Onko vastasyntyneet nykyään kehittyneempiä ja isompia kuin ennen?
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Suurempia kyllä mutta se johtuu äitien lihavuudesta ja on erittäin haitallista lapselle jatkossakin
Ei läheskään aina. Raskausdiabetes, josta monesti vauvojen iso koko johtuu ei tosiaan aina johdu äidin lihavuudesta. Hyvin hoikillakin radia on.
Olen vakaope ja meille tuodaan välillä jotain 1v lapsia jotka puhuvat jo suht ymmärrettäviä lauseita. Minun nuoruudessa oli ihan normaalia että vasta 3-4v alkoi puhumaan ymmärrettävästi tai siten että tämän kanssa voi käydä keskusteluita.
On. Meillä oli ohittanut jo murrosiänkin ja Pyysi tissiä römäkällä äänellä.
Vierailija kirjoitti:
Olen vakaope ja meille tuodaan välillä jotain 1v lapsia jotka puhuvat jo suht ymmärrettäviä lauseita. Minun nuoruudessa oli ihan normaalia että vasta 3-4v alkoi puhumaan ymmärrettävästi tai siten että tämän kanssa voi käydä keskusteluita.
Tämä on totta. Monen 2-vuotiaan kanssa pystyy jo keskustelemaan varsin ymmärrettävästi.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Osa lapsista on ihan mykkiä juu jaa tyyppejä mutta myös niiden todella korkeaälyisten määrä on kasvanut jos vertaa johonkin 70-lukuun. Silloin tuollainen lapsi olisi laskettu savantiksi tai neroksi mutta nykyään niitä on joka päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Suurempia kyllä mutta se johtuu äitien lihavuudesta ja on erittäin haitallista lapselle jatkossakin
Yleensä lihavat saavat pienikokoisia lapsia enemmänkin. Isokokoisuus ei ole huonommuus lapsellekaan.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ikääsi mutta kyllä omat nyt 35-44v lapset puhuivat ensimmäiset lauseensa jo 14 kuisina, sanoja jo alle 1v.
80 luvulla jos 2v ei puhunut mitään alettiin tutkimaan kuuloa yms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Osa lapsista on ihan mykkiä juu jaa tyyppejä mutta myös niiden todella korkeaälyisten määrä on kasvanut jos vertaa johonkin 70-lukuun. Silloin tuollainen lapsi olisi laskettu savantiksi tai neroksi mutta nykyään niitä on joka päiväkodissa.
Et ole oikeassa tässä asiassa, ette ymmärrä normaalia ihmistä tai persoonallisia eroja. Maailma on muuttunut ja niin ovat ihmisetkin.
On mun mututuntumalla. Tiedän paljon pienikokoisia äitejä, joiden lapset nykyään vähintään sen 3,5kg syntyessään. Omat lapset mukaan lukien ja painoa tuli raskauden aikana 9kg ja terveelliset elämäntavat.
Äidilläni ja tädeillä ne lapset olleet nipin napin 3kg
Vierailija kirjoitti:
On mun mututuntumalla. Tiedän paljon pienikokoisia äitejä, joiden lapset nykyään vähintään sen 3,5kg syntyessään. Omat lapset mukaan lukien ja painoa tuli raskauden aikana 9kg ja terveelliset elämäntavat.
Juuri näin. Ei se äidin koko vaikuta juuri mitenkään vauvan kokoon ja radi voi tulla hoikallekin lähes yhtälailla kuin lihavalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Ei se äidin koko vaikuta juuri mitenkään vauvan kokoon ja radi voi tulla hoikallekin lähes yhtälailla kuin lihavalle.
Kun niillä lihavilla se diabetes on jo valmiiksi...
Vierailija kirjoitti:
Lapsille taidetaan puhua enemmän kuin aiemmin. Perheessä kun oli monta lasta niin touhusivat keskenään. Nyt on just se yksi lapsi jolle vanhemmat höpöttää koko ajan. Johtuisiko muutos siitä🤔
Jopa päivän vanha lapsi voi nykyään tilata kaljaa, sama vanhempien tietenkin ostaa itsellekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsille taidetaan puhua enemmän kuin aiemmin. Perheessä kun oli monta lasta niin touhusivat keskenään. Nyt on just se yksi lapsi jolle vanhemmat höpöttää koko ajan. Johtuisiko muutos siitä🤔
Tuskin johtuu. Me jutellaan lapselle ihan koko ajan, ollaan läsnä, keskustellaan sen kanssa ja hän on kyllä "mukana" mutta ei hän sano edelleenkään 3v:nä muuta kuin pari sanaa tyyliin "lisää ruokaa" tai "satua". Yksilöllisiä nämä asiat ovat.
Vierailija kirjoitti:
Viimeisen kahdenkymmenen vuoden ajan vauvojen keskimääräinen syntymäpaino on laskenut oltuaan huipussaan 2000-luvun alussa. Johtuu paremmasta raskausdiabeteksen hoidosta.