Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vastasyntyneet nykyään kehittyneempiä ja isompia kuin ennen?

Vierailija
03.11.2025 |

Onko?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurempia kyllä mutta se johtuu äitien lihavuudesta ja on erittäin haitallista lapselle jatkossakin

Vierailija
2/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurempia kyllä mutta se johtuu äitien lihavuudesta ja on erittäin haitallista lapselle jatkossakin

Ei läheskään aina. Raskausdiabetes, josta monesti vauvojen iso koko johtuu ei tosiaan aina johdu äidin lihavuudesta. Hyvin hoikillakin radia on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vakaope ja meille tuodaan välillä jotain 1v lapsia jotka puhuvat jo suht ymmärrettäviä lauseita. Minun nuoruudessa oli ihan normaalia että vasta 3-4v alkoi puhumaan ymmärrettävästi tai siten että tämän kanssa voi käydä keskusteluita.

Vierailija
4/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Meillä oli ohittanut jo murrosiänkin ja Pyysi tissiä römäkällä äänellä.

Vierailija
5/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

Vierailija
6/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntyy puhelin kädessä

Vierailija
7/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vakaope ja meille tuodaan välillä jotain 1v lapsia jotka puhuvat jo suht ymmärrettäviä lauseita. Minun nuoruudessa oli ihan normaalia että vasta 3-4v alkoi puhumaan ymmärrettävästi tai siten että tämän kanssa voi käydä keskusteluita.

Tämä on totta. Monen 2-vuotiaan kanssa pystyy jo keskustelemaan varsin ymmärrettävästi.

Vierailija
8/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Osa lapsista on ihan mykkiä juu jaa tyyppejä mutta myös niiden todella korkeaälyisten määrä on kasvanut jos vertaa johonkin 70-lukuun. Silloin tuollainen lapsi olisi laskettu savantiksi tai neroksi mutta nykyään niitä on joka päiväkodissa.

Vierailija
9/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kuin ennen? Ainahan kausittaista vaihtelua tulee. 

Vierailija
10/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä lihavat saavat pienikokoisia lapsia enemmänkin. Isokokoisuus ei ole huonommuus lapsellekaan.

Vierailija
11/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä ikääsi mutta kyllä omat nyt 35-44v lapset puhuivat ensimmäiset lauseensa jo 14 kuisina, sanoja jo alle 1v. 

80 luvulla jos 2v ei puhunut mitään alettiin tutkimaan kuuloa yms

Vierailija
12/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Osa lapsista on ihan mykkiä juu jaa tyyppejä mutta myös niiden todella korkeaälyisten määrä on kasvanut jos vertaa johonkin 70-lukuun. Silloin tuollainen lapsi olisi laskettu savantiksi tai neroksi mutta nykyään niitä on joka päiväkodissa.

Et ole oikeassa tässä asiassa, ette ymmärrä normaalia ihmistä tai persoonallisia eroja. Maailma on muuttunut ja niin ovat ihmisetkin.

Vierailija
13/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mun mututuntumalla. Tiedän paljon pienikokoisia äitejä, joiden lapset nykyään vähintään sen 3,5kg syntyessään. Omat lapset mukaan lukien ja painoa tuli raskauden aikana 9kg ja terveelliset elämäntavat.

Äidilläni ja tädeillä ne lapset olleet nipin napin 3kg

Vierailija
14/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On mun mututuntumalla. Tiedän paljon pienikokoisia äitejä, joiden lapset nykyään vähintään sen 3,5kg syntyessään. Omat lapset mukaan lukien ja painoa tuli raskauden aikana 9kg ja terveelliset elämäntavat.

Juuri näin. Ei se äidin koko vaikuta juuri mitenkään vauvan kokoon ja radi voi tulla hoikallekin lähes yhtälailla kuin lihavalle. 

Vierailija
15/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Ei se äidin koko vaikuta juuri mitenkään vauvan kokoon ja radi voi tulla hoikallekin lähes yhtälailla kuin lihavalle. 

Kun niillä lihavilla se diabetes on jo valmiiksi...

Vierailija
16/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsille taidetaan puhua enemmän kuin aiemmin. Perheessä kun oli monta lasta niin touhusivat keskenään. Nyt on just se yksi lapsi jolle vanhemmat höpöttää koko ajan. Johtuisiko muutos siitä🤔

Vierailija
17/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa päivän vanha lapsi voi nykyään tilata kaljaa, sama vanhempien tietenkin ostaa itsellekin.

Vierailija
18/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsille taidetaan puhua enemmän kuin aiemmin. Perheessä kun oli monta lasta niin touhusivat keskenään. Nyt on just se yksi lapsi jolle vanhemmat höpöttää koko ajan. Johtuisiko muutos siitä🤔

Tuskin johtuu. Me jutellaan lapselle ihan koko ajan, ollaan läsnä, keskustellaan sen kanssa ja hän on kyllä "mukana" mutta ei hän sano edelleenkään 3v:nä muuta kuin pari sanaa tyyliin "lisää ruokaa" tai "satua". Yksilöllisiä nämä asiat ovat.

Vierailija
19/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonisaatiolla voi olla tekemistä vauvojen kasvussa.

Vierailija
20/21 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeisen kahdenkymmenen vuoden ajan vauvojen keskimääräinen syntymäpaino on laskenut oltuaan huipussaan 2000-luvun alussa. Johtuu paremmasta raskausdiabeteksen hoidosta.