Mitä Keskieurooppalaisia asioita Suomesta puuttuu?
Voi olla ihan mitä vaan - tapoja, tuotteita, kulttuuritekijöitä.
Itse kaipaan sitä, että junalla pääsee moneen paikkaan, myös pienempiin kyliin.
Kommentit (502)
Vierailija kirjoitti:
Puolalaiset pannukakut
Minkälaisia ne ovat? Resepti? Niitäkin ova varmaan erilaisia näet.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä huomaa, että aika monen käsitys Keski-Euroopasta on sieltä viikon lomareissulta.
Ihan tavallista elämää tuolla eletään. Ruoat haetaan työpäivän jälkeen Lidlistä tai vastaavasta tusinakaupasta eikä suinkaan mistään pikkukaupasta torista puhumattakaan. Eikä töiden jälkeen kauppareissulla aleta ventovieraiden kanssa juttelemaan niitä näitä, vielä vähemmän kauppiaan kanssa ruoasta tai raaka-aineista.
--
Kyllä. Ranskassa mennään Carrefouriin, Saksassa Lidliin ja nämä ovat kaupunkien ulkopuolella. Ei se elämä suomalaisesta poikkea. Ei Keski-Euroopassa haeta leipää leipomosta, juustoja maitokaupasta kuin kaupunkien keskusta-alueilla. Samaa se on sielläkin.
Minä olen matkustanut tuolla työni vuoksi todella paljon ja yhtä yrmeitä ihmiset siellä ovat kuin täälläkin eikä kukaan tule spontaanisti juttelemaan.
Jos verrataan Keski-Eurooppaan niin aika samanlaiset palvelut ja tuet siellä on lapsiperheille ja opiskelijoille. Laadukkaat, ilmaiset yliopisto-opinnot, päiväkodit ja julkinen terveydenhoito. Vähän maasta riippuen mutta esimerkiksi Saksassa lapsilisää maksetaan 25-vuotiaaksi asti jos lapsi opiskelee.
Ei ihan noin yksinkertaista ole. Lapsilisää saa 24 vuotiaaksi jos opiskelee. Lapsilisä pitää maksaa takaisin jos keskeyttää opiskelun tai vaihtaa opiskelualaa. Vain valtion yliopistot eivät kerää lukukausimaksuja, mutteivat ne mitään täysin ilmaisia silti ole. Miksi vertailen vain Saksaan? Euroopassa on paljon muita maita. Minulla oli Saksassa neljä lasta jotka kaikki opiskelivat aikoinaan, luulisin tietäväni yhtä ja toista asiasta. Nyt asun Italiassa ja naapurin poika tässä lukee lakia Firenzen yliopistossa. Vanhemmat joutuvat maksamaan kaiken ja lukukausimaksu on 750 euroa. Vuokra 400 soluasunnossa. Avustan kivaa poikaa joskus satasella minäkin. Tiedän kuinka kinkkistä on kun rahaa on vähän. Aikoinani opiskelin itse Suomessa jolloin ei vielä ollut edes opintolainaa valtiolta. Töissä oli käytävä ja kuunneltava silti vanhempien narinaa jos joskun kympin pari antoivat.
Helsingissä on vähemmän narkkareita ja varkaita (vrt. esim. Lontoo, Pariisi, Berliini, Rooma, Barcelona - oikeastaan mikä tahansa Euroopan suurkaupunki, jossa on suuri maahanmuuttajaväestö). Vähemmän terroristilähiöitä (vrt. Bryssel, Rinkeby).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupoissa oikeat viinit, eikä mitkään vedelläl jatketut.
Negatiivisella puolella tippikulttuuri. Toivottavasti ei koskaan rantaudu Suomeen.
Ei Saksassa tai Italiassa tarvitse antaa tippiä.
Aika törppö on, jos ei anna!
Olen matkustanut Keski-Euroopassa todella paljon. Tippiä ei tarvitse antaa. Saksassa on joskus tapana pyöristää niin, että jos joku maksaa 19,80€ niin annat 20€ ja pidä loput, mutta se 20 senttiä EI ole tippi.
Italiassa on ehkä jossain rantakohteissa ja Roomassa ravintolat totutettu tippiin, mutta minä olen matkustanut ihan tavallisessa Italiassa Padovassa, Torinossa, Mantovassa, jne työni vuoksi eikä kukaan tippaa.
Tiedätkö, että Italiassa on sellainenkin tapa, että menen kahville baariin ja juon yhden kahvin mutta maksan kaksi tai kolme kahvia.... Niin, mikä mahtaa olla. Se tarkoittaa, että joku jolla ei oo rahaa, voi tulla kahville eikä maksa mitään. Melkein kaikissa baareissa ainakin maaseudulla on tämä tapa. Yksi espresso maksaa meilläpäin Toscanassa 1,30 euroa joten ei tee kippiää jos maksaa kaksi kupillista tai vaikka kolme, ja joku saa suuren ilon kun saa ilmaisen kahvin. Kyllä ravintoloissa on tapana tipata Italiassa silti, vaikka lähtiessä pois maksetaan lasku kassalla. Tarjoilijalle lykätään silti jotain käteistä, eikä tarvitse olla paljon.
Vierailija kirjoitti:
Jos verrataan Keski-Eurooppaan niin aika samanlaiset palvelut ja tuet siellä on lapsiperheille ja opiskelijoille. Laadukkaat, ilmaiset yliopisto-opinnot, päiväkodit ja julkinen terveydenhoito. Vähän maasta riippuen mutta esimerkiksi Saksassa lapsilisää maksetaan 25-vuotiaaksi asti jos lapsi opiskelee.
Ei ihan noin yksinkertaista ole. Lapsilisää saa 24 vuotiaaksi jos opiskelee. Lapsilisä pitää maksaa takaisin jos keskeyttää opiskelun tai vaihtaa opiskelualaa. Vain valtion yliopistot eivät kerää lukukausimaksuja, mutteivat ne mitään täysin ilmaisia silti ole. Miksi vertailen vain Saksaan? Euroopassa on paljon muita maita. Minulla oli Saksassa neljä lasta jotka kaikki opiskelivat aikoinaan, luulisin tietäväni yhtä ja toista asiasta. Nyt asun Italiassa ja naapurin poika tässä lukee lakia Firenzen yliopistossa. Vanhemmat joutuvat maksamaan kaiken ja lukukausimaksu on 750 euroa. Vuokra 400 soluasunnossa. Avustan kivaa p
Siis miksi VERTAILET vain Saksaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienempi verotus
Paitsi että monissa EU-maissa keskituloisten veroprosentti on itse asiassa korkeampi kuin Suomessa.
50 000 euron vuosituloilla Saksassa tuloveroprosentti on 35,5%, Suomessa vain 30,5 %.
Vastaava veroprosentti esim. Ranskassa 31,3 %, Italiassa 35,6 % ja Belgiassa 36,3 %.
Eli Suomessa varsin kohtuullinen verotus, kun vertaa noihin maihin.
(lähde veronmaksajat.fi, tilasto eri maiden tuloveroprosenteista, löytyy vaikka googlettamalla).
Hyvin monet vähemmän valistuneet ihmiset jatkavat saman mantran kirjoittamista/puhumista vuodesta vuoteen, eli sitä, että Suomen verotus on maailman korkein. Mitään ei kannata ottaa itse selville kun mättää kommenttia vaikka asioista joita on lukenut/kuullut 10 vuotta sitten. Eurostat on myös hyvä paikka saada tietoa muista EU-m
Veronmaksajat.fi on kyllä hieman vääristellyt tilastoja. Lohnsteuerrechner Saksan valtiovarainministeriön sivuilta antaa veroluokka 1:sellä (kallein) tulokseksi 21,38% tuloveroprosentin 50 000€ bruttotuloilla.
Toki tämän lisäksi tulee erilaisia eläke- ja sairausvakuutusmaksuja ja muita veroja. Miksi nämä huomioidaan muiden maiden tilastoissa, mutta ei Suomessa?
Erilaisia veroluokkia ja perheverotusta ei myöskään huomioida, tai päällekkäisiä kulutusveroja. Tanska ja Belgia taitavat olla ainoita, jotka Suomen kanssa kilpailevat korkeimmasta kokonaisveroasteesta.
T. Vähemmän valistunut kolmeen maahan veroja maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Negatiivisella puolella tippikulttuuri. Toivottavasti ei koskaan rantaudu Suomeen.
Olen matkustanut Keski-Euroopassa todella paljon. Tippiä ei tarvitse antaa. Saksassa on joskus tapana pyöristää niin, että jos joku maksaa 19,80€ niin annat 20€ ja pidä loput, mutta se 20 senttiä EI ole tippi.
Italiassa on ehkä jossain rantakohteissa ja Roomassa ravintolat totutettu tippiin, mutta minä olen matkustanut ihan tavallisessa Italiassa Padovassa, Torinossa, Mantovassa, jne työni vuoksi eikä kukaan tippaa.
caffè sospeso!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman kielen ja kulttuurin arvostus.
Tää. Suomi on objektiivisestikin arvioituna yksi maailman parhaista maista elää, ja täällä asuu älykäs sekä sisukas kansa, joka tekee vuodesta toiseen keskimääräistä enemmän keksintöjä kuin missään muualla. Kulttuuri ja kieli ovat uniikkeja, tietysti, mutta miksi emme itse näe kaiken tämän hienoutta?
Ulkomailta virtaa edelleen ryhmiä oppimaan, miten Suomessa järjestetään asiat. Mm.Japaniin adoptoitiin neuvolamme, toki sikäläiseen elämäntapaan sopivana versiona. Kyllä täällä tehdään paljon oikein, vuodesta toiseen, ja sitä halutaan matkia muissakin maissa.
Näin oli joskus kun meillä oli maailman pienin lapsikuolleisuus, paras peruskoulu, paras matkapuhelinverkko ja usko tulevaisuuteen. Finanssikriisin myötä 2008 alkoi jyrkkenevä alamäki.
Muistan kun itse olin peruskoulussa joskus 2000-luvun alussa, ja aasialaisia kierteli oppimassa. Eivät taida enää kierrellä, kuka hullu tulee oppimaan koulujärjestelmää maasta, joka onnistuu pudottamaan oppimistulokset korkealta ja kovaa? Sama teollisuuden ja talouden suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suomessakin olisi paljon edellä mainittuja jos täällä olisi 23 000 000 asukasta.
Sonkajärven asukasluku olisi helposti 12 631 asukasta (nyt 3 551).Asun etelä- Euroopassa kunnassa jossa on n 2300 asukasta.
Meillä on oma lääkäripiste, 2 hammaslääkäriä, eläinlääkäri, ambulanssiasema, 4 kahvilaa, 2 ruokaravintolaa (kävelyetäisyydellä), 2 lihakauppaa, 2 pikkupuotia joissa myydään ruokatarvikkeita ja delituotteita, 2 "Salea" - pikkumarkettia joissa on tuoretiskit lihalle/ juustoille/leikkeleille/leivälle ja konditoriatuotteille, kultasepänliike, 2 sekatavarakauppaa joista saa kaikkea lautasista lannoitteisiin, posti ja 2 tupakkakauppaa.
Jotain varmaan unohdin?? 2 bensistäkin löytyy.
Jostain syystä nämä selviävät todella hyvin?
Sama kokemus. Ei tarvitse edes ihan etelään mennä, Saksa, Benelux ja Englanti, näissäkin on melkein joka pikkukaupungissa/isommassa kylässä kävelykatu, jossa vastaavia palveluita. Tosin trattorian paikalla saattaa olla pubi ja tupakkakaupan paikalla jokin muu erikoisliike.
Meillä on Prismat ja ostoskeskukset, jotka täynnä Espresso Houseja tai S-ryhmän ketjuja. Osin selitty ilmasto- ja kulttuuritekijöillä, täällä ei olla asuttu kaupungeissa kovin kauan, ja kaupungit on suunniteltu lähiörakentamisen ja autoilun ehdoilla 60-70- luvuilla. Luulen, että toinen suuri syy on kaavoitus, joka suosii suuria ketjuja ja pääomasijoittajia. Rakennetaan valtavia ostoskeskuksia, joissa pienen liiketilan vuokra on kymppitonni kuussa. Ei siellä itsenäinen pienyrittäjä pärjää.
Suomessa pienempien kaupunkien keskustat on jo tapettu, ja kulutuskäyttäytyminen on siirtynyt moottoritieliittymien ostoshelvetteihin ja nettiin. Helsingin keskustan kuolemaa todistamme parhaillaan.
Henkilökohtaisesti en näe mitään syytä, miksi tänne ei mahtuisi kävelykatu, jossa kesäisin on kahviloiden ja ravintoloiden terasseja ja talvisin joulumarkkinoita ja kutsuvia pikkuliikkeitä valoineen ja asetelmineen. Monessa isommassa kaupungissa nämä yhdistyvät toreihin ja kauppahalleihin luontevasti. Helsingissä Hakaniemen kauppahalli on viimeisiä linnakkeita, mutta se lienee yksi muutamista koko maassa.
No, mitä voi odottaa maassa, jossa suurin osa ihmisistä asui ilman sisävessaa vielä 70-luvulla, ja jossa oli tanssikielto, huvivero ja elintarvikkeet ja alkoholi kortilla... Sama ilmiö kuin jenkeissä, jossa hypättiin hevosen selässä nautituista pavuista autossa nautittavaan Starbucksiin ja Mc Donaldsiin. Ikävän ei-ihmislähtöistä rakentamista ja elämäntapaa tuottaa tuollainen.
Se että ei tehdä törkyrikoksia joillekin tavallisille ihmisille mm. terveydenhuollossa ja muillakin elämän osa-alueilla, mitkä riippuvat muiden päätöksistä.
Oikeinkirjoitus ja kieliopin tuntemus.
Paljin Suomessa saisi törkyrikoksista mm. terveydenhuollossa?
Entäs muualla Euroopassa?
Entäs USA:ssa?
Taitaa olla tuossakin, että mitä kovemmat rangaistukset seuraisi, sitä pienempi todennäköisyys että niitä tehtäisiin?
Suomessa kiinnijäämisposentti 0, koska jos mukana yksikään jolla poliittista tai muuta valtaa pystyy toteuttamaan vaikka mitä törkyrikoksia terveydenhuollossa. Riittää vain kasa vslheita, väärennettyjä tiedostoja ja törkyrikoksiin pystyviä ihmisiä tai niin tyhmiä että eivät tajua sellaisten olevan kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät ettei "kukaan" tippaa? Tarkoititko suomalaisia turisteja Italiassa, se on tietty totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä huomaa, että aika monen käsitys Keski-Euroopasta on sieltä viikon lomareissulta.
Ihan tavallista elämää tuolla eletään. Ruoat haetaan työpäivän jälkeen Lidlistä tai vastaavasta tusinakaupasta eikä suinkaan mistään pikkukaupasta torista puhumattakaan. Eikä töiden jälkeen kauppareissulla aleta ventovieraiden kanssa juttelemaan niitä näitä, vielä vähemmän kauppiaan kanssa ruoasta tai raaka-aineista.
--
Kyllä. Ranskassa mennään Carrefouriin, Saksassa Lidliin ja nämä ovat kaupunkien ulkopuolella. Ei se elämä suomalaisesta poikkea. Ei Keski-Euroopassa haeta leipää leipomosta, juustoja maitokaupasta kuin kaupunkien keskusta-alueilla. Samaa se on sielläkin.
Minä olen matkustanut tuolla työni vuoksi todella paljon ja yhtä yrmeitä ihmiset siellä ovat kuin täälläkin eikä kukaan tule spontaanisti juttelemaan.
Vai sillai. Minä asuin siellä vuosikymmeniä enkä missään muodossa allekirjoita mitä kirjoitat. Työmatkoilla ei näe mitään tavisten perhe-elämästä eikä ostoskäyttäytymisestä. Kerro nyt vielä miksi niitä leipomoita on kaikkialla pienimmissäkin kaupungeissa ja joka kylässäkin ainakin yksi. Lihakauppoja samoin. Maaseudulla ehkä haetaan juustot tuottajalta suoraan ja myös potut ym. jos ei toria ole viikottain. Spontaanisti jutellaan jopa bussissa, junassa, torilla, kaupassa tai vaikka ihan kadullakin. Huono tietty jutella jos ei kieltä osaa... Tottakai marketeissa käydään silti, siksi niitä on ja pysyvät pystyssä.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on vähemmän narkkareita ja varkaita (vrt. esim. Lontoo, Pariisi, Berliini, Rooma, Barcelona - oikeastaan mikä tahansa Euroopan suurkaupunki, jossa on suuri maahanmuuttajaväestö). Vähemmän terroristilähiöitä (vrt. Bryssel, Rinkeby).
Helsinki onkin pikkukaupunki verrattuna noihin. Tottakai pikkukaupungeissa on vähemmän väkeäkin. Tsekkaa paljonko porukkaa löytyy Lontoosta, Pariisista, Berliinistä ja vertaa sitten Helsinkiin.
Vierailija kirjoitti:
Keski-Euroopassa asuvana tämä ketju huvittaa aika lailla. Voi, kun täällä olisikin noin ihanaa kuinka kuvailette :D
Ei kai IHANAA ole missään. En tiedä semmoista maata/paikkaa missään vaikka olen asunut kolmessa eri maassa ja nyt asun neljännessä. Silti jossain on mukavampaa kuin muualla ja itsestäkin riippuu millaista elämä on tai ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
--
Kyllä elämä aika tavalla poikkeaa keski- ja etelä-Euroopassa suomalaisesta elämästä. Työmatkoilla mitään kokemuksia saa ihmisten perhe-elämästä ja kaupassa käymisistä.
Vierailija kirjoitti:
Veronmaksajat.fi on kyllä hieman vääristellyt tilastoja. Lohnsteuerrechner Saksan valtiovarainministeriön sivuilta antaa veroluokka 1:sellä (kallein) tulokseksi 21,38% tuloveroprosentin 50 000€ bruttotuloilla.
Toki tämän lisäksi tulee erilaisia eläke- ja sairausvakuutusmaksuja ja muita veroja. Miksi nämä huomioidaan muiden maiden tilastoissa, mutta ei Suomessa?
Kyllä tuossa linkitetyssä Veronmaksajat.fi-taulukossa on Suomen osalta laskettu mukaan myös palkasta pidätettävät pakolliset työntekijän eläke-, työttömyys- ja sairausvakuutusmaksut. Niin on tehty myös Saksassa asuvalle. Mutta se on ihan totta, että vertailu on tehty perheettömälle henkilölle. Saksassa lapsiperheen vanhemmalle (ainakin jos puoliso ei ole töissä) verotus on selvästi kevyempää, kun taas Suomessa lapsiperheen vanhempi maksaa samoilla tuloilla suunnilleen yhtä paljon veroja kuin perheetön.
Keski-Euroopassa asuvana tämä ketju huvittaa aika lailla. Voi, kun täällä olisikin noin ihanaa kuinka kuvailette :D