Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eriarvoisuus näkyy voimakkaasti suomalaislasten arjessa

Vierailija
03.11.2025 |

Tämä on yksi kamalimmista asioista joita en pysty hyväksymään tässä yhteiskunnassa. Lapsilla ei ole säännöllisesti riittävästi ruokaa, ei vaatteita, ei mahdollisuutta harrastaa, ei vapaa-ajan virikkeitä, ei tietokonetta, ei pelejä ei mitään ja tämä kaikki pienituloisuuden vuoksi. Mitä ihmettä nämä aikuiset tekevät työkseen, koska lapsia ovat kuitenkin päättäneet hankkia vaikka ammatti ei sitä edellyttäisi heikon palkkatason vuoksi, voi luoja, miten suren näitä lapsiparkoja, jotka tätä joutuvat kärsimään ja kasvamaan tällaisissa olosuhteissa. Mikään ei ole niin karmivaa kuin lasten kurjuus !

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläpäin lapset leikkii pihalla ja puistossa keskenään, siinä on harrastuksia tarpeeksi tulee juostua ja kiipeilyä samoin pelaavat jalkapalloa ihan keskenään. Vaatteet on jokaisella ja varmaan ruokaakin, vanhemmat vaikka hakee kotiin illalla kahdeksaksi. Ai niin mutta tämä onkin kuulemma huono asuinalue 

Kun näet nämä puistossa leikkivät lapset, mitä tiedät heidän taloudellisesta tilanteestaan tai kotioloista, en itse pystyisi päättelemään yhtään mitään muuta kuin sen, että NÄEN PUISTOSSA LEIKKIVIÄ LAPSIA, siihen riittää lottoaminen minun kohdalla. Entä sinun ?

Vierailija
42/47 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeitä maksetaan 40 miljardia ja työttömyyskorvauksia maksetaan 4 miljardia vain. 

Minusta työttömyysetuuden tulisi olla kuin eläkkeen: jokainen maksaisi rahastoon vakuutusmaksua ja mitä enemmän olisi maksanut ja mitä pitemmän ajan olisi maksanut, sitä parempi olisi etuus. Vasta sitten eläkkeitä ja työttömyysetuutta voitaisiin verrata keskenään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se elämä voi myös muuttua. Oli minullakin vakityö ihan hyvällä peruspalkalla ja hyvä parisuhde. Kunnes palasin kotihoidon tuelta töihin ja vähän sen jälkeen tuli yt neuvottelut ja irtisanottiin. Varmaan just siksi, kun olin saanut 2 lasta. Työt olin hyvin hoitanut, lapset eivät kipeinä ikinä jne. Sen jälkeen olikin vain pätkätöitä ja mieskin osoitti todellisen luonteensa. Eroon päätyi se, kun lopulta hän petti. Nyt ei juuri osallistu lasten elämään, kun ei edes lapset juuri halua nähdä. 

Onneksi oli säästöjä ja kyllä me pärjätään, ruokaa on ja laskut saa maksettua, vaikka olen opiskelija. Ylimääräistä ei kuitenkaan ole ja varmaan ollaan virallisesti köyhiä. AP logiikalla kukaan ei saisi lisääntyä, eihän sitä koskaan tiedä mitä tapahtuu. Toinen vanhempi voi kuolla tai itse sairastua tms. Kyllä se on aika pieni osa niitä, ketkä on jo alunperin köyhiä tai että rahat menee Alkoon tms. Itse en tunne yhtäkään, vaikka monta pienituloista tunnen. Näillä tutuilla samoin kuin itselläni on vaan elämänhallinta kunnossa ja jotenkin kuitenkin pärjää vaikka elämä potkii päähän. Minulla oli oikeasti köyhä lapsuus ja ei sieltä helposti nousta. Siihen nähden olen pärjännyt ihan hyvin. 

Vierailija
44/47 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se elämä voi myös muuttua. Oli minullakin vakityö ihan hyvällä peruspalkalla ja hyvä parisuhde. Kunnes palasin kotihoidon tuelta töihin ja vähän sen jälkeen tuli yt neuvottelut ja irtisanottiin. Varmaan just siksi, kun olin saanut 2 lasta. Työt olin hyvin hoitanut, lapset eivät kipeinä ikinä jne. Sen jälkeen olikin vain pätkätöitä ja mieskin osoitti todellisen luonteensa. Eroon päätyi se, kun lopulta hän petti. Nyt ei juuri osallistu lasten elämään, kun ei edes lapset juuri halua nähdä. 

Onneksi oli säästöjä ja kyllä me pärjätään, ruokaa on ja laskut saa maksettua, vaikka olen opiskelija. Ylimääräistä ei kuitenkaan ole ja varmaan ollaan virallisesti köyhiä. AP logiikalla kukaan ei saisi lisääntyä, eihän sitä koskaan tiedä mitä tapahtuu. Toinen vanhempi voi kuolla tai itse sairastua tms. Kyllä se on aika pieni osa niitä, ketkä on jo alunperin köyhiä tai että rahat menee Alkoon tms. Itse en tunne yhtäkään, va

Eikä nämä asiat ole nikn mustavalkoisi, joskus voi käydä niinkin, että toisen vanhemman kuolema voi tehdä taloudellisesta tilanteesta paremman. Kuten eräässä lähipiirin perheessä. Ennen tämä keskituloinen vanhempi oli käytännössä yksinhuoltaja avioliitossa ja perheessä, toinen vanhempi ei osallistunut lastenhoitoon eikä perheen kuluihin. Sitten kun tämä toinen osallistumaton vanhempi kuoli, katsottiinkin hänet yksinhuoltajaksi, asumiskulut eivät muuttuneet mutta olikin enää yhden aikuisen ja lasten kulut. Lisäksi oli vakuutus.

Vierailija
45/47 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi oli säästöjä ja kyllä me pärjätään, ruokaa on ja laskut saa maksettua, vaikka olen opiskelija. Ylimääräistä ei kuitenkaan ole ja varmaan ollaan virallisesti köyhiä. AP logiikalla kukaan ei saisi lisääntyä, eihän sitä koskaan tiedä mitä tapahtuu. Toinen vanhempi voi kuolla tai itse sairastua tms. Kyllä se on aika pieni osa niitä, ketkä on jo alunperin köyhiä tai että r

Eikä nämä asiat ole nikn mustavalkoisi, joskus voi käydä niinkin, että toisen vanhemman kuolema voi tehdä taloudellisesta tilanteesta paremman. Kuten eräässä lähipiirin perheessä. Ennen tämä keskituloinen vanhempi oli käytännössä yksinhuoltaja avioliitossa ja perheessä, toinen vanhempi ei osallistunut lastenhoitoon eikä perheen kuluihin. Sitten kun tämä toinen osallistumaton vanhempi kuoli, katsottiinkin hänet yksinhuoltajaksi, asumiskulut eivät muuttuneet mutta olikin enää yhden aikuisen ja lasten kulut. Lisäksi oli vakuutus.

Tuo työntekijän ryhmähenkivakuutuksen korvaussummat sisältää leskenosuuden ja lapsenosuuden, lisäksi on tapaturmakorotus jos kuolema johtui sellaisesta. Esimerkiksi meillä nuo oli yhteensä noin 30000 euroa. Sen lisäksi lapsilisään tuli yksinhuoltajakorotus ja maksettiin lapseneläkettä. Ei mitään yltäkylläisyyttä, mutta taloudellisesti ihan vakaa tilanne millä pärjätään. 

Vierailija
46/47 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi työssä käyvän pitää elättää loisia, virka paskoja, kulttuuria ja urheilua. nyt riitti lopetan työn 1.1- 26  avokin nimissä kaikki alan losimaan ehkä haen asuntoakin jonka laitan vuokralle. 45v elättänyt muita.

Vierailija
47/47 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella lapsella olisi riittävästi ruokaa ja muitakin virikkeitä, JOS heidän vanhemmillaan olisi parempi elämänhallinta. Se ei ole hallituksen vika, että köyhät lisääntyy kuin rotat. Ja lopuksi vielä uhriutuvat, jos ei ole samaa elintasoa kuin töissäkäyvillä. Vika on useimmiten peilissä.

Jotenkuten näin mutta meillä on nyt parempi elintaso kun lopetin työssäkäynnin koska sosiaaliviranomaiset ohjasivat tähän. Nyt on aikaa ja se on paljon arvokkaampaa kuin pskapalkka