Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi köyhä?

Vierailija
03.11.2025 |

Huolimatta siitä, että mieheni on hyvätuloinen, olemme keränneet omaisuutta varsin verkkaiseen tahtiin. Olemme ystävien kanssa vertsilleet, että avioeron tapahtuessa minulle jäisi vain 150 000 euroa, ystävilläni summa huitoo parhaimmillaan 300 000. Koska olen naisvaltaisilla alalla, ei minults voi odottaa muuta kuin osallistumista vähäisiin arkijuttuihin. 

Miksi ystäväni ovat saaneet noin paljon kokoon? Kun tilannetta ei todellakaan voi selittää mitkään palkkaerot, kun ei heidänkään miehensä ole kuin jotain kiinteistön hoitajia tai perusinsinöörejä? 

Se masentaa, että varallisuuskehitykseni on jäänyt ystävieni varjoon eikä miehekkään palkkakehitys ole ollut odotuksen mukaista.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittaminen ja periminen ovat tutkitusti ne suurimmat omaisuutta siirtävät tekijät. Tietysti toisaalta on ikävää, jos mies sijoittaa osakkeisiin,.koska sekin on kulutuksesta pois. Haluan elää nyt, enkä kuusikymppisenä.

Vierailija
2/6 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain 150 000 euroa? :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain 150 000 euroa? :D

No tuo saattaa kuulostaa yhtäkkiä paljolta, mutta todellisuudessa tuolla saa vain jonkin 80-luvun rivitalonpätkän maksettua. 

Vierailija
4/6 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoittaminen ja periminen ovat tutkitusti ne suurimmat omaisuutta siirtävät tekijät. Tietysti toisaalta on ikävää, jos mies sijoittaa osakkeisiin,.koska sekin on kulutuksesta pois. Haluan elää nyt, enkä kuusikymppisenä.

Voin kertoa, että nyt kuusikymppisenä on hienoa elää, kun on aikaa ja rahaa:)

Toki olen elänyt aikaisemminkin, mutta järkevästi, sijoittaen samalla. 

Vierailija
5/6 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

45-54-vuotiaille tuo 150 000€ on mediaani, eteläsuomessa varmaankin enemmän, pohjoisessa vähemmän.

Et kertonut minkä ikäinen olet. Ei tuo huono ole, mutta ehkä olette ostaneet asunnon jostain kauempaa ja jonka arvo ei ole noussut kovin hyvin? Tai muuten sijoituksenne eivät ole aivan osuneet nappiin?

Suomalaisten nettovarallisuus on muuten laskenut aika huomattavasti viimeisten 10v aikana. 

Vierailija
6/6 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 44 ja nettovarallisuuteni on jossain 500 000€ tienoilla. En koe että olisin mitenkään erityisen varakas, omissa piireissäni jopa sieltä köyhemmästä päästä. Suurin osa on kiinni asunnossa ja siihen päälle mökki ja hieman sijoituksia. Velkaa on vielä vajaa 200 000€ mutta sitä oikeastaan ei kannata maksella tällä hetkellä pois kun korot ovat kohtuullisia.

Sinun pitäisi kertoa hieman enemmän itsestäsi ja taustoistasi jotta kysymystäsi voisi millään tavoin pohtia.