Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä Keskieurooppalaisia asioita Suomesta puuttuu?

Vierailija
03.11.2025 |

Voi olla ihan mitä vaan - tapoja, tuotteita, kulttuuritekijöitä.

Itse kaipaan sitä, että junalla pääsee moneen paikkaan, myös pienempiin kyliin.

Kommentit (502)

Vierailija
461/502 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos verrataan Keski-Eurooppaan niin aika samanlaiset palvelut ja tuet siellä on lapsiperheille ja opiskelijoille. Laadukkaat, ilmaiset yliopisto-opinnot, päiväkodit ja julkinen terveydenhoito. Vähän maasta riippuen mutta esimerkiksi Saksassa lapsilisää maksetaan 25-vuotiaaksi asti jos lapsi opiskelee.

Suomessa yliopistossa opiskeleva lapseni saa opintotukea ja opiskelijan asumislisää yhteensä 570 €/kk. Saksassa hän saisi lapsilisää, joka on selvästi pienempi (noin 250 €/kk). Mitään opintotukea lapseni ei saisi, koska minun tuloni estäisivät sen. Suomessa ne eivät vaikuta, kun lapsi on täysi-ikäinen eikä asu luonani.

Lisäksi lapseni syö päivittäin opiskelijaruokalassa lounaan, jonka hinnaksi jää Kelan tuen jälkeen kolme euroa. Ainakaan ennen Saksassa ei ollut näin edullisia lounaita edes opiskelijaruokaloissa.

Vierailija
462/502 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eurooppalaisen kulttuurin ja sivistyksen laajamittainen arvostus. Tietty sukupolvi, erityisesti oikeistolaiset, ihailevat kritiikittä kaikkea USA:laista, ylikansalliset terveysjätit ja yksityisiin terveysvakuutuksiin pohjautuva terveydenhuolto mukaan luettuna. Joka ei ole eurooppalainen, ei edes länsieurooppalainen tapa. En sitten tiedä, mikä kylmän sodan ja Neuvostoliiton vieressä asumisen trauma on kyseessä, mutta junttimaista se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/502 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupoissa oikeat viinit, eikä mitkään vedelläl jatketut.

Negatiivisella puolella tippikulttuuri. Toivottavasti ei koskaan rantaudu Suomeen.

Ei Saksassa tai Italiassa tarvitse antaa tippiä.

Aika törppö on, jos ei anna!

Olen matkustanut Keski-Euroopassa todella paljon. Tippiä ei tarvitse antaa. Saksassa on joskus tapana pyöristää niin, että jos joku maksaa 19,80€ niin annat 20€ ja pidä loput, mutta se 20 senttiä EI ole tippi. 

Italiassa on ehkä jossain rantakohteissa ja Roomassa ravintolat totutettu tippiin, mutta minä olen matkustanut ihan tavallisessa Italiassa Padovassa, Torinossa, Mantovassa, jne työni vuoksi eikä kukaan tippaa.

Tiedätkö, että Italiassa on sellainenkin tapa, että menen kahville baariin ja juon yhden kahvin mutta maksan kaksi tai kolme kahvia.... Niin, mikä mahtaa olla. Se tarkoittaa, että joku jolla ei oo rahaa, voi tulla kahville eikä maksa mitään. Melkein kaikissa baareissa ainakin maaseudulla on tämä tapa. Yksi espresso maksaa meilläpäin Toscanassa 1,30 euroa joten ei tee kippiää jos maksaa kaksi kupillista tai vaikka kolme, ja joku saa suuren ilon kun saa ilmaisen kahvin. Kyllä ravintoloissa on tapana tipata Italiassa silti, vaikka lähtiessä pois maksetaan lasku kassalla. Tarjoilijalle lykätään silti jotain käteistä, eikä tarvitse olla paljon.

Sinua pidetään siellä hölmönä suomalaisena postimyyntimorsiamena.

Vierailija
464/502 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalaisen kauniit naiset.

Vierailija
465/502 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eurooppalaisen kulttuurin ja sivistyksen laajamittainen arvostus. Tietty sukupolvi, erityisesti oikeistolaiset, ihailevat kritiikittä kaikkea USA:laista, ylikansalliset terveysjätit ja yksityisiin terveysvakuutuksiin pohjautuva terveydenhuolto mukaan luettuna. Joka ei ole eurooppalainen, ei edes länsieurooppalainen tapa. En sitten tiedä, mikä kylmän sodan ja Neuvostoliiton vieressä asumisen trauma on kyseessä, mutta junttimaista se on.

Eurooppalaiset ovat aina tuhonneet sivistystä minne ovat menneetkään. USA on eurooppalainen, paikallinen sivistys tuhottiin, kun Kolumbus meni sinne. 

Vierailija
466/502 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupoissa oikeat viinit, eikä mitkään vedelläl jatketut.

Negatiivisella puolella tippikulttuuri. Toivottavasti ei koskaan rantaudu Suomeen.

Olen matkustanut Keski-Euroopassa todella paljon. Tippiä ei tarvitse antaa. Saksassa on joskus tapana pyöristää niin, että jos joku maksaa 19,80€ niin annat 20€ ja pidä loput, mutta se 20 senttiä EI ole tippi. 

Italiassa on ehkä jossain rantakohteissa ja Roomassa ravintolat totutettu tippiin, mutta minä olen matkustanut ihan tavallisessa Italiassa Padovassa, Torinossa, Mantovassa, jne työni vuoksi eikä kukaan tippaa.

Joku saattaa tipata, mutta se EI ole vaatimus kuten USA:ssa 

Vierailija
467/502 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eurooppalaiset ovat aina tuhonneet sivistystä minne ovat menneetkään. USA on eurooppalainen, paikallinen sivistys tuhottiin, kun Kolumbus meni sinne. 

Ei siellä ollut sivistystä, vain intiaaniheimoja.

Vierailija
468/502 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä huomaa, että aika monen käsitys Keski-Euroopasta on sieltä viikon lomareissulta.

Ihan tavallista elämää tuolla eletään. Ruoat haetaan työpäivän jälkeen Lidlistä tai vastaavasta tusinakaupasta eikä suinkaan mistään pikkukaupasta torista puhumattakaan. Eikä töiden jälkeen kauppareissulla aleta ventovieraiden kanssa juttelemaan niitä näitä, vielä vähemmän kauppiaan kanssa ruoasta tai raaka-aineista.

--

Kyllä. Ranskassa mennään Carrefouriin, Saksassa Lidliin ja nämä ovat kaupunkien ulkopuolella. Ei se elämä suomalaisesta poikkea. Ei Keski-Euroopassa haeta leipää leipomosta, juustoja maitokaupasta kuin kaupunkien keskusta-alueilla. Samaa se on sielläkin. 

Minä olen matkustanut tuolla työni vuoksi todella paljon ja yhtä yrmeitä ihmiset siellä ovat kuin täälläkin eikä kukaan tule spontaanisti juttelemaan.

Lidlissä tuli käytyä sekä Saksassa että Ranskassa asuessani. Sieltä vaan saa tiettyjä juttuja hyvään hintaan. Carrefourissa tai Kauflandissa kävin joskus ehkä kerran kuussa isommalla ostosreissulla.

Näiden lisäksi oli joka lähiössä omat leipomot, kala-, liha-, ja vihanneskaupat. Osa näistäkin oli ketjuja, osa itsenäisiä. Kyllä nyt melkein missä tahansa Varsovasta Länteen ja Köpiksestä etelään on ihan eri ruoka- ja ostoskulttuuri kuin täällä.

Elämä poikkeaa suomalaisesta sekä hyvässä että pahassa. Olet sokea, jos et nyansseja erota.

Vierailija
469/502 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinua pidetään siellä hölmönä suomalaisena postimyyntimorsiamena.

Hauska juttu sitten jos näin on. En ole suomalainen näet. Kasvaako suomalaisten maine ja kunnia kustannuksellani?

Vierailija
470/502 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä on vähemmän narkkareita ja varkaita (vrt. esim. Lontoo, Pariisi, Berliini, Rooma, Barcelona - oikeastaan mikä tahansa Euroopan suurkaupunki, jossa on suuri maahanmuuttajaväestö). Vähemmän terroristilähiöitä (vrt. Bryssel, Rinkeby).

Helsinki onkin pikkukaupunki verrattuna noihin. Tottakai pikkukaupungeissa on vähemmän väkeäkin. Tsekkaa paljonko porukkaa löytyy Lontoosta, Pariisista, Berliinistä ja vertaa sitten Helsinkiin.

Tilanne ei noissa suurkaupungeissakaan ollut läheskään niin paha kuin nykyisin vielä 10 vuotta sitten. Esim. Berliinin tilanteesta saamme kiittää DDR:n kasvattia, Angela Merkeliä ja Lontoossa on muslimi pormestarina.

Vierailija
471/502 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komeat, hyvin pukeutuvat miehet 😍

Vierailija
472/502 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytöstavat niin osalta aikuisia ja varsinkin nuorilta ja lapsilta. Ravintolassa puhutaan kovaan ääneen ja sotketaan niin pöytä kuin lattia Pienten lasten annetaan juosta ympäri ravintolaa ja häiritä toisten ruokailua Siisti casual pukeutuminen tilaisuuksiin.  

Vierailija
473/502 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku saattaa tipata, mutta se EI ole vaatimus kuten USA:ssa 

Tältä palstalta löytyy useampikin keskustelu hakusanalla tippaaminen niin koti- kuin ulkomaidenkin käytännöistä.

Elämä on valintoja.

Niiden jotka vielä tippaavat kannattaa ehkä tutustua oheiseen artikkeliin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tipflation

Vierailija
474/502 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä huomaa, että aika monen käsitys Keski-Euroopasta on sieltä viikon lomareissulta.

Ihan tavallista elämää tuolla eletään. Ruoat haetaan työpäivän jälkeen Lidlistä tai vastaavasta tusinakaupasta eikä suinkaan mistään pikkukaupasta torista puhumattakaan. Eikä töiden jälkeen kauppareissulla aleta ventovieraiden kanssa juttelemaan niitä näitä, vielä vähemmän kauppiaan kanssa ruoasta tai raaka-aineista.

--

Kyllä. Ranskassa mennään Carrefouriin, Saksassa Lidliin ja nämä ovat kaupunkien ulkopuolella. Ei se elämä suomalaisesta poikkea. Ei Keski-Euroopassa haeta leipää leipomosta, juustoja maitokaupasta kuin kaupunkien keskusta-alueilla. Samaa se on sielläkin. 

Minä olen matkustanut tuolla työni vuoksi todella paljon ja yhtä yrmeitä ihmiset siellä ovat kuin täälläkin eikä kukaan tul

Minua kiinnostaa tuo kauppojen valikoima muualla. Itse olen kokenut, että paikallisissa marketeissa on sen verran hyvä tuoretuotteiden valikoima ja leipomomyymälä käytävällä, että en ole kokenut mitään tarvetta lähteä hakemaan tuotteita vielä muualta. Lähellä on myös lihatila, joka myy lihaa jota marketeissa ei ole. Lihat ovat kuitenkin usein pakastettuja ja niitä en halua ostaa. 

Vierailija
475/502 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on yksi hyvä esimerkki yhdysvaltalaisesta tuontitavarasta. En nyt tarkoita, etteikö osa olisi tottakin, ja eurooppalaiset ovat totta vie tehneet myös paljon pahaa. Mutta silti. Ei tuo tuhoaminen ja alistaminen ole mikään eurooppalainen erityisominaisuus. Kyse on vain harhasta, kun eurooppalaiset ovat viimeisimpinä satoina vuosina olleet pahimpia. Ei niin ole ollut aina. Muistakin kulttuuripiireistä löytyy historiassa ihan vastaavaa. Myös eurooppalaisia kohtaan.

Vierailija
476/502 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Komeat, hyvin pukeutuvat miehet 😍

Eikä näy sellaisia lyllertäviä lässskejä kuin suomessa

Vierailija
477/502 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saksalainen ja en tiedä ketään, joka hakisi leipää marketista. Leivät, sämpylät yms ostetaan aina leipomosta. Ja ainakin meillä päin niiden valikoima on mahtava. Monia eri täysjäyäleipiä, ruisleipääkin löytyy aina.

Leipomot ovat maalla usein samassa rakennuksessa kuin ruokakauppa.

Vierailija
478/502 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaisin sellaista yleistä huomioimista muita kohtaan, esimerkiksi Prahassa asuessa matkustin usein vauva kantorepussa raitiovaunuilla ja aina joku nousi ja antoi paikan. Tuntui myös että pieniä lapsia siedettiin paremmin. Joku saattoi huomauttaa lapselleni jos tämä käyttäytyi häiritsevästi ja se oli ihan ok. 

Myös sellainen jonkinlainen säännöistä piittaamattomuus ja "ei se ole niin justiinsa asenne" ettei jokaisessa asiassa tarvitse mennä pilkulleen kaikkien säädösten mukaan. Toisaalta taas arvostan kovasti suomessa sitä että asiat toimivat ja uskon että se johtuu osiltaan juuri tästä sääntöjen orjallisesta noudattamisesta.

Vierailija
479/502 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos verrataan Keski-Eurooppaan niin aika samanlaiset palvelut ja tuet siellä on lapsiperheille ja opiskelijoille. Laadukkaat, ilmaiset yliopisto-opinnot, päiväkodit ja julkinen terveydenhoito. Vähän maasta riippuen mutta esimerkiksi Saksassa lapsilisää maksetaan 25-vuotiaaksi asti jos lapsi opiskelee.

Ei ihan noin yksinkertaista ole. Lapsilisää saa 24 vuotiaaksi jos opiskelee. Lapsilisä pitää maksaa takaisin jos keskeyttää opiskelun tai vaihtaa opiskelualaa. Vain valtion yliopistot eivät kerää lukukausimaksuja, mutteivat ne mitään täysin ilmaisia silti ole. Miksi vertailen vain Saksaan? Euroopassa on paljon muita maita. Minulla oli Saksassa neljä lasta jotka kaikki opiskelivat aikoinaan, luulisin tietäväni yhtä ja toista asiasta. Nyt asun Italiassa ja naapurin poika tässä lukee lakia Firenzen yliopistossa. Vanhemmat joutuvat maksamaan kaiken ja lukukausimaksu on 750 euroa. Vuokra 400 soluasunnossa. Avustan kivaa p

Höpö, lapsilisää ei todellakaan tarvitse maksaa takaisin jos vaihtaa tai keskeyttää. Ja sitä voi jopa saada välivuiden ajaksi jos jäi opintopaikka saamatta.

Saksassa yiopistot nyt yleensä ovat valtion. Lukukausimaksu on jotain 150 euroa. Joten se siitä. Muuten ovat ilmaisia. Kaveri oli kotiaiti ja miehellään ei ollut mikään erityisen hyvätuloinen työ: valtio maksoi heidän lapsen opinnot täysin. Sellaisten alojen opiskeluun, joissa on pulaa työntekijöistä, voi olla huikeat opintotuet

Vierailija
480/502 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suomessakin olisi paljon edellä mainittuja jos täällä olisi 23 000 000 asukasta.

Sonkajärven asukasluku olisi helposti 12 631 asukasta (nyt 3 551).

Asun etelä- Euroopassa kunnassa jossa on n 2300 asukasta.

Meillä on oma lääkäripiste, 2 hammaslääkäriä, eläinlääkäri, ambulanssiasema, 4 kahvilaa, 2 ruokaravintolaa (kävelyetäisyydellä), 2 lihakauppaa, 2 pikkupuotia joissa myydään ruokatarvikkeita ja delituotteita, 2 "Salea" - pikkumarkettia joissa on tuoretiskit lihalle/ juustoille/leikkeleille/leivälle ja konditoriatuotteille, kultasepänliike, 2 sekatavarakauppaa joista saa kaikkea lautasista lannoitteisiin, posti ja 2 tupakkakauppaa.

Jotain varmaan unohdin?? 2 bensistäkin löytyy.

Jostain syystä nämä selviävät todella hyvin?

Näinhän oli Suomessakin, silloin kun olin lapsi. Joka kylässä lääkäri, apteekki, kodinhoitajia, vanhainkoti, useampi kauppa. Sekatavarakauppa, ruokakauppa. Koulut joka taajamassa.

Sitten tapahtui jotain, eikä meidän veroeurot enää riitä näihin. Miksi? Mitä tapahtui? Tietääkseni Suomen väkiluku ei ole isommin heilahtanut 40-50 vuoden aikana.