Suomi tänään: maisterit työskentelevät siivoojina ja varastohommissa
https://www.ts.fi/ihmisetjailmiot/6786184
Kielitieteilijä pakkaa palapelilaatikoita
Biokemisti tiskaa henkilöstöravintolassa
Oikeustieteilijä on vartijana
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Oliko se nyt edellinen hallitus joka linjasi että puolet suomalaisista pitäisi suorittaa korkeakoulututkinto. Mistä näille kaikille riittää koulutusta vastaava työpaikka?
Ja myös nykyinen hallitus on halunnutblisätä korkeakiulutettujen määrää.Esimerkiksi tulevsusuudessa myös amnattikorkeakiulusta voi suorittaa tohtorin tutkinnon. Ja jo nyt maistein tutkintoihin rinnastuvan ylemmän amnattikorkeakoulututkinnon.
Ja jos minä alkaisin nyt polkemaan jalkaan ja väittämään, että ammattikorkeakoulu ei ole yliopisto, nin enempibtavisvyliopistokoulutettuna osoittaosin vain, että olen myös koulutuksestani huolimatra taibehkä juuri siksi myös idiootti, jokacei ymmärrä, että Suomibtarvitsee huomattavasti nykyistä enemmän tohtoreita ja muita (ns.) korkeamminn koulutettuja.
Ka epäilemättä ovat oikeassa; en minä ymmärräkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääasia, että on töitä. Tietysti niille harmillinen tilanne, jotka eivät pysty fyysiseen työhön, mutta paperinpyörittely onnistuisi. Siivoojan ja ylipäätään jokainen työ on tarpeellinen ja hyvä työ. Muutenhan sitä työtä ei olisi tarjolla tehtäväksi ensinkään. Älkää kukaan suotta hävetkö töitänne, häpeälle ei ole tarvetta. Jos saat palkkaa, niin olet tarvittu!
Harmi tietysti, että koulutetummat saattaa viedä työn siltä oikeasti vain siivoukseen tai varastohommaan kykenevältä.
Kun nousukausi joskus alkaa, niin lähtevät oman alan hommiin. Silloin nuo matalammin koulutetut on jo ehkä työkyvyttömiä. Saattaneet jo pämpätä muutaman vuoden.
Täällä ammattiin koulutettu laitoshuoltaja ja FM, tässä järjestyksessä. Eivät vie, meillä sairaalassa vaaditaan alan koulutus, paitsi kesätytöiltä ja -pojilta, jotka yleensä ovat jonkin toisen alan opiskelijoita. Hilpeän korkeastikoulutettua porukkaa ollaan kyllä nykyään, osastokeittiössä pyörii milloin minkäkin alan maisteria, nykyään myös DI:tä ja onpa yksi astrofysiikan opiskelijakin tullut vastaan. Tämä homma on aina ollut se, mihin tulevat aaltoina ne, joiden omat työt loppuvat. Mun urani aikana ensin ompelijat, sitten elektroniikka, insinöörit, media-ala ja nyt raksa ja käsityöläiset. Taiteen maisteri jäi iltaan kun humanisti lähti välivuorosta. En mä kyllä työkyvytön ole, neljänkympin jälkeen oli asuntolaina valmis eikä ole tarvinnut enää kokopäivätöitä. Niitähän harva enää jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko se nyt edellinen hallitus joka linjasi että puolet suomalaisista pitäisi suorittaa korkeakoulututkinto. Mistä näille kaikille riittää koulutusta vastaava työpaikka?
Ja myös nykyinen hallitus on halunnutblisätä korkeakiulutettujen määrää.Esimerkiksi tulevsusuudessa myös amnattikorkeakiulusta voi suorittaa tohtorin tutkinnon. Ja jo nyt maistein tutkintoihin rinnastuvan ylemmän amnattikorkeakoulututkinnon.
Ja jos minä alkaisin nyt polkemaan jalkaan ja väittämään, että ammattikorkeakoulu ei ole yliopisto, nin enempibtavisvyliopistokoulutettuna osoittaosin vain, että olen myös koulutuksestani huolimatra taibehkä juuri siksi myös idiootti, jokacei ymmärrä, että Suomibtarvitsee huomattavasti nykyistä enemmän tohtoreita ja muita (ns.) korkeamminn koulutettuja.
Ka epäilemättä ovat oikeassa; en minä ymmärräkään
Päin persettä kirjoitat ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noinhan se on aina ollut. Jos ei ole suhteita, eikä ymmärrä hankkia niitä, niin tuo on tulos.
Aina on myös ollut näitä yliopiston etuajassa ja parhain arvosanoin käyneitä hikikomoreita, joilla ei mitään sosiaalisia taitoja.
Sitten nämä mitä lie femaggotieteitä lukeneet muijat, joilla ei mitään käyttökelpoista tietotaitoa.
Mitä on femaggotieteet? Ja montako ihmistä sillä alalla valmistuu per vuosi?
Joku nais- ja vähemmistötutkimus ja muu vastaava hölynpöly.
Tuollaista ei ole olemassakaan.
Maisterin tutkinto ei takaa että on älykäs tai hyvä missään työssä. Siellä yliopistolla haahuilee kaikennäköistä tallaajaa ja kaikki eivät todellakaan ole mitään huippu materiaalia. Olen tavannut jopa DI opiskelijan, joka ei puhunut tai ymmärtänyt edes auttavasti englantia ja tusinan opiskelijoita jotka haahuilevat ykkösellä läpi "kun niitä töitä kyllä saa kun on se tutkinto".
Oikeasti älykkäät ja aikaansaavat (tekniikan puolen) yksilöt kyllä palkataan väitöskirjaa tekemään, ulkomaille tai teolliselle puolelle töihin valmistumisen jälkeen. Tolppia keräävä ö-luokan materiaali, jossa ei ole mitään erityistä, päätyy niihin siivous hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on sokeuduttu koulutuksen tärkeydelle. On saatu aikaiseksi tutkintoinflaatio, koulutetaan ihmisiä aloille, joille ei ole kysyntää. Lisäksi koska opetusta tarjoavat tahot saavat rahaa valmistuneista, ei voida vaatia mitään vaan kaikille lyödään paperi kouraan, vaikka ei olisi osaamista.
Seurauksena on joukko ihmisiä, jotka eivät osaa omaa alaansa ja sille alalle ei ole edes kysyntää. Seuraavaksi näemme, miten yksityinen sektori ottaa vastuun osasta opetuksesta. Itse en oikeistolaisena kannata tätä, terveydenhoitoa saisi yksityistää Suomessa paljonkin, mutta ei koulutusta muistivaikutuksen takia.
Mikä on muistivaikutus?
yksityisessä järjestelmässä - tai sekajärjestelmässä, jossa on sekä yksityisiä että julkisia kouluja - korkeakoululla tms on merkitystä tulevaisuuden kannalta. Toisin sanoen hyvämaineisen koulun käynyt ohittaa hauissa huonompimaineisen koulun käyneen. Ja yksityisiin kouluihin pääsee pääosin rahalla lukukausimaksujen takia, toki myös stipendeillä. Se tarkoittaa, etteivät lahjakkaimmat ja ahkerimmat saa välttämättä parasta opetusta eivätkä kilpaile parhaista työpaikoista. Tämä on muistivaikutus, koulu ja sen maine vaikuttaa henkilön uraan jatkossa.
Tästä syystä kannatan periaatteessa julkisia kouluja, kunhan politiikot ymmärtäisivät, että koulutuksen on pyrittävä vastaamaan työmarkkinoihin pitkässä juoksussa eikä ylikoulutus ole mikään tavoite itsessään.
Terveydenhoidossa ei ole vastaavaa muistivaikutusta. Siksi kannatan ehdottomasti, että Suomessa keskiluokka ottaa jatkossa yksityiset vakuutukset eikä julkinen järjestelmä ole enää universaali
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kyllä köyhä maa. Ei ole edes töitä tarjolla. Huonopalkkaisia duuneja kyllä löytyy.
Asuntojen arvot romahtavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääasia, että on töitä. Tietysti niille harmillinen tilanne, jotka eivät pysty fyysiseen työhön, mutta paperinpyörittely onnistuisi. Siivoojan ja ylipäätään jokainen työ on tarpeellinen ja hyvä työ. Muutenhan sitä työtä ei olisi tarjolla tehtäväksi ensinkään. Älkää kukaan suotta hävetkö töitänne, häpeälle ei ole tarvetta. Jos saat palkkaa, niin olet tarvittu!
Harmi tietysti, että koulutetummat saattaa viedä työn siltä oikeasti vain siivoukseen tai varastohommaan kykenevältä.
Kun nousukausi joskus alkaa, niin lähtevät oman alan hommiin. Silloin nuo matalammin koulutetut on jo ehkä työkyvyttömiä. Saattaneet jo pämpätä muutaman vuoden.
Tämä nyt oli törkeä yleistys. Ei alkoholismi katso kenenkään koulutustasoa, kyllä se alkoholi maistuu osalle korkeasti koulutetuille työssäkäyvillekin.
Vieläkö vuonna 2025 ihmiset arvottavat toisiaan työtehtävien, titteleiden tai koulutuksen perusteella? Auttamattoman kapeakatseista ja vanhanaikaista.
Rehtiä työtä, eihän sitä elämässä voi saada kaikkea.Valkokaulus hommia ei riitä kaikille.Tekoäly tulee viemään paljon työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikille riitä niitä kampaajan ja autokuskinkaan töitä. Ja kaikki eivät voi ryhtyä lähihoitajiksi toisilleen saadakseen työpaikan.
Ennen tehtiin töitä että sai leipää pöytään. Elämää on 24/7
Tulee aika, jolloin kaikilla ruumiillisen työn tekijöillä on akateeminen sivistys. Siihen ollaan selvästi menossa.
Vierailija kirjoitti:
Akateemisen on usein luotava uransa itse. Uskoisin että heidän kaltaisensa tulevat lisääntymään samassa suhteessa kuin luovuuden ja oma-aloitteisuuden puute nuoremmissa sukupolvissa kasvaa. Jopa mesimäyrä, hulluaho ja keskikalja ovat onnistuneet luomaan itselleen uran paskanjauhajina arvottomasta koulutuksesta huolimatta.
Hassua, mutta ajattelen nykyisin ihan samoin. Korkeasti koulutettu luo itse oman työpaikkansa eikä odottele pääsevänsä jonkun toisen firmaan palkansaajaksi.
Palapelinpakkaajamaisterit yms. ovat onnekkaita. Aika moni korkeakoulutettu ei saa edes vastausta hakemuksiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs ihmeellistä siinä on että korkeakoulutetut joutuvat tekemään töitä? Ei kaikki suomalaiset voi olla korkeakoulutettuja koska kuka sitten tekee tässä maassa työt jos kaikki istuu tietokoneella ja etäilee?
Jos ex-professorit siivoaa ja tarjoilee, mitä jää jäljelle kouluttamattomille? Aivokirurgin työt?
Vierailija kirjoitti:
>Asiantuntijahommia. Eikös kaikki halua olla nykyään asiantuntijoita? Controllerkin on ihan kiva. Mitä enkumpi nimike, sitä tärkeempi pesti ja titteli. Juu, juu. Ihan täydestä menee. Postoffice senior jakelumanager.
Outstanding Expert
Mitäs ihmeellistä siinä on että korkeakoulutetut joutuvat tekemään töitä? Ei kaikki suomalaiset voi olla korkeakoulutettuja koska kuka sitten tekee tässä maassa työt jos kaikki istuu tietokoneella ja etäilee?