Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä Keskieurooppalaisia asioita Suomesta puuttuu?

Vierailija
03.11.2025 |

Voi olla ihan mitä vaan - tapoja, tuotteita, kulttuuritekijöitä.

Itse kaipaan sitä, että junalla pääsee moneen paikkaan, myös pienempiin kyliin.

Kommentit (502)

Vierailija
401/502 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väkivaltaiset tappelut ja mielenosoitukset.

mitä hienoa on toisen satuttamissessa?

Vierailija
402/502 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyky kouluttaa koirat kunnolla! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/502 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulosta köyhältä kun lukee kaikista tuhannen tuista joita kansalaisille ja lapsiperheille jaetaan - ei siinä tarvi lapsilisän sitten enää olla samaa luokkaa kuin maissa joissa tukia on vähän tai ei ollenkaan. 

Enpä ole työssäkäyvänä ikinä saanut muita tukia kuin lapsilisän?? 

Mitä mahdat tarkoittaa? 

Vaikka sitä, että Suomessa on opiskelu ilmainen ja opiskelija saa opintotukea opiskelunsa ajaksi jota ei tartte maksaa takaisin. Opintolainaa saa myös, tietty maksettava aikanaan takaisin. Useissa maissa ei tälläista järjestelyä ole. Vanhemmat maksaa opiskelun, vuokrat opiskelupaikkakunnilla ja ylöspidon. Eikö tämä ole nimeltään myös tuki Suomessa? Paljonko ne Kitat maksaa Suomessa? Eivät kaiketi ilman valtion tukia toimi kun kk maksut ovat alhaiset. Koska en asu Suomessa ja lapsetkin ovat kasvaneet ulkomailla en tarkkaan tiedä, mutta tukiverkosto on Suomessa vertaansa vailla siellä. 

Vierailija
404/502 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No varmasti ei mitään rotukarjan lihaa myydä 2e/kg. 

No keskusliikkeet (Kesko, S-ryhmä) maksavat tuottajalle muutaman euron kilolta. Tarkkaa summaa en tiedä mutta kyse on pikkurahoista, muutama vuosi sitten 2e/kilo. 

No sitten on tuottaja todella sekaisin jos myy esim angusta tuohon hintaan. 

Vierailija
405/502 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoiskahvit ja konditorioosaaminen

Eihän täällä kukaan halua käydä kahvilassa, kun Lidlistä saa pussin sämpylöitä eurolla. 

Ei halua sen takia käydä kahviloissa, että asutus on harvaa, kahviloihin pitkä matka ja ilmasto on ikävä. Suomalainen hyvää kahvia arvostava ostaa kotiin kahvikoneen. Ei tuonne loskaan ja viimaan kukaan halua lähteä. 

Kahvilakulttuuri on Suomessa ihan onnetonta, palvelua ei saa missään. Itse keräät tarjottimelle mitä haluat, kaadat itse kahvin, maksat ja viet satsin pöytään jos sattuu paikka löytymään. Lopetettuasi keräät huolellisesti kaiken pöydästä, lajittelet ne asiaankuuluviin paikkoihin, tarvittaessa pyydät avaimen wc-hen ja odottelet jos löytyisi vapaa pönttö. Periaatteessa teet kaiken muun itse paitsi keität  kahvin ja käynnistät tiskikoneen. Kiitos, mutta kotona on kaikki helpompaa.

Kotona ilmeisesti kannetaan ruuat suuhunkin.

Vierailija
406/502 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika säälittävää haukkua suomalaisten elintasoa, kun ei kuitenkaan viitsi itse muuttaa ulkomaille, vaikka on rajat auki.

Siellä kun ei monissakaan maissa jaeta mitään toimeentulotukia eli pitäisi töihin mennä ja sekin kävisi helpommin, jos opiskelisi kieliä, joita meillä kyllä on halukkaille valittavana opiskellessa. Ja ihan itsekin voi opetella, jos haluaa. Melkein kaikki eurooppaliset kielet ovat tosi helppoja suomenkieleen verrattuna.

Vierailija
407/502 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tonava

Vierailija
408/502 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Well, well, meillä on meidän ilmasto. Goretexit ja ulkoilupuku nyt vaan on yksinkertaisesti parhaat.

Myös isot matketit ja ostoskeskukset sopii tänne samasta syystä.

Vierailija
409/502 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa arvostetaa kotiäityttä maksamalla äideille palkkaa. Koulut on perhekeskeisempiä, henkevämpiä.

Vierailija
410/502 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaipaan itse pieniä erikoiskauppoja, kuten juustokauppa ja lihakauppa. Onneksi tässä tässä kylässä on edes kauppahalli. 

Myös sellaiset ravintola-aukiot, jossa on aukion reunoilla useita baareja/ravintoloita ja siinä keskellä sitten monta terassia ja joskus jotain tapahtumiakin, joista voi nauttia oli sitten minkä ravintolan terassilla vain. En kyllä tiedä onko Helsingissä tällaista, mutta Tampereella ei oikein ole.

Helsingissä on parina kesänä ollut Senaatintorilla tuollainen terassi. Viime kesänä oli myös Kasarmitorilla. Sitten on myös Mummotunneli, muttei täälläkään muuten ole tuollaisia terasseja.

Eikös Tampereellakin ollut tämmöinen?

Tällaiseenhan voi itse ryhtyä yrittäjäksi. 

Toki seuraavan kerran tulee asiakkaita ehkä

Juu kyllä meillä oli. Mutta hinnat sen verran pilvissä, että eipä niitä asiakkaita riittänyt yrittäjille tarpeeksi. 

Vierailija
411/502 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me olla keski eikä länsieurooppalaista vaan pohjois aasialaisia. Olemme Nothern Europe. 

Kansana ja kieliryhmänä. 😀

Vierailija
412/502 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei me olla keski eikä länsieurooppalaista vaan pohjois aasialaisia. Olemme Nothern Euraasia.

Kansana ja kieliryhmänä. 😀

Vierailija
413/502 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kännäyskulttuurin puuttuminen,  alkoholi on usein ruokajuomana, jopa olut. Pullosta löytyy korkki, joka pannaan kiinni kun ruokailu on loppunit. Känniääliöitä ei juurikaan näe,

Olin muutama vuosi sitten Berliinissä neljä päivää, ja noiden päivien aikana en nähnyt yhtäkään humaltunutta ihmistä. Metrossa oli yhtenä iltana muutaman keski-ikäisen porukka, joilla oli olutpullot, mutta eivät olleet humalassa, vaan siemailivat siististi pulloistaan.

Vierailija
414/502 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman kielen ja kulttuurin arvostus.

Tää. Suomi on objektiivisestikin arvioituna yksi maailman parhaista maista elää, ja täällä asuu älykäs sekä sisukas kansa, joka tekee vuodesta toiseen keskimääräistä enemmän keksintöjä kuin missään muualla. Kulttuuri ja kieli ovat uniikkeja, tietysti, mutta miksi emme itse näe kaiken tämän hienoutta? 

Ulkomailta virtaa edelleen ryhmiä oppimaan, miten Suomessa järjestetään asiat. Mm.Japaniin adoptoitiin neuvolamme, toki sikäläiseen elämäntapaan sopivana versiona. Kyllä täällä tehdään paljon oikein, vuodesta toiseen, ja sitä halutaan matkia muissakin maissa. 

Vierailija
415/502 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Currywurst! Yksinkertainen mutta hyvä grilliruoka. Miksi sitä ei saa suomalaisista snagareista?

Suomalaisten markettien kotona grillattavat eivät varmaan maistu mielestäsi samalta. Spirito (tunnelma tjsp.) on eri tai puuttuu kokonaan.

Olen itse kokeillut Berliinissä. En tykännyt.

Vierailija
416/502 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyky kouluttaa koirat kunnolla! 

Tää. Kotimaiset koiranomistajat itkee kun ei koiran kanssa voi mennä apteekkiin tai viinibaariin tai Hoploppiin, mutta kun muualla Euroopassa ne vapaana kulkevat karvakuonot on myös opetettu olemaan kunnolla. Koirat ovatkin rennompia esim. Saksassa, Suomessa koko valjakko jäätyy jo 200 metriä ennen ohitusta...remmirähjäämistä on paljon, pikkukoiria ei käytännössä viitsitä kouluttaa ja ne näykkivät jopa vieraita ihmisiä ohikulkiessaan (ja sitten kun tätä kauhistelee täällä tai somessa, kasa pikkukoiran mammoja tulee huutamaan miten itse olet syyllinen kun kehtasit hengittää mussukan läheisyydessä, ei ihme että puri!). Isommat taas haukkuvat pihoilla ja kodeissa pahimmillaan kellon ympäri. Aniharva rotu sopii kerrostalokoppiin, mutta siitähän nää eläinrakkaat ei välitä. 

Vierailija
417/502 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika säälittävää haukkua suomalaisten elintasoa, kun ei kuitenkaan viitsi itse muuttaa ulkomaille, vaikka on rajat auki.

Siellä kun ei monissakaan maissa jaeta mitään toimeentulotukia eli pitäisi töihin mennä ja sekin kävisi helpommin, jos opiskelisi kieliä, joita meillä kyllä on halukkaille valittavana opiskellessa. Ja ihan itsekin voi opetella, jos haluaa. Melkein kaikki eurooppaliset kielet ovat tosi helppoja suomenkieleen verrattuna.

Käytännössä lähes kaikissa maissa on jonkinlaiset etuudet. Espanjassa toimeentulotuki on muuten Suomea isompi... 

Harhaluulo siitä, ettei muualla maailmassa ole muka tukia, on kyllä huvittava. Se tanskalainen työnhakumallikin pitää sisällään yli tonnin kuussa tukea (vrt. Suomen ~600€), jostain syystä tämä jätettiin matkimatta täällä meillä. :D 

Ps. Jopa Yhdysvalloissa saa sosiaalitukia, eikä niidenkään määrä ihan pieni ole. Köyhille on myös oma sairasvakuutuksensa. 

Vierailija
418/502 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tonava

Joo ja kaikkien isojen jokien ne pitkät ja kapeat jokilavat. Niin hienoja!

ps. Kannattaa katsoa Yle Areenasta Joanna Lumley Danube -sarja.

Vierailija
419/502 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No varmasti ei mitään rotukarjan lihaa myydä 2e/kg. 

No keskusliikkeet (Kesko, S-ryhmä) maksavat tuottajalle muutaman euron kilolta. Tarkkaa summaa en tiedä mutta kyse on pikkurahoista, muutama vuosi sitten 2e/kilo. 

No sitten on tuottaja todella sekaisin jos myy esim angusta tuohon hintaan. 

Puhuin nyt siitä lihasta mitä markettien tiskiltä löytyy. Erikoisliha erikseen, Cittarin humidorissa 69e kilo - tuskin anguksen tuottaja saa edes puolta tuostakaan - voit olla varma!

Vierailija
420/502 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sunnuntai on pyhäpäivä ja kaupat kiinni 👍

Pieniä erilaisia kauppoja paljon eikä jotain vammaisia hehtaari S peltohalleja,

Oikeastaan vain Saksa on mun kokemuksella maa jossa joka paikka on sunnuntaina kiinni. Muualla on aika samalla tavalla auki kuin Suomessa.