksi lasten syöpähoidot, elinsiirrot yms.
Vierailija kirjoitti:
Entä yritystuet?
Koulutus ei aina määritä työuraa. Elämässä on paljon mahdollisuuksia ja jokaisesta työpaikasta kannattaa olla ylpeä.
Ihan oikein!
Korkeasti koulutetut elitistiset narsit kuuluukin laittaa paskaduuneihin ja me amikset hoidetaan siistit toimistotyöt.
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntijahommia. Eikös kaikki halua olla nykyään asiantuntijoita? Controllerkin on ihan kiva. Mitä enkumpi nimike, sitä tärkeempi pesti ja titteli. Juu, juu. Ihan täydestä menee. Postoffice senior jakelumanager.
Harvemmin sitä itse saa titteliään valita, mielenkiintoiset työtehtävät on syy, mikä saa hakeutumaan johonkin tehtävään.
t. controller, jolla meni heti tunteisiin:D
Suomessa voi saada maisterin paperit vaikka ei osaisi mitään hyödyllistä. Pitäisikö tähän tulla muutos niin yritykset alkaisivat palkkaamaan lisää työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja koskaan sun kaltaiset tyypit ei kerro mikä on vaihtoehto. Minne laitat ne ihmiset, joiden ei mielestäsi pitäisi kouluttautua?
miten niin ei kerro? Tottakai on vaihtoehtoja, sellainen on esimerkiksi tehdä lehtiartikkelissa mainittuja hommia ilman maisterin titteleitä. Ei tarvitse olla "kielitieteilijä", jotta pystyy pakkaamaan palapeleja. Kyllä töitä löytyy pitkässä juoksussa ja palvelusektorikin kasvaa edelleen, mutta on järjetöntä ylikouluttaa ihmisiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on muistivaikutus?
yksityisessä järjestelmässä - tai sekajärjestelmässä, jossa on sekä yksityisiä että julkisia kouluja - korkeakoulull
kyllä erikoissairaanhoito voidaan järjestää yksityisten toimesta. Olen ollut pienissä lokaatioissa yksityisessä erikoissairaanhoidossa. Ja Suomessakin viimeiset kaksi isompaa leikkausta on hoidettu yksityisillä vakuutuksilla yksityisellä toimijalla.
Erikoissairaanhoito on niin iso markkina, ettei sen järjestämien yksityisen järjestelmän puitteissa ole tosiaankaan mikään ongelma
Vierailija kirjoitti:
Entä yritystuet?
Minun mielestäni yritystukia voisi vähentää, en ole saamapuolella sen suhteen. Osa yritystuista on kuitenkin järkeviä esimerkiksi huoltovarmuuden takia, mutta ne tuet eivät saisi olla automaatio eikä yrityksen tulos ja osingot saa olla liian suurelta osin näiden tukien varassa.
Meidän kunnan puistotyötekijöillä on korkeampi koulutus kuin päällikkötason esimiehillä, jotkat saaneet työpaikkansa 1980-luvulla.
Nuo on rehellisiä kun tekevät työtä. Sitten on niitä merkinomeja, jotka vetävät ansiosidonnaista maksimimäärät, kunnes tuet loppuvat, eivätkä suostu hakemaan tai tekemään duunareiden hommia. Ovat kuulemma "niin koulutettuja".
Vierailija kirjoitti:
Maisterin tutkinto on arvo itsessään, vaikkei sillä työllistyisikään.
Miten?
Yo merkonomi ei harjan varteen tartu. Ettäs tiedätte. Osaa nääs laskea, että ansidonnainen on suurempi kuin perusduunarin palkka.